Voor jou.Ik ben Fox niet, maar in mijn geval is het punt aan te duiden dat die nieuwe ellenlange lijst van sexuele oriëntaties geen meerwaarde heeft. De term biseksualiteit was ruim omvattend genoeg om als noemer gehanteerd te blijven worden.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voor jou.Ik ben Fox niet, maar in mijn geval is het punt aan te duiden dat die nieuwe ellenlange lijst van sexuele oriëntaties geen meerwaarde heeft. De term biseksualiteit was ruim omvattend genoeg om als noemer gehanteerd te blijven worden.
Maar enfin. De lijst is niet zo lang en niet zo nieuw.Ik ben Fox niet, maar in mijn geval is het punt aan te duiden dat die nieuwe ellenlange lijst van sexuele oriëntaties geen meerwaarde heeft. De term biseksualiteit was ruim omvattend genoeg om als noemer gehanteerd te blijven worden.
Ik denk niet dat deze mensen zichzelf uniek willen maken, wel dat ze zoekende zijn naar een identiteit en merken dat ze op het gebied van bv. genderidentiteit of seksuele voorkeur afwijken van wat de norm is. Net zoals immigranten in een nieuw land elkaar opzoeken en een samenhorigheidsgevoel creëren op basis van bv. hun etnische identiteit omdat ze gemeenschappelijke situaties, problemen en moeilijkheden ervaren. Voor mensen die homoseksueel, transgender of queer zijn, is dat niet veel anders denk ik. En in beide gevallen denk ik niet dat je dat moet ervaren als een aanval op de dominante strekking, wel als een manier om hun eigen plekje te hebben in een heteronormatieve maatschappij.Maar dat zoeken naar definities en labels en dus het mensen in hokjes steken, is toch net wat die groep zelf doet? Zo halstarrig toch maar zoeken naar het hokje waarin ze passen. En net dat vind ik vaak te verregaand en ja, lijkt het vaak, sorry @StevenP, omdat ze zichzelf ook gewoon unieker willen maken en net willen onderscheiden van het doorsnee zijn en "de standaard".
Dat dat hier dan steeds maar weer op gelijke hoogte als gewoon hetero vs homo wordt geplaatst en de moeilijkheden met aanvaarding die homo's en lesbiennes uiteraard hebben of gehad hebben door de jaren heen, vind ik niet logisch. Zoals gezegd, ikzelf heb als hetero man imo meer gemeen met mijn neef en nonkel die beide homo zijn dan een doorsnee non-binaire panseksueel. Waarom dan die samenhorigheid zo geforceerd willen creëren tegenover wat dan "de standaard" wordt genoemd?
Dat zal voor veel mensen ongetwijfeld zo zijn, maar naar mijn gevoel zijn er ook veel mensen die het net wel om de aandacht te doen is, bij hun imago hoort, hoe ze zich willen profileren,.... En het is niet omdat iemand zichzelf tot de LGBTQ+ wereld rekent dat die dan voor al die mensen kan spreken en kan uitsluiten dat er bij zijn die het niet vanuit hun worstelen met hun seksuele of genderidentiteit doen.Ik denk niet dat deze mensen zichzelf uniek willen maken, wel dat ze zoekende zijn naar een identiteit en merken dat ze op het gebied van bv. genderidentiteit of seksuele voorkeur afwijken van wat de norm is. Net zoals immigranten in een nieuw land elkaar opzoeken en een samenhorigheidsgevoel creëren op basis van bv. hun etnische identiteit omdat ze gemeenschappelijke situaties, problemen en moeilijkheden ervaren. Voor mensen die homoseksueel, transgender of queer zijn, is dat niet veel anders denk ik. En in beide gevallen denk ik niet dat je dat moet ervaren als een aanval op de dominante strekking, wel als een manier om hun eigen plekje te hebben in een heteronormatieve maatschappij.
Maar waarop baseer je dat aanvoelen?Dat zal voor veel mensen ongetwijfeld zo zijn, maar naar mijn gevoel zijn er ook veel mensen die het net wel om de aandacht te doen is, bij hun imago hoort, hoe ze zich willen profileren,....
Als je mij bedoelt: ik spreek uitdrukkelijk niet voor iedereen en heb al aangegeven dat het niet vanuit mijn eigen persoon is dat ik die uitspraak doe.En het is niet omdat iemand zichzelf tot de LGBTQ+ wereld rekent dat die dan voor al die mensen kan spreken en kan uitsluiten dat er bij zijn die het niet vanuit hun worstelen met hun seksuele of genderidentiteit doen.
