Je verzint gewoon je eigen definities om op basis daarvan kritiek te geven op de validiteit van verschillende genderidentiteiten. Ik heb nochtans eerder uitgelegd dat de definitie van biseksualiteit verder reikt dan 'vallen op mannen en vrouwen'. Biseksualiteit reduceren tot een binair label op etymologische gronden ('bi') is een drogreden, die term is al erg lang verder geëvolueerd.

Analoog voor transvrouwen overigens. Nu impliceer je dat de begrippen 'transvrouw' en 'vrouw' elkaar uitsluiten terwijl dat toch volledig verkeerd is. Een transvrouw is een vrouw. Als je de correcte terminologie wil gebruiken, dan wil je zeggen dat een transvrouw geen cisvrouw is.

Ik zal een transvrouw benoemen als vrouw en aanspreken als mevrouw, geen enkel issue daar en lijkt mij klaar en duidelijk. Daarmee erken ik de keuze die ze heeft gemaakt en benoem ik haar zoals ze zich identificeert. Echter kan je haar biologisch gezien geen vrouw noemen, ik neem aan dat @KnightOfCydonia daar op doelt wanneer hij zegt dat een transvrouw geen vrouw is, daar volg ik hem uiteraard in (als hij dat bedoelt).

Ik zal een transvrouw benoemen als vrouw en aanspreken als mevrouw, geen enkel issue daar en lijkt mij klaar en duidelijk. Daarmee erken ik de keuze die ze heeft gemaakt en benoem ik haar zoals ze zich identificeert. Echter kan je haar biologisch gezien geen vrouw noemen, ik neem aan dat @KnightOfCydonia daar op doelt wanneer hij zegt dat een transvrouw geen vrouw is, daar volg ik hem uiteraard in (als hij dat bedoelt).
Tenzij in een specifieke context (medisch bv, of romantische interesse) lijkt het biologisch geslacht me zelden relevant.

Tenzij in een specifieke context (medisch bv, of romantische interesse) lijkt het biologisch geslacht me zelden relevant.

Het kan effectief niet relevant zijn voor veel discussies, zoals hier bijvoorbeeld, maar het is wel een feit. Wat niet wegneemt dat het in een dagelijkse context inderdaad niet van belang is wanneer je bijvoorbeeld met haar in interactie zou zijn, daar volg ik u in.

Tja, etymologie is nochtans een belangrijk instrument om te begrijpen waar woorden vandaag komen. Termen kunnen inderdaad evolueren, maar je moet je dan wél in vraag stellen of ze nog zinvol zijn als ze schijnbaar in conflict zijn met andere termen.

Degenen die stellen dat een transvrouw evenveel "vrouw" is dan een cisvrouw dat is, zijn wat mij betreft degenen die definities verzinnen of termen kapot herdefiniëren. Op vlak van geslacht bij de geboorte of genetica zal een transvrouw nooit een vrouw zijn in de definitie die zinvol is op dat vlak. Op het verder van de biologische realiteit verwijderde "gender" kan een transvrouw natuurlijk maatschappelijk als een vrouw door het leven gaan. Op dat vlak volg ik @Karry98, ik zal die als dusdanig behandelen, al was het maar uit beleefdheid, maar ik zou wetenschappelijk/filosofisch zal ik ze niet zien als een volwaardige vrouw noch zou ik er als heteroseksuele man een relatie mee willen.

Je moet je ook al bijna beginnen afvragen hoe waardevol die genderdefinitie is als je met non-binaire en genderfluïde mensen zit die zich als man noch vrouw zien. Er werd hier geopperd dat als je je meer verdiept in een bepaald gebied, hetzij automechaniek, hetzij sport, hetzij LGBTQ+ dat je meer verschillen gaat zien, maar mijn punt was net dat elk verschil of elke nuance in verschillende vakgebieden even waardevol is.
Iemand die 150 échte vogelsoorten kan herkennen heeft wat mij betreft een nuttigere kennis dan iemand die 150 pokémon uit elkaar kan houden, ondanks dat ik een groot Nintendo-fan ben.

Maar het begrip vrouw is wél de som van heel wat van die dingen. Plus romantische interesse is in de meeste dagdagelijkse interacties misschien niet belangrijk, maar voor de ene persoon die een partner zoekt/heeft is dat wél iets zeer belangrijks natuurlijk. Andere contexten - zoals competitievervalsing in de sport - zijn hier ook al aan bod gekomen.

Je verzint gewoon je eigen definities om op basis daarvan kritiek te geven op de validiteit van verschillende genderidentiteiten. Ik heb nochtans eerder uitgelegd dat de definitie van biseksualiteit verder reikt dan 'vallen op mannen en vrouwen'. Biseksualiteit reduceren tot een binair label op etymologische gronden ('bi') is een drogreden, die term is al erg lang verder geëvolueerd.

Analoog voor transvrouwen overigens. Nu impliceer je dat de begrippen 'transvrouw' en 'vrouw' elkaar uitsluiten terwijl dat toch volledig verkeerd is. Een transvrouw is een vrouw. Als je de correcte terminologie wil gebruiken, dan wil je zeggen dat een transvrouw geen cisvrouw is.
Nee, andere mensen verzinnen irrelevante definties die het onnodig ingewikkeld maken.

Je hebt mijn vraag nog steeds genegeerd om een Nederlandse woordenboekdefinitie te geven van biseksueel waar er over genders gesproken wordt. Of een ander voorbeeld waar het voorvoegsel bi- meer dan 2 betekent.

