Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)



Het is zover, de bevolking is in 2022 voor het eerst gekrompen. Bevolking wordt ouder (en rijker), minder baby's worden geboren gezien de kosten in de steden de pan uitswingen. Momenteel zijn ze met 1.4 miljard. Tegen 2050 1.3 miljard. Als de trend zich verderzet naar 2100 naar 800 miljoen.

Tegen de tijd dat China de wereld 'overneemt' zijn ze dus bij wijze van spreken allemaal gepensioneerd. Veel overnemen zit er dan niet in. Probleem is dat er geen deftig pensioensysteem op poten staat in China. Da's daar een vergrijzingsprobleem zoals het onze, maar dan op steroïden & het is ieder voor zich.
 
Ons koopverslaafd maken aan chinese prul en vervolgens onze economie kapot dumpen. Dat is de tactiek die succesvol wordt toegepast :)

Onze oude waarden zoals duurzaamheid en degelijkheid overboord gegooid voor een wegwerpmaatschappij vol goedkope brol.

Arm Europa, geen enkele vorm van lange termijn denken … we voeden zelf het monster dat ons onvermijdelijk zal opslokken als we zo blijven doorgaan.

Waar zit de point of no return?

Excuses voor deze rant maar we zijn echt ons eigen graf aan het delven. Nog even en het zal gedaan zijn met het goed leven als China de overhand krijgt. Ze delen niet onze waarden en normen, en dat zal ook duidelijk worden vanaf ze de plak zwaaien.
 
Interessant stuk in De Morgen over de komst van Alibaba naar Luik. Conclusie: al dat gelobby en plat op de buik gaan destijds heeft niks opgeleverd. In tegendeel zelfs.

Het zoveelste falen van onze incompetente politici. Kan je nu geloven dat idioten als Kris Peeters effectief beweerde dat Alibaba Belgische bedrijven ging helpen exporteren naar China.

Die mensen zitten dus aan de dagdagelijkse knoppen van uw leven hé. Totaal geen visie. Totaal geen besef van wat China is en wat haar doeleinden zijn. Waanzin!
 
Holslag zat daarstraks in Terzake en zei het goed, Belgie springt als een derdewereldland op elke “opportuniteit” zonder ook maar te denken aan de gevolgen op lange termijn voor de economie waardoor we op terijn niets meer zelf in handen hebben maar moeten leven van wat ons gegeven wordt.
De export naar China daalde met 400 miljoen en de import steeg met 1 miljard sindsdien en China vraagt bovendien nog voor een verdrievoudiging van de capaciteit in Luik… in ruil krijgen we geluid -en milieuoverlast en economisch laagwaardige distributiejobs als glijmiddel om ons het te doen slikken.
 
Holslag zat daarstraks in Terzake en zei het goed, Belgie springt als een derdewereldland op elke “opportuniteit” zonder ook maar te denken aan de gevolgen op lange termijn voor de economie waardoor we op terijn niets meer zelf in handen hebben maar moeten leven van wat ons gegeven wordt.
De export naar China daalde met 400 miljoen en de import steeg met 1 miljard sindsdien en China vraagt bovendien nog voor een verdrievoudiging van de capaciteit in Luik… in ruil krijgen we geluid -en milieuoverlast en economisch laagwaardige distributiejobs als glijmiddel om ons het te doen slikken.
Is natuurlijk wel een significant nadeel van ons politieke model. Tastbare korte termijn winsten waar een partij krediet voor kan nemen, worden altijd meer naar waarde geschat dan een coherente visie op lange termijn.
 
Het zoveelste falen van onze incompetente politici. Kan je nu geloven dat idioten als Kris Peeters effectief beweerde dat Alibaba Belgische bedrijven ging helpen exporteren naar China.

Die mensen zitten dus aan de dagdagelijkse knoppen van uw leven hé. Totaal geen visie. Totaal geen besef van wat China is en wat haar doeleinden zijn. Waanzin!
Daar moet je de politici niet voor met de de vinger wijzen, dat is gewoon een weerspiegeling van wie wij zijn. Wat zou Belgie wel kunnen leveren aan China? Chocolade? Bier? Ramen en deuren? Pfizer pillen? Dat kunnen ze in China ook maken en veel goedkoper. Personeelstekort hier is nu al dramatisch.

Velen lijken niet te beseffen dat wij onze levenstandaard hier te danken hebben aan China. Mijn ouders konden zich 1 TV veroorloven die bovendien de helft van de tijd kapot was. Bij mij staan er 5 in huis. Mensen lijken hier wel wereldvreemd.
 