Je kijkt dan ook naar een format waarbij opvallen het doel is. Lijkt me heel erg oneerlijk om dit als representatief te beschouwen.Daarnaast, als iemand als die kandidaat van K2 zoekt K3 net die eigenschap als "selling point" naar voor brengt, en dus zijn non binair en panseksueel zijn duidelijk naar buiten uitdraagt als zijnde uniek tussen alle hetero cis mannen en vrouwen, dan stelt die daarmee zichzelf eigenlijk al de facto buiten wat zogezegd de standaard is. Maar hij doet dat niet omdat hij zich niet in die standaard kan vinden, hij doet dat net om zich daarvan te onderscheiden. En net is wat mij zo stoort. Wat kan mij het schelen dat hij zichzelf als vrouw, man of het ziet en op vrouwen dan wel transmannen valt. Maar het gebruiken als "unieke" eigenschap in die wedstrijd vind ik onnodig. We gaan toch ook niet bij elke andere kandidaat gaan meegeven aan de kijker of ze op jongens dan wel meisjes vallen? Het zou zelfs enorme tegenkanting krijgen me dunkt. Waarom dan jij die kandidaat daar zo de nadruk op gaan leggen.
Dus op basis van jouw aanvoelen en een enkele uitzondering mag die hele stelling in de vuilbak, ondanks alle andere argumenten? Dan heb je je conclusie toch al op voorhand gemaakt?Dat verwijst voor mij de hele "ze maken die hokjes en labels enkel voor zichzelf, niet voor de buitenstaander" redenering en uitleg naar de vuilbak.
De ene keer "meester" de andere keer "juf" genoemd worden is nodeloos verwarrend voor kinderen die op die leeftijd niet met die genderdiscussie bezig dienen te zijn. Het gaat hier om kleuters voor de duidelijkheid.
Eens! Naar mijn aanvoelen sluit dat heel hard aan bij mijn vaststelling, dat sommigen die hard ageren tegen de vakjes het meeste moeite doen om iedereen toch maar kost wat kost in het "juiste" vakje te krijgen.Als je de notie van non binariteit onzin vindt en niet wilt dat je kinderen daar mee geconfronteerd worden, dan begrijp ik dat je spreekt over "verwarrend". Maar da's louter een eufemisme dan natuurlijk.
Geen fan, maar wel al moeite van de wereld doen om iedereen in het juiste vakje te krijgen en verontwaardigd zijn als iemand niet in hun vakje past? Dat klinkt als: grote fan van de vakjes maar niet van wat die willen zeggen.
Gebeurt dat überhaupt? Ik zou denken dat zulke mensen zich dan louter met hun voornaam laten aanspreken, veel simpelere oplossing.
Dat was dacht ik ook min of meer de boodschap van die kandidaat voor K3 (al heb ik het maar half meegekregen dus misschien heb ik iets gemist), namelijk dat kleuters daar niet mee moeten worden lastig gevallen?
Anderzijds denk ik niet dat kleuters daar door verward zouden zijn. Kinderen van die leeftijd nemen zoiets gewoon aan. Misschien zelfs niet slecht dat die tegenstelling jongen - meisje op die manier wat wordt genuanceerd, want die krijgt op die leeftijd vaak een heel groot gewicht. Zonder daar natuurlijk al te diep op in te gaan, nergens voor nodig.
Als je de notie van non binariteit onzin vindt en niet wilt dat je kinderen daar mee geconfronteerd worden, dan begrijp ik dat je spreekt over "verwarrend". Maar da's louter een eufemisme dan natuurlijk.
Ik pik dit stukje er even uit omdat ik heb met de rest niet per se oneens ben.Het is in mijn geval zelfs niet dat ik de notie van non-binair nonsens vind, ik vind gewoon dat je kleuters daar nog niet expliciet mee moet confronteren.
Wanneer sommigen dit bericht gaan lezen kan ik mij al inbeelden dat de vraag gaat komen “Wanneer mag je kinderen daar dan wel mee confronteren?”. In mijn ogen is dat van zodra ze in staat zijn die concepten wat te plaatsen. Ik heb zelf geen kinderen, dus geen idee op welke leeftijd dat zou zijn, maar you get the point.
Hier ben ik het (uiteraardIk geef heel eerlijk toe dat ik het zelf moeilijk zou hebben als mijn zoon/dochter in een klas zou zitten waar de leerkracht aangeeft dat de leerlingen hem/haar zowel juf als meester mogen noemen, op dat gebied ben ik gewoon traditioneel/conservatief ingesteld.
) niet mee eens, maar ik vind dit dan wel netjes dat je dit ook zo aangeeft en je je niet verschuilt achter flauwe excuses.Ik pik dit stukje er even uit omdat ik heb met de rest niet per se oneens ben.
Ik vind het interessant om dat te vergelijken met de leeftijd waarop kinderen aan "de norm" worden blootgesteld.
Dat is namelijk wel al vroeg - al durf ik me niet uitspreken over het precieze moment.
"Heb jij al een vriendinnetje/vriendje" of als een iemand veel optrekt met iemand van het andere geslacht "ooh is dat jouw liefje".
"Jongens wenen niet", "meisjes spelen geen voetbal".
Ik ga zelfs de voor de hand liggende inkopper over genderspecifiek speelgoed niet opentrekken maar ook hier wordt heel vroeg begonnen.
Ik vind het niet per se verkeerd om op dezelfde leeftijd gewoon mee te geven dat de norm ook maar dat is, en dat hetgeen er buiten valt ook ok kan zijn.