En weet je waarom? Omdat het onnodig is. Zoals ik al aangehaald heb, betekent bi-seksueel dat je aangetrokken bent tot beide sekses. Wat dus betekent dat dit alle genders omvat, sinds sekse losstaat van gender. En zoals ik eerder al aangehaald heb, gaat dit over fysieke aantrekking, dus hoe iemand zich identificeert heeft daar geen fluit (pun intended) mee te maken. Dus de "verder reikende defintie", reikt helemaal niet verder maar is beperkter...

Nee, andere mensen verzinnen irrelevante definties die het onnodig ingewikkeld maken.

Je hebt mijn vraag nog steeds genegeerd om een Nederlandse woordenboekdefinitie te geven van biseksueel waar er over genders gesproken wordt. Of een ander voorbeeld waar het voorvoegsel bi- meer dan 2 betekent.

En weet je waarom? Omdat het onnodig is. Zoals ik al aangehaald heb, betekent bi-seksueel dat je aangetrokken bent tot beide sekses. Wat dus betekent dat dit alle genders omvat, sinds sekse losstaat van gender. En zoals ik eerder al aangehaald heb, gaat dit over fysieke aantrekking, dus hoe iemand zich identificeert heeft daar geen fluit (pun intended) mee te maken. Dus de verder reikende defintie, reikt helemaal niet verder maar is beperkter...
Dan hoop ik dat je ook de volle 40 dagen in quarantaine bent gegaan tijdens de pandemie. Want een quarantaine van 39 dagen of twee weken, dat is volgens jouw logica geen quarantaine meer. Nee, zoals ik al zei, een etymologische drogreden.

De definitie van 'biseksueel' is in het taalgebruik al lange tijd aan het evolueren voorbij de vorige betekenis. En die vorige betekenis is net zo goed geëvolueerd van de allereerste betekenis van 'biseksualiteit'. En ook in academische kringen is men reeds lange tijd overgeschakeld op de moderne definitie van biseksualiteit. Dat jij het daar niet mee eens bent, is jouw goed recht, maar ik denk dat er weinig aan die evolutie te doen valt.

Ter info: Je vraag is weinig relevant. De LGBT beweging heeft een sterk internationaal karakter, dus is het vanzelfsprekend dat de eerste veranderingen in Engelstalige woordenboeken gebeuren. Dat de Nederlandse taal achter loopt op internationale trends is logisch maar dat zal ongetwijfeld in de komende jaren gecorrigeerd worden, zeker met de toenemende mainstream aanvaarding van de LGBT gemeenschap en bijbehorende terminologie.

Dan hoop ik dat je ook de volle 40 dagen in quarantaine bent gegaan tijdens de pandemie. Want een quarantaine van 39 dagen of twee weken, dat is volgens jouw logica geen quarantaine meer. Nee, zoals ik al zei, een etymologische drogreden.
Een duurtijd heeft toch niets te maken de noemer bi. bi staat nu echt gewoon voor twee hoor.
In die logica is iemand dan ook niet bi als hij maar 3 partners van dezelfde geslacht gehad heeft terwijl hij 7 keer van jetje gegaan is met iemand van het andere geslacht.
De definitie van 'biseksueel' is in het taalgebruik al lange tijd aan het evolueren voorbij de vorige betekenis. En die vorige betekenis is net zo goed geëvolueerd van de allereerste betekenis van 'biseksualiteit'. En ook in academische kringen is men reeds lange tijd overgeschakeld op de moderne definitie van biseksualiteit. Dat jij het daar niet mee eens bent, is jouw goed recht, maar ik denk dat er weinig aan die evolutie te doen valt.
Er bestaat toch al een term nl. Pansexueel? Waarom terug oude koeien uit de gracht halen? Iedereen was mee met het biseksuele verhaal. Elke tiener droomde stiekem vroeger dat zijn vriendin biseksueel was. De maatschappij kende het... Waarom moet nu weer de definitie van een reeds bestaand en in de maatschappij geent woord veranderen? Dat terwijl er al valabele variante er voor bestaan?

Laatst bewerkt:
Een duurtijd heeft toch niets te maken de noemer bi. bi staat nu echt gewoon voor twee hoor.
In die logica is iemand dan ook niet bi als hij maar 3 partners van dezelfde geslacht gehad heeft terwijl hij 7 keer van jetje gegaan is met iemand van het andere geslacht.
En quarante staat voor 40. En toch, toen ik me vorige zomer zeven dagen lang heb moeten opsluiten, werd dat een quarantaine genoemd en geen septaine.

Er bestaat toch al een term nl. Pansexueel? Waarom terug oude koeien uit de gracht halen? Iedereen was mee met het biseksuele verhaal. Elke tiener droomde stiekem vroeger dat zijn vriendin biseksueel was. De maatschappij kende het... Waarom moet nu weer de definitie van een reeds bestaand en in de maatschappij geent woord veranderen? Dat terwijl er al valabele variante er voor bestaan?
Panseksueel betekent nochtans iets anders, nl. dat je je aangetrokken voelt tot elk gender en geslacht of dat gender en geslacht geen rol spelen bij het bepalen tot wie je je aangetrokken voelt. Biseksueel betekent voor de meeste mensen in LGBT kringen "two or more", maar niet per se dat gender en geslacht geen rol spelen. Dus nee, ik zie niet direct een valabele variant. Je zou wel een nieuwe term kunnen bedenken voor elke variant van gender en/of geslacht waartoe je je aangetrokken voelt, maar dan zou het verwijt van hokjesdenken weer worden bovengehaald.

