Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik denk dat vrijwel iedereen toch gemiddeld om de twee dagen eens de stand van de rekeningen checkt, dan kan je toch asap Cardstop inschakelen?
Ik doe dat misschien 2 keer per jaar :unsure: Mijn werkgever kan me maanden niet betalen en ik zou het niet door hebben.

Op mijn werk heeft iemand van HR daar eens op geantwoord. Een consultant. Mail kwam binnen met daarin "ik heb een nieuw rekeningnummer". Hij stuurt het standaardformulier door naar die persoon en hij krijgt het proper ingevuld terug. Het was bij het verwerken dat hij zag dat de zogezegde werknemer al jaren met pensioen was. Anders was dat dus gewoon doorgegaan zonder meer. Ik heb gesuggereerd dat ze hun procedure misschien eens moesten herzien.

Laatst bewerkt:
Mijn chatgpt log in is gehackt (wachtwoord is ook te simplistisch). Ik heb geen idee waarom iemand zich daarmee bezighoudt? :unsure:

Er staan geen betaalgegevens in mijn chatGPT. Mijn naam daar noemt 'Makila' (niet eens mijn echte naam) Ik heb ook geen echte addresgegevens of een echt mobiele telefoonnummer toegevoegd (allemaal fake). Helemaal 'niets'. En het emailadress dat eraan gekoppeld is bestaat ook niet meer.

Ik laat het dus maar zo, die hacker is helemaal niks met mijn (outdated) account.

Mijn chatgpt log in is gehackt (wachtwoord is ook te simplistisch). Ik heb geen idee waarom iemand zich daarmee bezighoudt? :unsure:

Er staan geen betaalgegevens in mijn chatGPT. Mijn naam daar noemt 'Makila' (niet eens mijn echte naam) Ik heb ook geen echte addresgegevens of een echt mobiele telefoonnummer toegevoegd (allemaal fake). Helemaal 'niets'. En het emailadress dat eraan gekoppeld is bestaat ook niet meer.

Ik laat het dus maar zo, die hacker is helemaal niks met mijn (outdated) account.
Ik heb het even aan Google AI gevraagd :unsure::

Het hacken van een ChatGPT-account gebeurt meestal niet willekeurig, maar
dient specifieke criminele of strategische doelen. In 2025 zien we dat accounts vooral waardevol zijn voor toegang tot bedrijfsgeheimen, het omzeilen van restricties en doorverkoop op het dark web.
Belangrijkste redenen voor hacking:

Toegang tot chatgeschiedenis: Omdat veel gebruikers ChatGPT gebruiken voor werk, bevat de geschiedenis vaak gevoelige informatie zoals broncodes, bedrijfsstrategieën of persoonlijke gegevens.
Omzeilen van veiligheidsfilters: Via gehackte accounts of "jailbreaking"-technieken proberen kwaadwillenden de AI te dwingen om schadelijke code, phishing-mails of instructies voor illegale activiteiten te genereren.
Toegang tot Premium-functies: Betaalde Plus-accounts zijn populair op het dark web omdat ze toegang geven tot geavanceerdere modellen (zoals GPT-5 of GPT-4o) en functies die in sommige landen geblokkeerd zijn.
Misbruik voor cyberaanvallen: Hackers gebruiken de rekenkracht en intelligentie van het account om malware te ontwikkelen, kwetsbaarheden in andere software te scannen of grootschalige spam-campagnes op te zetten.
Inloggegevens voor andere diensten: Omdat mensen vaak hetzelfde wachtwoord hergebruiken, dient een ChatGPT-account als ingang om ook andere accounts (zoals e-mail of bankieren) van hetzelfde slachtoffer te kraken.

Recente ontwikkelingen (2025)
In 2025 zijn er meldingen geweest van grootschalige lekken waarbij miljoenen inloggegevens op het dark web werden aangeboden. Ook zijn er nieuwe aanvalsmethoden ontdekt, zoals Indirect Prompt Injection, waarbij een hacker via externe informatie de AI van het slachtoffer overneemt zonder dat deze het direct merkt.
Tip: OpenAI adviseert om bij verdachte activiteiten direct je wachtwoord te wijzigen via de OpenAI help-pagina, waardoor alle actieve sessies binnen 30 minuten worden beëindigd.

Er staan één of meerdere documenten voor u klaar

Beste,
Goed nieuws! Dankzij positieve financiële resultaten kan de
'Voorjaarsbonus 2026' worden toegekend. De bijbehorende
informatie vindt u in uw online dossier.

Wij wensen u het allerbeste en hopen dat dit bijdraagt aan een
fijne start van het voorjaar.

Klik op de knop 'Aanmelden' en meld u aan.

Aanmelden
( https://www.aw******ww.net/ )

Met vriendelijke groet,

Mypension.be

Laatst bewerkt door een moderator:
Er staan één of meerdere documenten voor u klaar

Beste,
Goed nieuws! Dankzij positieve financiële resultaten kan de
'Voorjaarsbonus 2026' worden toegekend. De bijbehorende
informatie vindt u in uw online dossier.

