Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

En dat China maar blijft onze know-how stelen terwijl wij erop staan kijken als een hond op een zieke koe, blijkt nog maar eens. En dat wij daar dan vervolgens naïef, slap en laf zijn op reageren t.o.v. China blijkt ook nog maar eens:

Chinese bedrijfsspionnen niet vervolgd in België


Kort samengevat:
- We zijn blijkbaar in de onmogelijkheid om onze eigen cybersecurity te organiseren. De FBI heeft deze Chinese spionnen moeten ontdekken, identificeren en doorspelen aan ons.
- En als we dan alles op een dienblaadje krijgen aangereikt, dan durft het parket ze niet eens vervolgen.
- En als je dan vraagt waarom niet, dan luidt het "geen commentaar". :wtf: :wtf: :wtf:

-> Euh... Dag beste parket, als je niet vrijuit kan spreken, knipper dan twee keer met de ogen. :unsure:

Als het zo zit, laat ons anders China direct de sleutels van ons huis geven. Geen nood om nog langer toneeltje te spelen. Gaan we hier verdomme nog eens een vuist maken, desnoods in Europees verband, of gaan we ons blijven gedragen als natte dweilen op geopolitiek vlak door ons in het beste geval te laten omkopen en in het slechtste geval te laten afdreigen van een corrupte communistisch-kapitalistische dictatuur?
 
Laatst bewerkt:
En dat China maar blijft onze know-how stelen terwijl wij erop staan kijken als een hond op een zieke koe, blijkt nog maar eens. En dat wij daar dan vervolgens naïef, slap en laf zijn op reageren t.o.v. China blijkt ook nog maar eens:

Chinese bedrijfsspionnen niet vervolgd in België


Kort samengevat:
- We zijn blijkbaar in de onmogelijkheid om onze eigen cybersecurity te organiseren. De FBI heeft deze Chinese spionnen moeten ontdekken, identificeren en doorspelen aan ons.
- En als we dan alles op een dienblaadje krijgen aangereikt, dan durft het parket ze niet eens vervolgen.
- En als je dan vraagt waarom niet, dan luidt het "geen commentaar". :wtf: :wtf: :wtf:

-> Euh... Dag beste parket, als je niet vrijuit kan spreken, knipper dan twee keer met de ogen. :unsure:

Als het zo zit, laat ons anders China direct de sleutels van ons huis geven. Geen nood om nog langer toneeltje te spelen. Gaan we hier verdomme nog eens een vuist maken, desnoods in Europees verband, of gaan we ons blijven gedragen als natte dweilen op geopolitiek vlak door ons in het beste geval te laten omkopen en in het slechtste geval te laten afdreigen van een corrupte communistisch-kapitalistische dictatuur?

Zou dat niet eerder kunnen zijn omdat het Belgisch bedrijf geen klacht wilt indienen?
Voor reputatieverlies, uit angst voor het verliezen van contracten met Chinese partners, uit angst verlies contracten met andere gevoelige partners die veel belang hechten uit cybersecurity,...

Allez, er waren ook al bewijzen dat Amerikanen versleutelingsalgoritmes hebben gehackt van een Belgische professor.


Ik vermoed dat er daar ook geen rechtszaak is ontstaan. Nochtans ook economische schade gezien die prof patenten heeft gepubliceerd/kan publiceren.
 
China dreigt webwinkels te sluiten die namaakgoederen verkopen

Wel, ook eens goed nieuws nu en dan.
 
Wat ik wel niet begrijp is waarom dat westerse landen eigenlijk zo kritisch zijn over Uyghurs of East-Turkestan / Xinjiang. Ik begrijp het niet echt goed... Ik bedoel, de VS steunt onafhankelijkheid van Oost-Turkestan, maar de groepen die daar nu achter staan zijn ook pro-terroristische organisaties zoals bvb. IS-East Turkestan. Als China dan het argument maakt, van anti-terrorisme hebben ze daar dan toch ook wel een punt in.

