Voetbal begint nu toch wel echt een politiek medium te worden.
Zoals ik al dacht, initiatief wordt verboden door UEFA.


We zouden natuurlijk Gazprom en Qatar niet willen provoceren!
 
Ja, want wat een controversiële stelling is een regenboogvlag... Erg dat tegen homofobie zijn al "politiek" is.
 

Die bende kaloten weer op hun best.
Zo zou het wetsvoorstel Italiaanse katholieke scholen niet vrijstellen van de verplichting om deel te nemen aan activiteiten voor de nationale dag tegen homofobie. Het Vaticaan maakt zich volgens de nota vooral zorgen dat de wet tot vervolging kan leiden.
Lijkt me toch logisch?
Als zij nu zeggen dat ze niet meedoen aan activiteiten op de nationale dag tegen de homofobie en daarvoor wettelijk vervolgd kunnen worden lijkt het me logisch dat ze verzet hiertegen aan tekenen?
Katholieke scholen zijn nogaltijd prive instellingen als ik me goed herinner en die zijn toch vrij om te doen wat ze willen?
Katholiek onderwijs in vlaanderen is toch ook een prive organisatie welke erkend is door de vlaamse overheid?
 
Katholieke scholen zijn nogaltijd prive instellingen als ik me goed herinner en die zijn toch vrij om te doen wat ze willen?
In België wel, in Italië is 95 % van de secundaire scholen een staatsinstelling. Ik weet niet vanbuiten tot welke groep de Katholieke scholen in Italië behoren, maar over het algemeen is het onderwijs er heel erg centraal geregeld.
Het vrije onderwijs zoals we in België kennen is relatief uniek. Wij kennen eigenlijk geen privéscholen, op een uitzondering na.
Scholen die wel gefinancieerd worden door de overheid, maar verder heel vrij zijn, zoals eigenlijk alle Katholieke en methodescholen in België, zijn in het buitenland een vreemd fenomeen.
 
In België wel, in Italië is 95 % van de secundaire scholen een staatsinstelling. Ik weet niet vanbuiten tot welke groep de Katholieke scholen in Italië behoren, maar over het algemeen is het onderwijs er heel erg centraal geregeld.
Het vrije onderwijs zoals we in België kennen is relatief uniek. Wij kennen eigenlijk geen privéscholen, op een uitzondering na.
Scholen die wel gefinancieerd worden door de overheid, maar verder heel vrij zijn, zoals eigenlijk alle Katholieke en methodescholen in België, zijn in het buitenland een vreemd fenomeen.
Dat is toch naast het punt? Die 5% katholieke scholen (het is trouwens 16%, belgie 48%! en een pak hoger dan elk ander land) willen hunzelf beschermen tegen vervolging als ze bepaalde opgelegde zaken niet wensen te volgen?
Het feit dat ze funding krijgen (geen 100% uiteraard.) zal wel te maken hebben dat ze een bepaald curriculum dienen te volgen maar het bestuur van deze instellingen lijkt me toch nog steeds vanuit de katholieke hoek te komen. Hence dat ze zich er tegen afzetten wss.

Ge vindt trouwens links en rechts wat cijfers maar er is blijkbaar een hele hervorming geweest (moratti)
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch naast het punt? Die 5% katholieke scholen (het is trouwens 16%, belgie 48%! en een pak hoger dan elk ander land) willen hunzelf beschermen tegen vervolging als ze bepaalde opgelegde zaken niet wensen te volgen?
Het feit dat ze funding krijgen (geen 100%) zal wel te maken hebben dat ze een bepaald curriculum dienen te volgen maar het bestuur van deze instellingen lijkt me toch nog steeds vanuit de katholieke hoek te komen. Hence dat ze zich er tegen afzetten wss.
Je haalt ondanks mijn post de onderwijssituatie in België en Italië (die in de verste verte niet te vergelijken is) door elkaar.

5 % gaat over privé secundaire scholen in Italië, waaronder Katholieke. Waar haal je 16 %? De 48 % gaat vermoedelijk over katholieke scholen in België? Die kan je echt niet vergelijken met privé scholen in andere landen.

Ik ga niet in of ze zelf zouden mogen beslissen in private scholen, ik wijs je er gewoon op dat je de onderwijssituatie in België/Vlaanderen niet zomaar kan vergelijken met andere landen, da's alles. In Italië is een privé school echt privé, in Vlaanderen is het vrije gesubsidueerde onderwijs (waaronder het Katholieke net) het grootste maar echt privé onderwijs is de uitzondering. In Mol zit er zo bijvoorbeeld eentje.

Zeker met de modernisering en de aankomende centrale examens is er van die onderwijsvrijheid niet meer veel over - althanse volgens het Katholieke net - waardoor ook het vrije net (waaronder de Katholieke koepel) niet meer zo vrij zijn in hun doen en laten.
 
Je haalt ondanks mijn post de onderwijssituatie in België en Italië (die in de verste verte niet te vergelijken is) door elkaar.

5 % gaat over privé secundaire scholen in Italië, waaronder Katholieke. Waar haal je 16 %? De 48 % gaat vermoedelijk over katholieke scholen in België? Die kan je echt niet vergelijken met privé scholen in andere landen.

