Ik krijg er dan weer de kriebels van dat mensen campagnes tegen racisme en voor mensenrechten als 'politiek' zien. Dat is geen politiek.

En laat 'sport sport zijn', ja, absoluut. Maar dan wel voor iedereen graag. UEFA beklemtoont zelf dat voetbal voor iedereen moet zijn, ongeacht huidskleur, daar maken ze zelf campagnes over. Maar welk signaal geven ze nu? Dat die 'voetbal voor iedereen' wel stopt bij lgbtq.

En het is altijd makkelijk om te roepen dat je gewoon naar voetbal wil kijken wanneer je niet tot de groep hoort die gediscrimineerd wordt.
 
Het signaal lijkt me zoals @StevenP zegt eerder "we're in it for the money, and only for the money".
Da's al langer dan vandaag duidelijk natuurlijk. Ik vraag me wel af hoe lang zij en Fifa dat nog gaan kunnen trekken. Rusland, Qatar, nu dit. Het geduld met die hun corruptie gaat (hopelijk) wel een keer opgeraken.

En om nog eens verder in te gaan op @kay-gell zijn post: "stop om andere organisaties uw wil te willen opleggen", waarom zeg je dat niet over UEFA zelf? Het zijn zij die München het verboden hebben om hun stadion in de regenboogkleur te hullen.
 
Nja, op zich vind ik de "laat voetbal gewoon voetbal zijn" bemerking ook wel wat vreemd.

Als in : Aan de voetbal zelf verandert toch niets? Het enige is, als je het gaat zoeken, vind je er nu veel 'heisa' rond. Maar op sporza is er één artikel over, als je dit niet intesseert laat je dat links liggen. Bij de voorbeschouwing zal het vermoedelijk nog wel vermeld worden en tijdens de match zullen er nu wellicht regenboogvlaggen te zien zijn in de tribune. Voor de rest zie ik niet in hoe het de sport an sich veranderd?
 
Ik krijg er dan weer de kriebels van dat mensen campagnes tegen racisme en voor mensenrechten als 'politiek' zien. Dat is geen politiek.

En laat 'sport sport zijn', ja, absoluut. Maar dan wel voor iedereen graag. UEFA beklemtoont zelf dat voetbal voor iedereen moet zijn, ongeacht huidskleur, daar maken ze zelf campagnes over. Maar welk signaal geven ze nu? Dat die 'voetbal voor iedereen' wel stopt bij lgbtq.

En het is altijd makkelijk om te roepen dat je gewoon naar voetbal wil kijken wanneer je niet tot de groep hoort die gediscrimineerd wordt.
Het begrip "politiek" in die context is een héél breed containerbegrip. UEFA heeft het zichzelf gewoon onmogelijk gemaakt in deze kwestie door een spreidstand aan te gaan: enerzijds lallen over "gelijkheid" en anderzijds, als het er écht op aankomt, hun staart intrekken en zeggen dat ze geen politiek statement willen maken.
 


Dat geldt niet alleen voor voetbal overigens, maar ik krijg het gevoel dat alles tegenwoordig door politieke bril moet bekeken worden.
Ik krijg het gevoel dat jij alles met een politieke bril wil bekijken.

Het gaat hier over mensenrechten, zichzelf kunnen uiten. Net zo zeer dat knielen ook om mensenrechten gaat. En dan heb ik het over de essentie, niet het excuus om te rellen en te doen.

Heel die situatie met de uefa is vreemd omdat alle holle slogans m.b.t. tot racisme worden gepromoot. Maar een direct signaal naar het land dat een duidelijke aanfluiting tot de mensenrechten doet, ho, das een stap te ver.
 
