Hoe eerlijk ben jij wanneer je te weinig werd aangerekend aan de kassa?

Hoe eerlijk ben je als men aan de kassa een item vergeet aan te rekenen?

  • Ik zeg er sowieso niets van ook al zie ik het meteen

    Stemmen: 75 49,7%
  • Ik laat het enkel corrigeren als ik het ter plekke voor het betalen zie

    Stemmen: 43 28,5%
  • Ik laat corrigeren ook als ik het na afrekenen pas zie, maar enkel als ik nog in/aan de winkel ben

    Stemmen: 29 19,2%
  • Ik laat het sowieso corrigeren, ook als ik hiervoor terug naar de winkel moet

    Stemmen: 4 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    151
Herinner me heel goed hoe ik voor mijn moeder eens naar de winkel moest en toen als 11 jarige nog vrij sigaretten kon meekrijgen. Was toen perongeluk een pak gesukkeld onder een zak pattaten en niet aangerekend. Sindsdien is er eigenlijk een kleptomaan geboren.

Als ik dan eens teweinig word aangerekend, ga ik mezelf super hard profileren als brave burger, zodat ik de onvermijdelijke keer dat ik word betrapt, er met weg geraak dat het een vergissing is.
 
Vind ik ook. Als het in uw nadeel is ga je wel van uw oren maken, dan als het in uw voordeel is zwijgen vind ik maar hypocriet. Ik vind het maar logisch dat zo iets ook in 2 richtingen werkt. Iedereen kan vergissingen maken.

Voor een fles melk die teveel aangerekend is, ga ik toch echt niet terug naar de winkel gaan. Trouwens, daar is het dan toch woord tegen woord, dus geen zin in eventuele discussie. Trouwens, voor die paar keer dat ik eens iets per ongeluk niet betaald heb, ben ik er zeker van dat er ook evenveel zaken zijn die in mijn nadeel verkeerd waren en ik ook nooit van wist.
 
Mja, dat is een semantische discussie P&A waardig natuurlijk. Ik heb het nogal moeilijk met "de andere moest het maar gezien hebben" terwijl je zelf weet wat er gebeurt. Het is niet bewust verbergen, maar wel bewust verzwijgen toch? Enfin, er zal wel een correctere term voor bestaan.
Als ik een fout maak op mijn werk dan zijn de gevolgen voor mij ook een pak groter dan 10€ te moeten betalen op het einde van de dag.

Als ik een fout maak en al is het een typfout dan is er een advocaat van de verdachten die gewoon aangesteld is om die fouten te vinden om er een procedurefout uit te halen. Kon ik dat dan maar oplossen met 10€. Ik moest het ook maar gezien hebben en dubbel gechecked hebben.

Als je 10€ afrekent voor een bak bier, broodje en groenten dan ga je toch niet zeggen dat je bij de zaak bent zeker? Of 1 pak cola als die persoon er 4 mee heeft. Dan ben je gewoon onbekwaam want dat is niet 1x een verkeerde code scannen, dat is er met je klak naar gooien zoals je vaak ziet bij jobstudenten.

En komende van een bedrijf waar de baas gewoon zegt van "reken maar goed door ze hebben daar toch geld genoeg". Daardoor heb ik een totaal ander perspectief op die zaken dan "eerlijk duurt het langst" . Want meestal is het omgekeerde waar.

Zoals een eerdere post over die portefeuille met geld. Moest je eens weten hoeveel keer we dat voorhebben. Dan moeten we die eerlijke vinder daarover gaan contacteren en de meeste zeggen gewoon "volgende keer haal ik het geld eruit en smijt ik ze in de gracht".
Mensen zijn zolang eerlijk tot ze eens goed slachtoffer worden in hun eerlijkheid.
 
Herinner me heel goed hoe ik voor mijn moeder eens naar de winkel moest en toen als 11 jarige nog vrij sigaretten kon meekrijgen. Was toen perongeluk een pak gesukkeld onder een zak pattaten en niet aangerekend. Sindsdien is er eigenlijk een kleptomaan geboren.

