Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Hun pree is binnen dus. Ze krijgen volgens wat ik eens gehoord heb hun geld als diegene aan de andere kant oppakt, er moet zelf geen gesprek zijn. Waarom vraag ik me ook af eigenlijk.

Maar die survey bellers, of promo aanbieders van Proximus en telenet orange enzo kunnen er ook wat van, die blijven terugbellen totdat ge eens oppakt....

Ik zou gewoon schreeuwen van valt een ander lastig en afleggen, als ze blijven aandringen, gewoon vragen voor wie ze werken, zeggen dat je bij die compagnie klant bent, en zeggen ik Was al lang aan het twijfelen, maar nu schakel ik over naar operator X...

Tegenovergestelde effect, check
Het feit dat een gsm nummer actief is (bevestigd doordat je opneemt) zorgt ervoor dat ze die voor een klein bedrag per nummer kunnen verkopen aan de echte scammers.

Hun pree is binnen dus. Ze krijgen volgens wat ik eens gehoord heb hun geld als diegene aan de andere kant oppakt, er moet zelf geen gesprek zijn. Waarom vraag ik me ook af eigenlijk.

Maar die survey bellers, of promo aanbieders van Proximus en telenet orange enzo kunnen er ook wat van, die blijven terugbellen totdat ge eens oppakt....

Ik zou gewoon schreeuwen van valt een ander lastig en afleggen, als ze blijven aandringen, gewoon vragen voor wie ze werken, zeggen dat je bij die compagnie klant bent, en zeggen ik Was al lang aan het twijfelen, maar nu schakel ik over naar operator X...

Tegenovergestelde effect, check

Het feit dat een gsm nummer actief is (bevestigd doordat je opneemt) zorgt ervoor dat ze die voor een klein bedrag per nummer kunnen verkopen aan de echte scammers.

Moh.

Maar zou dat voor mij nu gevolgen (kunnen) hebben?

En weer heb ik, tegen mijn principes en gedacht in, naar mijn vrouw geluisterd. "Mss is het wel iets dringend, neem toch maar op...". Als het dringend is zullen ze wel iets inspreken me dunkt.

Op facebook marketplace is er een Fransman die iets van mij wilt kopen. Enfin, alles ruikt naar een scam uiteraard. Maar hij vraagt mijn bankrekeningnummer zodat hij een overschrijving kan doen. Op zich zijn ze daar toch niets mee? Hoe gaat deze manier van scammen verder?

Of wilt er nu echt een Fransman een computer bij mij kopen :unsure:

Moh.

Maar zou dat voor mij nu gevolgen (kunnen) hebben?

En weer heb ik, tegen mijn principes en gedacht in, naar mijn vrouw geluisterd. "Mss is het wel iets dringend, neem toch maar op...". Als het dringend is zullen ze wel iets inspreken me dunkt.
Is zo goed als niet meer te vermijden. Elke webshop wil tegenwoordig ook je telefoon nummer als je iets besteld zodat de bezorger je kan bereiken. Ik ben alvast nog nooit gebeld door DHL, ups, bpost als ik de deur niet opendoe.

Enige verschil wanneer je nummer als bewezen actief staat is dat er meer kans is dat een computerstem u belt om te melden dat Europol je zoekt of je uw paypal moet inloggen op een vernieuwde website. :laugh:

Op facebook marketplace is er een Fransman die iets van mij wilt kopen. Enfin, alles ruikt naar een scam uiteraard. Maar hij vraagt mijn bankrekeningnummer zodat hij een overschrijving kan doen. Op zich zijn ze daar toch niets mee? Hoe gaat deze manier van scammen verder?

Een paar jaar geleden heb ik mijn wagen verkocht aan een Fransman. Gewoon ter plaatse het afgesproken geld overgeschreven via de app zodat ik zag dat het op mijn rekening stond. Het kan dus wel degelijk.

Het was wel wat ongemakkelijk toen hij door had dat ik het niet volledig vertrouwde :s Maar het is goed gekomen.

Oproep via whatsapp uit Kinshasa, +243 als regiocode, geen oproepgeluid gehoord.
Daarnet weer een phishing mail ivm een zending, "uw zending staat stil", aan een rood verkeerslicht misschien?

Laatste tijd op fb marketplace. Normaal gesprek, zeggen dat ze overgeschreven hebben en sturen hun adres door voor verzending.
Uiteraard komt er nooit iets op de rekening

Oproep via whatsapp uit Kinshasa, +243 als regiocode, geen oproepgeluid gehoord.
Daarnet weer een phishing mail ivm een zending, "uw zending staat stil", aan een rood verkeerslicht misschien?
Hier ook eentje via Whatsapp gehad vandaag en ook niks van geluid gehoord. Bij mij kwam het uit Indonesië.

Iemand deze al gehad ?

Hello Chosen Ones of the Light,

You were chosen by the Great Brotherhood of the Illuminati to be a member of this family; You have found favor in the eyes of the Great Creator and hence this noble invitation to be a member of the Elite Family.

Do you want to join the Great Illuminati Brotherhood to become rich, famous and protected in life, join us today and solve your financial problems if you want to become a member of the Illuminati
CONTACT US NOW.

E-mails heb ik achterwege gelaten natuurlijk . ;)

Iemand gratis van bil gaan? 🤣

AD897032-0878-43-BD-AD99-D7-D7-E34097-CE.png

Het zal wel wat laat zijn - oké is laat - en ik neem aan dat het goed verlopen is, máár ze kunnen mits dat klein bedrag overschrijven wel degelijk je rekening plunderen. Vraag mij de details niet, maar Marktplaats had een hele poos issues met ‘ik schrijf tien cent over en je ziet dat alles oké is’ om dan een hoop geld kwijt te zijn.
Ik hoor zelfs dat je tegenwoordig met de ‘ik zie het op mijn rekening staan’ niet meer steeds zeker kan zijn.