Ik ben het deels eens met je post, maar niet met je laatste regel. Je kan dit niet enkel door een politieke bril zien. Voor de homo in de kast in Hongarije gaat dit niet meer over een politieke voorkeur, over een voorkeur voor een partij. Dit gaat echt over de mensenrechten om zichzelf te kunnen zijn.
Ik vind net dat de UEFA en bij uitbreiding de FIFA niet genoeg opgeroepen kunnen worden om eens na te denken over hun standpunt in verband met mensenrechten. Niet enkel Hongarije, ook Qatar om maar iets te noemen. We trekken dit ook bij andere bedrijven er bij (denk aan de werkomstandigheden in de warehouses van Amazon of de sweat shops waar H&M kleren en onderdelen van iPhones gemaakt worden) - ik vind niet dat de UEFA/FIFA hiervan een vrijgeleide zouden mogen krijgen. Integendeel, ik vind dat we als maatschappij hierin gerust verder mogen gaan (niet enkel UEFA/FIFA) en echt wel mogen eisen van de bedrijven/organisaties waar we mee werken een minimum ethisch verantwoord ondernemen aan de dag te leggen. Door onder meer in Qatar een WK te organiseren, door dat niet toe te laten in Munchen, door uit Londen weg te willen gaan voor het geld, zegt de UEFA/FIFA eigenlijk net-niet expliciet dat de mensenrechten hen geen fluit interesseren, zolang er maar geld binnenkomt. Ik vind dat we hier gerust mogen op reageren.

Ik ben eigenlijk helemaal akkoord met je post, hoor.

Maar als we voor elk land dat voetbalt binnen de Uefa voetbalt zulke initiatieven moeten gaan nemen en het zo op de spits drijven.
Mogen we als gewone burger ook nog momenten hebben waar we gewoon es met zijn allen samen genieten van een match?

Hebben we bij Turkije de vraag gekregen om de Armeense vlag te projecteren omdat ze de Armeense genocide nog steeds niet erkennen? Of omdat er daar stelselmatig mensen vermoord worden, oppositie/journalisten in de bak gestoken worden, gemarteld wordt?

Als China op het WK speelt gaan we dan ook Allah Akhbar projecteren omdat ze moslims in opvoedingskampen steken?

Gaan we de Catalaanse vlag projecteren op het Spaans stadium? Wat daar overtreedt Spanje ook de mensenrechten.

Allee, ik bedoel maar je kan voor elk land wel iets gaan liggen aanmerken.
En in een maatschappij waar toenemend bijna alles tot politiek (links vs rechts) moet herleid worden in de media, mogen we ook nog eens gewoon samen iets doen?

En dat komt nota bene van iemand die die wetgeving in Hongarije ook een schande vindt he.

Ik krijg er dan weer de kriebels van dat mensen campagnes tegen racisme en voor mensenrechten als 'politiek' zien. Dat is geen politiek.

En laat 'sport sport zijn', ja, absoluut. Maar dan wel voor iedereen graag. UEFA beklemtoont zelf dat voetbal voor iedereen moet zijn, ongeacht huidskleur, daar maken ze zelf campagnes over. Maar welk signaal geven ze nu? Dat die 'voetbal voor iedereen' wel stopt bij lgbtq.

En het is altijd makkelijk om te roepen dat je gewoon naar voetbal wil kijken wanneer je niet tot de groep hoort die gediscrimineerd wordt.

Wat een ongelooflijke dooddoener van jou weer.
Ik ben iemand die hier discriminatie en aanvallen om homo's altijd al scherp veroordeeld heeft en nota bene allicht meer homo-vrienden heeft dan hetero.

Maar kom me dan niet vertellen dat het voor mij "makkelijk" is om dan zulke uitspraak te doen hé.
Alsof mijn mening minder waard is dan omdat ik een "white cis-male" ben. Er zijn genoeg "acties" die ik wel steun, maar ik mag nog altijd mijn mening hebben over initiatieven zonder dat die minder waard zou moeten zijn omdat ik het zogezegd gemakkelijk heb als hetero.
 
Laatst bewerkt:
@kay-gell Inderdaad lastig om dat voor elk land te doen, maar da's meer een praktische vraag waar we de grens leggen dan een principiële.
Het voorbeeld van Hongarije is nu natuurlijk wel heel dichtbij, recent en heel erg in-our-face dus logisch dat dat meer reactie oproept.

Ding is natuurlijk ook, München mag geen regenboogvlag tonen, homokoppels in Hongarije mogen ook niet gewoon nog eens iets samen doen*. Hier is het de UEFA/Hongarije die effectief dingen verbiedt.
Ik interesseer me niet voor voetbal, maar ik zou toch ook heel wat minder kunnen genieten van een match met dat in het achterhoofd.
 
