Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
De laatste maanden krijgen wij af en toe telefoontjes van onbekende nummers. Gisteren nog een +44 nummer. Ook een hele tijd Egyptische telefoonnummers. Ik heb al is gedacht om op te pakken en keihard te roepen ofzo voor de fun :oi22:
Gewoon opnemen terwijl je achter de pc zit, en dan je gsm zo dicht mogelijk tegen je speakers houden.

Hallo het is collega x. Kan je aub even op deze link klikken voor mij? Je zou mij daar een mooie dienst mee bewijzen. En blah blah blah.
Een kwartiertje later bericht in de algemene team chat: De mailbox van collega x is gehackt. Gelieve niet te reageren op haar emails.

Mijn moeder kreeg gisteren telefoon van (zogezegd) cardstop. Dat al haar rekeningen geblokkeerd zijn wegens frauduleuze transacties en ze actie moet ondernemen door .. en blah blah blah.

Ze heeft ingehaakt en nadien naar mij gebeld om te vragen of dit wel echt is of niet (neen dus).

Ik had altijd zoiets van, hoe achterlijk kunde zijn als ge u laat scammen.

Nu snap ik waarom.

Via tinder een leuk meisje gematcht. Standaard berichtjes.
Overgegaan op whatsapp, ze wilt videocallen. cava
live videocallen dus 100% zeker da het ni fake is.
Al meer dan een maand dus gewoon wa berichtjes en live videocallen over vanalles en nogwa.

Voor de videocalls haddik zoiets van, is dees geavanceerde AI ofzo? Dus ik ben gewoon de dommerik aan't uithangen gewoon als science project.
omdat ik gewoon oprecht geïnteresseerd was in het motief. tot we effectief aan het videocallen waren. Dus AI was al uitgesloten.

foto's van haar ontbijt, lunch, diner. berichtjes als ze wakker is, als ze gaat slapen.
leuke steeds meer sexy wordende foto's.

Nu de laatste dagen laat ze meer en meer info droppen da ze weer 3.000 € heeft winst gemaakt me crypto.

ff google search gedaan. Dit is dus al jaren een begrip. "pig slaughtering"
maandenlang iemand groomen om ze dan te overhalen om te investeren in bitcoin scams.

de gemiddelde Belg trapt daar zowiezo in. Al die belachelijke berichten van 50 jarige man of vrouw al haar spaargeld kwijt etc..

Komt dus door slimme scammers die maandenlang hun slachtoffers liggen te lovebomben en wat nog allemaal op een personal level.
De gemiddelde volwassen man/vrouw die net gescheiden is of whatever en nood heeft aan een nieuwe relatie of whatever is te lomp om hier door te hebben dat ze voor de zot worden gehouden door pimps en smurfettes.

grappig en triest tegelijk

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach die cryptoscams op Tinder zijn zo doorzichtig. Als er weer een of andere te knappe te perfecte kerel mij aanspreekt op Tinder is een van de eerste dingen die ik vraag of ze ook geïnteresseerd zijn in crypto. En hups dan ben ik plots unmatched en is dat profiel met de noorderzon verdwenen.
Vandaag telefoon en voicemail gekregen van een Spaans nummer met de mededeling dat er een aanvraag was van een afboeking van 712 euro van mijn rekening en als dat niet van mij kwam dat ik dan dringend moest terugbellen naar hun helpdesk :rolleyes:

Ik had altijd zoiets van, hoe achterlijk kunde zijn als ge u laat scammen.

Nu snap ik waarom.

Via tinder een leuk meisje gematcht. Standaard berichtjes.
..
Voor de videocalls haddik zoiets van, is dees geavanceerde AI ofzo? Dus ik ben gewoon de dommerik aan't uithangen gewoon als science project.
omdat ik gewoon oprecht geïnteresseerd was in het motief. tot we effectief aan het videocallen waren. Dus AI was al uitgesloten.

foto's van haar ontbijt, lunch, diner. berichtjes als ze wakker is, als ze gaat slapen.
leuke steeds meer sexy wordende foto's.
Ook in het echte leven kan je bovenstaande of iets soortgelijk voor hebben. Een vriend als tiener viel eens op een meisje. Maar elke keer hij een zoen wilde of haar wilde betaste zei ze blijkbaar dat ze er nog niet klaar voor was.

