Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Over die 1000 Belgen die geen GSM hebben, enzovoort. Uiteindelijk hebben we baby's, 100-jarigen, daklozen, enzovoort. Maar mijn punt is dat als gemiddelde volwassen Belg het al een heel bewuste keuze moet zijn die niet eenvoudig is, en dat dat heel zeldzaam is.

Secondly, mijn punt over China en de wereld. Sure, China zal evenveel zaken hebben die ethisch niet correct zijn als Amerika, en dat is waarom ik de neutrale positie suggereer, en een wereldorde waarbij het niet alleen om Amerika draait. Ik vind het niet zo verstandig om zo vaak de sidekick te zijn van Amerika, en ook zo afhankelijk van hun te zijn.

Je springt van de hak op de tak. Je zegt dat een dictatuur hetzelfde is als hier want sociale media zegt hoe we moeten leven, wat niet klopt. Nu gaat het over hoe mails bedreigend zijn en SMS/bellen psychologisch zwaar zijn. Dat heeft niets met het oorspronkelijke punt te maken hé. In China gebruikt men al die middelen ook hoor, maar daar staan die veel harder onder controle van de staat.
Of het onder controle is van de staat, of van gigabedrijven zoals Facebook, Microsoft enzovoort, maakt op zich niet veel uit. In bepaalde gevallen is zelfs het eerste te prefereren als de staat voor menselijk welzijn is.

De andere opmerking (mentale impact) is misschien minder relevant, maar het is ook wel een opmerking die kan tellen. Maar misschien minder relevant voor de discussie, oké dat klopt. Maar te afhankelijk worden ervan, lijkt mij niet zo verstandig.
 
Laatst bewerkt:

De Chinezen kopen hier al het hout op door meer te bieden dan onze eigen zagerijen. Vervolgens worden daar goedkope meubels gemaakt die terug aan ons verkocht worden.
 
Of het onder controle is van de staat, of van gigabedrijven zoals Facebook, Microsoft enzovoort, maakt op zich niet veel uit. In bepaalde gevallen is zelfs het eerste te prefereren als de staat voor menselijk welzijn is.

De andere opmerking (mentale impact) is misschien minder relevant, maar het is ook wel een opmerking die kan tellen. Maar misschien minder relevant voor de discussie, oké dat klopt. Maar te afhankelijk worden ervan, lijkt mij niet zo verstandig.

Ik denk dat iedereen een beetje overschat over het "big tech wil de manier van leven detecteren".

FB, Google, Twitter,... volgen gewoon hun geldschieters: De adverteerder.

Als het van puur van hen afhing, verifieerden ze niets. Zij willen gewoon zoveel mogelijk data om zo winstgevend mogelijk te zijn. Hoe meer info, hoe meer de adverteerder betaalt. Dat is de enige regel voor hen. Hoe meer je sharet, liket, post, foto's plaatst, je mening deelt,... hoe beter.

Maar individuen zetten nu "onwenselijke" berichten, video's, posts op hun platforms en dan begint een grote adverteerder te klagen à la Unilever, P&G, Disney, Nestle,...
"Wij willen onze reclame niet zien onder een antivax post"
"Wij willen niet dat onze reclame speelt tijdens een youtube documentaire over nazi's"
"Oei, een post over joden. Dat is wel een beetje riskant"
...

Sociale media volgen zelfs de overheden omwille van het macht van het geld.
Kijk recent naar de Chinese overheid die een koran-app verbiedt bij Apple. De verboden boeken zijn terug :p.
FB en Google smijten overal warnings onder zodat ze hun handen kunnen wassen in onschuld wanneer er incorrecte info is op hun platform. Zij willen immers niet aansprakelijk gesteld worden door hun overheid.


Ik heb dan toch veel liever de Westerse aanpak dan de Chinese aanpak. In het Westen heb je alternatieven, In China is er maar 1 zienswijze. De staat kan ook nogal een enge visie hebben op menselijk welzijn waar velen niet mee akkoord zullen gaan.
 

