Vind jij zo'n zaken normaal dan? Als samenleving zouden we toch moeten streven naar een situatie waarbij mensen, onafhankelijk van hun seksuele voorkeur of genderidentiteit, over straat kunnen lopen en in het openbaar affectie kunnen tonen. Dat is toch het absolute minimum, en dan heb ik het nog niet eens over al het onbegrip en ridicule dat zich onderhuids afspeelt.
Dit is heel plat gezegd power in numbers, op plaatsen waar een bepaalde groepering in de meerderheid is, zwaaien die de plak. Pro-actief geweld zoals in Polen of Rusland is nog veel erger maar de overheid kijkt ook daar de andere kant op, je kan het absolute minimum gewoonweg niet overal afdwingen. Die meneer in het artikel wil in een edgy buurt wonen met lagere immoprijzen maar het is onmogelijk om in 2021 in Brussel dan niet met homohaat te worden geconfronteerd, als je dat victimblaming wilt noemen dan is dat inderdaad zo.
 
Sorry, maar 🤯

Kunnen we ook stoppen met eigen/andere betekenissen aan woorden te geven en andere logica te gebruiken als het ons uitkomt?
Bi- komt van het Latijnse voorvoegsel dvi- (of Griekse di-). Biseksueel wilt dus zeggen dat je u aangetrokken voelt tot beide sekses. Heeft niks met gender te maken.
Je hebt de oorsprong perfect omschreven voor cis-, waarom dan opeens een andere definitie/oorsprong gebruike voor bi-? Of zelfs seksueel? :wtf:
Doe ik niet. Dat is de definitie die je in vele woordenboeken terugvindt.

 
ik denk dat heel wat volwassenen een opleiding LGBTQ gaan mogen volgen om nog langer mee te zijn . Nooit gedacht dat ik zo weinig kende over geslachten

Het probleem is dat een werkende mens geen tijd heeft om een 3-jaar durende bachelor te gaan studeren om terug mee te zijn. Zo voelt het bij mij in ieder geval aan als ik denk aan de duur die nodig zou zijn om alles uitgelegd te krijgen. Met nadien dan nog jaarlijks bijscholingen voor toevoegingen.

Voor mij mag echt iedereen zich identificeren zoals hij/zij/het/… dat willen, geen enkel probleem mee, maar stop met het door mijn strot te rammen en al zeker te verwachten dat ik het allemaal begrijp.

Deze avond met familie nog een etentje gehad waarbij we het hadden over een vriend van iemand die zich net had geout als homo en dat dat niet evident was. Daarna is het gesprek dan compleet geëscaleerd en zijn er weer termen naar mijn hoofd gesmeten waar ik nog nooit van had gehoord. Toen ik dan vertelde dat ik niet wist waar dat over ging vinden sommigen het nodig om mij te vertellen dat ik mij beter moet informeren.

Dat was dan gelukkig het excuus dat ik zocht om te mogen vertrekken.
 
Het probleem is dat een werkende mens geen tijd heeft om een 3-jaar durende bachelor te gaan studeren om terug mee te zijn. Zo voelt het bij mij in ieder geval aan als ik denk aan de duur die nodig zou zijn om alles uitgelegd te krijgen. Met nadien dan nog jaarlijks bijscholingen voor toevoegingen.

Voor mij mag echt iedereen zich identificeren zoals hij/zij/het/… dat willen, geen enkel probleem mee, maar stop met het door mijn strot te rammen en al zeker te verwachten dat ik het allemaal begrijp.
ik denk dat heel wat volwassenen een opleiding LGBTQ gaan mogen volgen om nog langer mee te zijn . Nooit gedacht dat ik zo weinig kende over geslachten

Stel je niet aan. Het enige wat je "moet" onthouden is dat er mensen zijn die zich niet noodzakelijk hetzelfde identificeren als jij of zich aangetrokken tot hetzelfde als jij; en verder leven en laten leven. Klaar. Niet door de strot rammen, niemand verwacht dat je het begrijpt of er akkoord mee bent. Voor zover je met iemand anders identiteit niet akkoord kan zijn.
Er verwacht niemand dat je alle termen exact kent, die ken ik zelf ook totaal niet. Gewoon een beetje basisbeleefdheid, da's alles.
 
