Hoe eerlijk ben jij wanneer je te weinig werd aangerekend aan de kassa?

Hoe eerlijk ben je als men aan de kassa een item vergeet aan te rekenen?

  • Ik zeg er sowieso niets van ook al zie ik het meteen

    Stemmen: 75 49,7%
  • Ik laat het enkel corrigeren als ik het ter plekke voor het betalen zie

    Stemmen: 43 28,5%
  • Ik laat corrigeren ook als ik het na afrekenen pas zie, maar enkel als ik nog in/aan de winkel ben

    Stemmen: 29 19,2%
  • Ik laat het sowieso corrigeren, ook als ik hiervoor terug naar de winkel moet

    Stemmen: 4 2,6%

  • Totaal aantal stemmers
    151

Mefke

Well-known member
https://www.hln.be/binnenland/bijna...akken-worden-gestolen-in-supermarkt~aff1621d/

6 op de 10 bakken? Het is nu niet dat het een voorwerp is waar ge makkelijk met naar buiten wandelt. Kan mij wel voorstellen dat er eens 1 onderaan die kar vergeten wordt, al dan niet opzettelijk door de "koper". Of er eens een telfout gemaakt wordt als er eens een kar de kassa passeert met 8 bakken op ofzo. Maar dat is toch een cijfer waar ik van verschiet. Wat is dat toch met de mensheid?
 
  • Wow
Waarderingen: 515
https://www.hln.be/binnenland/bijna...akken-worden-gestolen-in-supermarkt~aff1621d/

6 op de 10 bakken? Het is nu niet dat het een voorwerp is waar ge makkelijk met naar buiten wandelt. Kan mij wel voorstellen dat er eens 1 onderaan die kar vergeten wordt, al dan niet opzettelijk door de "koper". Of er eens een telfout gemaakt wordt als er eens een kar de kassa passeert met 8 bakken op ofzo. Maar dat is toch een cijfer waar ik van verschiet. Wat is dat toch met de mensheid?

Ik denk dat dat bedrijf opzettelijk opgeblazen cijfers in "kwaliteitskrant HLN" laat publiceren om de verkoop van hun systeem te promoten. "Wij van WC-eend"...
Ik kan het volledige artikel niet lezen maar het klinkt weer als hun typische clickbait :)

Dat er helaas gestolen wordt in supermarkten en andere winkels is een feit, bij supermarkten is dat 1 à 2% van de omzet op jaarbasis. En mensen schamen zich nergens meer voor.
 
Ik denk dat dat bedrijf opzettelijk opgeblazen cijfers in "kwaliteitskrant HLN" laat publiceren om de verkoop van hun systeem te promoten. "Wij van WC-eend"...
Het komt uit een artikel uit HUMO over winkeldiefstal.

Hoeveel is toe te schrijven aan gehaastheid en onoplettendheid van de klant en/of de kassabediende en hoeveel is écht moedwillig? Dat is toch een belangrijke nuance, maar in het artikel wordt alles wat uit de winkel verdwijnt gelijkgesteld aan winkeldiefstal.

Ik erger me dood aan de boodschap die AH bijvoorbeeld op hun selfscankassa's zet, nl. dat iets vergeten te scannen als diefstal wordt beschouwd. Sorry, maar dat is juridisch onzin.
 
Het komt uit een artikel uit HUMO over winkeldiefstal.

Hoeveel is toe te schrijven aan gehaastheid en onoplettendheid van de klant en/of de kassabediende en hoeveel is écht moedwillig? Dat is toch een belangrijke nuance, maar in het artikel wordt alles wat uit de winkel verdwijnt gelijkgesteld aan winkeldiefstal.

Ik erger me dood aan de boodschap die AH bijvoorbeeld op hun selfscankassa's zet, nl. dat iets vergeten te scannen als diefstal wordt beschouwd. Sorry, maar dat is juridisch onzin.

Ongeacht de reden, die 40% voor die bakken bier blijf ik héél ongeloofwaardig vinden of die winkelier heeft echt een uitzonderlijk probleem.