@kay-gell Inderdaad lastig om dat voor elk land te doen, maar da's meer een praktische vraag waar we de grens leggen dan een principiële.
Het voorbeeld van Hongarije is nu natuurlijk wel heel dichtbij, recent en heel erg in-our-face dus logisch dat dat meer reactie oproept.

Ding is natuurlijk ook, München mag geen regenboogvlag tonen, homokoppels in Hongarije mogen ook niet gewoon nog eens iets samen doen*. Hier is het de UEFA/Hongarije die effectief dingen verbiedt.
Ik interesseer me niet voor voetbal, maar ik zou toch ook heel wat minder kunnen genieten van een match met dat in het achterhoofd.

Ik eerlijk gezegd niet, hoezeer ik ook tegen die wet ben.

Die spelers op dat veld hebben daar nu toch 0.0 mee te maken?
Ik kijk voetbal om voetbal te zien en eens niet aan iets anders te moeten denken in een wereld waar je al over alles een mening moet hebben. :)

En ja dan vind ik het ook wel redelijk hypocriet van bijvoorbeeld die universiteit hier dat ze UEFA te kakken willen zetten, maar zelf met geen woord reppen over landen als Turkije die meedoen of Spanje dat de Catalanen hun basisrechten ontzegt.

Zoals gezegd. Projecteer die regenboog vlag maar en spreek je uit tegen Hongarije by all means. Maar laat voetbal gewoon voetbal zijn.
Vroeger was dat de plek waar iedereen samenkwam en over kon spreken, dat mensen verbroederde. Laat dat ook gewoon zo blijven.
 
Wat een ongelooflijke dooddoener van jou weer.
Ik ben iemand die hier discriminatie en aanvallen om homo's altijd al scherp veroordeeld heeft en nota bene allicht meer homo-vrienden heeft dan hetero.

Maar kom me dan niet vertellen dat het voor mij "makkelijk" is om dan zulke uitspraak te doen hé.
Alsof mijn mening minder waard is dan omdat ik een "white cis-male" ben. Er zijn genoeg "acties" die ik wel steun, maar ik mag nog altijd mijn mening hebben over initiatieven zonder dat die minder waard zou moeten zijn omdat ik het zogezegd gemakkelijk heb als hetero.
Ik vind dat helemaal geen dooddoener. Ik sta daar de volle 100% achter. Maakt niet uit of je 1000 homovrienden hebt, of andere acties wel steunt, als je dan op andere vlakken de problemen niet wil zien omdat jij 'gewoon' naar de voetbal wil kijken. Da's principes hebben zolang uw eigen comfort niet in gedrang komt. Beetje zoals de UEFA dus.

Zoals gezegd. Projecteer die regenboog vlag maar en spreek je uit tegen Hongarije by all means. Maar laat voetbal gewoon voetbal zijn.
Vroeger was dat de plek waar iedereen samenkwam en over kon spreken, dat mensen verbroederde. Laat dat ook gewoon zo blijven.
De plek waar iedereen die geen andere huidskleur of geaardheid had verbroederde, bedoel je? Wat maakt het voetbal minder voetbal, door een signaal te geven dat voetbal effectief voor iedereen is?
 
Los van de hele discussie over of het nu moet toegelaten worden of niet denk ik wel dat de UEFA zichzelf flink in de voeten heeft geschoten. Hadden ze nu gewoon gezegd 'doe maar met die kleuren' dan was dat toch gewoon gereduceerd tot een klein feitje in de marge van de match report (en hier en daar natuurlijk een shot van het stadion tijdens de uitzending, waarbij de meeste kijkers waarschijnlijk zich niet eens vragen zouden stellen over die kleuren) denk ik. Nu zit iedereen op z'n paard en is het een heel item aan het worden.

Ergens is dat goed, want zo krijgt het meer aandacht dan dat het anders had gekregen, maar ik kan me wel voorstellen dat ze daar intern een beetje met het hoofd aan het schudden zijn.

