25 atleten, waarvan maar 1 (Carl Nassib, het recente geval), terwijl hij actief speelde? En dan nog enkelen "never played in the league" vind jij een lange lijst voor een ploegsport die in de VS ongeveer de grootste sport is. Okay.
Goh ja ik weet nu niet wat het aandeel homos is tov hetero’s. En van hoeveel er dan voor willen uitkomen. Teveel variabelen op hier een gefundeerd antwoord te kunnen op geven
 
Helemaal niet, als mensen hun privé-leven voor zich willen houden is dat hun goed recht. Maar dan stel ik zoals u ook vast op bv. het gala van de Gouden Schoen dat er enkel heteroseksuele koppels passeren. Dan stel ik mij de vraag: zijn er geen homoseksuele voetballers in het profvoetbal of durven ze hun partner niet mee te nemen uit schrik voor de gevolgen ervan, zij het voor de reacties van spelers in de kleedkamer, de pers of fans van de tegenploeg? En is dat geen probleem dat aangekaart dient te worden?

Zoals ik je aanhaalde, die spelers of teamgenoten hebben daar amper problemen mee. Het gaat eerder uit angst voor pers en populariteit. Is dat een probleem? Jazeker.
Nochtans heb ik op provinciaal niveau ook wel weet van homoseksuele spelers en scheidsrechters die er wel voor uitgekomen zijjn en die zelden haatdragende of misselijkmakende opmerkingen over zich krijgen. Dus in het voetbal kan het wel degelijk van laag tot hoog niveau.

Ik kies mijn club zelf niet, mijn pa heeft mij als klein manneke meegepakt in het kampioensjaar (o.a. tegen Ingelmunster) en sindsdien was ik verkocht. Maar het feit dat ik al 20 jaar een abonnement heb bij Antwerp betekent toch niet dat ik akkoord moet gaan met discriminerende spreekkoren, marginalen die een combi in de fik steken of hooligans die een bus met vrouwen en kinderen aanvallen? Wij kunnen ook sfeer maken zonder al die onzin hoor.

Nu haal je het toch wel een beetje door mekaar. Je stelt een liedje dat bv over " homo" en Vormer gelijk aan een combi in de fik steken of vrouwen en kinderen in mekaar slaan. Ik ben met die laatste twee het zeker ook niet eens. Maar ik blijf er bij dat die liedjes eerder satire zijn en een beetje de tegenstrever jennen zijn. Dat Walen pedofiel zijn of dergelijke ja daar heb ik ook een probleem mee en dat zal ik zeker ook nooit mee brullen.

Jij bent dan wel zo iemand die dan gaat roepen het 'het is een vak vol ajuinen, of het is een vak vol garnalen'? Omdat het beter overkomt? Nogmaals soms gebeurt het toch wel eens spontaan als Vormertje te dicht bij den II komt of hij lokt weer eens een reactie uit? En trouwens niks zaliger als dat actie-reactie. ik ben daar net zoals die 16000 andere Jan Straatlantaarn die even niet altijd dat politiek correcte gedoe moet hebben...Wat ik bijvoorbeeld nooit zou tolereren is als het over huidskleuren gaat of die apengeluiden dat is een grens ver voorbij maar zoals ik al eens zei. Ik heb het nog nooit gehoord.


Dat een regenboog u meer stoort dan effectief discriminerende gezangen zegt toch genoeg over hoe diep die problematiek ingebakken zit in onze cultuur? Heat of the moment is nooit een excuus voor discriminatie. En dat Vormer zich daar niets van aantrekt, is toch volledig naast de kwestie? Vormer is niet eens homoseksueel. Het probleem is dat we een negatieve connotatie aan het woord homoseksualiteit koppelen. Net zoals kinderen elkaar op de speelplaats 'gay' noemen. Klinkt misschien onschuldig maar dat is het allesbehalve. En stel u eens voor hoe fans zouden reageren op een speler die wel uit de kast is gekomen, als we spelers als Vormer (die veel aandacht aan hun kapsel besteden) reeds uitschelden voor homo?

Ik heb niet gezegd dat deze kleuren mij storen ik heb gezegd dat ik niet met politieke statements of deze soort zaken continu wil geconfronteerd worden als ik een avondje voor mijn plezier onder vrienden weg ga. Waarom moet dit nu zo door onze strot worden geramd tijdens 90 minuten voetbal?

