Ik ben het deels eens met je post, maar niet met je laatste regel. Je kan dit niet enkel door een politieke bril zien. Voor de homo in de kast in Hongarije gaat dit niet meer over een politieke voorkeur, over een voorkeur voor een partij. Dit gaat echt over de mensenrechten om zichzelf te kunnen zijn.![]()
Demonstrant met regenboogvlag op het veld bij Hongaars volkslied
Het <a href="https://www.hln.be/buitenland/uefa-verbiedt-regenboogstadion-in-munchen-bij-duel-hongarije~a9f0e5eb/" target="_blank">UEFA-verbod</a> om de regenboogkleuren op de Allianz Arena in München te weren tijdens de EK-wedstrijd van vanavond tussen Duitsland en Hongarije, veroorzaakt een...www.hln.be
Kijk he. Ik vind die wetgeving in Hongarije ook een aanfluiting voor de mensenrechten.
Maar mag ik nog gewoon voetbal zien om voetbal te zien zonder dat er vanalles en nog wat bij betrokken moet worden.
Nu heeft de unief hier ook hun kleuren in de regenboog gezet. Ik vond dat in eerste instantie knap.
Maar dan zetten er op de FB pagina bij dat zij gaan doen wat de UEFA niet wil doen.
En dan denk ik: laat sport toch eens sport zijn.
Dat je dat doet om de LGTB-gemeenschap te steunen en een signaal te geven tegen die Hongaarse wetgeving kan ik alleen maar appreciëren, maar stop om andere organisaties uw wil te willen opleggen op deze manier en laat voetbal es gewoon voetbal zijn.
Dat geldt niet alleen voor voetbal overigens, maar ik krijg het gevoel dat alles tegenwoordig door politieke bril moet bekeken worden.
Ik vind net dat de UEFA en bij uitbreiding de FIFA niet genoeg opgeroepen kunnen worden om eens na te denken over hun standpunt in verband met mensenrechten. Niet enkel Hongarije, ook Qatar om maar iets te noemen. We trekken dit ook bij andere bedrijven er bij (denk aan de werkomstandigheden in de warehouses van Amazon of de sweat shops waar H&M kleren en onderdelen van iPhones gemaakt worden) - ik vind niet dat de UEFA/FIFA hiervan een vrijgeleide zouden mogen krijgen. Integendeel, ik vind dat we als maatschappij hierin gerust verder mogen gaan (niet enkel UEFA/FIFA) en echt wel mogen eisen van de bedrijven/organisaties waar we mee werken een minimum ethisch verantwoord ondernemen aan de dag te leggen. Door onder meer in Qatar een WK te organiseren, door dat niet toe te laten in Munchen, door uit Londen weg te willen gaan voor het geld, zegt de UEFA/FIFA eigenlijk net-niet expliciet dat de mensenrechten hen geen fluit interesseren, zolang er maar geld binnenkomt. Ik vind dat we hier gerust mogen op reageren.