Als ik dan eens teweinig word aangerekend, ga ik mezelf super hard profileren als brave burger, zodat ik de onvermijdelijke keer dat ik word betrapt, er met weg geraak dat het een vergissing is.
😂 Dit topic lijkt ergens therapeutisch en louterend te werken voor mij. Ook in mij schuilt een kleine kleptomaan.
En in mijn man dan weer een uber-eerlijk mens, heiliger dan wijwater, die zou 20km terug rijden als ze het pak water zijn vergeten aanrekenen.
Kijk, we houden zo elkaar én het universum in evenwicht denk ik dan.
 
Als ik een fout maak op mijn werk dan zijn de gevolgen voor mij ook een pak groter dan 10€ te moeten betalen op het einde van de dag.

Als ik een fout maak en al is het een typfout dan is er een advocaat van de verdachten die gewoon aangesteld is om die fouten te vinden om er een procedurefout uit te halen. Kon ik dat dan maar oplossen met 10€. Ik moest het ook maar gezien hebben en dubbel gechecked hebben.
Ben je nu echt jezelf, die ziet hoe ze pakweg een bak bier niet scannen en niets zegt, aan het vergelijken met een advocaat die beroepsmatig zijn cliënt verdedigt en hiervoor een procedurefout gebruikt? Beetje vergezocht excuus.
Als je 10€ afrekent voor een bak bier, broodje en groenten dan ga je toch niet zeggen dat je bij de zaak bent zeker? Of 1 pak cola als die persoon er 4 mee heeft. Dan ben je gewoon onbekwaam want dat is niet 1x een verkeerde code scannen, dat is er met je klak naar gooien zoals je vaak ziet bij jobstudenten.
Tja, ik heb bijna elke week wel eens voor dat zo'n 16-jarige me vraagt welke vreemde groente ik heb gekocht. Het zijn jobstudenten in de supermarkt hé, een sector die gewoon goedkoop volk wil voor klanten die ook geen cent meer willen betalen. Ik heb trouwens ook geen idee wat een bak bier of een broodje in mijn supermarkt kost, want ik koop dat nooit. Ook wel gewoon een excuus hé, ze zijn te incapabel of niet geïnteresseerd genoeg, dus ze verdienen het.
En komende van een bedrijf waar de baas gewoon zegt van "reken maar goed door ze hebben daar toch geld genoeg". Daardoor heb ik een totaal ander perspectief op die zaken dan "eerlijk duurt het langst" . Want meestal is het omgekeerde waar.
Eh? Geen idee wat je bedoelt, maar als je niet akkoord gaat met het prijsbeleid van je supermarkt kan je ook elders gaan winkelen? Maar waarschijnlijk willen die ook winst draaien.
Zoals een eerdere post over die portefeuille met geld. Moest je eens weten hoeveel keer we dat voorhebben. Dan moeten we die eerlijke vinder daarover gaan contacteren en de meeste zeggen gewoon "volgende keer haal ik het geld eruit en smijt ik ze in de gracht".
Mensen zijn zolang eerlijk tot ze eens goed slachtoffer worden in hun eerlijkheid.
En wie is er al slachtoffer geworden van de boze jobstudent aan de kassa die dan maar direct 10 bakken aanrekent, want daar gaat het hier toch over? Als je iets zegt betaal je toch gewoon wat je gekocht hebt?

Allez, eerlijk, ik vind geen een van die argumenten veel steek houden.
 
Hoe eerlijk zijn supermarkten t.o.v. mij als klant? Hoe komt het dat ze zo vaak "vergeten" de geadverteerde korting/lagere prijs in te geven in hun kassa systeem. En toevallig werken die zogezegde foutjes altijd in dezelfde richting : in het nadeel van de klant.
 
Ben je nu echt jezelf, die ziet hoe ze pakweg een bak bier niet scannen en niets zegt, aan het vergelijken met een advocaat die beroepsmatig zijn cliënt verdedigt en hiervoor een procedurefout gebruikt? Beetje vergezocht excuus.

Tja, ik heb bijna elke week wel eens voor dat zo'n 16-jarige me vraagt welke vreemde groente ik heb gekocht. Het zijn jobstudenten in de supermarkt hé, een sector die gewoon goedkoop volk wil voor klanten die ook geen cent meer willen betalen. Ik heb trouwens ook geen idee wat een bak bier of een broodje in mijn supermarkt kost, want ik koop dat nooit. Ook wel gewoon een excuus hé, ze zijn te incapabel of niet geïnteresseerd genoeg, dus ze verdienen het.