Daar moet je de politici niet voor met de de vinger wijzen, dat is gewoon een weerspiegeling van wie wij zijn. Wat zou Belgie wel kunnen leveren aan China? Chocolade? Bier? Ramen en deuren? Pfizer pillen? Dat kunnen ze in China ook maken en veel goedkoper. Personeelstekort hier is nu al dramatisch.

Velen lijken niet te beseffen dat wij onze levenstandaard hier te danken hebben aan China. Mijn ouders konden zich 1 TV veroorloven die bovendien de helft van de tijd kapot was. Bij mij staan er 5 in huis. Mensen lijken hier wel wereldvreemd.

De ironie dat net geneesmiddelen onze grootste export zijn en chocola ook in die top 10 staat ontgaat je dus compleet.

Er is niets mis een evenwichtige handel te drijven met China. Maar wat Alibaba (en dus bij extensie de Chinese overheid) wil doen is onze eigen interne markten kapot maken door het te overspoelen met hun eigen producten. Dat de mensen die aan de knoppen van onze welvaart staan daar gewoon met open ogen inlopen is schrijnend en wraakroepend.

Je hebt je levensstandaard helemaal niet te danken aan China maar aan het werk en de offers die eerst door de grootste generatie heeft geleverd en waarop de stille generatie heeft voortgebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt je levensstandaard helemaal niet te danken aan China maar aan het werk en de offers die eerst door de grootste generatie heeft geleverd en waarop de stille generatie heeft voortgebouwd.
En in China is dat dus niet? Het ontgaat je blijkbaar dat men precies nu in China begint te geloven in het eerlijker worden van die verhoudingen in de Wereld.
 
Een dikke 4 jaar geleden was men er ook al sceptisch over. Niet zonder reden blijkt nu dus.
Wij Belgen hebben precies een probleem met onszelf. Aan de ene kant omarrmen we de wereld met open armen terwijl we aan de andere kant de introvertie zelve zijn. We proberen ondanks onze economische handicaps bergen te verzetten om e-commerce binnen te halen en als dat dan ook lukt klagen we steen en been hoe we bij de neus genomen zijn en slapen we bovendien ’s nachts niet meer van de angst om overheerst te worden. Waarom zijn we dan zelf niet met e-commerce begonnen?

Meen mij een artikel van een Brits journalist te herinneren dat precies deze Belgische karaktertrek beschreef.
 
Wij Belgen hebben precies een probleem met onszelf. Aan de ene kant omarrmen we de wereld met open armen terwijl we aan de andere kant de introvertie zelve zijn. We proberen ondanks onze economische handicaps bergen te verzetten om e-commerce binnen te halen en als dat dan ook lukt klagen we steen en been hoe we bij de neus genomen zijn en slapen we bovendien ’s nachts niet meer van de angst om overheerst te worden. Waarom zijn we dan zelf niet met e-commerce begonnen?

Meen mij een artikel van een Brits journalist te herinneren dat precies deze Belgische karaktertrek beschreef.
Ik weet niet waarom je zo overdrijft met 'angst om overheerst te worden'. Dit gaat over een onderzoek dat gedaan is omtrent de komst van Alibaba naar Luik waaruit blijkt dat het niet heeft opgeleverd wat velen (Alibaba zelf en politici) beloofden 4 jaar geleden. Dat is geen blinde paniek of zoiets hoor, dat is gewoon een vaststelling. Een vaststelling die men 4 jaar geleden min of meer verwachtte. Een van de 2 auteurs van het artikel is trouwens een Nederlands journalist. Want ook in Nederland waren ze er sceptisch over toen ook Rutte heeft zitten lobbyen.

Zoals hierboven aangehaald is het evenwicht wat zoek. En de politici mogen wel met de vinger worden gewezen, want ook zij hebben dingen beloofd en gelobbyd om uiteindelijk minder te krijgen dan wat aanvankelijk beloofd was. Mede voor politiek gewin op korte termijn.

edit: 250 jobs zijn er bijgekomen. Indertijd werden 900 directe en 3000 indirecte jobs beloofd.
 