En één van de redenen waarom ik nu en nu nog altijd Antwerp-supporter ben is juist omdat rauwe kantje ' the nobody likes us but we don't care mentaliteit, jij noemt dat een soort macho-cultuur wel daar kan ik me niet in vinden. Ik hoop overigens dat Antwerp zal blijven hoe het is. Tribune II verlaten ligt toch al zeer gevoelig maar laat er ons aub geen club van maken om bij elke song te gaan nadenken of we geen minderheidsgroepen schofferen want dan kunnen we beter KAS Eupen worden en heel der 90 minuten gewoon sjalalala -liedjes er uitslaan of nog erger zo ene met een megafoon voor u bakkes die 'de sfeer' komt maken.
 
Geef toe, je claimt eerst dat "zo een big deal was dat niet en ik denk dat de meeste mensen wel iets hebben van... meh... who cares." en dan moeten er weer een hoop posts passeren om te arriveren bij het punt dat je je op lucht hebt gebaseerd omdat je er eigenlijk niets van weet.
Pol&Actua, right?
 
Je bent al 4x veranderd van standpunt. Eerst was het geen big deal dat een sportman zich out. Dan staat het team erachter, want de grote reactie levert geld op (plots is het een grote reactie). Dan waren er al veel sportmannen geout (best een lange lijst) en als er dan gewezen wordt op het feit dat dat een korte lijst is, is het plots "te veel variabelen"...

Nochtans waren het niet te veel variabelen om je baseless claim te maken dat de coming out alleen maar "meh"-reacties opleverden. Of dat het voor het geld was. Nee, toen kon je het perfect voorspellen. Er is geen enkel argument dat standhoudt, en je verschuift voortdurend je eigen standpunt naargelang het tegenargument.
 
En ja mijnvoetbalbeleving wordt daar niet per se door verstoord maar het doet wel altijd tot nadenken. Dat is nu juist iets wat ik niet wil op een avondje plezier en vertier. Het kan ook wel gewoon eens gebeuren zonder al die boodschappen van algemeen nut. Of zonder het vingertje te wijzen.

Als die gezangen u al storen op de Bosuil dan hebt ge toch echt niet de juiste club gekozen? Als je bijvoorbeeld de gezangen tegen Vormer niet in een bepaalde context kunt plaatsen als vijand nummer 1 en dan nog eens tegen een club die niet al te beste vriendjes zijn, tja... dan is inderdaad alles een probleem. Mijn vader zaliger was een rasechte Waal en die ging ook elke week zonder één woord NL's te kunnen mee naar de Bosuil. Maar als tribune II ' Walen buiten ' stond te roepen, dan stond hij als eerste mee op de banken te zingen hoor. Het is vaak toch in een heat of the moment... vaak nog onschuldig ook en het is niet dat vormer daar wakker van ligt. Idem met die anti-joden bestaat al honderd jaar... nu wat op liggen gaan zeveren komop zeg. Ik als Antwerp-fan en normaalgezien ook Jood zijnde voel mij helemaal niet aangesproken door die gezangen van een Beerschotter of Club Bruhhe man.
Jij stoort je aan 'boodschappen van algemeen nut' omdat die je tot 'nadenken' aanzetten op een avondje plezier en vertier. Maar je vindt het wel normaal en onschuldig als supporters discriminerende en racistische boodschappen roepen en zingen? Hoe ongelofelijk hypocriet kan je zijn?

Dit is dus net wat ik bedoel met principes hebben zolang je zelf niet aan 'comfort' moet inboeten. Jij wil op een avondje voetbal niet geconfronteerd worden met oproepen tegen racisme en homofobie, want je wil enkel plezierige dingen zien die avond. Wel, stel je eens in de plaats van de mensen die het slachtoffer zijn van racisme en homofobie. En hoeveel boodschap en plezier zij daaraan hebben op een avondje voetbal.
 
@zwarten Ik denk dat Meunier meer thuis is in de wereld dan jij.
Op de persconferentie lag een regenboogarmband naast Meunier. Een statement van de Belgen, nadat de UEFA verbood de Allianz Arena in regenboogkleuren te laten oplichten tijdens Duitsland-Hongarije. Zo deed Meunier ook z'n zegje over het holebidebat. “We zijn de 21ste eeuw. Het is tijd om iedereen te accepteren zoals ze zijn. Er zijn bepaalde mensen die borden zetten met ‘No to racism’, maar we moeten meer doen dan dat. We moeten het verschil maken.”