Er zijn mensen die zich identificeren als biseksueel omdat ze enkel vallen op cisvrouwen en cismannen. Daarnaast identificeren mensen zich ook als biseksueel omdat ze wel vallen op cis en trans, maar geen onderscheid daartussen willen maken. En er zijn ook mensen die zich identificeren als biseksueel omdat de term panseksueel meer weerstand en ridicule uitlokt bij familie, zie ook hoe deze discussie tot stand is gekomen. Mijn punt is, ik besef dat mensen hier zoeken naar strakke definities en elke persoon in een scherp afgelijnd hokje willen kunnen steken, maar dat gaat niet lukken. Gender is een spectrum en ook de terminologie reflecteert dat in zekere mate.

Ik snap dat mensen zich storen aan labels die ze niet volledig begrijpen. Maar probeer het ook eens langs de andere zijde te bekijken. Het is niet omdat LGBT mensen meer aandacht krijgen in de media, dat dit ook zorgt voor aanvaarding in het dagelijkse leven. De standaard is nog altijd heteroseksueel/cis en afwijkingen daarop worden scheef bekeken. Is het zo vreemd dan dat mensen die zich uitgesloten voelen door de maatschappij een samenhorigheidsgevoel willen creëren met gelijkgezinden? Mensen hier doen dat snel af als aanstellerij maar dat is toch een al te cynische interpretatie. In dat opzicht zijn deze labels niet bedoeld voor voor jou of mij maar wel voor zichzelf.

Ik ben langer dan 40 dagen in quarantaine geweest tijdens de pandemie :p

Maar nu ben je toch wel aan een strohalm aan het vastklampen. Quarantaine is etymologisch inderdaad een samenvoeging van quaranta en giorni; maar quaranta- is geen voorvoegsel die in de Nederlandse taal (of zelfs het Engels, sinds je daar blijkbaar een voorliefde voor hebt) gebruikt wordt. Dus nee, dit is gewoon in het belachelijke trekken omdat je geen deftig antwoord hebt, of zelf maar met drogredenen afkomen.

Ter info: Je vraag is weinig relevant. De LGBT beweging heeft een sterk internationaal karakter, dus is het vanzelfsprekend dat de eerste veranderingen in Engelstalige woordenboeken gebeuren. Dat de Nederlandse taal achter loopt op internationale trends is logisch maar dat zal ongetwijfeld in de komende jaren gecorrigeerd worden, zeker met de toenemende mainstream aanvaarding van de LGBT gemeenschap en bijbehorende terminologie.
Je bedoelt denk ik LGBTQ+, want anders slaat de defintie zeker nergens op...

Gewoon uit interesse (en om mijn punt verder te maken): is de definitie van homoseksueel en hetereoseksueel dan ook geëvolueerd binnen academische kringen?

Ik ben langer dan 40 dagen in quarantaine geweest tijdens de pandemie :p

Maar nu ben je toch wel aan een strohalm aan het vastklampen. Quarantaine is etymologisch inderdaad een samenvoeging van quaranta en giorni; maar quaranta- is geen voorvoegsel die in de Nederlandse taal (of zelfs het Engels, sinds je daar blijkbaar een voorliefde voor hebt) gebruikt wordt. Dus nee, dit is gewoon in het belachelijke trekken omdat je geen deftig antwoord hebt, of zelf maar met drogredenen afkomen.

Je bedoelt denk ik LGBTQ+, want anders slaat de defintie zeker nergens op...

Gewoon uit interesse (en om mijn punt verder te maken): is de definitie van homoseksueel en hetereoseksueel dan ook geëvolueerd binnen academische kringen?
Wat is het, uit interesse of om je punt verder te maken?
No offence, maar welk punt probeer je nu eigenlijk te maken met die lange semantische discussie?

Er is natuurlijk een verschil tussen een garagist die verschillende termen gebruikt voor zaken die werkelijk verschillen, of verschillende sporttermen voor wat traditioneel verschillende sporten zijn en mensen die graag een uniek vakje willen innemen in een spectrum van iets als gender dat ze bewust verder en verder van de realiteit of traditie wegtrekken. Niet alle nuances in élk vakgebied zijn even zinvol. Niet geheel onironisch in deze context bestaat er in de Nederlandse taal een uitdrukking "discussiëren over het geslacht der engelen" om aan te geven dat sommige discussies - en de theologie is daarbij een voorbeeld bij uitstek - inherent zinloos zijn.
Wat is dan juist het verschil? En opnieuw, die opmerking over anders willen zijn, willen opvallen, uniek willen zijn, kan daar mee gestopt worden? Tenzij voor de uitzondering der uitzonderingen, is dat gewoon echt niet van toepassing.

Over zinvol valt te discussiëren, maar eerlijk gezegd vind ik dat vooral aan de personen die de termen gebruiken om te bepalen. Als zij dat wel belangrijk genoeg vinden, who cares?
Enerzijds heb je mensen die ons trachten wijs te maken dat je niet over gender mag denken in termen van man/vrouw, want dat is een spectrum en dus niet binair. Maar anderzijds heb je wel mensen die zichzelf graag labelen als biseksueel want ze vallen op mannen en vrouwen, en panseksueel mag je dat dan niet noemen, want 'pan' ('alles') is breder dan 'bi' ('twee') dat is toch weer iets anders, want dat omvat ook zaken als transgenders... maar durf maar eens te zeggen dat een transvrouw géén échte vrouw is of een transman géén échte man, en het politiek correcte kot is te klein. Iemand met een voorliefde voor logica kan daar gewoon niet meer aan uit, verschillende termen uit het LGBTQ+_woordenboek zijn gewoon onderling tegenstrijdig. Ik zou denken dat met de 'moderne' visie, biseksueel dan een overbodig geworden term zou zijn, en 'overschreven' wordt door het begrip panseksueel of bi+.
Opnieuw, als de mensen die wél de nuance maken, dat wel belangrijk vinden, wat is het probleem daar mee?
Tenzij je dokter bent of op tinder gaat zoeken maakt het toch geen fluit (pun intended) uit hoe die persoon zich identificeert?
Het is echt heel eenvoudig:
  • Case 1: Het geslacht/gender speelt eigenlijk totaal geen rol -> Gebruik de term die de persoon aangeeft.
  • Case 2: Het geslacht/gender speelt wel een rol -> Gebruik de vakterm die voor die context relevant is.
    Stom voorbeeld: het Rode Kruis spreekt bij bloedtransfusies ook nooit over homo's, homoseksuelen, biseksuelen, praktiserend homofielen, bischierige hetero's, ... maar gewoon over mannen die seks hebben gehad met een man in de laatste x maanden. Klaar en duidelijk, geen discussie, niemand voelt zich aangevallen of geschoffeerd.
Definities uit woordenboeken of (psychiatrische) encyclopedieën zijn in dit soort discussies ook niet echt meer relevant, want ook daar woekert de politieke strijd om het eigen gelijk te behalen door gewoon termen die historisch iets compleet anders betekenden, te herdefiniëren.

