Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Scammers stelen 16.000 euro van gezin uit Heusden-Zolder

Blijkbaar had de man des huizes een probleem met zijn Onedrive en heeft hij nadien Microsoft via de officiële kanalen contacteerd. Nadien is de scam begonnen. "Mogelijks" was een echte medewerker van Microsoft betrokken bij de scam. Maar goed dat is zijn verklaring. Het kan ook zijn dat hij op ne foute / scamsite terechtkwam ipv bij Microsoft zelf maar goed: Laten we 'hem' maar gewoon geloven.

Fair enough dat je op dat moment er nog in trapt. Je kan echt niemand vertrouwen als het er op aan komt. Zelfs iemand van Microsoft niet. Die mens is ook een wildvreemde he.

Maar ja als je dit dan wat verderop leest: Niet veel later volgde een nieuw telefoontje. Dit keer van iemand die zich voordeed als Proximus-medewerker. “Hij sprak perfect Vlaams en was heel overtuigend. Hij vroeg me verschillende handelingen uit te voeren en om via WhatsApp te antwoorden. :wallbash: Daar stond zelfs het officiële Proximus-logo bij”, vertelt Richard. “Ik zat nog volledig in de Proximus-flow: internetproblemen, maandagochtendmeetings, werkstress. Mijn buikgevoel zei dat het niet klopte, maar ik heb het genegeerd.”

Ik weet het, het is snel gebeurd en sorry voor jou en je gezin Richard, maar die ene zin hierboven zegt genoeg. Hier hadden (en al zeker als IT'er) alle alarmbellen moeten afgaan.

Ze vertellen hier sowieso niet het hele verhaal en hebben zonder twijfel toegangscodes of it's me verificaties gedaan ("verschillende handelingen"), anders konden de scammers geen toegang krijgen tot hun accounts. Om nog te zwijgen dat je je laat overtuigen omdat er een officieel logo bij het WhatsApp nummer stond.

Hier kloppen inderdaad heel veel zaken niet en dat voor een ITer.
Zoveel red flags, dat het wel een fake bericht lijkt om mensen erop te wijzen dat het echt wel iedereen kan overkomen.

Maar ik heb op facebook berichten gelezen die van het koppel zouden komen waarmee dit gebeurd is, dus het zou dan toch echt zijn...

Scammers stelen 16.000 euro van gezin uit Heusden-Zolder

Blijkbaar had de man des huizes een probleem met zijn Onedrive en heeft hij nadien Microsoft via de officiële kanalen contacteerd. Nadien is de scam begonnen. "Mogelijks" was een echte medewerker van Microsoft betrokken bij de scam. Maar goed dat is zijn verklaring. Het kan ook zijn dat hij op ne foute / scamsite terechtkwam ipv bij Microsoft zelf maar goed: Laten we 'hem' maar gewoon geloven.
Als je als ITer voor de OneDrive client de Microsoft support moet contacteren, dan is het eerder PEBKAC.
Van Microsoft (vermoedelijk de OneDrive consumentenversie) naar Proximus... zijn dit al 2 verschillende ongerelateerde zaken waarbij meneer waarschijnlijk toegang gaf tot z'n computer...

Fair enough dat je op dat moment er nog in trapt. Je kan echt niemand vertrouwen als het er op aan komt. Zelfs iemand van Microsoft niet. Die mens is ook een wildvreemde he.

Maar ja als je dit dan wat verderop leest: Niet veel later volgde een nieuw telefoontje. Dit keer van iemand die zich voordeed als Proximus-medewerker. “Hij sprak perfect Vlaams en was heel overtuigend. Hij vroeg me verschillende handelingen uit te voeren en om via WhatsApp te antwoorden. :wallbash: Daar stond zelfs het officiële Proximus-logo bij”, vertelt Richard. “Ik zat nog volledig in de Proximus-flow: internetproblemen, maandagochtendmeetings, werkstress. Mijn buikgevoel zei dat het niet klopte, maar ik heb het genegeerd.”
Het kan evengoed ongerelateerd zijn, maar het zou me niet verwonderen dat er tussen die Microsoft support medewerkers uit India ook ex-callcenter-scammers of actieve tussen zitten, die actief informatie phishen en dan doorspelen naar hun vriendjes in die fake callcenters om zo wat extra geld te verdienen... Het is plausibel dat dit gebeurd, met die miljarden inwoners is de kans groot dat er vrienden van elkaar bij zowel scammer callcenters en Microsoft werken.