Stel je niet aan. Het enige wat je "moet" onthouden is dat er mensen zijn die zich niet noodzakelijk hetzelfde identificeren als jij of zich aangetrokken tot hetzelfde als jij; en verder leven en laten leven. Klaar. Niet door de strot rammen, niemand verwacht dat je het begrijpt of er akkoord mee bent. Voor zover je met iemand anders identiteit niet akkoord kan zijn.
Er verwacht niemand dat je alle termen exact kent, die ken ik zelf ook totaal niet. Gewoon een beetje basisbeleefdheid, da's alles.

Ik stel mij helemaal niet aan en ik geef in mijn post net aan dat ik respect heb voor iedereen. Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn (zoals in mijn familie) die het net wel door ieders strot willen rammen. Dat zijn dan nog hetero’s die gewoon zo politiek correct willen zijn dat ze wat met termen goochelen om de grote jan uit te hangen.
 
Bedankt voor de terechte opheldering hierboven. Eigenlijk zijn de meeste termen dus wat overdreven en kunnen we het eerder herleiden tot biseksueel en als der nog iets extra bijzit gewoon bi+.

En in het geval van Olly hij is een bi+ want hij is biseksueel maar is niet of weet geen houding te vinden met welk geslacht hij is.

Awel, dan ben ik blij dat er hulpverleners zijn die daar naar kunnen luisteren. Want als ge zo met u zelf in de knoop ligt moet vermoeiend zijn. Elke dag tussen I of 0 moeten kiezen. En dan wetende dat je op een dag de deur uitstapt en misschien wel net de verkeerde keuze hebt gemaakt.

Ze lijken elke dag maar meer en meer van die zaken te verzinnen, maar ik kan dan ook zoiets verzinnen. Wat houdt mij tegen om te zeggen dat ik Astroseksueel ben? Het geslacht waar ik op val wordt bepaald door het kwartiel waarin de antecedent van mijn sterrenbeeld staat. Om den duur wordt normaal abnormaal...


Dat doet mij hier heel hard aan denken se...
( voor duidelijkheid dit is satire)
 
Bedankt voor de terechte opheldering hierboven. Eigenlijk zijn de meeste termen dus wat overdreven en kunnen we het eerder herleiden tot biseksueel en als der nog iets extra bijzit gewoon bi+.
Goh, eigenlijk is er niet echt nood voor buitenstaanders* op stickers te kleven (in mijn ogen) en als er toch een gekleefd moet worden, laat het inderdaad dan gewoon lbgtq+ zijn, en laat de concrete invulling aan die persoon. Grof gezegd zijn dat ook niemands zaken.

Met buitenstaanders bedoel ik vooral mensen die niet romantisch of seksueel geïnteresseerd zijn in de persoon en omgekeerd, of mensen van wie je sowieso geen interesse hebt in hun romantisch of seksleven. De kassier of de leerkracht van je kleine bijvoorbeeld. Je eerste opmerking (over de leerkracht) vind ik een eigentijdse versie van het schooltje van Willie's en marietten. Het doet er toch niet toe welk geslacht de leerkracht heeft, of hij vlees eet of zwart is.

Van je vrienden bijvoorbeeld kan het wel interessant zijn, al was het om de weekendverhalen onder maten te kunnen volgen.
 
Doe ik niet. Dat is de definitie die je in vele woordenboeken terugvindt.

"vele"?

Kan je nog enkele deftige woordenboeken geven waar het instaat? En liefst Nederlands, sinds we hier nog altijd in't Nederlands bezig zijn.

Ik zal beginnen:

Of als je toch liever in't Engels doet:


En doet er eigenlijk niet toe of het van jou zelf komt of uit een woordenboek, de fout blijft. Bi- betekent twee. Niet meerdere.
Om nog maar te zwijgen dat het over puur fysieke aantrekkingskracht gaat. Dat heeft niets te maken met hoe men zich identificeert...
 