“Voor mij is dat belangrijk, iedereen mag z’n eigen mening hebben. Het is jammer, maar in voetbal is een ‘coming out’ niet zo vanzelfsprekend. Ik zou het afraden als een ploegmaat het zou willen doen. Niet dat ik het al heb meegemaakt, want ik heb nog nooit een homoseksuele speler in het voetbalmilieu ontmoet. Een ‘coming out’ zie je soms na een carrière, niet tijdens een carrière zoals in het American Football. De mentaliteit in het voetbal is nog niet zoals het hoort.”
Op Sporza is hij scherper:
"De regenboogvlag is helemaal geen politiek standpunt. Het gaat hier over een mensenrechtelijke aspect. Dat kun je alleen maar toejuichen. Je kunt niet enerzijds gelijkheid promoten en dan dit soort beslissingen nemen. Het is 2021, dit is echt te betreuren."

"Bij de UEFA zijn ze gewoon hypocriet. Ze doen acties tegen racisme en discriminatie, maar als het geld spreekt dan trekken ze snel hun staart in. Het is pure "show-off". Aan de echte problemen, zoals de leefsituatie voor het WK in Qatar, doen ze dan uiteindelijk niets."
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg er dan weer de kriebels van dat mensen campagnes tegen racisme en voor mensenrechten als 'politiek' zien. Dat is geen politiek.

En laat 'sport sport zijn', ja, absoluut. Maar dan wel voor iedereen graag. UEFA beklemtoont zelf dat voetbal voor iedereen moet zijn, ongeacht huidskleur, daar maken ze zelf campagnes over. Maar welk signaal geven ze nu? Dat die 'voetbal voor iedereen' wel stopt bij lgbtq.

En het is altijd makkelijk om te roepen dat je gewoon naar voetbal wil kijken wanneer je niet tot de groep hoort die gediscrimineerd wordt.
Het is politiek omdat de insteek nu een reactie was op de nieuwe wetten in Hongarije. Dat maakt het automatisch "politiek". Diezelfde actie op een ander moment of een andere match was een pak minder politiek geweest. Of het daarom niet gedaan moet worden is een andere vraag maar ik snap zo'n organisatie wel dat ze zo'n zaken wil vermijden. Er loopt heel wat mis in de wereld, heel vaak door overheden en de bevolking van landen die deelnemen, op dat vlak is Hongarije zelf nog een kleine garnaal. Je wil als sportorganisatie niet de arena worden waarin zo'n zaken uitgevochten worden en van het ene diplomatieke incident naar het andere sukkelen.
 
Laatst bewerkt:
Jij stoort je aan 'boodschappen van algemeen nut' omdat die je tot 'nadenken' aanzetten op een avondje plezier en vertier. Maar je vindt het wel normaal en onschuldig als supporters discriminerende en racistische boodschappen roepen en zingen? Hoe ongelofelijk hypocriet kan je zijn?

Ja omdat ik mij aanpas aan de omgeving naar waar ik naartoe ga en omdat ik misschien niet meer zo selectief verontwaardigd geraak als er iemand de woorden homo en ne naam van een speler in de mond leggen. Met alles moet er gelachen kunnen worden maar oh wee als het over deze groep gaat en Joden en Marrokanen. Dan wordt dat direct onder noemer discriminatie, racisme gestoken. Ik zie in die liedjes of ze nu van Beerschot, Antwerp en of Brugge komen eerder satire in.

Dat het ook zijn grenzen heeft en dat haal ik in vorige post aan groepen en pedofilie gaan vergelijken met mekaar of Joden en dat stampen op de grond vind ik niet kunnen.

Dit is dus net wat ik bedoel met principes hebben zolang je zelf niet aan 'comfort' moet inboeten. Jij wil op een avondje voetbal niet geconfronteerd worden met oproepen tegen racisme en homofobie, want je wil enkel plezierige dingen zien die avond. Wel, stel je eens in de plaats van de mensen die het slachtoffer zijn van racisme en homofobie. En hoeveel boodschap en plezier zij daaraan hebben op een avondje voetbal.