Hier ben ik het (uiteraard) niet mee eens, maar ik vind dit dan wel netjes dat je dit ook zo aangeeft en je je niet verschuilt achter flauwe excuses.
Kinderen begrijpen die dingen ook sneller dan je denkt. Het zijn vaak de volwassenen die zeggen dat dat verwarrend is voor hun kinderen maar eigenlijk zijn het gewoon de volwassenen zelf die het er moeilijk mee hebben (en nu niet perse enkel op vlak van gender).
Hun? Dat moet ik gemist hebben. Moet je een individu soms "hun" noemen?Zolang ze mij maar geen voornaamwoordjes gaan opleggen of die/hun moeten gaan gebruiken voor iemand die duidelijk een man is.
Dan mag die man nog een rokje dragen en een snor hebben, zal mij worst (pun intended) wezen.
Hun? Dat moet ik gemist hebben. Moet je een individu soms "hun" noemen?
Zolang ze mij maar geen voornaamwoordjes gaan opleggen of die/hun moeten gaan gebruiken voor iemand die duidelijk een man is.
Dan mag die man nog een rokje dragen en een snor hebben, zal mij worst (pun intended) wezen.
Hun? Dat moet ik gemist hebben. Moet je een individu soms "hun" noemen?
Holy shit.![]()
Kim (24) is non-binair: ‘Ik ben geen ‘haar’ en geen ‘hem’, ik ben ‘hen’
Kim Vrolijk (24) voelt zich non-binair (noch man, noch vrouw, of juist: zowel man als vrouw) en pleit ervoor om de Nederlandse taal veel minder gendergericht te maken. ,,De woorden ‘zij’ en ‘haar’, die slaan gewoon niet op mij.”www.ad.nl
Ge loopt zwaar achter ;-)
Ja en waar trek je dan de grens? Soms mag dat toch wel een keer gezegd worden tegen zulke lui dat dit neigt naar aanstellerij? Of mag dat niet want dan staat heel die LGBQT + weer op zijn achterste poten? Hier heb ik geen woorden voor eigenlijk...![]()
Kim (24) is non-binair: ‘Ik ben geen ‘haar’ en geen ‘hem’, ik ben ‘hen’
Kim Vrolijk (24) voelt zich non-binair (noch man, noch vrouw, of juist: zowel man als vrouw) en pleit ervoor om de Nederlandse taal veel minder gendergericht te maken. ,,De woorden ‘zij’ en ‘haar’, die slaan gewoon niet op mij.”www.ad.nl
Ge loopt zwaar achter ;-)
wat is een Two-SpiritTer info : 58 Genders !!!
- Agender (mensen zonder gender)
- Androgyne
- Androgynous
- Bigender (iemand die zich volledig vrouw én volledig man voelt)
- Cis (de genderidentiteit van het individu komt overeen met het gedrag of de rol die past bij iemands geslacht)
- Cisgender
- Cis Female
- Cis Male
- Cis Man
- Cis Woman
- Cisgender Female
- Cisgender Male
- Cisgender Man
- Cisgender Woman
- Female to Male
- FTM (transseksueel: van vrouw tot man)
- Gender Fluid
- Gender Nonconforming
- Gender Questioning
- Gender Variant
- Genderqueer (overkoepelende term voor iedereen die zich niet vrouw of man voelt)
- Intersex (iemand die geboren is met geslachtsorganen die niet overeenkomen met mannelijke of vrouwelijke)
- Male to Female
- MTF (transseksueel: van man tot vrouw)
- Neither
- Neutrois
- Non-binary
- Other
- Pangender
- Trans
- Trans* (asterix creëert een overkoepelende term)
- Trans Female
- Trans* Female
- Trans Male
- Trans* Male
- Trans Man
- Trans* Man
- Trans Person
- Trans* Person
- Trans Woman
- Trans* Woman
- Transfeminine
- Transgender
- Transgender Female
- Transgender Male
- Transgender Man
- Transgender Person
- Transgender Woman
- Transmasculine
- Transsexual
- Transsexual Female
- Transsexual Male
- Transsexual Man
- Transsexual Person
- Transsexual Woman
- Two-Spirit

Waarom zou je een grens trekkken?Ja en waar trek je dan de grens? Soms mag dat toch wel een keer gezegd worden tegen zulke lui dat dit neigt naar aanstellerij? Of mag dat niet want dan staat heel die LGBQT + weer op zijn achterste poten? Hier heb ik geen woorden voor eigenlijk...
Dat iedereen zich goed moet voelen in zijn vel daar kan ik allemaal meeleven. Laat de jeugd de jeugd zijn en geef ze kansen om te ontwikkelen maar dit hier?
Ter info of ter provocatie?Ter info : 58 Genders !!!
[knip]
Two-Spirit (also two spirit or, occasionally, twospirited) is a modern, pan-Indian, umbrella term used by some Indigenous North Americans to describe Native people in their communities who fulfill a traditional third-gender (or other gender-variant) ceremonial and social role in their cultures.wat is een Two-Spirit![]()
Ter info of ter provocatie?