Maar "Je hoeft echt geen label te plakken op iemand", zegt hij... :unsure:

Met al die benamingen plaatsen ze de mensen toch gewoon meer in hokjes. En heel vaak lijkt het mij dat ze dat gewoon zelf willen om zeker niet als het doorsnee plebs te moeten doorgaan, want hoe saai en allesbehalve speciaal is dat zeg.

En dan diene Kurt Rogiers: "Jij bent het eerste non-binair persoon die ik ontmoet, ik ben enorme fan van Sam Smith en Demi Lovato, die ook non-binair zijn...". Serieus? :wallbash: Dus als morgen pakweg Hans Teeuwen van zichzelf vindt dat die een non-binaire, genderqueere, gender non-conforme, bi- en panseksueel is die zich eigenlijk ook aangetrokken voelt tot koelkasten (een nieuwtje mss, frigoseksueel, waarom ook niet) en ik denk "hé, zo voel ik me ook", dan ben ik, eindelijk, uniek? Zal ik dat dan ook te pas en te onpas aan iedereen kenbaar maken, om me speciaal te voelen en maken tov de rest van de wereld? Zit ik dan eindelijk in het juiste hokje?

Eerlijk, ik zou ook heel hard twijfelen of mijn kind bij die op de juiste plaats zit. Enfin, heel hard, ik weet denk ik het antwoord al.


 

Of probeer APA eens, de grootste Amerikaanse psychologische organisatie en de mensen die hier onderzoek naar voeren.


Definities van woorden kunnen nu eenmaal evolueren voorbij de betekenis van de meest simplistische ontleding van de deelwoorden. Als jij persoonlijk vindt dat het woord 'biseksueel' enkel mag referreren naar mensen die aangetrokken worden tot twee seksen, schrijf een boze brief naar alle mensen en academische instellingen die het verkeerd gebruiken, zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Maar "Je hoeft echt geen label te plakken op iemand", zegt hij... :unsure:

Met al die benamingen plaatsen ze de mensen toch gewoon meer in hokjes. En heel vaak lijkt het mij dat ze dat gewoon zelf willen om zeker niet als het doorsnee plebs te moeten doorgaan, want hoe saai en allesbehalve speciaal is dat zeg.

En dan diene Kurt Rogiers: "Jij bent het eerste non-binair persoon die ik ontmoet, ik ben enorme fan van Sam Smith en Demi Lovato, die ook non-binair zijn...". Serieus? :wallbash: Dus als morgen pakweg Hans Teeuwen van zichzelf vindt dat die een non-binaire, genderqueere, gender non-conforme, bi- en panseksueel is die zich eigenlijk ook aangetrokken voelt tot koelkasten (een nieuwtje mss, frigoseksueel, waarom ook niet) en ik denk "hé, zo voel ik me ook", dan ben ik, eindelijk, uniek? Zal ik dat dan ook te pas en te onpas aan iedereen kenbaar maken, om me speciaal te voelen en maken tov de rest van de wereld? Zit ik dan eindelijk in het juiste hokje?

Eerlijk, ik zou ook heel hard twijfelen of mijn kind bij die op de juiste plaats zit. Enfin, heel hard, ik weet denk ik het antwoord al.
Hoe kan je iets bewust zo in het belachelijk trekken en dan toch een serieus antwoord verwachten?
Mijn vingers jeuken om een antwoord te geven over je implicatie van aandachtstrekkerij maar met zo'n post vol bullshit en bewust foute voorstellingen ga je er toch gewoon niets van meekrijgen. Ik schat dat 99 % van de lbgtq+ personen (mezelf incl.) enorm graag zich zou kunnen conformeren en een gewoon "saai" doorsnee heterobestaan leiden waarbij er niet gestigmatiseerd wordt omdat je je partner een hand (!) of een kus geeft. Niet alleen door de allochtone gemeenschap hoor, maak je maar absoluut geen illusies daarover.

