Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Wat mij de laatste tijd echt opvalt is het aantal keer dat een privénummer me belt, en als ik dan eens opneem is het gegarandeerd zo'n AI of opgenomen stem die claimt van Proximus of eender wat te zijn en dat ik geld moet betalen of terugkrijgen.
Van de keren dat ik dan eens opneem, is het hier ook altijd zo'n AII. Wie trapt daar nog in? 🤷‍♂️

Geachte,

ik ben uw advertentie voor First 4 Figures Link on Loftwing Zelda tegengekomen en ik wilde graag even navragen, of het artikel nog nog beschikbaar is.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Flore Martens

Ik mail terug van "ja, nog beschikbaar".

Ik heb met belangstelling uw advertentie op de website 2dehands gelezen en ben geïnteresseerd in dit product. Het zou handig zijn als u het zou kunnen verzenden, de verzendkosten neem ik natuurlijk volledig voor mijn rekening.
Mijn adres:
Voornaam Naam
Straat + nr
3000 Leuven
België

Als levering niet mogelijk is, kan ik het product persoonlijk komen ophalen. Kunt u mij laten weten welke betaalmethode u verkiest? Ik geef de voorkeur aan betaling via 2dehands, zodat de transactie veilig en transparant verloopt.
Alvast bedankt voor uw antwoord. Als u vragen heeft of meer informatie wenst, laat het me dan gerust weten.

Met vriendelijke groeten,
Flore Martens

Toen dacht ik al van... Klinkt als een vertaalbot. Is ook een keigrote zware doos dus verzenden, no way.
Ik zeg van... kom maar afhalen en betaal cash of via payconiq.

Geen probleem, ik kom graag langs. Ik betaal gewoon via 2dehands en daarna kunnen we een tijdstip afspreken. Kunt u mij alvast uw adres sturen?

Nice try.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is betalen met 2dehands niet veilig of ?
Meestal wel op voorwaarde dat je het correct doet
(Betaling binnen het platform zelf + wachten met verzenden tot het geld effectief op je rekening staat.

PS. Worst case betaalt een scammer met een gestolen bankkaart en ben je alsnog je geld *achteraf* kwijt MAAR die scammethode is uitzonderlijk omdat men dan naast scamming ook diefstal dient te plegen --> zo ver gaan scammers meestal niet, maar in theorie kan het)

Echter zoals @Dr. Sheldon Cooper zegt ruikt zijn zaakje.

Op mijn moeder haar smartphone. Fake proximus berichtjes die verstuurd worden onder hetzelfde nummer 8999 wat ook gebruikt wordt door Proximus zelf. Daardoor staan scam berichtjes en echte berichtjes door elkaar. 😩

Ik ben blij dat ze mij heeft aangesteld als 'beheerder' van al haar financiële zaken. Ik regel alles voor haar (wel telkens met haar naast of bij mij).

Het is wel merde shit tegenwoordig. De laatste tijd moet ik elke maand zaken verwijderen van ons moeder haar smartphone die verdacht zijn en/of niet koosjer.

Ik geef het toe: Mijn moeder is de zwakste schakel, ze is niet meer mee met de nieuwste zaken. Ik moet er echt chronisch op letten dat straks mijn toekomstige erfenis niet spoorloos verdwijnt.

Dik wtf moment wel vandaag:

Afrit in het Brusselse om op de E40 te rijden, staat er op de pechstrook een auto met zijn 4 pinkers op en een vent die teken doet om te stoppen. Vriendelijk als ik ben gestopt en ruitje naar beneden.

"SIR SIR, DO YOU SPEAK ENGLISH? MY CAR BROKE DOWN"
jaja ik spreek Engels, waarmee kan ik helpen

"I'm from Dubai, don't have cash, need to help". Direct derna trekt hij een dikke ring van zijn vinger "here, I pay back tomorrow, this is 18 karat gold" om hem op mijn stoel te smijten.