Ja het is toch nog wel mijn goed recht om naar een avond te gaan voor mijn comfort en mijn plezier ? En dat ik dan zulke zaken niet wil tegenkomen? Nogmaals als jij naar de cinema gaat of naar een groot festival als tomorrowland komt er toch ook niet om de vijf botten iemand iets anti-racisme, anti - homo zaken vertellen. Wel dat is nu juist hetzelfde wat ik verlang als ik naar een voetbalwedstrijd zie. Fuck greenpeace, fuck iedere andere wereldorganisatie die daar een moreel vingertje komt opsteken en fuck geloof.

Ik hoef mij niet in de plaats te stellen van die mensen, want dan zou ik al lang een schild daartegen gevormd hebben en zeker als ik bijvoorbeeld naar de voetbal ga, want je weet dat het kan gebeuren. Ik zou zeker niet als homo per direct selectief verontwaardigd zijn omdat een hele tribune naar een bepaalde hetero speler roept dat hij ook op mannen valt. Trouwens in één van die vriendenkringen op de Bosuil zit een homo en maakt daar zeker geen aanstalte van. Misschien staan die eerder in realiteit?
Racisme zoals ik ook al eerder zei, neen. Dat valt niet te vergoeilijken. Dat hoort niet thuis in de sport...
 
Jij stoort je aan 'boodschappen van algemeen nut' omdat die je tot 'nadenken' aanzetten op een avondje plezier en vertier. Maar je vindt het wel normaal en onschuldig als supporters discriminerende en racistische boodschappen roepen en zingen? Hoe ongelofelijk hypocriet kan je zijn?

Dit is dus net wat ik bedoel met principes hebben zolang je zelf niet aan 'comfort' moet inboeten. Jij wil op een avondje voetbal niet geconfronteerd worden met oproepen tegen racisme en homofobie, want je wil enkel plezierige dingen zien die avond. Wel, stel je eens in de plaats van de mensen die het slachtoffer zijn van racisme en homofobie. En hoeveel boodschap en plezier zij daaraan hebben op een avondje voetbal.
Nee, daar is niets hypocriet aan.

Mensen zijn het gewoon beu dat bepaalde groeperingen hun politiek activisme opdringen in ieder facet van andere mensen hun vrije tijd die dat eigenlijk geen zier scheelt. Je kan dat soort aandachttrekkerij altijd maar blijven goedpraten 'omdat het voor het goede doel is', maar het is niet omdat sommigen daar hun hobby of levenswerk daarvan maken, dat dit hen de vrijheid geeft om anderen continue lastig te vallen met hun propaganda.
 
Nee, daar is niets hypocriet aan.

Mensen zijn het gewoon beu dat bepaalde groeperingen hun politiek activisme willen opdringen in ieder facet van andere mensen hun vrije tijd die dat eigenlijk geen zier scheelt. Je kan dat soort aandachttrekkerij altijd maar blijven goedpraten 'omdat het voor het goede doel is', maar het is niet omdat sommigen daar hun hobby of levenswerk daarvan maken, dat dit hen de vrijheid geeft om anderen continue lastig te vallen met hun propaganda.
Ah, de vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor meningen, niet politieke ideeën? Dat is omgekeerd van waar ze eigenlijk voor staat.
 
Ah, de vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor meningen, niet politieke ideeën?
Wat jij er toch allemaal van kan maken ...

Het is niet omdat er vrijheid van meningsuiting bestaat, dat het wenselijk is dat je deze overal en om het even waar moet kunnen uiten.
 
Zoals ik je aanhaalde, die spelers of teamgenoten hebben daar amper problemen mee. Het gaat eerder uit angst voor pers en populariteit. Is dat een probleem? Jazeker.
Nochtans heb ik op provinciaal niveau ook wel weet van homoseksuele spelers en scheidsrechters die er wel voor uitgekomen zijjn en die zelden haatdragende of misselijkmakende opmerkingen over zich krijgen. Dus in het voetbal kan het wel degelijk van laag tot hoog niveau.
Maar er zijn geen voorbeelden van voetballers op hoog niveau en vermoedelijk hebben de pers en de fans daar veel mee te maken. Je geeft zelf aan dat dat problematisch is, is het dan niet goed dat we actie blijven voeren om ervoor te zorgen dat we homoseksualiteit in het voetbal normaliseren?