Mijn post gaat over je er in verdiepen. Als je dat niet kan opbrengen - perfect te begrijpen - pas dan volgende quote toe en laat het topic gewoon passeren, laat het labellen dan aan mensen die er wel interesse in hebben.
Goh, eigenlijk is er niet echt nood voor buitenstaanders* op stickers te kleven (in mijn ogen) en als er toch een gekleefd moet worden, laat het inderdaad dan gewoon lbgtq+ zijn, en laat de concrete invulling aan die persoon. Grof gezegd zijn dat ook niemands zaken.
 
Laatst bewerkt:
En nu in't Nederlands zoals ik gevraagd heb.

Definities van woorden kunnen nu eenmaal evolueren voorbij de betekenis van de meest simplistische ontleding van de deelwoorden. Als jij persoonlijk vindt dat het woord 'biseksueel' enkel mag referreren naar mensen die aangetrokken worden tot twee seksen, schrijf een boze brief naar alle mensen en academische instellingen die het verkeerd gebruiken, zou ik zeggen.
Ik denk niet dat je het probleem echt snapt. Als je een discussie over iets wilt voeren, is het belangrijk dat mensen elkaar verstaan. Dat begint bij taal. Als bepaalde mensen andere definities gebruiken voor andere woorden, is het bij de basis al om zeep. Verzin er dan een ander woord voor, wat ook natuurlijke taalevolutie is.
Want wat is het meest logische? In een wereld waar al tal van nieuwe labels uitgevonden werden voor die reden, dat men opeens 1 label gaat aanpassen omdat sommigen er zich niet in kunnen vinden; of dat er een nieuw label uitgevonden wordt?


En ik zou dan graag wel een ander voorbeeld zien waar het bi-voorvoegsel niet meer 2 betekent...
 
toch gewoon niets van meekrijgen. Ik schat dat 99 % van de lbgtq+ personen (mezelf incl.) enorm graag zich zou kunnen conformeren en een gewoon "saai" doorsnee heterobestaan leiden waarbij er niet gestigmatiseerd wordt omdat je je partner een hand (!) of een kus geeft. Niet alleen door de allochtone gemeenschap hoor, maak je maar absoluut geen illusies daarover.
Impliciceer je nu dat je 99% van de LBGTQ+ geen leven kan leiden hoe ze willen hier in Belgie?
 
Hoe kan je iets bewust zo in het belachelijk trekken en dan toch een serieus antwoord verwachten?
Mijn vingers jeuken om een antwoord te geven over je implicatie van aandachtstrekkerij maar met zo'n post vol bullshit en bewust foute voorstellingen ga je er toch gewoon niets van meekrijgen. Ik schat dat 99 % van de lbgtq+ personen (mezelf incl.) enorm graag zich zou kunnen conformeren en een gewoon "saai" doorsnee heterobestaan leiden waarbij er niet gestigmatiseerd wordt omdat je je partner een hand (!) of een kus geeft. Niet alleen door de allochtone gemeenschap hoor, maak je maar absoluut geen illusies daarover.

Mijn post gaat over je er in verdiepen. Als je dat niet kan opbrengen - perfect te begrijpen - pas dan volgende quote toe en laat het topic gewoon passeren, laat het labellen dan aan mensen die er wel interesse in hebben.
Wie zegt dat ik een serieus antwoord verwacht?

En mijn mening daarover is het "in het belachelijke trekken"? Toegegeven, mijn post is zeker niet subtiel, maar ze vertegenwoordigt wel mijn gedacht erover. Dat je het er niet mee eens bent, fine, geen enkel probleem mee, maar je gaat mijn post bestempelen als vol bullshit en foute voorstellingen, alsof ik het helemaal niet begrepen zou hebben. Dat terwijl je zelf vanuit buikgevoel gaat spreken voor 99% van de LBGTQ+ gemeenschap en hoe die zich voelen. Alsof jij daar de wijsheid in pacht hebt omdat je jezelf tot die groep rekent? Dat is ook een beetje het probleem vandaag, dat je blijkbaar tot die ondertussen heel erg uitgebreide groep moet horen om te weten hoe iemand zich voelt, want als blanke hetero man kan je dat blijkbaar niet. Wie zegt trouwens dat ik dat ben en zelf niet in één van uw hokjes zou passen?