On topic: klassiek mailtje van UPS over mijn onleverbaar pakket. Ze doen zelfs de moeite niet om een UPS mail adres te klonen. Als slachtoffer voel je echt geen inzet zo…

Mijn vrouw en ik hebben vaak dat een belgische GSM nummer belt en er dan een boodschapje van Paypal begint af te spelen (bvb 600 euro overgeschreven enzo). Echt irritant want dat kan ook een leverancier van het werk zijn ofzo.

Het zal wel wat laat zijn - oké is laat - en ik neem aan dat het goed verlopen is, máár ze kunnen mits dat klein bedrag overschrijven wel degelijk je rekening plunderen. Vraag mij de details niet, maar Marktplaats had een hele poos issues met ‘ik schrijf tien cent over en je ziet dat alles oké is’ om dan een hoop geld kwijt te zijn.

Dit is complete onzin. Met een rekeningnummer, laat staan het overschrijven van een klein bedrag, kunnen ze onmogelijk je rekening plunderen. Anders zou het ook nogal gemakkelijk zijn. Het kan natuurlijk wel zijn dat dat het begin is van de echte scam-operatie.
Scammers gaan je (vaak via een ander kanaal, bvb Whatsapp) contacteren en vragen naar het KAARTnummer, en naam en bank. Dat zijn nu net de gegevens die je nodig hebt om op je online account in te loggen, dan gebruik makend van zo een kaartlezer. Voor dat laatste doen ze een een man-in-the-middle. Jij denkt dat je met een legitieme site te doen hebt, en gebruikt dat bakje om een code te genereren. De code geef je in op een fake site, waarna de scammers die code gebruiken om zelf in te loggen op jouw account. Voor de eigenlijke overschrijving gebruiken ze dan een gelijkaardige truuk.

Heb zelf eens het spel meegespeeld toen ik ook iets niche verkocht en de koper zelfs totaal geen idee bleek te hebben wat hij kocht :). Daarna werd ik via Whatsapp gecontacteerd en vroegen ze die gegevens. Als kaartnummer verzon ik iets, en als naam gaf ik 'De Visser' :D. Dacht dan dat ze nog gingen zeggen dat mijn kaartnummer verkeerd was, maar het bleef vervolgens stil. Ze hadden het wel door, precies :).

Mijn vrouw en ik hebben vaak dat een belgische GSM nummer belt en er dan een boodschapje van Paypal begint af te spelen (bvb 600 euro overgeschreven enzo). Echt irritant want dat kan ook een leverancier van het werk zijn ofzo.
Ik heb dit deze middag voorgehad, exact hetzelfde. Dat was nog niet eerder op die manier gebeurd hier

Dit is complete onzin. Met een rekeningnummer, laat staan het overschrijven van een klein bedrag, kunnen ze onmogelijk je rekening plunderen. Anders zou het ook nogal gemakkelijk zijn. Het kan natuurlijk wel zijn dat dat het begin is van de echte scam-operatie.
Scammers gaan je (vaak via een ander kanaal, bvb Whatsapp) contacteren en vragen naar het KAARTnummer, en naam en bank. Dat zijn nu net de gegevens die je nodig hebt om op je online account in te loggen, dan gebruik makend van zo een kaartlezer. Voor dat laatste doen ze een een man-in-the-middle. Jij denkt dat je met een legitieme site te doen hebt, en gebruikt dat bakje om een code te genereren. De code geef je in op een fake site, waarna de scammers die code gebruiken om zelf in te loggen op jouw account. Voor de eigenlijke overschrijving gebruiken ze dan een gelijkaardige truuk.

Heb zelf eens het spel meegespeeld toen ik ook iets niche verkocht en de koper zelfs totaal geen idee bleek te hebben wat hij kocht :). Daarna werd ik via Whatsapp gecontacteerd en vroegen ze die gegevens. Als kaartnummer verzon ik iets, en als naam gaf ik 'De Visser' :D. Dacht dan dat ze nog gingen zeggen dat mijn kaartnummer verkeerd was, maar het bleef vervolgens stil. Ze hadden het wel door, precies :).
The micro-deposit scam:

Zever. Dan zou je zomaar geld kunnen afpakken van gelijk wie iets naar u overschrijft. Onmogelijk.

The micro-deposit scam:

Misschien je eigen link eens deftig lezen. Zomaar iets overschrijven zet je rekening niet open he.

Laatst bewerkt:
Zever. Dan zou je zomaar geld kunnen afpakken van gelijk wie iets naar u overschrijft. Onmogelijk.

Misschien je eigen link eens deftig lezen. Zomaar iets overschrijven zet je rekening niet open he.
Als men verder leest dan gaat het over het goedkeuren van een micro-transactie, waarmee je dus langs beide kanten aantoont dat de rekening functioneel is. Daarna begint de scam.
Ik gaf het ook alleen maar mee dat er toch wel mogelijkheden zijn om opgelicht te worden via overschrijvingen. Dit is dan in feite gewoon de deur openzetten, de inbreker komt - bij wijze van spreken - later. Dat veel mensen slimmer zijn, ga ik niet ontkennen, maar het komt wel voor. Het leek mij niet negatief om in een thread rond mogelijke scams te zetten wat een mogelijke scam kan zijn.

Terug
Bovenaan