Die 2% omzetverlies door diefstal aan het begin van het artikel is wel realistisch als totaalcijfer. En dat heeft natuurlijk een grote impact op de winstmarge die ook maar in de grootte-orde van een paar % is.
En inderdaad, een deel is ook toe te wijzen aan gehaastheid / fout scannen van kassabediendes; als ik me goed herinner, zitten alle vormen van diefstal tijdens logistiek en transport ook in die cijfers, dus gaat het niet enkel om wat klanten (moedwillig of per ongeluk) doen.
 
Het komt uit een artikel uit HUMO over winkeldiefstal.

Hoeveel is toe te schrijven aan gehaastheid en onoplettendheid van de klant en/of de kassabediende en hoeveel is écht moedwillig? Dat is toch een belangrijke nuance, maar in het artikel wordt alles wat uit de winkel verdwijnt gelijkgesteld aan winkeldiefstal.

Ik erger me dood aan de boodschap die AH bijvoorbeeld op hun selfscankassa's zet, nl. dat iets vergeten te scannen als diefstal wordt beschouwd. Sorry, maar dat is juridisch onzin.
Daar ga ik inderdaad ook van uit dat er ook veel van de "diefstallen" puur vergetelheid of vergissing is van de klant vergeten dat die bak onder op de kar staat of de winkelbediende die 1 flesje krijgt en scant en vervolgens vergeet dat er 24 in een bak zitten. Of dat er bij grote aankopen per vergissing 1 mis geteld wordt. Maar uiteindelijk zie ik dat allemaal voor een groot voorwerp als een bak bier niet te snel gebeuren, dus ga ik ervan uit dat het grootste stuk daar toch echt wel moedwillig verdwijnt. En dan is dat 6 op 10 toch serieus wtf.... Moest het over een pakje batterijen of een sleutelhanger gaan dan zou ik dat getal mij minder doen schrikken.
 
Zelfde verhaal met pakken frisdrank.
Paar weken terug had ik 4 pakken Cola Zero mee van bij de Hubo. Die hebben dat soms in assortiment staan.
Dus 4x24 blikken die allemaal op de band staan wegens geen winkelkarreke.
Kom ik thuis , krijg ik in de mot dat op het kasticket maar 1 pak aangerekend is.

Dank u brave jobstudent voor de 72 gratis blikjes.
Had ik op de moment zelf dat gezien had ik er wss wel iets van gezegd maar om daar nu voor terug te rijden ook weer niet.
En zeggen dat die kerel ze dus zelf op elkaar heeft gezet na het scannen.
 
Zelfde verhaal met pakken frisdrank.
Paar weken terug had ik 4 pakken Cola Zero mee van bij de Hubo. Die hebben dat soms in assortiment staan.
Dus 4x24 blikken die allemaal op de band staan wegens geen winkelkarreke.
Kom ik thuis , krijg ik in de mot dat op het kasticket maar 1 pak aangerekend is.

Dank u brave jobstudent voor de 72 gratis blikjes.
Had ik op de moment zelf dat gezien had ik er wss wel iets van gezegd maar om daar nu voor terug te rijden ook weer niet.
En zeggen dat die kerel ze dus zelf op elkaar heeft gezet na het scannen.
Jij dacht dan niet aan de kassa "tiens, zo goedkoop vandaag"? 3x 24 blikken is toch een serieuze som geld? Ik heb toch altijd wel een goed idee hoe hoog mijn rekening gaat zijn obv mijn kar.
 
Ik heb het deze zomer voorgehad. Rap een extra bak bier gaan halen voor een bbq en nog wat kleine prullen. Ik zeg tegen de jobstudent dat er 1 bak op mijn kar staat. Hij vraagt 25cl of 33 en ik zeg 25 waarop ie wat tikt en de rest vd boodschappen begint te scannen.

Rekening volgt: 12 euro en een sjiek voor wat stokbrood en extra groentjes en 1 bak jupi.

Ik check de rekening en de bak staat er dus niet op waarop ik hem dus opnieuw aanspreek.

"Ah oei, kzal die vergeten zijn. Dank u"

Wtf, ik heb het u letterlijk een halve minuut geleden gezegd en ge hebt er nog op gereageerd met de vraag over welke versie het was?
 