Dat artikel over iemand die van sterrenbeeld wilt veranderen in deze thread is eigenlijk een vrij dichte benadering van de werkelijkheid van hoe sommigen met geslacht/gender omgaan oftewel wanneer satire realiteit wordt...
Maar enfin, dat is toch net wat continue tegengesproken wordt? Dat is geen vrije dichte benadering van de werkelijkheid, dat is een gigantische overdrijving.
Om terug te koppelen naar de start van deze discussie: zet het geluid uit wanneer je naar het beeldfragment kijkt of negeer de titel boven het artikel en kijk naar de foto... en dan gaat het om iemand die volgens elk redelijk persoon gewoon een jongen/man lijkt te zijn. Ik kan het eens zijn met mensen die hier dan stellen dat ze liever niet hebben dat zo iemand les geeft aan hun kind en zich afwisselend juf of meester laat noemen, dat is gewoon verwarrend, zelfs voor volwassenen, laat staan voor kinderen.
Ik vind het ook verwarrend als mensen een driekwartsbroek aan hebben, ik kan er ook niet bij dat een redelijk persoon dat aan durft te doen. Toch gebeurt het.
Ik kan er nog steeds niet bij waarom je hem per se in een vakje jongen/man moet duwen?
Jij, ik, zijn leerlingen, ... zullen hem niet medisch onderzoeken en zullen geen romantische interesse in hem hebben. Wat maakt zijn geslacht/gender dan verder uit?
Er zijn wel meer verwarrende dingen in de wereld, kinderen en volwassenen kunnen daar echt wel mee om hoor.
Tja, etymologie is nochtans een belangrijk instrument om te begrijpen waar woorden vandaag komen. Termen kunnen inderdaad evolueren, maar je moet je dan wél in vraag stellen of ze nog zinvol zijn als ze schijnbaar in conflict zijn met andere termen.

Degenen die stellen dat een transvrouw evenveel "vrouw" is dan een cisvrouw dat is, zijn wat mij betreft degenen die definities verzinnen of termen kapot herdefiniëren.
Die definities maken slechts in bepaalde contexten echt iets uit. In die contexten (medisch, evt. sport) zijn er genoeg "nieuwe" (engere) definities om de lading te denken.
Op vlak van geslacht bij de geboorte of genetica zal een transvrouw nooit een vrouw zijn in de definitie die zinvol is op dat vlak. Op het verder van de biologische realiteit verwijderde "gender" kan een transvrouw natuurlijk maatschappelijk als een vrouw door het leven gaan. Op dat vlak volg ik @Karry98, ik zal die als dusdanig behandelen, al was het maar uit beleefdheid, maar ik zou wetenschappelijk/filosofisch zal ik ze niet zien als een volwaardige vrouw noch zou ik er als heteroseksuele man een relatie mee willen.
Prima toch?
Je moet je ook al bijna beginnen afvragen hoe waardevol die genderdefinitie is als je met non-binaire en genderfluïde mensen zit die zich als man noch vrouw zien. Er werd hier geopperd dat als je je meer verdiept in een bepaald gebied, hetzij automechaniek, hetzij sport, hetzij LGBTQ+ dat je meer verschillen gaat zien, maar mijn punt was net dat elk verschil of elke nuance in verschillende vakgebieden even waardevol is.
Iemand die 150 échte vogelsoorten kan herkennen heeft wat mij betreft een nuttigere kennis dan iemand die 150 pokémon uit elkaar kan houden, ondanks dat ik een groot Nintendo-fan ben.
Ik kan er mee akkoord gaan dat er nuttigere kennis dan andere, maar wat is het probleem als iemand die "minder nuttige" kennis wel heeft?
Maar het begrip vrouw is wél de som van heel wat van die dingen. Plus romantische interesse is in de meeste dagdagelijkse interacties misschien niet belangrijk, maar voor de ene persoon die een partner zoekt/heeft is dat wél iets zeer belangrijks natuurlijk. Andere contexten - zoals competitievervalsing in de sport - zijn hier ook al aan bod gekomen.
Inderdaad, voor die ene persoon is dat belangrijk.
In mijn ogen is competitievervalsing in de sport echt een gigantisch marginaal probleem, maar als de sportfederatie(s) dat wel een probleem vinden kunnen ze dat toch perfect in een reglementering gieten, zonder daarbij (als maatschappij) het kind met het badwater te moeten wegkieperen.

Laatst bewerkt:
Mijn punt is, ik besef dat mensen hier zoeken naar strakke definities en elke persoon in een scherp afgelijnd hokje willen kunnen steken, maar dat gaat niet lukken. Gender is een spectrum en ook de terminologie reflecteert dat in zekere mate.