Toch allemaal eng om te lezen. Ik vraag me dan soms af of we niet te naïef zijn met te denken dat een nieuwe wereldoorlog niet meer zou kunnen.
 

Toch allemaal eng om te lezen. Ik vraag me dan soms af of we niet te naïef zijn met te denken dat een nieuwe wereldoorlog niet meer zou kunnen.
China is het machtigste land ter wereld ,daar ben ik toch meer en meer van overtuigd
 
Mooi artikel.

Schuwt de waarheid niet.

Hier begint men stilaan te ontwaken, maar veel te laat. Europa is een vod.


(Er staan beweringen in waarvoor je voorheen vierkant werd uitgelachen.
Maar de realiteit ontloop je nu eenmaal niet.

Men draaide eens in de decadente hangmat om en zei: "och gij zeveraar, dat komt zover niet."

Weldra valt men uit die hangmat met het gezicht recht naar beneden.)
 
Laatst bewerkt:

Toch allemaal eng om te lezen. Ik vraag me dan soms af of we niet te naïef zijn met te denken dat een nieuwe wereldoorlog niet meer zou kunnen.

Dat Europa sinds de tweede wereldoorlog, en dan zeker na de val van de Berlijnse muur zijn militaire en economische capaciteit herleid heeft tot dat van een derdewereldland was reeds een voorbode.
 
China op de knieën dwingen is voor Washington misschien theoretisch mogelijk, maar dat vergt een gigantische inzet van middelen en bereidheid om verliezen te leiden. Mijn gok is dat Taiwan valt zonder bloedvergieten aan Amerikaanse zijde omdat ze zich afzijdig gaan houden. Vanuit dat standpunt bekeken is het toch waanzin hoeveel budget er in de VS gaat naar hun militaire apparaat. Met dat geld kan Washington perfect alle kansarmoede uit de VS bannen, basisgezondsheidszorg en onderwijs betaalbaar maken voor iedereen en die gebrekkige infrastructuur met gemak herstellen.

De VS heeft met de F-22 al sinds de jaren '90 zowat het best ontwikkelde gevechtsvliegtuig waartegen de Russen en Chinezen niets te bieden hebben, maar dat toestel wordt tegen 2030 al uitgerangeerd. Dat is nog nooit ingezet geweest tegen een vijand waartegen het bedoeld is: een vijandelijke grootmacht.

Die wapenwedloop is natuurlijk een manier om de vijand af te schrikken. Op papier is geen enkel leger machtiger dan dat van de VS, maar in de praktijk?
 
China op de knieën dwingen is voor Washington misschien theoretisch mogelijk, maar dat vergt een gigantische inzet van middelen en bereidheid om verliezen te leiden. Mijn gok is dat Taiwan valt zonder bloedvergieten aan Amerikaanse zijde omdat ze zich afzijdig gaan houden. Vanuit dat standpunt bekeken is het toch waanzin hoeveel budget er in de VS gaat naar hun militaire apparaat. Met dat geld kan Washington perfect alle kansarmoede uit de VS bannen, basisgezondsheidszorg en onderwijs betaalbaar maken voor iedereen en die gebrekkige infrastructuur met gemak herstellen.

De VS heeft met de F-22 al sinds de jaren '90 zowat het best ontwikkelde gevechtsvliegtuig waartegen de Russen en Chinezen niets te bieden hebben, maar dat toestel wordt tegen 2030 al uitgerangeerd. Dat is nog nooit ingezet geweest tegen een vijand waartegen het bedoeld is: een vijandelijke grootmacht.

Die wapenwedloop is natuurlijk een manier om de vijand af te schrikken. Op papier is geen enkel leger machtiger dan dat van de VS, maar in de praktijk?
Dat o zo machtig Amerikaans leger , verliest in Vietnam , Afghanistan,Syrie ..
 
Dat o zo machtig Amerikaans leger , verliest in Vietnam , Afghanistan,Syrie ..
Dat zijn conflicten waar een conventionele bezetting weinig tegen kan beginnen sinds het gaat om guerilla warfare. In Syrië heeft de VS niet veel meer dan luchtaanvallen gedaan en IS kleingekregen à propos dus hoezo "verloren"? In het geval van Afghanistan is het zelfs zo dat de Taliban directe conflicten met de Amerikanen vermeden.