Jij dacht dan niet aan de kassa "tiens, zo goedkoop vandaag"? 3x 24 blikken is toch een serieuze som geld? Ik heb toch altijd wel een goed idee hoe hoog mijn rekening gaat zijn obv mijn kar.
Iedereen zal dat wel eens voorhebben met meerdere pakketten drank aan te bieden zeker …Vroeger ook al gehad dat ik dan 1 karton op de band leg en de rest zichtbaar in de kar en dan aan De kassa vermeld hoeveel pakken ik bij heb …dat ze die dan nog vergeten te tikken ….mijn probleem nietmeer héé (zelfs na 2 maal zeggen )

Ook al voor gehad in de Gamma met houten latjes ..had er 4 bij en ze hebben er maar 1 aangerekend gehad , zag het toen ik thuis was en heb daar echt niet bij stilgestaan toen…gewoon betaald en vertrokken .
 
Ik heb het deze zomer voorgehad. Rap een extra bak bier gaan halen voor een bbq en nog wat kleine prullen. Ik zeg tegen de jobstudent dat er 1 bak op mijn kar staat. Hij vraagt 25cl of 33 en ik zeg 25 waarop ie wat tikt en de rest vd boodschappen begint te scannen.

Rekening volgt: 12 euro en een sjiek voor wat stokbrood en extra groentjes en 1 bak jupi.

Ik check de rekening en de bak staat er dus niet op waarop ik hem dus opnieuw aanspreek.

"Ah oei, kzal die vergeten zijn. Dank u"

Wtf, ik heb het u letterlijk een halve minuut geleden gezegd en ge hebt er nog op gereageerd met de vraag over welke versie het was?
was dat geen 2 jaar geleden?
12 euro en een sjiek voor wat stokbrood en extra groentjes is wel heel goedkoop! :unsure:

Hier wel het omgekeerde meegemaakt. Wat hout laten snijden in de vandennest, krijg je zo een ticketje mee van de zagerij. Een multiplexplaat van pakt em beet 10 euro.
Ik laat dat inscannen. Ja das dan 212 euro meneer. Ik zo 'excuseer mij maar wtf...' Bleek dat die code van de zagerij identiek was als een dure ladder in het assortiment.
 
Jij dacht dan niet aan de kassa "tiens, zo goedkoop vandaag"? 3x 24 blikken is toch een serieuze som geld? Ik heb toch altijd wel een goed idee hoe hoog mijn rekening gaat zijn obv mijn kar.
Ik heb dat al schaamteloos veel voorgehad eigenlijk.

Vooral in de Albert Heijn als ik naar een bemande kassa ga ipv de self-scan.
Ge moet uw bak(ken) onderaan op de kar laten staan, en ik zeg het telkens tegen de kassierster dat ik nog een bak bij heb.
Maar dikwijls zijn die ofwel zo snel en hersenloos bezig, ofwel zo afgeleid omdat ze met de collega achter hen aan het babbelen zijn dat ze me niet horen of zo. (Ze hebben daar ook een camera op hun scherm dat de kar filmt, dus eigenlijk zouden ze het moeten zien ook).

En het valt dus geregeld voor dat ik thuiskom, de rekening eens bekijk en zie dat die bak er niet opstaat. En ja, dan ga ik niet terug naar die winkel gaan om dat te gaan zeggen.

Maar tegenwoordig doe ik altijd zelf-scan (in de winkel zelf met de gsm). Dat is 100x vlotter.
 
was dat geen 2 jaar geleden?
12 euro en een sjiek voor wat stokbrood en extra groentjes is wel heel goedkoop! :unsure:

Hier wel het omgekeerde meegemaakt. Wat hout laten snijden in de vandennest, krijg je zo een ticketje mee van de zagerij. Een multiplexplaat van pakt em beet 10 euro.
Ik laat dat inscannen. Ja das dan 212 euro meneer. Ik zo 'excuseer mij maar wtf...' Bleek dat die code van de zagerij identiek was als een dure ladder in het assortiment.

