Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Als men verder leest dan gaat het over het goedkeuren van een micro-transactie, waarmee je dus langs beide kanten aantoont dat de rekening functioneel is. Daarna begint de scam.
Ik gaf het ook alleen maar mee dat er toch wel mogelijkheden zijn om opgelicht te worden via overschrijvingen. Dit is dan in feite gewoon de deur openzetten, de inbreker komt - bij wijze van spreken - later. Dat veel mensen slimmer zijn, ga ik niet ontkennen, maar het komt wel voor. Het leek mij niet negatief om in een thread rond mogelijke scams te zetten wat een mogelijke scam kan zijn.
Akkoord, maar de uitleg hoe en wat mocht dan bij de eerste post, die kwam over alsof het kon via enkel een overschrijving. Voor de rest heb je gelijk met je reden waarom hoor.

Dit is complete onzin. Met een rekeningnummer, laat staan het overschrijven van een klein bedrag, kunnen ze onmogelijk je rekening plunderen. Anders zou het ook nogal gemakkelijk zijn. Het kan natuurlijk wel zijn dat dat het begin is van de echte scam-operatie.
Wat dacht ik wel kan is dit scenario.

X wil iets van jou kopen
X vraagt of je eerst 10 cent wil overschrijven van uw rekening om te bevestigen dat het veilig is vooraleer hij of zijzelf het geld overschrijft naar jou rekening
Je betaalt via een link waarop staat 0,10€ en je doet de betaling.
In praktijk is het echter geen 0,10€ maar 500€. (normaal merk je dit wel op als je de betaling wil doen maar let je niet op dat betaal je dus gewoon)

OF ze stelen gewoon uw bankkaart / trancactiegegevens dmv de betaling door dat je via hun link gegaan bent en daardoor kunnen ze uw rekening gewoon plunderen.

Als men verder leest dan gaat het over het goedkeuren van een micro-transactie, waarmee je dus langs beide kanten aantoont dat de rekening functioneel is. Daarna begint de scam.
Idem maar de overschrijving gebeurt dan langs jou zijde ipv zijn of haar zijde.

* Of wat ook kan: Iemand wil u 1k betalen voor een service maar met een excuus zorgt de scammer dat er niet betaald wordt. Om dit goed te maken stuurt hij of zij 2k maar moet je hem wel 900€ terugbetalen en die 100€ is een goedmakertje = bescheten. De scammer gebruikt een gehackte rekening, de bank vordert die 2k van je terug. Je zou zeggen: Ok geen probleem. Echter die 900€ die je zelf overgeschreven hebt? Die ben je wél kwijt.

* Of nog ne truk. Je betaalt via paypal maar de betaling is aangevinkt daar als een geschenk. Het resultaat? Geen produkt en de chargeback wordt geweigerd door Paypal. --> Dit vind ik echt ne goeie.

En zo heb je nog wel wat trukjes van de foor.

Laatst bewerkt:
"Vlaamse Overheid" <[email protected]>;

Aanslagbiljet onroerende voorheffing - aanslagjaar 2024 Overheidsdocumenten (eBox) Beste relatie, U hebt een nieuw eBox document van Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) ontvangen.

Bekijk uw eBox document in Mijn Burgerprofiel. [ https://www.morsgoc.info/ | Naar het document ] Vlaamse overheid

Dit is een officiële e-mail van de Vlaamse overheid U ontvangt deze e-mail van Vlaamse overheid in het kader van Overheidsdocumenten (eBox). In
Mijn Burgerprofiel kunt u [ https://www.burgerprofiel.be/contactvoorkeuren? | uw contactvoorkeuren beheren of uitschrijven ] (aanmelden met eID of een andere digitale sleutel).

Vlaamse overheid · Havenlaan 88 · 1000 Brussel · België

Toevallig heb ik paar weken geleden het echte aanslagbiljet gehad...maar toch "toeval?" dat dit net nu in de mailbox valt?
(Links in bovenstaande zijn bewerkt en volgens mij niet meer bruikbaar)

Of nog ne truk. Je betaalt via paypal maar de betaling is aangevinkt daar als een geschenk. Het resultaat? Geen produkt en de chargeback wordt geweigerd door Paypal. --> Dit vind ik echt ne goeie.
Zo is een collega van mij opgelicht geweest.