Beetje meer on-topic: ik vind dat 'waarom protesteren voetballers dan niet tegen x en y' eigenlijk niet echt een argument. Het is onmogelijk om letterlijk tegen elk onrecht in de wereld te protesteren (net zoals het onmogelijk is om volledig ethisch te consumeren; dat is nog zo een argument dat je vaak hoort 'je protesteert tegen kinderarbeid maar gebruikt wel een iPhone' enzovoorts) dus dat wil dan vind ik niet zeggen dat je helemaal niets moet doen. Die situatie met die wet is nu gewoon erg in het nieuws, en is tamelijk dicht bij de deur, dus is het logisch dat daar aandacht naar gaat. Ik denk niet dat je daar meer achter moet zoeken.

Dat je zegt 'alle "statements" en actievoerderij moet van het veld blijven,' dat snap ik dan weer wel, hoewel ik het daar zelf niet noodzakelijk mee eens ben.
 
Ik vind het onbegrijpelijk wat de UEFA hier doet, zijn zij nu echt zo wereldvreemd? Ze willen hun imago opsmukken maar dan wel struikelen over zulke zaken; of misschien ergens een paar goudstaven gekregen vanuit Hongarije. Overigens dit topic is dus een politieke agenda, dan mag de UEFA ook wat mij betreft meteen paal en perk stellen aan het knielen. Dat is even goed een politiek statement dat niet thuis hoort op één voetbalveld dan ook.
 
Ik krijg er dan weer de kriebels van dat mensen campagnes tegen racisme en voor mensenrechten als 'politiek' zien. Dat is geen politiek.

En laat 'sport sport zijn', ja, absoluut. Maar dan wel voor iedereen graag. UEFA beklemtoont zelf dat voetbal voor iedereen moet zijn, ongeacht huidskleur, daar maken ze zelf campagnes over. Maar welk signaal geven ze nu? Dat die 'voetbal voor iedereen' wel stopt bij lgbtq.

En het is altijd makkelijk om te roepen dat je gewoon naar voetbal wil kijken wanneer je niet tot de groep hoort die gediscrimineerd wordt.
Uefa beklemtoont inderdaad dat voetbal een sport is voor iedereen. Uefa zegt ook duidelijk "NO TO RACISM"

Maar toch moeten ze blijkbaar nog eens extra beklemtonen dat ook jij en jij en zeker jij er bijhoren. Waarom ? Ze hebben duidelijk gemaakt dat het een sport is voor iedereen. Nog meer allesomvattend kunnen ze het echt niet zeggen hoor.

En het WK in Qatar is een organisatie van de Fifa, de uefa zit er misschien ook bij maar is de Europese voetbalbond
 
Uefa beklemtoont inderdaad dat voetbal een sport is voor iedereen. Uefa zegt ook duidelijk "NO TO RACISM"

Maar toch moeten ze blijkbaar nog eens extra beklemtonen dat ook jij en jij en zeker jij er bijhoren. Waarom ? Ze hebben duidelijk gemaakt dat het een sport is voor iedereen. Nog meer allesomvattend kunnen ze het echt niet zeggen hoor.
Acties spreken hier luider dan woorden.
 
Als voetbal een sport is voor iedereen, waarom kan ik het aantal homoseksuele profvoetballers dan op een hand tellen?
 
Uefa beklemtoont inderdaad dat voetbal een sport is voor iedereen. Uefa zegt ook duidelijk "NO TO RACISM"

Maar toch moeten ze blijkbaar nog eens extra beklemtonen dat ook jij en jij en zeker jij er bijhoren. Waarom ? Ze hebben duidelijk gemaakt dat het een sport is voor iedereen. Nog meer allesomvattend kunnen ze het echt niet zeggen hoor.
Meer allesomvattend kunnen ze het niet zeggen, maar wat ze nu in München bewijzen is dat ze wel zeggen dat het voor iedereen is, maar dat ze daar duidelijk de lgbtq-gemeenschap niet onder verstaan. Anti-racisme is niet politiek (terecht), anti-homohaat blijkbaar wel. Neen, dan is die slogan dat je een inclusieve sport bent gewoon hol.

En het WK in Qatar is een organisatie van de Fifa, de uefa zit er misschien ook bij maar is de Europese voetbalbond
Euh ja, dat weet ik? Bedankt?
 
Terug
Bovenaan