En voor je andere foute veronderstelling doet en mij probeert te labellen, van mij mag iedereen eender waar hand in hand lopen en kussen, graag zelfs. Uiting van liefde, vriendschap en genegenheid kan er niet genoeg zijn. :hug:
 
Wie zegt dat ik een serieus antwoord verwacht?
Lijkt me dat je dan in het foute subforum zit.
En mijn mening daarover is het "in het belachelijke trekken"? Toegegeven, mijn post is zeker niet subtiel, maar ze vertegenwoordigt wel mijn gedacht erover. Dat je het er niet mee eens bent, fine, geen enkel probleem mee, maar je gaat mijn post bestempelen als vol bullshit en foute voorstellingen, alsof ik het helemaal niet begrepen zou hebben.
Je voorbeelden over Hans Teeuwen en de geïmpliceerde aandachtstrekkerij zeggen genoeg.
Dat terwijl je zelf vanuit buikgevoel gaat spreken voor 99% van de LBGTQ+ gemeenschap en hoe die zich voelen. Alsof jij daar de wijsheid in pacht hebt omdat je jezelf tot die groep rekent? Dat is ook een beetje het probleem vandaag, dat je blijkbaar tot die ondertussen heel erg uitgebreide groep moet horen om te weten hoe iemand zich voelt, want als blanke hetero man kan je dat blijkbaar niet. Wie zegt trouwens dat ik dat ben en zelf niet in één van uw hokjes zou passen?
Ik doe geen enkele van die beweringen die je me aanwrijft.
En voor je andere foute veronderstelling doet en mij probeert te labellen, van mij mag iedereen eender waar hand in hand lopen en kussen, graag zelfs. Uiting van liefde, vriendschap en genegenheid kan er niet genoeg zijn. :hug:
Dat blijkt niet uit jouw post.
 
Lijkt me dat je dan in het foute subforum zit.

Je voorbeelden over Hans Teeuwen en de geïmpliceerde aandachtstrekkerij zeggen genoeg.

Ik doe geen enkele van die beweringen die je me aanwrijft.

Dat blijkt niet uit jouw post.
Je spreekt toch echt wel voor en in naam van 99% van de LGBTQ+ gemeenschap en doet daar veronderstellingen over? Terwijl imo eerlijk gezegd iemand die non-binair en panseksueel is minder gemeen heeft met mijn nonkel of neef die homo zijn dan ik. Waarom dan zo algemeen in naam van ondertussen dergelijke grote groep van heel uiteenlopende types gaan spreken alsof die zich allemaal hetzelfde voelen, en de "buitenstaander" dat onmogelijk kan begrijpen?

Het is overigens ook best grappig dat je dan zegt "grof gezegd zijn dat niemands zaken", waar ik best akkoord mee kan gaan. Behalve wanneer je het wel te pas en te onpas in your face krijgt van die personen zelf die net die kenmerken constant uitdragen en over de daken schreeuwen als hun unieke eigenschap, alsof ze zich per sé daardoor van de rest moeten gaan onderscheiden. Ze zetten het zelf net in de verf en duwen zichzelf in een hokje, om dan verontwaardigd te zijn dat anderen hen "labellen".
 
Je spreekt toch echt wel voor en in naam van 99% van de LGBTQ+ gemeenschap en doet daar veronderstellingen over? Terwijl imo eerlijk gezegd iemand die non-binair en panseksueel is minder gemeen heeft met mijn nonkel of neef die homo zijn dan ik.
Wel zijn ze allemaal door hetzelfde proces van moeten gaan om enerzijds te beseffen dat ze afwijken van de norm, beseffen dat de maatschappij daar echt niet zo tolerant voor is ondanks dat je er niets aan kan doen en dat dat is wie je bent. Vervolgens komt het permanente outing-proces, bij een maatschappij die er nog steeds van uitgaat dat hetero de norm is. Op zich hoeft dat laatste zeker geen probleem te zijn, maar het is spijtig genoeg wel nog steeds zo dat daar door veel mensen meteen een waardeoordeel aan vast hangt - en helaas weet je nooit op voorhand in welke situatie je gaat terechtkomen.
Daar is 100 % van de lbgtq+-personen (ik noem het niet gemeenschap) door gegaan. En ik ben quasi zeker dat 99 % van hen, als ze konden, voor de makkelijke hetero-optie zou kiezen. Spreek me gerust tegen hierop, maar niet zonder het gemeenschappelijke proces hierboven mee in beschouwing te nemen, en zeker niet door dat belachelijke aandachtstrekkerij te blijven impliceren.