Maar hij kon wel altijd betalen voor haar. Hij is toch redelijk wat geld kwijtgespeeld voor het begon te dagen.

Je kan zeggen: Eigenlijk is dat geen scam maar is dit profiteren van. Mmm persoonlijk vind ik het verschil tussen die twee soms klein. :tongue:

de gemiddelde Belg trapt daar zowiezo in. Al die belachelijke berichten van 50 jarige man of vrouw al haar spaargeld kwijt etc..
Ik heb nog een klein half jaartje om mijn geld kwijt te spelen. :D

Laatst bewerkt:
Gisterenavond nog .
Was bezig op de pc en kreeg ineens een vriendschapsverzoek van iemand die ik wel degelijk ken op facebook .
Geaccepteerd en dan ineens bericht via sms…vriendelijk een halo en hoe gaat het en dan ineens of ik iets kende van HSSD …heb nee geantwoord en dat zou dus een vennootschap of groep zijn die spontaan €50.000 zouden uitbetalen aan mensen die het verdiende.
Vroeg dan wat i, ermee te maken had en dan kwam de vreemde vraag of ik wist hoe die persoon zijn €50.0000 kon krijgen die hem gewonnen had en dat ze dat normaal gingen leveren met de post of koeriersdienst…
Zei dan dat dit niet kan want dat zulk een som niet cash mag uitbetaald worden en al zeker niet per post opgestuurd mag worden en dan ineens een fotootje die hij zogezegd gemaakt had van …jawel levering van het geld in een kartonnen doos met een camionnetje van FEDEX .
Ook ineens de vraag of hijgt zij mij een link mocht toesturen zodat ik ook kon solliciteren ….
Heb dan gewoon gezegd dat dit duidelijk een scam was en heb hem of haar geblokkeerd op sms en pook via Facebook .

Ik ken de man van die vrouw en dus daar de vraag gesteld gehad via sms of haar account gzehacked was en ja …was dus blijkbaar gehacked via Instagram ….maar zou ondertussen weer hersteld moeten zijn . ;)

Was dus duidelijk een amateur dat ermee bezig was . ;)

Gisterenavond nog .
Was bezig op de pc en kreeg ineens een vriendschapsverzoek van iemand die ik wel degelijk ken op facebook .
Geaccepteerd en dan ineens bericht via sms…vriendelijk een halo en hoe gaat het en dan ineens of ik iets kende van HSSD …heb nee geantwoord en dat zou dus een vennootschap of groep zijn die spontaan €50.000 zouden uitbetalen aan mensen die het verdiende.
Vroeg dan wat i, ermee te maken had en dan kwam de vreemde vraag of ik wist hoe die persoon zijn €50.0000 kon krijgen die hem gewonnen had en dat ze dat normaal gingen leveren met de post of koeriersdienst…
Zei dan dat dit niet kan want dat zulk een som niet cash mag uitbetaald worden en al zeker niet per post opgestuurd mag worden en dan ineens een fotootje die hij zogezegd gemaakt had van …jawel levering van het geld in een kartonnen doos met een camionnetje van FEDEX .
Ook ineens de vraag of hijgt zij mij een link mocht toesturen zodat ik ook kon solliciteren ….
Heb dan gewoon gezegd dat dit duidelijk een scam was en heb hem of haar geblokkeerd op sms en pook via Facebook .

Ik ken de man van die vrouw en dus daar de vraag gesteld gehad via sms of haar account gzehacked was en ja …was dus blijkbaar gehacked via Instagram ….maar zou ondertussen weer hersteld moeten zijn . ;)

Was dus duidelijk een amateur dat ermee bezig was . ;)
Zo van die posts die vlot lezen. Altijd fijn.

En vandaag Whatsapp bericht, op de gsm van het werk dan nog, van een Amerikaans nummer: 'nice to meet you'.

Zonet voor de eerste keer ooit een scam sms:

bpost

"Uw pakket is aangekomen in het lokale depot, maar kan niet worden bezorgd vanwege ontbrekende straatnaamgegevens. Klik op de volgende link om uw adres bij te werken: X Anders wordt het pakket teruggestuurd na 24 uur."

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kreeg begin deze week een SMS van 8686 van de Watergroep met de melding dat ik een klein bedrag moest betalen. Met vermelding van factuurnummer en mededeling. Zonder link om op te klikken, maar met melding van bankrekeningnummer.