Ik zit daar van wtf, trekt hij ook een ketting van zijn nek "please sir, I need € 800, here is my business card"

Ik wil er gewoon vandoor op dat moment, maar hij hangt nog half in mijn auto. Dus ik zeggen "sorry, no cash, only use phone"

THAT IS OK AS WELL SIR en trekt die kerel gewoon zijn gsm naar boven :wtf:

Op dat moment was hij gelukkig uit mijn auto en ben ik het gewoon afgebold..

Nog nooit voorgehad, en gewoon vervelend dat je iemand wil helpen en dan zo gescamd wordt.

ik heb vandaag een massa emails en zelfs whatsapp's gekregen van iemand die blijkbaar de booking.com website (of tenminste de data van een hotel) gehackt heeft en aan mijn data geraakt is.

Tussen al de bagger was ook 1 "echt" bericht, dat het om een phishing/scam poging ging.

Afrit in het Brusselse om op de E40 te rijden, staat er op de pechstrook een auto met zijn 4 pinkers op en een vent die teken doet om te stoppen. Vriendelijk als ik ben gestopt en ruitje naar beneden.
In Frankrijk 'scammen' ze al decennia langs de snelweg door te doen alsof ze pech hebben, of door te gebaren dat jij een lekke band of ander probleem zou hebben. En als je dan stopt en uitstapt om te helpen of je banden te controleren, trekt een handlanger de passagiersdeur/koffer/whatever deur open om je portefeuille of andere waardevolle zaken te stelen uit je auto.

Was dit hier misschien ook de bedoeling, mocht je niet meteen geld geven?

(Dat doet me eraan denken dat we jaren geleden ooit in Frankrijk ook met een bedeltruc 'gescamd' zijn. Vrouw met kind en valies die langs terras kwam met een verhaal van afgelast vliegtuig of bus of ander vervoer, en ze raakte die dag nog niet terug naar huis vanaf de vakantiebestemming, én haar portefeuille was kwijt ofzoiets? En of we een paar euro konden missen om een hotelkamer te betalen voor die nacht... iemand van ons groepje heeft toen twee euro gegeven, omdat we het toch ook al wat scammig vonden klinken, dus veel hebben we er niet aan verloren. Maar achteraf hoorden we dat verhaal ook van andere mensen, dus was ook een klassieker daar toen.)

Laatst bewerkt:

"SIR SIR, DO YOU SPEAK ENGLISH? MY CAR BROKE DOWN"
jaja ik spreek Engels, waarmee kan ik helpen

"I'm from Dubai, don't have cash, need to help". Direct derna trekt hij een dikke ring van zijn vinger "here, I pay back tomorrow, this is 18 karat gold" om hem op mijn stoel te smijten.

Ik zit daar van wtf, trekt hij ook een ketting van zijn nek "please sir, I need € 800, here is my business card"

Ik wil er gewoon vandoor op dat moment, maar hij hangt nog half in mijn auto. Dus ik zeggen "sorry, no cash, only use phone"

THAT IS OK AS WELL SIR en trekt die kerel gewoon zijn gsm naar boven :wtf:

Op dat moment was hij gelukkig uit mijn auto en ben ik het gewoon afgebold..

Nog nooit voorgehad, en gewoon vervelend dat je iemand wil helpen en dan zo gescamd wordt.

En wat heb je met die ring en ketting gedaan?

Heel raar. Ik krijg een whatsapp van een Facebook account met verification (blauw vinkje naast?) om mij mijn facebook password reset code te sturen.
Rare is, ik heb whatsapp helemaal niet ingesteld als recovery of 2nd factor oid. Moet via mijn mailbox gaan en 2nd factor staat ingesteld via authenticar app.

Heel raar. Ik krijg een whatsapp van een Facebook account met verification (blauw vinkje naast?) om mij mijn facebook password reset code te sturen.
Rare is, ik heb whatsapp helemaal niet ingesteld als recovery of 2nd factor oid. Moet via mijn mailbox gaan en 2nd factor staat ingesteld via authenticar app.

Meta is het moederbedrijf van Facebook en Whatsapp, dus ik ga er van uit dat als ze jouw gsm-nummer weten ze je dus ook via Whatsapp kunnen bereiken.

https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...weg-en-nu-krijgen-we-geen-hulp/139796550.html

Toch ook weer een raar verhaal.