Voor het klassieke whataboutism naar boven komt: ja, dat kan ook gelden voor rosse/kleine/dikke/... mensen. Maar daar gaat het topic niet over he.
Waarom dan zo algemeen in naam van ondertussen dergelijke grote groep van heel uiteenlopende types gaan spreken alsof die zich allemaal hetzelfde voelen, en de "buitenstaander" dat onmogelijk kan begrijpen?
Je gaat mij nooit horen zeggen dat een buitenstaander dat onmogelijk kan begrijpen, puur omdat die hetero is. Ik zeg dat iemand het niet wil begrijpen op basis van diens uitspraken, niet omwille van het feit dat je wel of niet tot de "groep" behoort. Dat wel zo impliceren is louter calimero-gedrag.
Het is overigens ook best grappig dat je dan zegt "grof gezegd zijn dat niemands zaken", waar ik best akkoord mee kan gaan. Behalve wanneer je het wel te pas en te onpas in your face krijgt van die personen zelf die net die kenmerken constant uitdragen en over de daken schreeuwen als hun unieke eigenschap, alsof ze zich per sé daardoor van de rest moeten gaan onderscheiden. Ze zetten het zelf net in de verf en duwen zichzelf in een hokje, om dan verontwaardigd te zijn dat anderen hen "labellen".
De "ze" die je beschrijft vormen geen 1 % van de groep en is de uitzondering. De permanent verontwaardigden vormen daar nog een subgroep van.
Wat jij van de daken schreeuwen noemt en "kenmerken uitdragen in your face", is vaak gewoon heel standaardgedrag bij hetero's maar wordt "van de daken schreeuwen" als een niet-hetero persoon het doet. Ik weet natuurlijk niet welke voorbeelden jij in je hoofd hebt, dus ik vul maar in wat mijn ervaring is. Als een heterokoppel een kus geeft aan het perron ga je niemand zien opkijken. Een homokoppel dat exact hetzelfde doet kan zonder uitzondering rekenen op heel wat blikken, ooggerol of meer. Dat wordt ook door velen al als te "in your face", "kenmerken uitdragen" of "van de daken schreeuwen" beschouwd.
 
Laatst bewerkt:
Stel je niet aan. Het enige wat je "moet" onthouden is dat er mensen zijn die zich niet noodzakelijk hetzelfde identificeren als jij of zich aangetrokken tot hetzelfde als jij; en verder leven en laten leven. Klaar. Niet door de strot rammen, niemand verwacht dat je het begrijpt of er akkoord mee bent. Voor zover je met iemand anders identiteit niet akkoord kan zijn.
Er verwacht niemand dat je alle termen exact kent, die ken ik zelf ook totaal niet. Gewoon een beetje basisbeleefdheid, da's alles.
Dat klopt volledig en zo moeilijk is het niet om op een normale manier met andere mensen om te gaan.

Jammer genoeg ontbreekt die basisbeleefdheid in deze thread en krijg je de eeuwenoude reactie om zaken die je niet begrijpt in het belachelijke te trekken. En plots gaat het over frigoseksuelen, een bacheloropleiding LGBT moeten volgen en identificeren als een ander sterrenbeeld... . Om nog maar te zwijgen over het calimerogedrag waar 'de normale mens' deze termen door de strot geduwd zou krijgen door linkse agenda's.

Dan maak je mij ook niet wijs dat er hier te goeder trouw wordt gediscussieerd. Ik vind het alleszins erg triestige lectuur.
 
Terug
Bovenaan