Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ze willen mijn instagram precies graag hebben, om de paar dagen krijg ik in een seconden een paar mails van instagram dat het ze spijt dat ik moeite heb met aanmelden en ik op de link kan klikken om mijn wachtwoord te resetten.

Sjaans dat het een gegeneerd wachtwoord van 48 karakters met cijfers, letters, hoofdletters en tekens is

't Is blijkbaar niets persoonlijk.

Ik merkte daarstraks bij ons moeder op dat haar smartphone non stop zonder ophouden meermaals piepte (per minuut). Echt om er gek van te worden.

Ze zei daarop: Zoon elke keer ik klik op die berichtjes opent chrome en krijg ik een melding dat mijn smartphone geinfecteerd is met een virus en dat ik op ne link moet klikken op het te fixen! Help! Wat moet ik nu doen? Ben ik nu gehacked ??? Neen het omgekeerde is waar. Dat is juist den truk waarin mensen trappen

Bij nazicht: Ze was er blijkbaar in geslaagd 150 (!) scamsites 😩 toegang te geven tot het doorsturen van advertenties via chrome (wat nog niet zo erg is maar wel vervelend). Klikken op deze links fikst helemaal geen virusinfectie, in tegendeel er (verder) op klikken is nét die sh*t installeren.

Ik heb manueel 1 voor 1 die scamsites via de settings van chrome moeten blokkeren. (met één beweging lukte niet) Daarna heb ik de pagina's die ze reeds had geopend in chrome 'gekilled' en ik heb daarna de cache van chrome helemaal leeggemaakt. Ook de historiek. Daarna heb ik gecheckt of ze ergens op had geklikt maar finaal bleek dat (nog) niet het geval te zijn en ik heb ook eens in de apps gekeken maar daar stonden nog geen geinstalleerde trojan programma's. Het beepen is nu ook gestopt. (een teken dat het terug in orde is).

Geen idee hoe ze dit gedaan heeft maar stel je voor dat ze een alleenstaand oud vrouwtje was. Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen dan geweest waren.

Laatst bewerkt:
Misschien de verkeerde topic maar probeer het hier toch:
Wij hebben gisteren gemerkt dat er al een paar maanden van zowel mijn rekening als die van mijn echtgenote 13 euro afgaat voor Audible, factuur via Amazon. Ik dacht dat dit over onze Amazon Prime ging, dus daardoor paar maanden onbewust laten begaan.

Nu opgezocht en blijkt een abonnement voor audiobooks te zijn. Heel bizar aangezien we beiden geen audiobooks en dergelijke gebruiken.
Dan eens gegoogled en er blijken zo in massa mensen gedupeerd te zijn die onbewust een betalend abbo hebben daarvoor. Dan eens die app gedownload en heb zelfs geen account ervoor?

Ondertussen mail gestuurd naar de bank om die automatische betaling te laten blokkeren, maar is er enige manier om dat geld ooit terug te zien?

Misschien de verkeerde topic maar probeer het hier toch:
Wij hebben gisteren gemerkt dat er al een paar maanden van zowel mijn rekening als die van mijn echtgenote 13 euro afgaat voor Audible, factuur via Amazon. Ik dacht dat dit over onze Amazon Prime ging, dus daardoor paar maanden onbewust laten begaan.

Nu opgezocht en blijkt een abonnement voor audiobooks te zijn. Heel bizar aangezien we beiden geen audiobooks en dergelijke gebruiken.
Dan eens gegoogled en er blijken zo in massa mensen gedupeerd te zijn die onbewust een betalend abbo hebben daarvoor. Dan eens die app gedownload en heb zelfs geen account ervoor?

Ondertussen mail gestuurd naar de bank om die automatische betaling te laten blokkeren, maar is er enige manier om dat geld ooit terug te zien?

Die hebben toch een helpdesk zie ik, dus zou dat toch eens daar uitleggen. Misschien dat het duidelijk word.
Ze hebben ook 2 telefoonnummers voor EU maar wel enkel in Engeland en Frankrijk.

Audible is van Amazon zelf. Ik lees ook dat de login dezelfde zou zijn als je Amazon prime account.
En dat veel gedupeerden of family users per abuis via hun amazon prime daar een abbo hebben op gelinked, vaak na op de free trial te klikken die dan verlengd werd.

Laatst bewerkt:
Die hebben toch een helpdesk zie ik, dus zou dat toch eens daar uitleggen. Misschien dat het duidelijk word.
Ze hebben ook 2 telefoonnummers voor EU maar wel enkel in Engeland en Frankrijk.

Audible is van Amazon zelf. Ik lees ook dat de login dezelfde zou zijn als je Amazon prime account.
En dat veel gedupeerden of family users per abuis via hun amazon prime daar een abbo hebben op gelinked, vaak na op de free trial te klikken die dan verlengd werd.
Thx!
Die helpdesk blijkt een oneindige wachtlijn te zijn, ook wanneer je op hun website op hun contactformulier klikt, ga je direct terug naar de homepage :sarcastic:.

Anyway, bank gecontacteerd, kaart is geblokkeerd waardoor alle subscriptions met die kaart geannuleerd zijn, en een nieuwe wordt opgestuurd. Ook formulier mogen invullen waarin ik die betalingen aangeef als onterecht. Zou binnen de 10 werkdagen bekeken worden en met beetje geluk zie ik toch nog wat van dat geld terug.