Theoretisch gezien zou de VS die landen tot een hoop as kunnen herleiden dus eigenlijk wel machtig. Bovendien is er nog NAVO en Zuid-Korea en Japan als allies.
 
Dat zijn conflicten waar een conventionele troepenmacht weinig tegen kan beginnen sinds het gaat om guerilla warfare. In Syrië heeft de VS niet veel meer dan luchtaanvallen gedaan en IS kleingekregen à propos dus hoezo "verloren"? In het geval van Afghanistan is het zelfs zo dat de Taliban directe conflicten met de Amerikanen vermeden.

Theoretisch gezien zou de VS die landen tot een hoop as kunnen herleiden dus eigenlijk wel, erg machtig. Bovendien is er nog NAVO en Zuid-Korea en Japan als allies.
De VS heeft moeite met asymetrische oorlogsvoering juist omdat haar tegenstanders geen conventioneel verhaal hebben en hun heil dus zoeken in andere manieren van oorlogsvoering. In Afghanistan hebben de vele drone-aanvallen van de VS ertoe geleid dat de Taliban gestaag weer aan populariteit won omdat Washington maar moeilijk kon doordringen in de Afghaanse bevolking en niet in zag dat hun Afghaanse pionnen corrupt waren.

Een oorlog tegen China zou conventioneler zijn, maar ik vraag me af of Washington het zou riskeren om een nucleair vliegdekschip te verliezen in de Zuid-Chinese Zee. Boots on the ground in China is in theorie ook mogelijk, maar dat is quasi onhaalbaar zonder een totale oorlog te voeren met een ontolereerbaar hoog slachtofferaantal aan beide zijden. Die offervaardigheid zal China misschien wel hebben (hence: Chinese vrijwilliger, zoals eerder geopperd), maar Biden krijgt dat verhaal niet verkocht zodra de eerste lijkkisten terug op Amerikaanse bodem belanden. Een conflict met China zou zich "beperken" tot force projection met de Amerikaanse vloot om China economisch te verstikken en een bombardementscampagne gericht op het kreupel maken van de Chinese industrie. Maar als je bedenkt hoeveel een Tomahawk kost lijkt ook die aanpak mij ongeloofwaardig.
 
'De Chinezen behandelen ons als ontwikkelingsland'

...

Vanwaar die toenemende Chinese koopdrang komt, weet De Meersman niet. 'Er wordt gezegd dat de Chinese opkopers gesubsidieerd worden door de Chinese overheid om overal ter wereld hout op te kopen. Maar bewijzen hebben we niet.' Hij schat dat 10 procent van de bomen die ze hier kopen naar Europa terugkeert als afgewerkt product, zoals parket en meubels. 'Er zit een mechanisme achter', beaamt De Jaeger. 'Maar er gebeurt niets onwettelijk. De Europese markt is vrij.'

...

'De Chinezen kopen overal grondstoffen en worden oppermachtig', zegt Peleman. 'Dat heeft een algemene impact. Ik vraag me af of men zich daar terdege van bewust is. Als we niet oppassen stevenen we af op een ramp.'


Die kopen dus ons hout op, onze houtindustrie gaat failliet, en nadien kopen we een made in china tafeltje terug.

En we staan erbij en kijken er naar.
 
'De Chinezen behandelen ons als ontwikkelingsland'

...

Vanwaar die toenemende Chinese koopdrang komt, weet De Meersman niet. 'Er wordt gezegd dat de Chinese opkopers gesubsidieerd worden door de Chinese overheid om overal ter wereld hout op te kopen. Maar bewijzen hebben we niet.' Hij schat dat 10 procent van de bomen die ze hier kopen naar Europa terugkeert als afgewerkt product, zoals parket en meubels. 'Er zit een mechanisme achter', beaamt De Jaeger. 'Maar er gebeurt niets onwettelijk. De Europese markt is vrij.'