Eh? Geen idee wat je bedoelt, maar als je niet akkoord gaat met het prijsbeleid van je supermarkt kan je ook elders gaan winkelen? Maar waarschijnlijk willen die ook winst draaien.

En wie is er al slachtoffer geworden van de boze jobstudent aan de kassa die dan maar direct 10 bakken aanrekent, want daar gaat het hier toch over? Als je iets zegt betaal je toch gewoon wat je gekocht hebt?

Allez, eerlijk, ik vind geen een van die argumenten veel steek houden.
Het gaat hier ook nergens over excuses zoeken. Waarom zou ik ook een excuus nodig hebben. Het gaat over fouten maken op het werk.

Maak je een fout dan draag je maar de gevolgen en moet je niet boos zijn op degene die het gezien heeft maar niks gezegd heeft. De volgende keer ga je dan ook wel beter opletten. Je gaat niet van de eerste keer dat zoiets voorvalt op staande voet ontslagen worden.

Een jobstudent is goedkoper voor de werkgever dus de foutjes die ze maken zullen wel een berekend risico zijn. Net zoals het lagere tempo aan wat ze meestal werken. Dus daar ga ik al zeker niet van wakker liggen.

Het gaat ook totaal niet over wie er rechtstreeks al eens slachtoffer is geweest van die brave jobstudent. Het gaat over een verandering in je mentaliteit als mens.

Als jij eerlijke mens een portefeuille binnen brengt bij de politie en ze berichten je van 200€ eruit gehaald te hebben. Waardoor je het nog eens mag komen uitleggen terwijl je waarschijnlijk wel nuttiger dingen te doen hebt. Welja, voor veel mensen is dat de laatste keer dat ze eerlijk geweest zijn in het algemeen.

En ik maak daar eigenlijk ook geen hele Pol en actua studie van ook in normale omstandigheden. Ik kom buiten en denk gewoon "jiehaa weer eens 10€ uitgespaard, nog 3 keer en ik kan frieten halen van de frituur". Net zoals veel mensen.
Als ik daarvoor naar de hel ga zal het toch met een gevulde maag zijn van de frituur.
 
ik totaal niet eerlijk moesten ze missen.

das dan ter compensatie voor al de keren dat ze ons al int zak hebben gezet met woekerwinsten.
zo redeneer ik.
 
😂 Dit topic lijkt ergens therapeutisch en louterend te werken voor mij. Ook in mij schuilt een kleine kleptomaan.
En in mijn man dan weer een uber-eerlijk mens, heiliger dan wijwater, die zou 20km terug rijden als ze het pak water zijn vergeten aanrekenen.
Kijk, we houden zo elkaar én het universum in evenwicht denk ik dan.
Eigenlijk begint mijn origine verhaal wel veel eerder. 7 jaar oud, en na weken zagen eindelijk eens met de Gameboy mogen spelen van een leerling op school. Komt terug naar mij vraagt achter zijn Gameboy. En ik mij volledig van den domme gehouden dat ik het al had teruggelegd. Gezicht als steen voor die 7 jarige bleitmuil. Fuck you "rich kid", ik ben mijn bootleg Nes beu.

Mijn ma had na x aantal dagen wel wat vragen bij hoelang ik dat ding mocht lenen van een "vriendje" en is dan scherp genoeg geweest om mij te gaan aangeven bij de juf.
Terug naar af en knikkers gaan stelen :(

Het ergste is wel, de frietuurmadam, die dementerend was.. blijkbaar. Achteraf bekeken was dat wel heel lelijk maar op 12 jarige leeftijd was dat onder snotneuzen hilarisch.

Ergens in mijn tienerjaren heb ik dan wel net genoeg principes erbij gehaald om enkel nog iets van groothandels te pikke.. of mensen die mij scheef bekijken.
 
Doet me feitelijk ook aan volgend verhaal denken.
Ergens tussen turijn en milaan gaan we vaak naar een B&B, aan die uitbaatster een paar adresjes gevraagd waar het lekker is voor te eten.
Zo gezegd zo gedaan naar een lokaal restaurantje geweest met de wederhelft.