Vreemd genoeg zou het volgens hun eigen website geen phishing zijn in dat geval: https://www.dewatergroep.be/nl-be/over-de-watergroep/nieuws/valse-sms

Maar ik woon op een appartement waar de verrekening van het water via de syndicus loopt. Dus het moet dan toch een scam zijn.
Vorige week weer zo'n sms ontvangen.
Eens ingelogd in de klantenzone van de Watergroep: adres en contactgegevens zijn juist; geen facturen te vinden; aangeduide voorkeur om facturen te ontvangen: via doccle.
Dus dan verwacht je ook geen sms te ontvangen.

Vreemd.

Iemand hier die maaltijdcheques ontvangt van pluxee?

Ik heb een mail ontvangen van [email protected]
Mail adres lijkt mij legitiem al staat het niet tussen de lijst van mailadressen op pluxee

Maar het staat op een andere naam - ik krijg geen maaltijdcheques.

Gebruikt er nu iemand mijn mail adres voor zijn MC account?
Is het spam?
Is het een poging gegevens te ontfutselen?

Iemand hier die maaltijdcheques ontvangt van pluxee?

Ik heb een mail ontvangen van [email protected]
Mail adres lijkt mij legitiem al staat het niet tussen de lijst van mailadressen op pluxee

Maar het staat op een andere naam - ik krijg geen maaltijdcheques.

Gebruikt er nu iemand mijn mail adres voor zijn MC account?
Is het spam?
Is het een poging gegevens te ontfutselen?

Wil je zekerheid neem contact op via dit adres : https://www.pluxee.be/faq/hoe-ons-contacteren/
Mij lijkt dit voor de rest gewoon een scam. Net zoals dat ik onlangs een telefoon uit duitsland kreeg met de vermelding om terug te bellen omdat iemand zogezegd een overschrijving aan het doen was.

Alsof iemand mij gaat opbellen omdat er iemand een overschrijving doet voor 2700€... tuurlijk dat...

Wil je zekerheid neem contact op via dit adres : https://www.pluxee.be/faq/hoe-ons-contacteren/
Mij lijkt dit voor de rest gewoon een scam. Net zoals dat ik onlangs een telefoon uit duitsland kreeg met de vermelding om terug te bellen omdat iemand zogezegd een overschrijving aan het doen was.

Alsof iemand mij gaat opbellen omdat er iemand een overschrijving doet voor 2700€... tuurlijk dat...
Ziet er wel goed uit, ook de opmaak van de mail.
Mail adres ziet er geloofwaardig uit

1e keer een scam mail, die mannen worden goed.
Kga ze eens mailen, wou het contactformulier invullen mja kaartnummer nodig dan.

Meer en meer het gevoel dat dat datalek bij limburg.net er toch iets mee te maken heeft

Uw pakket wordt vastgehouden in ons distributiecentrum omdat er onvoldoende postzegels aanwezig zijn. :laugh:

Ze bedoelen natuurlijk dat er (zogezegd) te weinig postzegels op het pakket geplakt zijn om de kosten van de verzending te dekken.
Maar die zinsconstructie is best wel grappig.

Geen idee of het een scam was, maar gisteren krijg ik een oproep van een privé-nummer, ik neem die uit principe nooit aan. Belt me meteen nog eens. En meteen nog een 3de maal.

Mijn vrouw zegt "neem dan op, mss is het iets dringend", dus ik neem op om niks te horen aan de andere kant waarna meteen wordt dichtgelegd.

Mss gewoon een niet-grappige prankcaller (doe dan tenminste moeite om iets dwaas te zeggen, zingen of roepen aan de telefoon, dat deden wij vroeger ook).

Laatst bewerkt:
Hun pree is binnen dus. Ze krijgen volgens wat ik eens gehoord heb hun geld als diegene aan de andere kant oppakt, er moet zelf geen gesprek zijn. Waarom vraag ik me ook af eigenlijk.

Maar die survey bellers, of promo aanbieders van Proximus en telenet orange enzo kunnen er ook wat van, die blijven terugbellen totdat ge eens oppakt....

Ik zou gewoon schreeuwen van valt een ander lastig en afleggen, als ze blijven aandringen, gewoon vragen voor wie ze werken, zeggen dat je bij die compagnie klant bent, en zeggen ik Was al lang aan het twijfelen, maar nu schakel ik over naar operator X...

Tegenovergestelde effect, check

Terug
Bovenaan