...

'De Chinezen kopen overal grondstoffen en worden oppermachtig', zegt Peleman. 'Dat heeft een algemene impact. Ik vraag me af of men zich daar terdege van bewust is. Als we niet oppassen stevenen we af op een ramp.'


Die kopen dus ons hout op, onze houtindustrie gaat failliet, en nadien kopen we een made in china tafeltje terug.

En we staan erbij en kijken er naar.
En dan? Dan schieten er nog 5 houtzagerijen over ipv 10.
Who cares al die lage productiviteit activiteiten.

Had ik 15 jaar geleden nen euro gekregen voor elk artikel dat zei "je leert maar best Chinees in de komende 10 jaar, want al onze jobs gaan naar China in de toekomst, hier zal reusachtige werkloosheid zijn, hmpf hmpf aziatische tijger", ik was miljardair.

15 jaar later uiteraard exact het omgekeerde: lage werkloosheid en bijtend arbeidskrachttekort.
 

Toch allemaal eng om te lezen. Ik vraag me dan soms af of we niet te naïef zijn met te denken dat een nieuwe wereldoorlog niet meer zou kunnen.
Wat een doemverhaal. Europa is blijkbaar al op voorhand afgeschreven en een gewapend conflict komt er sowieso?

En zelfs al zou het zo zijn. Wat kunnen wij er dan aan doen? Misschien toch maar inschrijven in die avondcursus Chinees? Ik zit bij de reserve-infanterie dus als er een echte oorlog komt zal ik waarschijnlijk toch genaaid zijn. Of ik moet deserteren :unsure:
 
En dan? Dan schieten er nog 5 houtzagerijen over ipv 10.
Who cares al die lage productiviteit activiteiten.

Had ik 15 jaar geleden nen euro gekregen voor elk artikel dat zei "je leert maar best Chinees in de komende 10 jaar, want al onze jobs gaan naar China in de toekomst, hier zal reusachtige werkloosheid zijn, hmpf hmpf aziatische tijger", ik was miljardair.

15 jaar later uiteraard exact het omgekeerde: lage werkloosheid en bijtend arbeidskrachttekort.
????????
ja , waarom nog Vlaamse arbeiders hebben eigelijk ..
 
Het is niet alleen hout he. En dat de gevolgen louter zijn voor een handvol zagerijen.
De bouw ondervindt er ook last van. Dat wordt weer doorgerekend naar de klant.

Idem gelatine , suikers en andere grondstoffen.
De Chinezen kopen deze lustig op ver boven de standaardprijs, dat er hier tekorten zijn.

Ze kopen zelfs landbouwgronden op hier en elders.

Steeds meer nestelen ze zich in Europese holdings.
Ze hebben reeds 10% van de Europese havencapaciteit in handen.

Ze kopen hier alles op, het wordt herwerkt in China, en wij kopen het terug.
De producten worden terug gebracht via havens en wegen die zij bezitten.

Steeds meer Europese landen staan in schulden bij de Chinezen waar ze niet meer uit geraken.
(Vooral de Balkan en Zuid-Europese landen vallen ten prooi.)

Ze kopiëren alles en trekken zich niets aan van octrooien.

Een bewust beleid van uitholling hier, om steeds meer invloed te kunnen winnen.
Het is een groot en-en verhaal met een groter doel voor ogen.

Jobs jobs, straks werken voor de Chinezen ja.


Momenteel heeft China al ongeveer 10 procent van de volledige Europese havencapaciteit in handen. De operaties vertegenwoordigen volgens analisten een strategie waarmee China de kaart van de wereldwijde handel en politieke invloed wil hertekenen.

‘China pompt miljarden in Zuid-Europa om Rotterdamse haven klein te krijgen’


Het kleine Montenegro heeft zich diep in de schulden gestoken bij China. Vanaf juli moet het Balkanland een schuld terugbetalen die gelijkstaat aan een vijfde van 's lands economie.