Primi piati, secondi piatti, karafje wijn erbij en nog een koffietje om af te sluiten.
Ik ga gaan betalen en die kerel rekent voor ons tweetjes 24 euro. Ik zo direct. Oei meneer... ik denk dat ge de wijn zeker moet vergeten zijn.
Kerel kijkt nog eens naar zijn rekening :thinking: en zegt droogweg... Neenee staat erbij.
Lekker cheap en goed gegeten wel!
 
Ik zeg het altijd, als ik het zelf zie tenminste. Dat is niet het geval wanneer ze op een volle kar een prul van 1,50 vergeten te scannen.
Maar wanneer ik het merk zeg ik het. Ik zal degene achter de kassa ook altijd attenderen op de aantallen die ik koop. Typisch als ik in de delhaize losse pistolets koop in een zak, zie ik ze altijd tellen zonder eigenlijk goed te kunnen zien hoeveel er in de zak zit.

Maak er ook altijd een sport van om zélf mijn kar te schatten. Gebeurt zelden dat ik op een volle kar er meer dan 10 euro langs zit, dus je hebt dat wel snel door als ze een duur item vergeten af te rekenen.

Vroeger ook al voor gehad (toen ik nog een keer met cash geld betaalde) dat ik iets van 7 euro ofzo afrekende met een briefje van 50 en de kassierster mij 43 euro wisselgeld gaf en dit om een of andere reden bovenop mijn briefje van 50 legde. Ik kwam dus terug thuis met mijn item van 7 euro én 93 eur.

Ik vind dat ge echt een asshole zijt als ge daar niet mee terug gaat of geen melding van maakt. Die mensen zitten daar ook maar om hun werk te doen en iedereen maakt fouten (in twee richtingen). Ik wil niet degene zijn die zo iemand met een groot kasverschil opzadelt. Omgekeerd zou ik ook terug gaan wanneer ze mij te veel aanrekenen of korting vergeten te tellen. Juist is juist. Al moet ik toegeven dat ik hoe langer hoe minder de rekeningen uitpluis.
 
Het gaat hier ook nergens over excuses zoeken. Waarom zou ik ook een excuus nodig hebben. Het gaat over fouten maken op het werk.

Maak je een fout dan draag je maar de gevolgen en moet je niet boos zijn op degene die het gezien heeft maar niks gezegd heeft. De volgende keer ga je dan ook wel beter opletten. Je gaat niet van de eerste keer dat zoiets voorvalt op staande voet ontslagen worden.

Een jobstudent is goedkoper voor de werkgever dus de foutjes die ze maken zullen wel een berekend risico zijn. Net zoals het lagere tempo aan wat ze meestal werken. Dus daar ga ik al zeker niet van wakker liggen.

Het gaat ook totaal niet over wie er rechtstreeks al eens slachtoffer is geweest van die brave jobstudent. Het gaat over een verandering in je mentaliteit als mens.

Als jij eerlijke mens een portefeuille binnen brengt bij de politie en ze berichten je van 200€ eruit gehaald te hebben. Waardoor je het nog eens mag komen uitleggen terwijl je waarschijnlijk wel nuttiger dingen te doen hebt. Welja, voor veel mensen is dat de laatste keer dat ze eerlijk geweest zijn in het algemeen.

En ik maak daar eigenlijk ook geen hele Pol en actua studie van ook in normale omstandigheden. Ik kom buiten en denk gewoon "jiehaa weer eens 10€ uitgespaard, nog 3 keer en ik kan frieten halen van de frituur". Net zoals veel mensen.
Als ik daarvoor naar de hel ga zal het toch met een gevulde maag zijn van de frituur.
Ah ok, vreemd want het klonk toch als een hoop excuses: de winkels maken al zoveel winst, de jobstudenten letten niet genoeg op, mij penaliseren ze ook voor mijn fouten, ...

Maar deze post klinkt voor mij eerder als een "het harde leven heeft me zo gemaakt", sorry daarvoor homeboy. Grove 4 life.

Anyway, voor mij is het dus gewoon normaal om iemand erop te wijzen dat hij/zij iets niet heeft gescand waar ik voor dien te betalen, aangezien ik het dus kwam kopen.
 