Ik snap dat mensen zich storen aan labels die ze niet volledig begrijpen. Maar probeer het ook eens langs de andere zijde te bekijken. Het is niet omdat LGBT mensen meer aandacht krijgen in de media, dat dit ook zorgt voor aanvaarding in het dagelijkse leven. De standaard is nog altijd heteroseksueel/cis en afwijkingen daarop worden scheef bekeken. Is het zo vreemd dan dat mensen die zich uitgesloten voelen door de maatschappij een samenhorigheidsgevoel willen creëren met gelijkgezinden? Mensen hier doen dat snel af als aanstellerij maar dat is toch een al te cynische interpretatie. In dat opzicht zijn deze labels niet bedoeld voor voor jou of mij maar wel voor zichzelf.

Maar dat zoeken naar definities en labels en dus het mensen in hokjes steken, is toch net wat die groep zelf doet? Zo halstarrig toch maar zoeken naar het hokje waarin ze passen. En net dat vind ik vaak te verregaand en ja, lijkt het vaak, sorry @StevenP, omdat ze zichzelf ook gewoon unieker willen maken en net willen onderscheiden van het doorsnee zijn en "de standaard".

Dat dat hier dan steeds maar weer op gelijke hoogte als gewoon hetero vs homo wordt geplaatst en de moeilijkheden met aanvaarding die homo's en lesbiennes uiteraard hebben of gehad hebben door de jaren heen, vind ik niet logisch. Zoals gezegd, ikzelf heb als hetero man imo meer gemeen met mijn neef en nonkel die beide homo zijn dan een doorsnee non-binaire panseksueel. Waarom dan die samenhorigheid zo geforceerd willen creëren tegenover wat dan "de standaard" wordt genoemd?

Laatst bewerkt:
Maar dat zoeken naar definities en labels en dus het mensen in hokjes steken, is toch net wat die groep zelf doet?
Niet echt, de "labels" zijn hier gewoon een manier om makkelijk te communiceren met mensen die het "jargon" kennen.
Ik kan me vergissen maar binnen de groep lbgtq+ mensen zijn er maar heel weinig die met het vingertje gaan wijzen "nee jij bent geen echte panseksueel want volgens definitie x punt y voldoe je hier niet aan, eigenlijk ben je bi". Want dat is hetgeen hier in deze thread eigenlijk wel continue gebeurt. Zie de labels puur als een min of meer herkenbare beschrijving - zeker bij mensen die wel weten waarover je het hebt.
Zo halstarrig toch maar zoeken naar het hokje waarin ze passen. En net dat vind ik vaak te verregaand en ja, lijkt het vaak omdat ze zichzelf ook gewoon unieker willen maken en net willen onderscheiden van het doorsnee zijn en "de standaard".
Iedereen is op een punt in zijn leven op zoek naar zijn identiteit. Op vlak van seksualiteit, interesses, normen, waarden, ... Bij sommigen gaat dat wat betreft seksualiteit vlot, omdat die het geluk hebben dat dit overeenkomt met de norm, bij anderen gaat dat een stuk moeizamer. Gelukkig moet jij daar niets over vinden.
En opnieuw, dat argument uniek willen zijn is echt zo fout dat het linea recta de vuilbak in mag.
If anything is het een gevolg van het hele proces of een copingsmechanisme , en absoluut geen oorzaak!
Dat dat hier dan steeds maar weel op gelijk hoogte als gewoon hetero vs homo wordt geplaatst en de moeilijkheden met aanvaarding die homo's en lesbiennes uiteraard hebben of gehad hebben door de jaren heen, vind ik niet logisch. Zoals gezegd, ikzelf heb als hetero man imo meer gemeen met mijn neef en nonkel die beide homo zijn dan een doorsnee non-binaire panseksueel. Waarom dan die samenhorigheid zo geforceerd willen creëren tegenover wat dan "de standaard" wordt genoemd?
Heb je gelezen wat ik zei? Ook je nonkel en neef zijn door het hele proces gegaan hoor.
Wel zijn ze allemaal door hetzelfde proces van moeten gaan om enerzijds te beseffen dat ze afwijken van de norm, beseffen dat de maatschappij daar echt niet zo tolerant voor is ondanks dat je er niets aan kan doen en dat dat is wie je bent. Vervolgens komt het permanente outing-proces, bij een maatschappij die er nog steeds van uitgaat dat hetero de norm is. Op zich hoeft dat laatste zeker geen probleem te zijn, maar het is spijtig genoeg wel nog steeds zo dat daar door veel mensen meteen een waardeoordeel aan vast hangt - en helaas weet je nooit op voorhand in welke situatie je gaat terechtkomen.
Daar is 100 % van de lbgtq+-personen (ik noem het niet gemeenschap) door gegaan. En ik ben quasi zeker dat 99 % van hen, als ze konden, voor de makkelijke hetero-optie zou kiezen. Spreek me gerust tegen hierop, maar niet zonder het gemeenschappelijke proces hierboven mee in beschouwing te nemen, en zeker niet door dat belachelijke aandachtstrekkerij te blijven impliceren.
En inderdaad, bij de standaard homo waaronder ikzelf gaat dat proces anno 2021 gelukkig een stuk vlotter dan x jaar geleden, of voor diegene die naast zijn seksualiteit ook met zijn eigen gender worstelt. Desondanks mag je dat echt niet onderschatten en is het toch niet moeilijk te begrijpen dat diegene voor wie dat hele proces moeizaam loopt, steun zoeken en vinden bij elkaar?