Een stokbrood en groenten (sla, wa wortels) he, geen belegd broodje en bereide bbq slaatjes.

Voor een brood kan je tegenwoordig onder de 10 euro nog wel wat vinden.
 
Jij dacht dan niet aan de kassa "tiens, zo goedkoop vandaag"? 3x 24 blikken is toch een serieuze som geld? Ik heb toch altijd wel een goed idee hoe hoog mijn rekening gaat zijn obv mijn kar.
Ik totaal niet. Meestal als ik dan aan de kassa kom is 't van: ja godverdomme, dat is veel' of 'amai, 't valt precies mee'.
Altijd spannend wel.

Dat gezegd zijnde, ik zou van niets gebaren moest ik het ter plekke zien.
 
Ik totaal niet. Meestal als ik dan aan de kassa kom is 't van: ja godverdomme, dat is veel' of 'amai, 't valt precies mee'.
Altijd spannend wel.

Dat gezegd zijnde, ik zou van niets gebaren moest ik het ter plekke zien.
Hangt ervan af hoeveel je mee hebt, zeker. Op een kar van 300 euro ga je 20 euro verschil misschien niet zo snel merken. Op een van 40 euro wel. :p
 
Oh ja ik ga dat ook niet zeggen zelfs al merk ik het zelf op, op café al wel is 40+ euro wisselgeld gehad omdat men vermoedelijk dacht dat ik een briefje van vijftig gaf ipv één tien ofzo.

Vrienden van mijn vader hebben zo ooit is iets voorgehad met nen aanhangwagen en wat kleine rommel dat ze gekocht hadden, aanhangwagen niet bij gerekend en nooit iets van gehoord nadien... .
 
Ik kijk dat eigenlijk allemaal niet zo hard na. Ik zou dat eigenlijk moeten doen, maarja 🤷‍♂️ Zo een heel ticket uitpluizen en al die prijzen ook nog is checken.
 
Ik ben pas nog terug naar de winkel gegaan omdat ze een pak melk vergeten aan te rekenen waren.
Ik vind dat niet meer dan eerlijk/correct.
Same here. Juist is juist en karma is a b*tch.

Vorige week nog "da's dan 13euro" gehoord, tewijl 1 van de artikelen 90euro was.
Dan zeg ik eerlijk "ik denk het niet he, tenzij het serieuze solden zijn".

1 keer heb ik(we) wel bewust de fout niet aangeduid.
Reiskoffer set kopen, om makkelijker naar de kassa te gaan alle 4 van groot naar klein in mekaar gestoken.
Bij de kassa moest zoon dringend naar toilet (was in de potty-train-periode) en vragen we beleefd of hij even naar het toilet mag.
Zegt die aan de kassa met een air "neen, daar doen wij niet aan mee, dat is enkel voor personeel" terwijl ze enkel het etiket van de grootste koffer scanned.

Ok, dag en bedankt.
 
Ik kijk dat eigenlijk allemaal niet zo hard na. Ik zou dat eigenlijk moeten doen, maarja 🤷‍♂️ Zo een heel ticket uitpluizen en al die prijzen ook nog is checken.
Ik hou dat gewoon tijdens het scannen in de gaten. Behalve in de Aldi, die kassiers scannen sneller dan het licht.
 
Ooit eens meegemaakt dat ik een multipack shampoo koop in de lokale supermarkt waar een jobstudentje aan staat. Ik zie dat die ipv het etiket van het multipack enkel maar 1 product scant. Ik, brave burger zijnde, wijs jobstudentje op zijn fout door te zeggen dat hij de andere barcode moet scannen. Die kwezel kijkt naar mijn met een blik van "wat zeg jij nu" en verkondigt doodleuk "jamaar, ik het het gescand". Ik poging 2 "ja , je hebt gescand maar enkel 1 product, je moet het rode stickertje scannen". Hij weer opnieuw als een mantra "jamaar, ik heb gescand". Overwogen om een derde poging te doen maar het dan maar gelaten want veel meer dan kaas zat er blijkbaar toch niet tussen de oren...jezus christus.
 
Terug
Bovenaan