Microsoft support gebruikt normaalgezien Quick Assist of een ander systeem waar ik de naam van ben vergeten voor support naar consumenten & zakelijke klanten. Nooit geen AnyDesk, Rustdesk, Teamviewer e.d. Met Quick Assist en hun ander systeem kan je ook niet zomaar iets installeren zonder consent van de lokale gebruiker.

Ik weet het, het is snel gebeurd en sorry voor jou en je gezin Richard, maar die ene zin hierboven zegt genoeg. Hier hadden (en al zeker als IT'er) alle alarmbellen moeten afgaan.

"Een IT'er" is zodanig breed. Niet elke ITer is een cybersecurity expert. Maar dan nog, net bij die mensen zouden de alarmbellen net wel moeten gaan rinkelen éh. Ongelooflijk lomp.

Edit: En dan nog met naam en faam in de krant willen gaan staan... Niemand wil nog die ITer in dienst nemen als 'm ooit opnieuw een job moet zoeken. Slim gezien...

Laatst bewerkt:
Raar? Gewoon een phisher die hoopt dat mensen antwoorden op de mail zelf. Niks raars aan.
Ik bedoelde vooral raar in vergelijking met de phissing mails die ik meestal krijg.

Zijnde, mails van "argenta", " de cm", ... waar toch nog enige moeite in gestoken is om geloofwaardig te zijn.

Dit is gewoon overduidelijk bullshit, wie hier intrapt wilt gewoon bestolen worden.

Met een PICNIC (Problem In Chair, Not In Computer) weet je het nooit, maar ik heb me er bij neergelegd dat mijn vrouw of ik er vroeg of laat ook inlopen. Paar jaar terug in NYC afrekening hotel betaald met Master Card(alle andere uitgaven met MC echtgenote), 14 dagen daarna telefoon (ik dacht direct aan scam(mer), Mr xxx ik ben uw bank, bel het vaste nummer van uw bankkantoor (ze gaven geen nummer) en vraag om (liefst vandaag) langs komen, en vraag naar mij. Tot nu toe de enige keer dat de bank mij heeft gebeld, bleek dat mijn MC gekopieerd/gekloond was en dat ik in Miami 3 tv's van 65 inch gekocht en nog wat andere spullen, nochtans niets van te zien in uitgaven, MC is ter plaatse vernietigd (door mij in een apart bureau) d.m.v. CVC wegkrabben met mesje en kaart op de chip en nog een paar keer extra in stukken te knippen, nieuwe kaart aangevraagd ter plaatse die een week later in de bus zat . . . is schering en inslag volgens de bank! Alleszins dikke pech voor de kloner dat we net dat met die kaart alleen dat betaald hebben want wie en wanneer was nu bekend, hij zal een goede uitleg klaar moeten gehad hebben :biglaugh: :biglaugh: :biglaugh:

Misschien ben jij helemaal niet gevoelig voor paniek van buiten af. Mijns inziens: of je wel of niet in een scammer’s loer trapt of niet, heeft niet iets te maken met slim zijn alleen. Een scammer belt je zonder dat je perse argwaan hebt (tenminste, ik neem aan dat ook jij niet bij elk belletje meteen op je achterste benen voor wat betreft argwaan staat) en brengt in het gesprek meteen chaos en paniek.
Daar zijn mensen heel gevoelig voor. Het is een bekende overvaltechniek. Er is een reden waarom de politie graag heel vroeg in de ochtend mensen overrompelt met een inval, thuis, of waarom onderzoeksjournalisten bij voorkeur iemand heel vroeg bellen met allerlei ja/nee vragen op agressieve wijze gesteld: het zorgt ervoor dat het deel van je brein waarin ordening, planning, emotiebeheersing, overzicht eigenlijk meteen uitgeschakeld wordt waardoor je dus gevoelig bent voor emotie, in de war raakt van de chaos aan de telefoon en eerder doet wat je opgedragen wordt.

2026-02-18-09-02-07-E-mail.png

't Wordt precies eens tijd om dat e-mail adres af te sluiten.