Nog niet in het nieuws gekomen in België, maar billionaire banker Bao Fan is verdwenen.
Die kerel is de oprichter van de bank "China Renaissance" (Huaxing in Mandarijns).
Die bank heeft veel van de deals gemaakt in de Chinese tech wereld, onder andere:
- merger van Meituan met Dianping
- merger kuaidi met didi
- investering van Tencent in JD.com (ondertussen zijn die wel al weer uit JD gestapt)
- IPO van DIDI begeleidt (die dan enkele maanden later weer ge-delist werd door de tech crackdown)


straffe kost, zo'n big shot die opeens verdwijnt 😮
 
Laatst bewerkt:

Vooral luisteren naar wat die dame sinologe vertelt.
- Wij begrijpen China niet.
- Probleem is onze zwakte niet hun sterkte
- Zij hebben een lange termijnvisie, wij niet
- In China is politiek, economie, defensie,… een geïntegreerd geheel.
- Wij moeten leren van China
 

Vooral luisteren naar wat die dame sinologe vertelt.
- Wij begrijpen China niet.
- Probleem is onze zwakte niet hun sterkte
- Zij hebben een lange termijnvisie, wij niet
- In China is politiek, economie, defensie,… een geïntegreerd geheel.
- Wij moeten leren van China

Ik heb deze aflevering destijds gezien. Ik herinner me dat ik me toen vooral ergerde aan de kortzichtigheid van die mvr. Vandenbussche. Met waar de wereld nu een paar jaar later staat lijkt me dat mijn gevoel volledig terecht was.
 

Vooral luisteren naar wat die dame sinologe vertelt.
- Wij begrijpen China niet.
- Probleem is onze zwakte niet hun sterkte
- Zij hebben een lange termijnvisie, wij niet
- In China is politiek, economie, defensie,… een geïntegreerd geheel.
- Wij moeten leren van China

Ik heb deze aflevering destijds gezien. Ik herinner me dat ik me toen vooral ergerde aan de kortzichtigheid van die mvr. Vandenbussche. Met waar de wereld nu een paar jaar later staat lijkt me dat mijn gevoel volledig terecht was.

Niet heel die aflevering gezien, maar ik denk dat de essentie van die sinologe wel juist is. Het Westen is heel versnipperd en beleid voeren gebeurt hier heel trapsgewijs met daartussen nog vele horten en stoten, iets wat echt niet bevorderd is voor 'doelmatigheid'. China daarentegen heeft een goed uitgewerkte langetermijnvisie en schakelt heel snel. Dat is inderdaad de sterkte van een gecentraliseerd autoritair beleid, en in vergelijking daarmee lijken onze democratieën inderdaad heel zwakjes. Maar of dat nu iets is om jaloers op te zijn/naar op te kijken... Enkel vanuit collectief standpunt misschien.
 
Niet heel die aflevering gezien, maar ik denk dat de essentie van die sinologe wel juist is. Het Westen is heel versnipperd en beleid voeren gebeurt hier heel trapsgewijs met daartussen nog vele horten en stoten, iets wat echt niet bevorderd is voor 'doelmatigheid'. China daarentegen heeft een goed uitgewerkte langetermijnvisie en schakelt heel snel. Dat is inderdaad de sterkte van een gecentraliseerd autoritair beleid, en in vergelijking daarmee lijken onze democratieën inderdaad heel zwakjes. Maar of dat nu iets is om jaloers op te zijn/naar op te kijken... Enkel vanuit collectief standpunt misschien.

Die sinologo zei inderdaad rake dingen. Maar je merkte wel dat het iemand is die altijd van China gehouden heeft maar zich nu ook wel ernstig zorgen maakt over de richting waarin het land en de partij opgaat.
 
Goh
Niet heel die aflevering gezien, maar ik denk dat de essentie van die sinologe wel juist is. Het Westen is heel versnipperd en beleid voeren gebeurt hier heel trapsgewijs met daartussen nog vele horten en stoten, iets wat echt niet bevorderd is voor 'doelmatigheid'. China daarentegen heeft een goed uitgewerkte langetermijnvisie en schakelt heel snel. Dat is inderdaad de sterkte van een gecentraliseerd autoritair beleid, en in vergelijking daarmee lijken onze democratieën inderdaad heel zwakjes. Maar of dat nu iets is om jaloers op te zijn/naar op te kijken... Enkel vanuit collectief standpunt misschien.
Goh centraal beleid... weet dat de provincies, zeker over economische zaken, echt wel veel interpretatie kunnen geven aan het centrale beleid:

- Provincies hebben de ownership in state owned enterprises in key industries (innovatie, etc etc)
- Provincies staan in voor hun eigen geldbeheer om het nationale beleid uit te voeren. Zonder provincies dus geen algemeen beleid

Nationale overheid zet natuurlijke de algemene lijnen uit
 
Terug
Bovenaan