Niet echt, de "labels" zijn hier gewoon een manier om makkelijk te communiceren met mensen die het "jargon" kennen.
Ik kan me vergissen maar binnen de groep lbgtq+ mensen zijn er maar heel weinig die met het vingertje gaan wijzen "nee jij bent geen echte panseksueel want volgens definitie x punt y voldoe je hier niet aan, eigenlijk ben je bi". Want dat is hetgeen hier in deze thread eigenlijk wel continue gebeurt. Zie de labels puur als een min of meer herkenbare beschrijving - zeker bij mensen die wel weten waarover je het hebt.

Dat gebeurt in deze thread imo echt niet door mensen die niet meteen tot de LGBTQ+ groep behoren, want de meesten zijn net geen fan van al die hokjes, dat is gewoon meestal het punt.

Iedereen is op een punt in zijn leven op zoek naar zijn identiteit. Op vlak van seksualiteit, interesses, normen, waarden, ... Bij sommigen gaat dat wat betreft seksualiteit vlot, omdat die het geluk hebben dat dit overeenkomt met de norm, bij anderen gaat dat een stuk moeizamer. Gelukkig moet jij daar niets over vinden.
En opnieuw, dat argument uniek willen zijn is echt zo fout dat het linea recta de vuilbak in mag.
If anything is het een gevolg van het hele proces of een copingsmechanisme , en absoluut geen oorzaak!

Klopt. Maar waarom ga jij ervan uit dat dat vnl moeizaam gaat voor mensen die zich tot de LGBTQ+ groep rekenen? Ook hetero mensen kunnen toch prerfect moeite gehad hebben met hun geaardheid en seksualiteit. Om uiteindelijk zichzelf wel als hetero te beschouwen, ook al horen ze mss door bepaalde gevoelens toch bij de LGBTQ+ groep.

En ik mag daar over vinden wat ik wil. Wie zegt trouwens dat ikzelf geen moeite heb gehad om mijn seksuele identiteit te vinden? Zie hierboven, jij deelt het heel zwart wit op, of je bent hetero, of je behoort tot de samenhorige LGBTQ+ groep.

Net zoals je dat argument van het uniek willen zijn niet zomaar in de vuilbak kan gaan kieperen omdat je zelf homo bent en je jezelf dan zogezegd meer "expertise" toedicht als het over LGBTQ+ gaat. Jij kan niet garant staan voor eenieder die zichzelf een bepaald label opkleeft, dat dat effectief komt vanuit hun diepste gevoelens of hun natuur of ze dat gewoon doen omdat ze anders willen zijn, voor de aandacht, zich te onderscheiden,...

Heb je gelezen wat ik zei? Ook je nonkel en neef zijn door het hele proces gegaan hoor.

Dat heb ik nergens ontkend. Maar dat proces is ook voor iedereen anders en niet voor iedereen even makkelijk of moeilijk.

En inderdaad, bij de standaard homo waaronder ikzelf gaat dat proces anno 2021 gelukkig een stuk vlotter dan x jaar geleden, of voor diegene die naast zijn seksualiteit ook met zijn eigen gender worstelt. Desondanks mag je dat echt niet onderschatten en is het toch niet moeilijk te begrijpen dat diegene voor wie dat hele proces moeizaam loopt, steun zoeken en vinden bij elkaar?

Maar je kan al die processen zoals je het noemt toch niet gewoon op dezelfde hoop gaan gooien? En dan doen alsof geen enkele hetero een dergelijk proces heeft doorlopen, want "makkelijk en aanvaard door de maatschappij"?

Dat gebeurt in deze thread imo echt niet door mensen die niet meteen tot de LGBTQ+ groep behoren, want de meesten zijn net geen fan van al die hokjes, dat is gewoon meestal het punt.
Geen fan, maar wel al moeite van de wereld doen om iedereen in het juiste vakje te krijgen en verontwaardigd zijn als iemand niet in hun vakje past? Dat klinkt als: grote fan van de vakjes maar niet van wat die willen zeggen.
Klopt. Maar waarom ga jij ervan uit dat dat vnl moeizaam gaat voor mensen die zich tot de LGBTQ+ groep rekenen? Ook hetero mensen kunnen toch prerfect moeite gehad hebben met hun geaardheid en seksualiteit. Om uiteindelijk zichzelf wel als hetero te beschouwen, ook al horen ze mss door bepaalde gevoelens toch bij de LGBTQ+ groep.
Uiteraard kan dat, dat spreek ik zeker niet tegen. Misschien verwoordde ik het wat kort door de bocht, maar ik denk dat de essentie wel duidelijk is? Ook op andere vlakken van identiteit gaat iedereen door die zoektocht, dat hoort bij volwassen worden. En ook daar zal de zoektocht niet bij iedereen even vlot lopen. Ik probeerde het echter wat binnen de scope van het topic te houden :)
En ik mag daar over vinden wat ik wil. Wie zegt trouwens dat ikzelf geen moeite heb gehad om mijn seksuele identiteit te vinden? Zie hierboven, jij deelt het heel zwart wit op, of je bent hetero, of je behoort tot de samenhorige LGBTQ+ groep.
Nee hoor, absoluut niet. Wel beweer ik dat grosso modo elke lbgtq+ door dit proces gegaan is, terwijl dit grosso moddo bij iemand met een seksualiteit of genderidentiteit die meer bij de norm aansluit, over het algemeen vlotter gaat. Omdat dat ene puntje ontbreekt: afwijken van de norm. Andere stappen kunnen vlotter of moeilijker gaan, uiteraard.
Net zoals je dat argument van het uniek willen zijn niet zomaar in de vuilbak kan gaan kieperen omdat je zelf homo bent en je jezelf dan zogezegd meer "expertise" toedicht als het over LGBTQ+ gaat. Jij kan niet garant staan voor eenieder die zichzelf een bepaald label opkleeft, dat dat effectief komt vanuit hun diepste gevoelens of hun natuur of ze dat gewoon doen omdat ze anders willen zijn, voor de aandacht, zich te onderscheiden,...
Ik doe dat niet vanuit mijn eigen seksuele voorkeur, maar vanuit mijn professionele ervaring en expertise. Ik besef dat dat evenzeer een autoriteitsargument is, maar het heeft niets met mij persoonlijk te maken. Ik denk dat ik zelf de meest saaie homo ben die er is en dat 95 % van de collega's/mensen pas een idee heeft als ze me samen zien met mijn partner. En dan nog.