(Is nu niet dat het zo veel geld was, maar zou wel top zijn moesten we dat nog terugkrijgen)

Thx!
Die helpdesk blijkt een oneindige wachtlijn te zijn, ook wanneer je op hun website op hun contactformulier klikt, ga je direct terug naar de homepage :sarcastic:.
Natuurlijk. Iets betalen kan je erg vlotjes regelen, bij de grote giganten.
Maar als je uw geld wil terug krijgen? Aaah dat is zéér complex of onmogelijk. 😩

Nee. Daar kun je wel naar fluiten.
Njah, ik heb toch juist bericht ontvangen dat ik dat geld binnen de 5 dagen terug op mijn rekening ga hebben 🤭

Dergelijke zaken kan je dus blijkbaar aanvechten bij Worldline als frauduleuze betalingen.
Heb daar met wat screenshots en bijkomende info een mini-dossiertje gemaakt en heb zojuist bericht ontvangen dat het ontvangen is als geldige betwisting.
Ze storten het geld terug en gaan dat nu blijkbaar zelf gaan aanvechten met het bedrijf in kwestie.

Njah, ik heb toch juist bericht ontvangen dat ik dat geld binnen de 5 dagen terug op mijn rekening ga hebben 🤭

Dergelijke zaken kan je dus blijkbaar aanvechten bij Worldline als frauduleuze betalingen.
Heb daar met wat screenshots en bijkomende info een mini-dossiertje gemaakt en heb zojuist bericht ontvangen dat het ontvangen is als geldige betwisting.
Ze storten het geld terug en gaan dat nu blijkbaar zelf gaan aanvechten met het bedrijf in kwestie.
Nou. Das dan beter uitgedraaid dan verwacht. :woohoo: Goed om te weten.

De appel valt niet ver van de boom :baard:

Alles kwijt door één muisklik? Nope! Ze kwamen na de muisklik op een valse betaalpagina van ING terecht. :) Dat is véél meer dan één klik met een muisje.

Het veiligste is dit regelen via de verkoper thuis. Voor zo'n kleine aankopen is dat te doen via payconiq. Ik en een verkoper hebben dit zo gedaan met mijn huidig sporthorloge via tweedehands. Veilig voor hem / haar en veilig voor jezelf als je het beiden correct doet.

OK worst case kan de verkoper -met ne valse naam en een gekraakt pand- u achteraf alsnog bij elkaar slaan na de aankoop, u buitenkegelen en een week later met de noordenzon spoorloos verdwijnen. (en al die moeite doen voor een tafelke en wat stoelen :LOL:)

Echt uitsluiten kan je een scam natuurlijk nooit voor de volle 100%.

Misschien handig om dit even te vermelden.

Met de stopzetting van Payconiq worden er nu twee nieuwe URL's gebruikt voor p2p-betalingen (Bancontact en Wero):

pay.bancontact.com
share.weropay.eu

2 mails van Argenta met afzendadres van waarschijnlijk nietsvermoedende telenetters

Ongebruikelijke geldafhaling gedetecteerd

Beste Bubble, - dus letterlijk mijn alias/nickname hé

We hebben een geldafhaling gedetecteerd die werd aangevraagd vanaf een ongebruikelijke locatie. Voor uw veiligheid hebben we deze transactie tijdelijk opgeschort.

Gegevens van de poging:

• Toestel: Google Pixel 6a
  • Status: In behandeling (nog niet uitgevoerd)

Was u dit niet? Neem dan onmiddellijk contact op met ons Security-team op het volgende nummer:

Wel bizar dat ze wel al the way gaan :rolleyes: Onderaan de mail

Pas op voor phishing. Deel nooit bankcodes via e-mail, telefoon of sociale media. Argenta vraagt nooit naar uw pincode, codes van uw digipas of sms-codes om een verrichting te bevestigen.

Ik heb natuurlijk geen rekeningen bij Argenta.

Ook formulier mogen invullen waarin ik die betalingen aangeef als onterecht.
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. je bent dan misschien onbewust dat abonnement aangegaan, het is wel gebeurd. De dienst is geleverd.

Argenta scam zie ik quasi dagelijks in onze spam filter op het werk. En ook ENKEL Argenta.

Hier net ook mailtje van Argenta ontvangen met een "beveiligd" document. Denk al tweede of derde keer via een verschillend mailadres.

Sinds enkele weken krijg ik -vanuit het niets- plots elke dag 2 of 3 oproepen van een privénummer die telkens een klein stukje robot stem hoort die zegt ´als u deze transactie wilt annuleren, druk 1...´

Iemand enig idee hoe ik privé nummers kan blokkeren?

Bestaat er ook zoiets als Have i been pwned maar dan voor telefoonnummers?

Sinds enkele weken krijg ik -vanuit het niets- plots elke dag 2 of 3 oproepen van een privénummer die telkens een klein stukje robot stem hoort die zegt ´als u deze transactie wilt annuleren, druk 1...´

Iemand enig idee hoe ik privé nummers kan blokkeren?

Bestaat er ook zoiets als Have i been pwned maar dan voor telefoonnummers?
Ik krijg die ook sinds een dag of 2-3, maar dan op mijn voice mail. Ook een hele periode gehad dat ik dagelijks 2-3 oproepen kreeg van +32 480 219 xxx. De laatste drie nummers waren telkens iets anders en nog niet gevonden hoe je een hele range kan blokkeren, dus heeft toch een tijdje geduurd eer dat gestopt is.

Dat is puur toeval dat ze bij u uitkomen dacht ik. Dat zijn computers die bij wijze van spreken bellen naar 0470 00 00 01 en zo oplopend automatisch telefoneren tot er ooit iemand antwoordt. Als je dan opneemt of je telefoon gaat over naar voice mail, weten ze dat het een bestaand nummer is en blijven ze proberen.

Terug
Bovenaan