Hij had eerst op de normale manier via PayPal betaald. Echter had de scammer het bedrag teruggestort (om al vertrouwen te wekken) en gaf dan een excuus op dat hij dan extra kosten aan PayPal moest betalen via de normale manier. Indien er via geschenk werd betaald, dan zou hij het volledige bedrag krijgen.

Het item werd nooit verzonden en de chargeback werd door PayPal inderdaad geweigerd. Collega had nog een poging gedaan via klantendienst, door aan te tonen dat er eerst normaal betaald werd, berichtenverkeer getoond, etc.

Maar mocht allemaal niet baten. De scammer had zijn rekening al afgesloten en was gaan vliegen.

Vandaag gekregen dus. :

Hallo,

Ik ben Karl Albrecht, een vertegenwoordiger van mevrouw Beate Heister van de Siepmann Foundation, een programma voor investeringsontwikkeling dat zich toelegt op het helpen van de maatschappij. Uit observaties hebben we ontdekt dat veel zakenvrouwen en individuen in ons land moeite hebben om financiële steun te krijgen voor investeringen en carrièreopbouw. We zijn daarom verheugd u een financiële subsidie van 2.000.000,00 euro te kunnen aanbieden. Neem contact op met het volgende e-mailadres voor meer informatie over hoe u uw fondsen kunt claimen!

Al een paar keer gemist gesprek vanuit de Dominicaanse, vandaag eentje uit Guinea. Nooit opgenomen, dus geen idee wat de bedoeling was.
Ik krijg ook constant telefoon uit zwoele verre landen. Echt geen idee wat die van plan zijn, ik neem nooit op maar ik vrees dat het te laat is. Ik zit sowieso in de adressenlijst van scammers want ik krijg constant mails, whatsapp berichten, verre telefoons, …

‘Iets te koop’ ?

Zowel men werkgsm als privé al weken/maanden continue telefoontjes met vaste nummers uit Brussel/Luik, in het begin nam ik nog op, waren voor "Verdachte handelingen op mijn bankrekening"... Ok bye. Horendol kom ik er soms van.

Anyway, vandaag vond ik wel een pareltje in mijn spam folder, één zo'n phishing service had per ongeluk ALLE verschillende soorten phishing-mails uit zen systeem vlak na elkaar uitgestuurd naar een van men gelekte accounts (deze keer was het weer van lastfm).
Van alle soorten belastingsdiensten, banken en verzekeringsbedrijven, politiediensten, gerechtelijke diensten, overheidsdiensten (oa Wegen en Verkeer), internetproviders, bedrijfsdiensten, nutsbedrijven (water/gas/elektriciteit...), transportbedrijven (bpost/dpd/postnl/...), itsme, gezondheidsdiensten... Wat een lijst was me dat :crazy:

Maar na het lachen wel efkes van "wow wtf, wat een zotte databank aan realistische diensten hebben die eigenlijk al opgebouwd". In mijn mailbox worden die automatisch geflagged omdat het van gelekte/geflagde adressen komt, maar minder technisch aangelegde mensen moeten verdikke al serieus uit hun doppen beginnen kijken.

Komende van : SocialeZekerheid @ serverss.maildocumenten.com

Geachte mevrouw, geachte heer,

Vandaag, 30 augustus, kreeg u volgend bericht dat voor u bestemd was.

ALGEMENE PROVINCIEBELASTING GEZINNEN .

Surf naar Portaal van de Sociale Zekerheid.

Met vriendelijke groet,

Koen Snyders

Administrateur-generaal

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

Geen idee of het een scam-poging is, maar kreeg net een oproep van een onbekend Belgisch GSM nummer. Ik neem op, zeg mijn naam.. maar hoor niets... dan enkele seconden later een duidelijke text-to-speech stem: "We were trying to call you but could not reach you. We would appreciate if you answered your phone next time we call you." en de verbinding verbrak. WTF.
Gisteren ook een oproep van een onbekend nummer, maar een ander, maar was toen te laat.