Hoe de Balkan de deur openzet voor Chinese rechters

Nederlandse productontwikkelaars worden steeds vaker geconfronteerd met Chinese bedrijven die er met hun uitvindingen vandoor gaan. Dat doen de Chinezen door het product in feite precies na te maken, maar er enkele verbeteringen aan toe te voegen. En zo omzeilen ze het octrooi op het originele product

China koopt als een dolle landbouwgrond op in Europese landen om Chinese monden in de toekomst te voeden’’, zegt Nederlands CDA-leider Sybrand Buma. ‘’Onze voedselproductie en dus ook landbouwgrond is een strategisch goed dat we niet onbedacht te grabbel mogen gooien.’’

Chinese schuldenberg van ontwikkelingslanden veel groter dan gedacht
Uit een studie blijkt dat de ‘verborgen schulden’ van landen aan China al oplopen tot 385 miljard dollar.


And so on.
 
Ik zie daar niet echt problemen.

Tegen die diefstal van intellectual property moeten ze inderdaad wel veel harder optreden.
Alsook bv tiktok dat zonder problemen buiten China mag komen, maar facebook/twitter en zo zijn verboden in China.

Maar daar waren ze onder Trump wel druk aan het zetten (wat goed was), en Biden administratie zal er wel mee door doen als hun binnenlandse programma gestemd is de komende maanden.
 
@Oldskooler Welkom in de geglobaliseerde wereld...
China is (opnieuw) een wereldspeler en iedere interne trend in China creëert nu wereldwijde gevolgen.

- % beschikbare landbouwgrond in China: 12,68%. VS in Europa: 24,74%
Als je de bevolkingsaantallen daartegenover zet & het feit dat zij steeds meer vlees eten, zie je gewoon dat ze naar het buitenland moeten kijken, uit pure noodzaak. Je kan als boer ook niet verkopen, maar voor zo'n boer die op de rand van de financiële afgrond staat lijkt me dat gewoon een mooie opportuniteit. De vrije markt aan het werk.

- zoals al eerder aangegeven: die debt-trap politiek ivm belt & road is feitelijk onwaar. Chinese banken hebben altijd schulden herschikt en nog geen enkele keer assets in beslag genomen. Neen ook niet die haven in Sri Lanka:

- uit dat artikel ivm octrooïen: "ze kopen strategisch westerse bedrijven op, ze gaan joint ventures aan. En dat allemaal om toegang te krijgen tot onze kennis en tot onze innovatie en onze nieuwe ideeën."
In welk land is bedrijven overnemen of joint-ventures oprichten illegaal?

"Een bewust beleid van uitholling", geen idee wat dat betekent.
 
@Oldskooler Welkom in de geglobaliseerde wereld...
China is (opnieuw) een wereldspeler en iedere interne trend in China creëert nu wereldwijde gevolgen.

- % beschikbare landbouwgrond in China: 12,68%. VS in Europa: 24,74%
Als je de bevolkingsaantallen daartegenover zet & het feit dat zij steeds meer vlees eten, zie je gewoon dat ze naar het buitenland moeten kijken, uit pure noodzaak. Je kan als boer ook niet verkopen, maar voor zo'n boer die op de rand van de financiële afgrond staat lijkt me dat gewoon een mooie opportuniteit. De vrije markt aan het werk.

- zoals al eerder aangegeven: die debt-trap politiek ivm belt & road is feitelijk onwaar. Chinese banken hebben altijd schulden herschikt en nog geen enkele keer assets in beslag genomen. Neen ook niet die haven in Sri Lanka:

- uit dat artikel ivm octrooïen: "ze kopen strategisch westerse bedrijven op, ze gaan joint ventures aan. En dat allemaal om toegang te krijgen tot onze kennis en tot onze innovatie en onze nieuwe ideeën."
In welk land is bedrijven overnemen of joint-ventures oprichten illegaal?

"Een bewust beleid van uitholling", geen idee wat dat betekent.
Wat de R&D betreft is het vooral de manier waarop het eenrichtingsverkeer is die aangekaart wordt toch?
 
Terug
Bovenaan