Bij mij is het sterk afhankelijk van de locatie en situatie.
Uiteraard zo eerlijk om overal te melden wat ik bij heb (lees: melden van die bak bier onderaan de kar, x aantal stuks,...) Als ze dit duidelijk hebben gehoord en toch niet aanrekenen is dit m.i. alvast hun fout en verantwoordelijkheid. Zo is het bij mijn job ook.

In vb een grote supermarktketen of doe het zelf keten zal ik hier vaak geen tweede keer op wijzen. Is dit een "onschuldig jobstudentje" dan zal ik dit waarschijnlijk wel nogmaals vermelden, bij een "norse ancien" is de kans al heel wat kleiner.
Bij de lokale kruidenier, schrijnwerker of zelfstandige bakker zal ik dit wel steeds een tweede vermelden.

Idem op café/restaurant, ik weet/ondervond bij sommige lokale café's en restaurants dat de rekening "standaard" iets vermeld dat niet besteld/ontvangen is. Als je het niet nakijkt betaal je dit en hoor je hier ook niets van, gegarandeerd al meermaals iets teveel betaald en hier ga ik ook niet zeggen dat er iets te weinig op staat.
In ons stamcafe komt het voor dat je na 2-3 weken ineens geld "terug" krijgt waarbij men aangeeft dat er op datum x of y teveel was aangerekend door een van de medewerkers of foute rekening hebt gekregen. (en klopt dan qua datum/mogelijke consumpties). Als daar een rondje te weinig op de rekening staat word dit (als we het nog weten uiteraard) ook expliciet vermeld en aangedrongen om deze te "mogen" betalen (wat men soms zelf wil weigeren)...
 
Ah ok, vreemd want het klonk toch als een hoop excuses: de winkels maken al zoveel winst, de jobstudenten letten niet genoeg op, mij penaliseren ze ook voor mijn fouten, ...

Maar deze post klinkt voor mij eerder als een "het harde leven heeft me zo gemaakt", sorry daarvoor homeboy. Grove 4 life.

Anyway, voor mij is het dus gewoon normaal om iemand erop te wijzen dat hij/zij iets niet heeft gescand waar ik voor dien te betalen, aangezien ik het dus kwam kopen.

Ja discussiëren tegen iemand met een paardenbril op en zich niet eens kan verplaatsen in een standpunt waarom iemand anders kan denken heeft ook geen enkel nut natuurlijk.

Niks te maken met het harde leven heeft me zo gemaakt, maar als je het moet in het belachelijke trekken om toch maar iets van weerwoord te bieden zegt dat veel over je inhoud.
Als we het dan toch in het belachelijke trekken: "uw gouden kroontje kan afgehaald worden aan kassa 4, gelieve wel de rekening te dubbelchecken zodat we het niet terug moeten inhouden"

En zo te zien is voorlopig de meerderheid van de stemmen ook zo, maar zoals altijd zijn het de BG moraalridders die liever met het vingertje wijzen.
 
Ooit eens voor een etentje €50 aangerekend gekregen ipv €550.


Had niet op de terminal gekeken tijdens het betalen, dus pas achteraf gezien op men bank app een paar dagen later.

Ben daar toen achteraf toch terug binnengegaan om het alsnog te gaan betalen. Ik geloof teveel in Karma om zo een zaken niet recht te zetten :unsure:
 
Een kassaticket kijk ik eigenlijk niet na, dus kom ik ook niet in de situatie dat ik merk dat ik te weinig (of te veel) ben aangerekend. Ik kijk alleen wel eens na of ik effectief de korting heb gekregen op items die in korting staan.
Niet helemaal on topic, maar wat ik wel eens heb voorgehad: TV besteld van ongeveer 1000€ bij CoolBlue. TV wordt geleverd, samen met een ventilator??? Ik tegen postbode: die TV is voor mij, maar die ventilator mag je terug meenemen, die heb ik niet besteld. Daar was ik dus al een eerste keer eerlijk.
Tot mijn verbazing krijg ik enkele dagen later een mail van CoolBlue: spijtig dat je je TV hebt teruggestuurd, maar gelieve ons je rekeningnummer door te geven en we zullen de betaalde som terugstorten. Ik heb ze dan maar laten weten dat die TV wel degelijk in mijn woonkamer stond... Mijn geweten is dan wel zuiver, maar ik ben er nog altijd niet aan uit of ik toen een stomme ezel was of niet. :confused2:
 
Terug
Bovenaan