Wij wensen u het allerbeste en hopen dat dit bijdraagt aan een
fijne start van het voorjaar.

Klik op de knop 'Aanmelden' en meld u aan.

Aanmelden
( https://www.aw******ww.net/ )

Met vriendelijke groet,

Mypension.be
Ik heb dezelfde mail gekregen zag ik daarnet

Dringende melding
Geachte klant,

Er is een melding beschikbaar beschikbaar in uw -klantenomgeving.

Om deze melding te bekijken, klikt u op de knop hieronder en logt u in op uw account.
Melding bekijken

Dit bericht is niet geautomatiseerd, bedankt voor uw reactie.
Directie en Raad van Toezicht – Maatschappelijk kapitaal: 6.585.350 € – 115 rue de Sèvres, 75275 CEDEX 06 – RPR 421 100 645.

Ondertussen in Lier en omstreken:

Politiezone Lier waarschuwt voor een vorm van oplichting waarbij fraudeurs zich telefonisch uitgeven voor politieagenten en daarbij het systeem van BIN-netwerken misbruiken. Ook in andere politiezones zijn gelijkaardige telefoontjes opgedoken.
De oplichters bellen burgers op in naam van de politie met de boodschap dat er in de buurt inbrekers zijn gevat en dat enkele verdachten nog niet gevonden zijn. Om het verhaal geloofwaardig te maken beweren ze dat er bij de gevatte inbrekers een briefje is gevonden met de naam en het adres van de opgebelde burger. Vervolgens zaaien ze paniek door te suggereren dat de opgebelde persoon het volgende doelwit is. Daarna stellen de zogezegde agenten dan voor om langs te komen om waardevolle spullen zoals juwelen, cash geld, bankkaarten en pincodes, … in bewaring te nemen.
Ten eerste BIN-waarschuwingen zijn automatisch gegenereerde berichten. Een server zet tekst om naar een computerstem. Burgers worden dus niet opgebeld door een persoon die met hen in gesprek gaat. Ten tweede BIN-netwerken bellen altijd met het nummer +32 477 77 77 55. De politie adviseert iedereen om dit nummer op te slaan onder de naam ‘BIN’. Ten slotte een BIN-bericht vraagt je om extra waakzaam te zijn en verdachte zaken te melden via 101, maar zal je nooit vragen om bezittingen af te geven.

Ik hou niet van bellen en zal elk excuus gebruiken om een inkomende telefoon niet op te nemen, zeker van onbekende of privénummers. Maar deze middag niet goed nagedacht en privénummer opgenomen: 'dit is een automatisch bericht van Cardstop'. Ja salu, ik ben weer geleerd voor een tijdje. Meteen afgelegd natuurlijk.

Al enkele dagen dat ik regelmatig een aanvraag krijg van mijn authenticator app voor in te loggen op mijn hotmail adres terwijl ik dit niet zelf heb aangevraagd. Nuja, veel kunnen ze niet doen als ik niet bevestig met mijn authenticator maar het is gewoon heel irritant constant die meldingen.

Hier kreeg ik deze week ne email ivm een authentication code om in te loggen. (die optie bestaat voor bepaalde accounts als alternatief om in te loggen met je wachtwoord en/of auth).

En ook ne email waar in stond (kort samengevat): We hebben uw wachtwoord gestolen. Dat wachtwoord = 'Makila_zijn_meest_gebruikte_wachtwoord_van_10jaar_geleden_toen_ie_nog_geen_keepass_MFA_2FA_en_consoorten_gebruikte'. We hebben al uw accounts gelocked (Wat niet waar is) Gelieve ons $$$ te betalen of u bent uw accounts permanent kwijt.

Hier de afgelopen paar weken om de 2 a 3 dagen een mail voor een password reset van m'n Instagram.

Hi waelvis,

We got a request to reset your Instagram password.

Reset password

If you ignore this message, your password will not be changed. If you didn't request a password reset, let us know.

Al enkele dagen dat ik regelmatig een aanvraag krijg van mijn authenticator app voor in te loggen op mijn hotmail adres terwijl ik dit niet zelf heb aangevraagd. Nuja, veel kunnen ze niet doen als ik niet bevestig met mijn authenticator maar het is gewoon heel irritant constant die meldingen.
Als het voor een wachtwoord reset is, niet veel van aantrekken.
Als het effectief een inlogpoging is, dan hebben ze wel waarschijnlijk je wachtwoord (datalek).
Best zo snel mogelijk vetanderen dan.

Verander je wachtwoord maar.

Ze willen mijn instagram precies graag hebben, om de paar dagen krijg ik in een seconden een paar mails van instagram dat het ze spijt dat ik moeite heb met aanmelden en ik op de link kan klikken om mijn wachtwoord te resetten.

Sjaans dat het een gegeneerd wachtwoord van 48 karakters met cijfers, letters, hoofdletters en tekens is

Terug
Bovenaan