Erwin Manise en zijn echtgenote Veerle uit Vremde (Boechout) boekten begin vorig jaar een reis naar de Filipijnen. “We zouden vertrekken in november. In het pakket zat ook een vooraf betaalde massage van 75 euro. Kort voor ons vertrek zagen we dat er 7,50 euro van onze rekening was gegaan, naar een rekeningnummer op naam van ons reisbureau. We dachten dat ze een foutje hadden gemaakt, maar het reisbureau wees erop dat het om een Frans rekeningnummer ging en dat zij dat niet hadden.”

Daarom stuurde Erwin een mail naar Argenta, om de vreemde overschrijving te signaleren. “We kregen antwoord dat de transactie wel degelijk via onze banking app was gedaan. Maar hoe vaak we die bewuste dag ook overliepen, zowel mijn vrouw als ik konden ons niet herinneren dat we een betaling hadden gedaan.”

Franse rekeningen​

Het koppel liet het zo en vertrok op reis, maar op dag twee in de Filipijnen volgde de schok. “Ik checkte mijn app en zag dat alles weg was. Twee zichtrekeningen en onze spaarrekening: op een paar tientallen euro na waren ze volledig leeggehaald. Ze hadden in grote schijven bedragen overgeschreven naar verschillende Franse rekeningen, allemaal op naam van het reisbureau.”

Meer dan 20.000 euro was in rook opgegaan. Erwin en Veerle schoten meteen in actie. “We hebben vanuit de Filipijnen alles geblokkeerd via de fraudedesk van Argenta, en onze dochter Fien is naar het politiekantoor in Mortsel gegaan. Het proces-verbaal hebben we aan Argenta bezorgd.”

Intussen blijven Erwin en Veerle zich het hoofd pijnigen om te achterhalen wat er precies is misgelopen. “We weten niet hoe de criminelen aan onze gegevens zijn geraakt. Dat kleine bedrag is blijkbaar een test die ze doen om te checken of de overschrijving mogelijk is, of het slot open is.”

De financieel experten bij Test Aankoop zien verschillende verklaringen voor die eerste overschrijving. “Mogelijk hebben de slachtoffers die transactie toch op een of andere manier zelf gedaan, op een plek waar de ontvanger kan meekijken om je codes te onderscheppen”, zegt woordvoerder Laura Clays.

“Of de oplichters hadden de gegevens al, en probeerden te testen of er bij de bank alarmbellen afgaan bij het rekeningnummer. Als er daarna grotere overschrijvingen gebeuren, is het niet naar een onbekend rekeningnummer en treden de algoritmes van de bank ook niet in werking.”

Ouders hebben deze week een privénummer opgepakt en het typische verhaal: een vrouw die zogezegd van de bank was en er was een betaling van 2.000 euro gebeurd in de Mediamarkt.

Door de verhalen in de kranten en omdat ik hen er regelmatig voor waarschuw hebben ze onmiddellijk afgelegd (hadden sowieso die privénummer niet moeten opnemen, maar goed) en hebben ze zelf naar het officiële, gekende telefoonnummer van de bank gebeld, maar daar zeiden ze uiteraard dat het oplichters waren.

De laatste weken hier ook regelmatig privénummers en dan op de voicemail zo'n bandje met "om een medewerker te spreken druk 1" en ook al eens een voicemail gehad "om te vermijden dat uw kaart geblokkeerd wordt".

Soms zin om op te nemen en ze verrot te schelden, maar dan vrees ik dat ik nog meer telefoons ga krijgen want dan weten ze dat dit nummers actief is.

Het is toch echt een plaag en degene die opbellen moeten toch echt geen enkel moreel besef meer hebben.

De anonieme nummers hebben mij ook gevonden precies. Gisteren en vandaag gemiste oproep van anoniem nummer.

Gisteren een nieuw record maar liefst 5 E-mails van Argenta op 1 dag tijd waar ik geen klant van ben...

En vandaag al 3 van Cardstop.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan