Hoe eerlijk ben jij wanneer je te weinig werd aangerekend aan de kassa?

Hoe eerlijk ben je als men aan de kassa een item vergeet aan te rekenen?

  • Ik zeg er sowieso niets van ook al zie ik het meteen

    Stemmen: 75 49,7%
  • Ik laat het enkel corrigeren als ik het ter plekke voor het betalen zie

    Stemmen: 43 28,5%
  • Ik laat corrigeren ook als ik het na afrekenen pas zie, maar enkel als ik nog in/aan de winkel ben

    Stemmen: 29 19,2%
  • Ik laat het sowieso corrigeren, ook als ik hiervoor terug naar de winkel moet

    Stemmen: 4 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    151
Als ik het merk, zou ik er iets van zeggen.
Echter, 99% kans dat ik het niet zou opmerken (in beide richtingen: te weinig óf te veel).

Als je het ziet en je zegt er bewust niets van is dat voor mij hetzelfde als diefstal.
 
Ik merkte het vroeger meer, toen de bedragen lager lagen. Nu ben ik al van vooraf aan het voorbereiden op ‘damn, dure keer’ dat ik in feite de rekening weinig nakijk. Zo dus die farce gehad van Zwanworstjes waar de barcode € 1.87 was en de QR €3.99 of zo. De infobalie wist van het issue af maar een klein bordje hangen om mensen te waarschuwen dat ze correct moeten scannen, dat was te moeilijk. Ook al gehad bij aankoop appels kreeg je tweede verpakking gratis. Had ik niet gezien dus ik vraag aan de info of ik nog mijn gratis appels mocht gaan nemen. Ah neen, u heeft afgerekend en u wou duidelijk maar 1 pak appels. Ja… zo kan ik het ook.
Als ik nu merk dat iets niet gescand is, ga ik in elk geval niet terug. Maar als ik het zie gebeuren aan de kassa zeg ik het, gewoon omdat ik nog vaak in die supermarkt moet (wil) komen. Het is alleszins niet omwille van mijn goed karakter, was het in een plaats waar ik maar eenmalig was, ik gebaarde ook van niks.
 
Dank u brave jobstudent voor de 72 gratis blikjes.
Had ik op de moment zelf dat gezien had ik er wss wel iets van gezegd maar om daar nu voor terug te rijden ook weer niet.
En zeggen dat die kerel ze dus zelf op elkaar heeft gezet na het scannen.
Zonder (eerst) naar de voting te kijken denk ik dat 0% echt terug rijdt naar de winkel hiervoor.

In de winkel zelf: Als er een fout aan de kassa gemaakt wordt en het op kosten is van de bediende achter de kassa dan zeg ik dit tegen die bediende. (voorbeeld: er wordt te veel cashgeld terug gegeven bij een cash betaling waardoor zijn / haar kassa niet meer klopt)

Is het op kosten van de winkelketen zelf? Dan zeg ik gewoon niks. Dan hebben de aandeelhouders pech.

Ik ga wel niet bewust 4 bakken bier onderaan de kar zetten en die buitensmokkelen. Dat doe ik dan weer niet. Ik ga echt niet op voorhand al beginnen foefelen.

Als ik het merk, zou ik er iets van zeggen.
Echter, 99% kans dat ik het niet zou opmerken (in beide richtingen: te weinig óf te veel).

Als je het ziet en je zegt er bewust niets van is dat voor mij hetzelfde als diefstal.
Bijna de helft doet dit laatste volgens de voting. En ik ben eerlijk (de meesten zullen hier in dit topic erover zwijgen): Ik doe dit ook behalve als die arme bediende daar achteraf problemen mee krijgt.

Dus ja wij zijn hier in koor allemaal dieven. :frown:
 
Laatst bewerkt:
Hoe reageren de bg'ers feitelijk in volgende situatie.

Ik moet zeggen dat ik dat in mijn leven nu al een keer of 3-4 voorgehad heb.
Je betaalt met een briefje van 50 euro en ze geven terug op een briefje van 20.
 
ik zou het niet merken, ook niet als het te veel zou zijn.
1 keer ben ik bijna vertrokken zonder betalen. kerel had alles gescand, ik had alles in mijn kar terug gelegd, en toen ik wou betalen bleek zijn gsm interessanter. hij had het toch nog net op tijd door.
 
Hoe reageren de bg'ers feitelijk in volgende situatie.

Ik moet zeggen dat ik dat in mijn leven nu al een keer of 3-4 voorgehad heb.
Je betaalt met een briefje van 50 euro en ze geven terug op een briefje van 20.
BGers hebben geen briefjes van 50€ in hun zakken, of het zou als zakdoek zijn.
Minimum 200€.
 
Hoe eerlijk zijn supermarkten t.o.v. mij als klant? Hoe komt het dat ze zo vaak "vergeten" de geadverteerde korting/lagere prijs in te geven in hun kassa systeem. En toevallig werken die zogezegde foutjes altijd in dezelfde richting : in het nadeel van de klant.

Hier voor gehad dat de kassiester van de Delhaize bij het wegen van fruit casual een vinger liet rusten op de weeschaal en zo al rap 200 gram bij rekende.
 
Hier voor gehad dat de kassiester van de Delhaize bij het wegen van fruit casual een vinger liet rusten op de weeschaal en zo al rap 200 gram bij rekende.
Is mij nog niet opgevallen, maar ik kom dan ook niet in een Delhaize (wegens niet echt in de buurt).
Wat me wel al is overkomen in Colruyt:
- witte pruimen aanrekenen als abrikozen;
- 'gewone' tomaten aanrekenen als trostomaten (momenteel dezelfde prijs/kg, maar dikwijls/soms? zijn die trostomaten duurder).;
- de (goedkope(re)) jonagold aanrekenen als een duurdere soort; komt hier minder voor aangezien ik tegenwoordig zowat altijd de voorverpakte (per 6) neem;

Of de prijzen verder kloppen? Niet echt een idee. Vroeger (lang geleden) was er een prijsticket op het artikel zelf.
 
Tegenover kleine zelfstandigen: als ik een fout zie, ga ik dat rechtzetten (ok, ik ga niet speciaal terugrijden als ik daar nooit moet komen)
Tegenover grote bedrijven: als het een klein bedrag is doe ik geen moeite, een groot bedrag wel

Als ik hen wijs op de fout, ga ik het ook wel niet herhalen als ze het negeren. Zo zwart op wit onlangs 400 euro teveel teruggekregen van een verzekering en ondanks dat ik hen er op gewezen heb, vragen ze het niet terug. So be it.
 
Is mij nog niet opgevallen, maar ik kom dan ook niet in een Delhaize (wegens niet echt in de buurt).
Wat me wel al is overkomen in Colruyt:
- witte pruimen aanrekenen als abrikozen;
- 'gewone' tomaten aanrekenen als trostomaten (momenteel dezelfde prijs/kg, maar dikwijls/soms? zijn die trostomaten duurder).;
- de (goedkope(re)) jonagold aanrekenen als een duurdere soort; komt hier minder voor aangezien ik tegenwoordig zowat altijd de voorverpakte (per 6) neem;
Dat zijn dan gewoon slecht opgeleide kassier(ster)s, als het in u eigen voordeel is zou ik daar dan ook niks van zeggen. Moeten ze maar correct opgeleid worden.
Daar komt het eigenlijk op neer bij veel "fouten" die gebeuren. Gewoon slecht aangeleerd gekregen. Dan is het gewoon de fout van de supermarkt zelf.

Bij zelfscan ligt dat dan wel anders want daar zie je dat mensen bewust dingen fout gaan doen, dat vind ik dan wel gewoon diefstal als je al bewust dingen gaat liggen manipuleren of uit zogezegde onwetendheid dingen fout gaat doen.
 
Ik geef het teveel aan wisselgeld terug als ik het merk maar ik moet bekennen dat ik een bezoek aan de supermarkt haat. Ik wil daar zo snel mogelijk buiten zijn dus ik pak het wisselgeld aan, moffel het in mijn broekzak en wandel naar buiten. Waarschijnlijk merk ik het niet eens. Plus meestal betaal ik toch elektronisch.

Het is al wel eens voorgevallen dat ik met een volle winkelkar buiten kwam en ineens besefte bij het inladen dat ik het drinken onderaan de kar niet had laten scannen. Dan ben snel terug gelopen om te zeggen wat er nog moest bijbetaald worden.
 
Antwoord op de poll: neen ik zeg niets want het is niet mijn taak om de correcte rekening op te maken.

Het aantal keren dat er een verkeerde rekening in mijn nadeel werd opgemaakt overstijgt ruimschoots het aantal keren dat deze in mijn voordeel was.

Enkel bij een professionele en dure blindklinkmoertang die niet werd aangerekend heb ik 2" getwijfeld en later op de avond met de winst een pak friet gaan eten met de missus. 🥸
 
Ik zou allicht optie 5 moeten kiezen: Ik zou het niet door hebben.

Idem met wanneer er te veel wordt aangerekend, ik kijk dat niet na, zou ik allicht wel moeten doen... Maar ik ga er van uit dat er nooit expres te veel (of te weinig) aangerekend zal worden en volg dan het principe sometimes you win, sometimes you lose.
 
Ik controleer dat eigenlijk nooit dus geen idee of het al gebeurt is. Maar dat geldt natuurlijk ook voor als ze mij eens teveel aanrekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Ik heb ooit in een groentenwinkel op 50 euro terug gekregen terwijl ik met een briefje van 20 betaald had. Ik wandel met dat geld nog in de hand buiten omdat het daar vrij krap en druk was. Bij het weg steken merk ik dat op. Ik terug naar binnen en ik zeg die verkoopster dat ik fout heb weergekregen. Ik krijg daar een snauw waar mijn neus bijna van af is dat ik dat had moeten zeggen vooraleer ik buiten ging, dat ze daar nu niks meer aan kon veranderen. Heb ze dan maar bedankt voor de 30 euro.

Sindsdien, als ik het nadien opmerk, ga ik normaal wel weer met de mededeling dat het fout was, maar niet in welke richting. Of toch als ik het daar nog opmerk, zie er mezelf nu niet voor weer rijden ook niet.

Als ik het aan de kassa zelf opmerk zal ik dat normaal wel zeggen, tenzij ze heel onvriendelijk zijn. Dan niet.
 
Mij toch ook eens onbedoeld voorgevallen in de lokale supermarkt. Mooi alles op de band gelegd, afgerekend. Kom ik aan de auto, laadt mijn zakken in, zie ik daar ineens die pak cola onderaan staan. Ik twijfelde nog effen, maar ben dan ook niet meer terug naar binnen gegaan, en een reden was ook dat dat maar idioot ging eruit zien als ik daar met een pak cola terug naar binnen ga richting kassa's...

Wél doelbewust: iets niet terugsturen dat teveel verzonden was. Is al eeuwigheid geleden wel. Externe HDD gekocht bij iBood. Wordt geleverd, krijg ik de dag erna ineens nog ene. Een week later een mail van iBood met de melding dat ze per ongeluk iedereen er 2 verstuurd hadden en de vraag om hem terug te sturen. Echter niets van aangemaakte retour labels, of melding dat zij de verzendkosten gingen betalen, dus ik heb de mail gewoon genegeerd en er nooit nog iets van gehoord.
 
Terug
Bovenaan