Omdat ik jarenlang een trouwe klant ben van de NMBS krijg ik (eindelijk zeg!) een klein cadeautje.
Ik hoef alleen maar op ne link te klikken om het te claimen.

Hoe gemakkelijk kan het toch zijn hé!

Met een PICNIC (Problem In Chair, Not In Computer) weet je het nooit, maar ik heb me er bij neergelegd dat mijn vrouw of ik er vroeg of laat ook inlopen. Paar jaar terug in NYC afrekening hotel betaald met Master Card(alle andere uitgaven met MC echtgenote), 14 dagen daarna telefoon (ik dacht direct aan scam(mer), Mr xxx ik ben uw bank, bel het vaste nummer van uw bankkantoor (ze gaven geen nummer) en vraag om (liefst vandaag) langs komen, en vraag naar mij. Tot nu toe de enige keer dat de bank mij heeft gebeld, bleek dat mijn MC gekopieerd/gekloond was en dat ik in Miami 3 tv's van 65 inch gekocht en nog wat andere spullen, nochtans niets van te zien in uitgaven, MC is ter plaatse vernietigd (door mij in een apart bureau) d.m.v. CVC wegkrabben met mesje en kaart op de chip en nog een paar keer extra in stukken te knippen, nieuwe kaart aangevraagd ter plaatse die een week later in de bus zat . . . is schering en inslag volgens de bank! Alleszins dikke pech voor de kloner dat we net dat met die kaart alleen dat betaald hebben want wie en wanneer was nu bekend, hij zal een goede uitleg klaar moeten gehad hebben :biglaugh: :biglaugh: :biglaugh:

4x opnieuw gelezen omdat ik er na de 3e x nog steeds niet aan uit kwam hoe jij met Maaltijdcheques (MC) aankopen doet in New York en hoe andere er een tv mee kopen

Maar het is Mastercard zeker? 😅

Spam filter draait hier weer op volle toeren. Was even rustiger, maar nu weer veel :( , telkens dezelfde soort zo. Als ik die systematisch rapporteer als fishing snap ik niet waarom ik er nog steeds (zo veel) blijf krijgen...

Toch nog wat nobele zielen in de wereld....
https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...lichters-vader-is-er-kapot-van/133780749.html

“Die directe voorlopige terugbetaling door de bank kan afgedwongen worden met een advocaat, maar vaak doen slachtoffers daar geen beroep op omdat ze net veel geld zijn kwijtgeraakt”, zegt Gakwaya. “Wij helpen hen zonder dat ze iets moeten betalen op voorhand. Enkel als er een resultaat is en de vergoeding is afgedwongen, vragen we een commissie van 30 procent. En we hebben al veel succes gehad: klanten die recht bleken te hebben op een vergoeding, kregen die vaak ook.”
Dus 30% ben je zowieso kwijt...

Ik kreeg zonet telefoon van een Proximus medewerker (zoals die slachtoffers hierboven). Normaal neem ik niet op maar ik verwachtte telefoon vanuit Brussel en het was een 02 nummer. Ik heb vrij grof "ingehaakt". *Click*.

Het is tegenwoordig echt weer merde shit. Het was een paar maanden rustig maar ik heb sinds 20 januari weer '8' telefoons gekregen van scammers. 7x heb ik niet opgenomen.

Telefoons (hout vasthouden) is misschien 3x per jaar maar mails: dagelijks minstens 8 à 10 of meer als ze (erg) actief zijn, soms dezelfde tekst van verschillende afzenders . . . 't is dat je eigenlijk niet zonder e-banking, mail, Bol, Amazon kan etc . . . en de banken zulke (analoge) klanten ook niet willen!

Spam filter draait hier weer op volle toeren. Was even rustiger, maar nu weer veel :( , telkens dezelfde soort zo. Als ik die systematisch rapporteer als fishing snap ik niet waarom ik er nog steeds (zo veel) blijf krijgen...
Idem hier. Laatste weken is het nog erger geworden met 10-15 spammails per dag. Telkens ze aanklikken als phishing maar dezelfde types mail blijven komen.

Wat mij de laatste tijd echt opvalt is het aantal keer dat een privénummer me belt, en als ik dan eens opneem is het gegarandeerd zo'n AI of opgenomen stem die claimt van Proximus of eender wat te zijn en dat ik geld moet betalen of terugkrijgen.

Terug
Bovenaan