Ik ga niet in of ze zelf zouden mogen beslissen in private scholen, ik wijs je er gewoon op dat je de onderwijssituatie in België/Vlaanderen niet zomaar kan vergelijken met andere landen, da's alles. In Italië is een privé school echt privé, in Vlaanderen is het vrije gesubsidueerde onderwijs (waaronder het Katholieke net) het grootste maar echt privé onderwijs is de uitzondering. In Mol zit er zo bijvoorbeeld eentje.

Zeker met de modernisering en de aankomende centrale examens is er van die onderwijsvrijheid niet meer veel over - althanse volgens het Katholieke net - waardoor ook het vrije net (waaronder de Katholieke koepel) niet meer zo vrij zijn in hun doen en laten.
Maar het ging hier in de eerste plaats toch over het Vaticaan dat zich niet wenste te conformeren naar opgelegde standaarden in het publiek onderwijs in Italië?
Deze private scholen (hence the name) zijn toch nog altijd privaat en niet publiek?
Edit er zijn trouwens ongeveer 1000 katholieke privescholen in italie.
1000 rechtszaakjes :unsure:

Edit 2: voor de geintresseerden. Het lijkt hier te gaan over de 'zan bill' en blijkt toch voor heel wat meer beroering te zorgen dan enkel de scholen.
https://www.politico.eu/article/lgbt-hate-crime-bill-italy/

Het vaticaan neemt de positie in dat deze wetgeving de vrijheid en uitdrukking van geloof ondermijnt.
Vatican argued in a letter, or "note verbale", that the bill violates the Concordat, the bilateral treaty between Rome and the Holy See, by curtailing Catholic freedom of belief and expression.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp is er protest tegen de bill van extreem-rechts, katholieken en TERFs? De eerste twee strijden voor het behoud van de heteronormatieve samenleving en de laatste groep wil niet dat trans-vrouwen als vrouwen erkend worden. Jammer, maar wel te verwachten.

Hopelijk komt deze bill er wel door want Italië heeft dringend nood aan een moderne wetgeving omtrent bescherming van LGBT personen. In Italië is het homohuwelijk niet legaal, ouders kunnen niet legaal adopteren, er bestaan geen wetten inzake hate crimes of hate speech tegenover seksuele geaardheid of genderidentiteit, dit is toch zeer trieste lectuur voor een West-Europees land.


Leunen eigenlijk gewoon dichter aan bij Oost-Europa op dat vlak. Italië heeft blijkbaar ook de op een na hoogste murder rate van trans personen in Europa na Turkije, als ik dat artikel mag geloven.
 
Dus als ik het goed begrijp is er protest tegen de bill van extreem-rechts, katholieken en TERFs? De eerste twee strijden voor het behoud van de heteronormatieve samenleving en de laatste groep wil niet dat trans-vrouwen als vrouwen erkend worden. Jammer, maar wel te verwachten.

Hopelijk komt deze bill er wel door want Italië heeft dringend nood aan een moderne wetgeving omtrent bescherming van LGBT personen. In Italië is het homohuwelijk niet legaal, ouders kunnen niet legaal adopteren, er bestaan geen wetten inzake hate crimes of hate speech tegenover seksuele geaardheid of genderidentiteit, dit is toch zeer trieste lectuur voor een West-Europees land.


Leunen eigenlijk gewoon dichter aan bij Oost-Europa op dat vlak. Italië heeft blijkbaar ook de op een na hoogste murder rate van trans personen in Europa na Turkije, als ik dat artikel mag geloven.
wat zijn terfs?
 
Zelfde idee als superstraights.
De laatste willen aan de hele wereld laten weten dat je als man niet aangetrokken bent tot transvrouwen.
TERFS zijn hier de overtreffende/meer extremistische variant van.
Nee blijkbaar zijn dit 'trans-exclusionary radical feminist' leert een google search mij?
https://www.vox.com/identities/2019/9/5/20840101/terfs-radical-feminists-gender-critical
Lijkt me gewoon tranfsobe mensen te zijn? Geen idee waarom hier zo weer een buzzwoordje moet aangehangen worden.
 
Dat bedoelde ik, zelfde (ruime) categorie, misschien iets te veel een kwinkslag aan willen geven in m'n post :smile:
 
wat zijn terfs?
Een catch-all term voor feministen die tegen de erkenning van trans-vrouwen als vrouw zijn (lees: je biologische geslacht en genderidentiteit zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar), uit vrees dat dit de vrouwenrechten zou ondermijnen. Net zoals 'woke' is het inderdaad een buzzwoord dat te pas en te onpas gebruikt wordt, maar in de context van ArciLesbica, de organisatie vermeld in jouw artikel, leek het me wel gepast als ik hun posities erop nalees.
 