Nu haal je het toch wel een beetje door mekaar. Je stelt een liedje dat bv over " homo" en Vormer gelijk aan een combi in de fik steken of vrouwen en kinderen in mekaar slaan. Ik ben met die laatste twee het zeker ook niet eens. Maar ik blijf er bij dat die liedjes eerder satire zijn en een beetje de tegenstrever jennen zijn. Dat Walen pedofiel zijn of dergelijke ja daar heb ik ook een probleem mee en dat zal ik zeker ook nooit mee brullen. Jij bent dan wel zo iemand die dan gaat roepen het 'het is een vak vol ajuinen, of het is een vak vol garnalen'? Omdat het beter overkomt? Nogmaals soms gebeurt het toch wel eens spontaan als Vormertje te dicht bij den II komt of hij lokt weer eens een reactie uit? En trouwens niks zaliger als dat actie-reactie. ik ben daar net zoals die 16000 andere Jan Straatlantaarn die even niet altijd dat politiek correcte gedoe moet hebben...Wat ik bijvoorbeeld nooit zou tolereren is als het over huidskleuren gaat of die apengeluiden dat is een grens ver voorbij maar zoals ik al eens zei. Ik heb het nog nooit gehoord.
Maar satire of de tegenstander jennen kan toch ook perfect zonder hele groepen mensen te schofferen op basis van hun seksuele geaardheid of ethnische afkomst? En qua creativiteit is "Vormer is een homo" gewoon op hetzelfde niveau van "ole ole ole". Hopelijk zie je zelf ook het verschil tussen gezangen als "alle boeren zijn homo" of "het is een vak vol garnalen". Het ene hangt een negatieve connotatie aan het woord homo, het andere is ludiek zonder hele bevolkingsgroepen te kwetsen op basis van ras of seksuele oriëntatie.

Apengeluiden heb ik vroeger vaak gehoord op de Bosuil maar gelukkig is dat vandaag de dag heel wat minder. Maar ten tijde van bv. Owusu (voor hij als cultheld werd omarmd) hoorde je ook heel wat racistische drek.

Ik heb niet gezegd dat deze kleuren mij storen ik heb gezegd dat ik niet met politieke statements of deze soort zaken continu wil geconfronteerd worden als ik een avondje voor mijn plezier onder vrienden weg ga. Waarom moet dit nu zo door onze strot worden geramd tijdens 90 minuten voetbal?

En één van de redenen waarom ik nu en nu nog altijd Antwerp-supporter ben is juist omdat rauwe kantje ' the nobody likes us but we don't care mentaliteit, jij noemt dat een soort macho-cultuur wel daar kan ik me niet in vinden. Ik hoop overigens dat Antwerp zal blijven hoe het is. Tribune II verlaten ligt toch al zeer gevoelig maar laat er ons aub geen club van maken om bij elke song te gaan nadenken of we geen minderheidsgroepen schofferen want dan kunnen we beter KAS Eupen worden en heel der 90 minuten gewoon sjalalala -liedjes er uitslaan of nog erger zo ene met een megafoon voor u bakkes die 'de sfeer' komt maken.
Dat rauwe kantje noem ik niet de macho-cultuur, het feit dat homofobe gezangen als normaal worden beschouwd in het voetbal, dat is macho-cultuur. Ik geniet nog altijd van mijn pintje op mijn houten bank, bengaals vuurwerk rondom mij en een vijandige sfeer. En ik ben ook absoluut gekant tegen het avondje voetbal om te toveren in een cinema-ervaring. Maar ik ga allesbehalve akkoord dat homofobe gezangen daar een essentieel onderdeel van uitmaken.
 
Ja omdat ik mij aanpas aan de omgeving naar waar ik naartoe ga en omdat ik misschien niet meer zo selectief verontwaardigd geraak als er iemand de woorden homo en ne naam van een speler in de mond leggen. Met alles moet er gelachen kunnen worden maar oh wee als het over deze groep gaat en Joden en Marrokanen. Dan wordt dat direct onder noemer discriminatie, racisme gestoken. Ik zie in die liedjes of ze nu van Beerschot, Antwerp en of Brugge komen eerder satire in.
Voetbal is voor iedereen, maar als je een migratieachtergrond of een andere geaardheid hebt, moet je je wel aanpassen en niet zeuren als ze je uitschelden?
Ja het is toch nog wel mijn goed recht om naar een avond te gaan voor mijn comfort en mijn plezier ? En dat ik dan zulke zaken niet wil tegenkomen? Nogmaals als jij naar de cinema gaat of naar een groot festival als tomorrowland komt er toch ook niet om de vijf botten iemand iets anti-racisme, anti - homo zaken vertellen. Wel dat is nu juist hetzelfde wat ik verlang als ik naar een voetbalwedstrijd zie. Fuck greenpeace, fuck iedere andere wereldorganisatie die daar een moreel vingertje komt opsteken en fuck geloof.
Dat is jouw goed recht, maar dan verlies je voor mij gewoon alle credibiliteit als je nadien beweert dat je wel degelijk opkomt tegen racisme en homofobie.