De aanname dat het waarschijnlijk bij veel van die hokjesmensen uit aandachtstrekkerij komt, wordt in dit topic veel te vaak (niet enkel door jou) en te gemakkelijk gemaakt om overeen te komen met die paar uitzonderingen.
Dat heb ik nergens ontkend. Maar dat proces is ook voor iedereen anders en niet voor iedereen even makkelijk of moeilijk.
Maar je kan al die processen zoals je het noemt toch niet gewoon op dezelfde hoop gaan gooien? En dan doen alsof geen enkele hetero een dergelijk proces heeft doorlopen, want "makkelijk en aanvaard door de maatschappij"?
Uiteraard doe ik dat niet. En uiteraard kan dat voor hetero's evenzeer het geval zijn, en kan dat proces voor veel meer issues doorlopen worden dan seksuele geaardheid / genderidentiteit. Dat spreekt voor zich. Alleen gaat het daar nu even niet over.

Probeer volgende keer anders eens wat bondiger te reageren in plaats van mijn posts tot in de treure uit te spitten, dit is ook de laatste keer dat ik hier op deze manier reageer, dat is ronduit vermoeiend.

Wat is dan juist het verschil? En opnieuw, die opmerking over anders willen zijn, willen opvallen, uniek willen zijn, kan daar mee gestopt worden? Tenzij voor de uitzondering der uitzonderingen, is dat gewoon echt niet van toepassing.

Over zinvol valt te discussiëren, maar eerlijk gezegd vind ik dat vooral aan de personen die de termen gebruiken om te bepalen. Als zij dat wel belangrijk genoeg vinden, who cares?

Wanneer men afkomt met ongebruikelijke/unieke voornaamwoorden of afwisselend als het ene of het andere geslacht wilt aangesproken worden dan klinkt dat wel degelijk als een schreeuw om aandacht én dan vind ik dat wel degelijk storend.

Opnieuw, als de mensen die wél de nuance maken, dat wel belangrijk vinden, wat is het probleem daar mee?
Tenzij je dokter bent of op tinder gaat zoeken maakt het toch geen fluit (pun intended) uit hoe die persoon zich identificeert?
Het is echt heel eenvoudig:
  • Case 1: Het geslacht/gender speelt eigenlijk totaal geen rol -> Gebruik de term die de persoon aangeeft.
  • Case 2: Het geslacht/gender speelt wel een rol -> Gebruik de vakterm die voor die context relevant is.
    Stom voorbeeld: het Rode Kruis spreekt bij bloedtransfusies ook nooit over homo's, homoseksuelen, biseksuelen, praktiserend homofielen, bischierige hetero's, ... maar gewoon over mannen die seks hebben gehad met een man in de laatste x maanden. Klaar en duidelijk, geen discussie, niemand voelt zich aangevallen of geschoffeerd.

Het geneeskundige of het romantische zijn nu ook weer géén marginale contexten natuurlijk. Je moet ook niet doen alsof het Rode Kruis op dat vlak niet onder voldoende druk is gezet, terwijl hun eerste en enige opzet net een veilige bloedvoorraad is en ze goede redenen hadden/hebben om te discrimineren.

Maar enfin, dat is toch net wat continue tegengesproken wordt? Dat is geen vrije dichte benadering van de werkelijkheid, dat is een gigantische overdrijving.

De kracht van satire schuilt natuurlijk voor een stuk in de overdrijving. De kern ervan is echter een harde waarheid: fundamenteel zal een transman of -vrouw nooit volledig tot het geslacht behoren waar hij/zij graag toe zou behoren, omdat sommige zaken nu éénmaal onveranderlijk zijn, net als het sterrenbeeld waaronder je geboren wordt.

Ik vind het ook verwarrend als mensen een driekwartsbroek aan hebben, ik kan er ook niet bij dat een redelijk persoon dat aan durft te doen. Toch gebeurt het.
Ik kan er nog steeds niet bij waarom je hem per se in een vakje jongen/man moet duwen?
Jij, ik, zijn leerlingen, ... zullen hem niet medisch onderzoeken en zullen geen romantische interesse in hem hebben. Wat maakt zijn geslacht/gender dan verder uit?
Er zijn wel meer verwarrende dingen in de wereld, kinderen en volwassenen kunnen daar echt wel mee om hoor.

De ene keer "meester" de andere keer "juf" genoemd worden is nodeloos verwarrend voor kinderen die op die leeftijd niet met die genderdiscussie bezig dienen te zijn. Het gaat hier om kleuters voor de duidelijkheid.

Die definities maken slechts in bepaalde contexten echt iets uit. In die contexten (medisch, evt. sport) zijn er genoeg "nieuwe" (engere) definities om de lading te denken.

Prima toch?

Opnieuw geen marginale contexten. Plus dit is een forum waarop je dus ook dieper kan discussiëren. Stellen dat je in het dagelijkse leven een transman/vrouw als dusdanig zou aanspreken met resp. hij/zij wilt daarom nog niet zeggen dat je daarom zoals vele politiek correcte tegenwoordig (en dan denk ik terug aan een gruwelijk Radio1 interviewtje) het riedeltje onderschrijft dat die daarom ook "volledig" man/vrouw zijn. Dat is eenvoudigweg de waarheid geweld aandoen.