Een catch-all term voor feministen die tegen de erkenning van trans-vrouwen als vrouw zijn (lees: je biologische geslacht en genderidentiteit zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar), uit vrees dat dit de vrouwenrechten zou ondermijnen. Net zoals 'woke' is het inderdaad een buzzwoord dat te pas en te onpas gebruikt wordt, maar in de context van ArciLesbica, de organisatie vermeld in jouw artikel, leek het me wel gepast als ik hun posities erop nalees.
Lijkt me nog steeds transfoob hoor. Waarom vind je hun positie nu niet transfoob? (serious question?)

de laatste groep wil niet dat trans-vrouwen als vrouwen erkend worden. Jammer, maar wel te verwachten.
 

Kijk he. Ik vind die wetgeving in Hongarije ook een aanfluiting voor de mensenrechten.

Maar mag ik nog gewoon voetbal zien om voetbal te zien zonder dat er vanalles en nog wat bij betrokken moet worden.
Nu heeft de unief hier ook hun kleuren in de regenboog gezet. Ik vond dat in eerste instantie knap.

Maar dan zetten er op de FB pagina bij dat zij gaan doen wat de UEFA niet wil doen.
En dan denk ik: laat sport toch eens sport zijn.

Dat je dat doet om de LGTB-gemeenschap te steunen en een signaal te geven tegen die Hongaarse wetgeving kan ik alleen maar appreciëren, maar stop om andere organisaties uw wil te willen opleggen op deze manier en laat voetbal es gewoon voetbal zijn.
Dat geldt niet alleen voor voetbal overigens, maar ik krijg het gevoel dat alles tegenwoordig door politieke bril moet bekeken worden.
 

Kijk he. Ik vind die wetgeving in Hongarije ook een aanfluiting voor de mensenrechten.

Maar mag ik nog gewoon voetbal zien om voetbal te zien zonder dat er vanalles en nog wat bij betrokken moet worden.
Nu heeft de unief hier ook hun kleuren in de regenboog gezet. Ik vond dat in eerste instantie knap.

Maar dan zetten er op de FB pagina bij dat zij gaan doen wat de UEFA niet wil doen.
En dan denk ik: laat sport toch eens sport zijn.

Dat je dat doet om de LGTB-gemeenschap te steunen en een signaal te geven tegen die Hongaarse wetgeving kan ik alleen maar appreciëren, maar stop om andere organisaties uw wil te willen opleggen op deze manier en laat voetbal es gewoon voetbal zijn.
Dat geldt niet alleen voor voetbal overigens, maar ik krijg het gevoel dat alles tegenwoordig door politieke bril moet bekeken worden.
Er is ook wel iets voor te zeggen dat UEFA misschien een probleem heeft met een regenboogkleurig stadion omdat ze WK's organiseren in Qatar en Rusland. Je kan het ook bekijken als "een stadion in regenboogkleuren, who cares, je ziet het niet eens tijdens de matchen". Dat een andere organisatie het dan wel doet met die boodschap moeten zij weten.
 

Kijk he. Ik vind die wetgeving in Hongarije ook een aanfluiting voor de mensenrechten.

Maar mag ik nog gewoon voetbal zien om voetbal te zien zonder dat er vanalles en nog wat bij betrokken moet worden.
Nu heeft de unief hier ook hun kleuren in de regenboog gezet. Ik vond dat in eerste instantie knap.

Maar dan zetten er op de FB pagina bij dat zij gaan doen wat de UEFA niet wil doen.
En dan denk ik: laat sport toch eens sport zijn.

Dat je dat doet om de LGTB-gemeenschap te steunen en een signaal te geven tegen die Hongaarse wetgeving kan ik alleen maar appreciëren, maar stop om andere organisaties uw wil te willen opleggen op deze manier en laat voetbal es gewoon voetbal zijn.
Dat geldt niet alleen voor voetbal overigens, maar ik krijg het gevoel dat alles tegenwoordig door politieke bril moet bekeken worden.
Ik ben het deels eens met je post, maar niet met je laatste regel. Je kan dit niet enkel door een politieke bril zien. Voor de homo in de kast in Hongarije gaat dit niet meer over een politieke voorkeur, over een voorkeur voor een partij. Dit gaat echt over de mensenrechten om zichzelf te kunnen zijn.
Ik vind net dat de UEFA en bij uitbreiding de FIFA niet genoeg opgeroepen kunnen worden om eens na te denken over hun standpunt in verband met mensenrechten. Niet enkel Hongarije, ook Qatar om maar iets te noemen. We trekken dit ook bij andere bedrijven er bij (denk aan de werkomstandigheden in de warehouses van Amazon of de sweat shops waar H&M kleren en onderdelen van iPhones gemaakt worden) - ik vind niet dat de UEFA/FIFA hiervan een vrijgeleide zouden mogen krijgen. Integendeel, ik vind dat we als maatschappij hierin gerust verder mogen gaan (niet enkel UEFA/FIFA) en echt wel mogen eisen van de bedrijven/organisaties waar we mee werken een minimum ethisch verantwoord ondernemen aan de dag te leggen. Door onder meer in Qatar een WK te organiseren, door dat niet toe te laten in Munchen, door uit Londen weg te willen gaan voor het geld, zegt de UEFA/FIFA eigenlijk net-niet expliciet dat de mensenrechten hen geen fluit interesseren, zolang er maar geld binnenkomt. Ik vind dat we hier gerust mogen op reageren.
 
Terug
Bovenaan