Al een paar keer een telefoon gehad, met een stem die zegt: "this is PayPal, please authorize a transaction of 467.22 (bedrag varieert, maar altijd iets in die grootteorde) euro. Telkens afgedrukt. Geen verrichtingen op mijn PayPal gezien.

Net telefoon gehad van nummer 089 39 35 74. Opgenomen en dan hoor je geroezemoes op de achtergrond. Na 2 keer iets te zeggen reageerde er een vrouw en begon ze over het 'verduurzaamheidscollectief'? Ik vermoedde een enquête of zo dus maar gezegd dat ik geen tijd had en ingelegd.
Net even opgezocht op internet en precies nog mensen die al telefoon gehad hebben daarvan.

Damn, ik ben volgens mij gewoon dik gescamd op 2dehands?!
Geld gestort maar na een week nog altijd niks in de brievenbus en kerel reageert niet meer op berichtjes.
Ik trap er normaal nooit in.. Ook belachelijk dat ik een gewone overschrijving heb gedaan en niet via 2dehands bancontact overschrijving.
User is nog wel actief. Maar valt verder niet veel aan te doen zeker? pfff

Laatst bewerkt:
Damn, ik ben volgens mij gewoon dick gescamd op 2dehands?!
Geld gestort maar na een week nog altijd niks in de brievenbus en kerel reageert niet meer op berichtjes.
Ik trap er normaal nooit in.. Ook belachelijk dat ik een gewone overschrijving heb gedaan en niet via 2dehands bancontact overschrijving.
Ok. Nu met 100% zekerheid gescamd.
Kerel is nog altijd actief op 2dehands! Vraag me af hoe ik hem kan pakken?? Zelf het zoekertje staat er opnieuw op.
Ik ben met hem in gesprek met een ander account. Vraag me echt af of er iets is wat ik kan doen om mijn geld terug te zien of die klootzak te laten pakken.
Edit: zijn gsm nr heb ik al.

Laatst bewerkt:
Kevin De Bruyne liet me weten dat hij in pan stond met zijn auto en 500€ nodig had. Uiteraard meteen overgeschreven en nu mag ik binnenkort gratis naar een match van Manchester City :party:

Bedankt voor de nutteloze bijdrage.
Alles leek legit te zijn. Stelde zelfs eerst voor om langs te komen. Bedrag was ook gewoon correct, niet te laag, niet te hoog, zoekertje stond er nog niet lang op dus dacht dat ik er snel genoeg bij was.

Ne mens kan eens iets stom doen, maar je moet het er niet extra inwrijven alsof ik zelf een belachelijk ventje ben.
Dude, ik reageer toch helemaal niet op u? Het topic is “hoe heeft men u vandaag willen scammen”, en ik heb letterlijk een spam mail binnen gekregen vandaag die zogezegd van Kevin De Bruyne kwam. Met het verhaal dat zijn wagen in pan stond en hij 500€ nodig had, in ruil mocht ik dan gratis naar Manchester City.

Ik post hier gewoon hoe ze mij vandaag hebben willen scammen, ik reageer helemaal niet op uw posts.

Dude, ik reageer toch helemaal niet op u? Het topic is “hoe heeft men u vandaag willen scammen”, en ik heb letterlijk een spam mail binnen gekregen vandaag die zogezegd van Kevin De Bruyne kwam. Met het verhaal dat zijn wagen in pan stond en hij 500€ nodig had, in ruil mocht ik dan gratis naar Manchester City.

Ik post hier gewoon hoe ze mij vandaag hebben willen scammen, ik reageer helemaal niet op uw posts.
Sorry, My bad! Dacht dat je het er nog eens extra inwreef bij mij :D

Damn, ik ben volgens mij gewoon dik gescamd op 2dehands?!
Wist niet dat dit bestond, hoe doe je dat?

Vannacht 2500 euro overgeschreven van mijn rekening en moest direct naar cardstop met nummer 0473xx.xx.xx bellen om het nog te recupereren! Helaas had ik het maar deze morgen gezien.... :(
Maar geluk bij een ongeluk stond het geld blijkbaar nog op mijn rekening.. ik heb dan ook niet gebeld....

Nummer eens opgezocht en kwam van regio luik.

Terug
Bovenaan