Ik kan er mee akkoord gaan dat er nuttigere kennis dan andere, maar wat is het probleem als iemand die "minder nuttige" kennis wel heeft?

Dat je van sommige kennis mag verwachten dat mensen die hebben en van andere niet. Ik vind het triest als mensen bijvoorbeeld niet een de meest voorkomende vogels van België kunnen herkennen. Dat mensen niet weten wat voor types pokémon er zijn, dat is volkomen irrelevant.

Inderdaad, voor die ene persoon is dat belangrijk.
In mijn ogen is competitievervalsing in de sport echt een gigantisch marginaal probleem, maar als de sportfederatie(s) dat wel een probleem vinden kunnen ze dat toch perfect in een reglementering gieten, zonder daarbij (als maatschappij) het kind met het badwater te moeten wegkieperen.

We vallen in herhaling. Opnieuw dit zijn nu ook weer niet zo'n marginale contexten, plus aan het einde van deze discussie blijft mijn opmerking dan zeker overeind, er zijn minstens een aantal contexten (en we tellen er hier al minstens 3) waarin een transman of transvrouw nooit volwaardig respectievelijk een man of een vrouw zal zijn. Zeg dat luidop en niet anoniem in de media tegenwoordig en je wordt praktisch verketterd.

Als iemand als trans uit de kast komt struikelen sommigen elkaar over de voeten om te benadrukken dat die persoon nu een "échte" van het andere geslacht is. Terwijl de realiteit eerder is dat de meeste mensen het eens zijn dat die persoon gerust als het andere geslacht door het leven kan gaan, dat jij en ook ik die als iemand van dat geslacht zullen behandelen in de meeste contexten, maar dat in een aantal kritische situaties dat toch niet klopt. Wil je bijvoorbeeld ooit eigen biologische kinderen? Dan is een transseksueel geen goede partner natuurlijk (als je als man bijvoorbeeld voor een transvrouw zou vallen).

No offence, maar welk punt probeer je nu eigenlijk te maken met die lange semantische discussie?
Als je op een discussie inpikt, probeer ze dan ook te volgen. Ik heb mijn punt al meermaals gemaakt de afgelopen pagina's in de lopende discussie + nogmaals in de post die je quote :sarcastic:

En je maakt mijn punt (al is het in de omgekeerde richting) nogmaals in een post eronder:
Dit is een publiek forum, met een discussie over integratie. Als een select groepje een eigen jargon gebruikt die ook nog eens mogelijks kan veranderen/verschillen; komt dit de discussie niet ten goede. Mijn punt van in't begin was dat de basis van een discussie elkaar begrijpen is, en dat begint met taal. Als er geen éénduidige definities zijn en iedereen maar iets anders bedoelt, kan er geen discussie zijn.

Probeer volgende keer anders eens wat bondiger te reageren in plaats van mijn posts tot in de treure uit te spitten, dit is ook de laatste keer dat ik hier op deze manier reageer, dat is ronduit vermoeiend.
Dat zal ik zelf wel bepalen. Als je veel issues aanhaalt lijkt het me niet meer dan logisch dat ik er apart op reageer.
Je gaat niet in op mijn argumenten maar herhaalt gewoon die van jou; dan is het logisch dat het lijkt op in herhaling vallen.

Als je op een discussie inpikt, probeer ze dan ook te volgen. Ik heb mijn punt al meermaals gemaakt de afgelopen pagina's in de lopende discussie + nogmaals in de post die je quote :sarcastic:
Ik volg de discussie, geen zorgen. Als het duidelijk was, moest ik het niet vragen.
Dit is een publiek forum, met een discussie over integratie. Als een select groepje een eigen jargon gebruikt die ook nog eens mogelijks kan veranderen/verschillen; komt dit de discussie niet ten goede. Mijn punt van in't begin was dat de basis van een discussie elkaar begrijpen is, en dat begint met taal. Als er geen éénduidige definities zijn en iedereen maar iets anders bedoelt, kan er geen discussie zijn.
Diegene die de termen niet kennen of niet vertrouwd zijn met de termen zoals ze tegenwoordig gebruikt worden zijn duidelijk niet het doelpubliek van die communicatie. Als ze zich wel in de discussie willen mengen, kunnen ze gerust wat moeite doen om heel even te kijken welke termen er juist gebruikt worden en wat ze betekenen. Dat verwachten we in elke discussie, waarom niet hier?

De enige discussie die jij hier al gevoerd hebt is over etymologie en definities. Niet over inhoud, puur over semantiek. Daarmee de vraag, wat is je punt juist? Je kan wel tot in den treure definities op scherp proberen te stellen, we geraken er geen stap verder van in een discussie.
Als StevenFM daarna aangeeft welke definitie in deze context gebruikelijk is, zodat de definitie "bepaald wordt" blijf je verder gaan over etymologie. Het komt dan over alsof je uberhaupt geen inhoudelijke discussie wenst aan te gaan maar zolang mogelijk op de vlakte wil blijven over een definitie.
In een taal komt het amper of nooit voor dat er een eenduidige definitie is die alles omhelst. Dit thema gaat niet over exacte wetenschap, de wereld is niet zwart-wit. StevenFM geeft een bruikbare definitie, dan kan de discussie toch verder :unsure: Ik weet zelfs niet goed wat de juiste relevantie is van die ene definitie in dit topic.

Ik ben Fox niet, maar in mijn geval is het punt aan te duiden dat die nieuwe ellenlange lijst van sexuele oriëntaties geen meerwaarde heeft. De term biseksualiteit was ruim omvattend genoeg om als noemer gehanteerd te blijven worden.

Terug
Bovenaan