Het is ook anderen hun goed recht om naar de cinema, een festival of een voetbalwedstrijd te gaan voor hun comfort en plezier. Maar helaas worden veel van die mensen wél om de vijf botten geconfronteerd te worden met racisme, homofobie, discriminatie, stigmatisering, enzovoort. Helaas durven er nauwelijks voetballers en andere topsporters zich zelfs maar outen. Ik verlang van een voetbalwedstrijd dat iedereen zichzelf kan zijn. Fuck racisme, fuck homofobie, fuck de egoïsten die deze zaken mee in stand houden.

En ik denk dat je maar weinig naar cinema's of festivals gaat, als je denkt dat daar geen anti-racisme en antihomofobe campagnes gevoerd worden. Hell, we hebben hier een gans topic van leden die op regelmatige basis zitten te fulmineren tegen 'het doorslagen van de slinger' in film en tv.
Ik hoef mij niet in de plaats te stellen van die mensen, want dan zou ik al lang een schild daartegen gevormd hebben en zeker als ik bijvoorbeeld naar de voetbal ga, want je weet dat het kan gebeuren.
Net als wat ik hierboven citeer, is dat toch egoïsme van het zuiverste soort? Jij wil niet gestoord worden met boodschappen die je plezier vergallen, maar de mensen die geconfronteerd worden met discriminerende, beledigende en racistische gezangen moeten zich maar aanpassen en daar een schild tegen gevormd hebben?
Racisme zoals ik ook al eerder zei, neen. Dat valt niet te vergoeilijken. Dat hoort niet thuis in de sport...
Maar homofobie wel??
Nee, daar is niets hypocriet aan.

Mensen zijn het gewoon beu dat bepaalde groeperingen hun politiek activisme opdringen in ieder facet van andere mensen hun vrije tijd die dat eigenlijk geen zier scheelt.
Het is niet omdat er vrijheid van meningsuiting bestaat, dat het wenselijk is dat je deze overal en om het even waar moet kunnen uiten.
Die boodschappen weren is evengoed politiek 'activisme', zeker wanneer het gepaard gaat met een oproep om zeker niet te raken aan de supportersgezangen e.d. Waarom mag jouw mening dan wel overal en om het even waar, bijvoorbeeld in een voetbalstadion, geuit worden? Je bevestigt net de hypocrisie met wat je hier schrijft hoor.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals soms gebeurt het toch wel eens spontaan als Vormertje te dicht bij den II komt of hij lokt weer eens een reactie uit? En trouwens niks zaliger als dat actie-reactie. ik ben daar net zoals die 16000 andere Jan Straatlantaarn die even niet altijd dat politiek correcte gedoe moet hebben...Wat ik bijvoorbeeld nooit zou tolereren is als het over huidskleuren gaat of die apengeluiden dat is een grens ver voorbij maar zoals ik al eens zei. Ik heb het nog nooit gehoord.
Dit is trouwens een gelijkaardig argument dat de Inter ultra's maakten toen Cagliari fans oerwoudgeluiden maakten richting Lukaku: neem het niet persoonlijk, het is om de tegenstander te jennen en te destabiliseren.


Waarom zijn zulke gezangen fout in de context van racisme maar wel acceptabel voor homoseksualiteit?
 
Die boodschappen weren is evengoed politiek 'activisme', zeker wanneer het gepaard gaat met een oproep om zeker niet te raken aan de supportersgezangen e.d. Waarom mag jouw mening dan wel overal en om het even waar, bijvoorbeeld in een voetbalstadion, geuit worden? Je bevestigt net de hypocrisie met wat je hier schrijft hoor.
Politieke activisme weren is op geen enkele manier politiek activisme. Dat zou het alleen maar zijn als je selectief toelaat of verbiedt.

Het is niet omdat er in een voetbalstadion plaats is voor voetbalsupporters om hun mening over de match of spelers te uiten, dat dit dan ook maar moet gelden voor politieke of ideologische supporters. Het eerste heeft met voetbal te maken, het laatste heeft er niets mee te maken en is onwenselijk.
 
Het is politiek omdat de insteek nu een reactie was op de nieuwe wetten in Hongarije. Dat maakt het automatisch "politiek". Diezelfde actie op een ander moment of een andere match was een pak minder politiek geweest. Of het daarom niet gedaan moet worden is een andere vraag maar ik snap zo'n organisatie wel dat ze zo'n zaken wil vermijden. Er loopt heel wat mis in de wereld, heel vaak door overheden en de bevolking van landen die deelnemen, op dat vlak is Hongarije zelf nog een kleine garnaal. Je wil als sportorganisatie niet de arena worden waarin zo'n zaken uitgevochten worden en van het ene diplomatieke incident naar het andere sukkelen.
Dit zohard. Zeker met al dat tokenism en doen alsof.
Alsof een stadion in kleuren zetten pas echt de homorechten ten goede gaat komen.
Politieke problemen pak je op een politieke dialoog aan en niet door belachelijke symbolisme dossiers te gaan vergroten.

Binnenkort zit jan en allemal te knielen en mogen enkel truien in regenboog nog gedragen worden tijdens sportmatchen, want iedereen die niet meedoet is blijkbaar automatisch tegen holebi's en wat nog allemaal. Cut the crap, mensen willen sport zien. Al die andere zever mag gerust confined blijven tot de universiteitscampussen of andere plekken waar er niemand last van heeft.
 
Politieke activisme weren is op geen enkele manier politiek activisme. Dat zou het alleen maar zijn als je selectief toelaat of verbiedt.

Het is niet omdat er in een voetbalstadion plaats is voor voetbalsupporters om hun mening over de match of spelers te uiten, dat dit dan ook maar moet gelden voor politieke of ideologische supporters. Het eerste heeft met voetbal te maken, het laatste heeft er niets mee te maken en is onwenselijk.
Wat heeft het beledigen en discrimineren van bepaalde bevolkingsgroepen te maken met voetbal? Waarom zou het uiten van de mening dat voetbal écht voor iedereen moet zijn, niets met voetbal te maken hebben?

Wat je niet graag hoort is politiek activisme, wat je wel graag hoort is dat uiteraard niet. Wat je niet graag hoort heeft niets te maken met voetbal, wat je wel graag hoort uiteraard wel. Met andere woorden gewoon weer een trieste poging om een mening die je niet graag hoort monddood te maken, niet meer, niet minder.
 
Ik vind het onbegrijpelijk wat de UEFA hier doet, zijn zij nu echt zo wereldvreemd? Ze willen hun imago opsmukken maar dan wel struikelen over zulke zaken; of misschien ergens een paar goudstaven gekregen vanuit Hongarije. Overigens dit topic is dus een politieke agenda, dan mag de UEFA ook wat mij betreft meteen paal en perk stellen aan het knielen. Dat is even goed een politiek statement dat niet thuis hoort op één voetbalveld dan ook.
Ik begrijp de verontwaardiging, en goed dat men nu elders de regenboogvlaggen laat wapperen in de plaats om dit aan te kaarten.

Maar de UEFA begrijp ik ook. Het stadion waarin een match gespeeld wordt moet neutraal blijven. "No to racism" laten ze toe, want dat is niet tegen een bepaalde ploeg gericht, enkel een positieve boodschap in het algemeen. Heel het stadion van Munchen regenboog maken is een politiek statement "tegen" Hongarije, dat is toch al iets anders. Dan is het geen algemene pos boodschap meer, maar gericht tegen 1 van de 2 spelende landen. Dat is hetzelfde als heel Wembley blauw verven moest Italie de finale spelen, dan is het stadion niet neutraal meer.

Dat toen nog Hongarije backup was voor de finale kan misschien gespeeld hebben, maar de beslissing is toch ergens te begrijpen ook, laten we UEFA hiervoor aub geen homohaters of wereldvreemd noemen, ze kwamen hier gewoon in een spalt tussen promotie voor iets en hun intern reglement ivm neutraliteit, en ze hebben voor hun reglement gekozen. Moest Hongarije in een regenboogstadium de match verliezen en dan eisen de match te herspelen, zijt ge als UEFA verder van huis, de planning is al zo n soep en geregel door Covid.
 
Terug
Bovenaan