This has taken the form of both terrorist attacks and wider public unrest such as the Baren Township riot, 1997 Ürümqi bus bombings, protests in Ghuljia, June 2009 Shaoguan Incident and the resulting July 2009 Ürümqi riots, 2011 Hotan attack, April 2014 Ürümqi attack, May 2014 Ürümqi attack, 2014 Kunming attack as well as the 2015 Aksu colliery attack

Since the September 11 attacks, the group has been designated as a terrorist organization by China, the European Union,[114] Kyrgyzstan,[note 2][92][117] Kazakhstan,[118] Malaysia,[119] Pakistan,[120] Russia,[121] Turkey,[122][123] United Arab Emirates,[124][125] the United Kingdom,[126][127] and the United Nations.[128]

The organization was also formerly classified as a terrorist organization under Title 8 of the United States Code Section 1189 by the United States since 2002.[129][130] The United States Department of the Treasury has blocked the property and prohibited transactions with the organization according to Executive Order 13224[131] and the State Department has blocked its members for immigration purposes.[132] The U.S. revoked that classification in October 2020 on the basis that "there has been no credible evidence that ETIM continues to exist."[133] China accused the U.S. of double standards as it dropped ETIM from its terrorism list, [134][135][136] while the U.S. contends that the label has been broadly misused to oppress Muslims including ethnic Uyghurs in Xinjiang

-> dus dat is geen terrorisme voor de VS?

Oké... Zal de VS dan ook Hamas ed van hun terrorismelijst halen in het vervolg, gezien het terrorismelabel van quasi elke Palestijnse groep ook misbruikt wordt om de Palestijnse bevolking te onderdrukken.

Stel dat het werkt... maken ze opnieuw dezelfde fout als bij Afghanistan toen de USSR daar in een oorlog was verwikkeld. VS steunde lang geleden de Taliban en Al Qaeda. En dan krijgen ze 9/11. Ook in Syrie hebben ze wapens gegeven aan "de rebellen", terwijl IS - toen nog niet gezien als de dreiging dat het later zou worden - daar ook deel van zou maken. In feite hebben ze wapens cadeau gegeven aan IS.

Nu ook, met dat de Amerikanen vertrokken zijn in Afghanistan, tal van wapens die achtergebleven zijn in Afghanistan. En met al die vluchtelingen die nu via Iran richting west en Europa gaan, weer een nieuwe vluchtelingscrisis, en er moeten maar een paar terroristen infrilteren in die mensenmassa's en we zijn weer een terreuraanval rijker. Niet de Taliban, maar wel IS-K gezien ze ook in conflict zijn met de Taliban, kunnen gemakkelijk infrilteren.
 
Laatst bewerkt:
De VS heeft Al Qaida niet gesteund in Afghanistan in de eighties, wél de moejahedeen. Pas in de jaren '90 is de taliban ontstaan.

Wat de morele ondergrond voor die steun betreft: die is eigenlijk niet van tel. Wat vandaag belangrijk is kan over twintig jaar irrelevant zijn. In zekere zin kan je stellen dat 9/11 de blowback is van de steun van de VS aan de moehajedeen in de jaren '80, maar zo ver denken staten niet na.
 
Wat ik wel niet begrijp is waarom dat westerse landen eigenlijk zo kritisch zijn over Uyghurs of East-Turkestan / Xinjiang. Ik begrijp het niet echt goed... Ik bedoel, de VS steunt onafhankelijkheid van Oost-Turkestan, maar de groepen die daar nu achter staan zijn ook pro-terroristische organisaties zoals bvb. IS-East Turkestan. Als China dan het argument maakt, van anti-terrorisme hebben ze daar dan toch ook wel een punt in.
Ik neem aan dat de meeste mensen in het Westen geen fan zijn van genocides en dat er daarom kritiek komt.

Verder is het toch een fabeltje dat de Verenigde Staten tout court tegen terreur zijn? Als het hun belangen behartigt, steunen ze terroristische groeperingen. Als het hun belangen schadigt, stellen ze zich op als anti-terreur.
 

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we ooit China compleet gelijkmaken met de grond, en ik denk dat we er alles aan moeten doen om hun macht te beperken en de Chinese overheid met alle middelen mogelijk aanpakken, liefst nog harder dan tijdens de Koude Oorlog. Dit China zal alles die wij opgebouwd hebben qua westerse waardes kapot maken. Ook als dat leidt tot een directe of bloederige confrontatie.

En ja, daarbij gaan we de Russen nodig hebben.
Dit hierboven is je reactie op de restrictie op online gaming.

En nu is ook reality-tv verboden.... hopelijk binnenkort sociale media ook.
En nu zeg je dit.

Does not compute.
 

300 miljard US$ schulden, 1,3 miljoen appartementen momenteel nog op te leveren. Meer als een miljoen werkenemers. Als deze kanjer valt, ben ik wel benieuwd naar de reactie van Xi.

Chinese centrale bank heeft al in 2018 gecommuniceerd dat Evergrande een systeemrisico met zich meedraagt.
In October 2020 hebben ze nog op al hun te koop staande appartementen een korting van 30% gegeven, om verkoop te pushen.
In November 2020 IPO in Hong Kong waar ze 1,8 miljard ophalen. Aandeelprijs dit jaar is echter met 80% gezakt.

Ondertussen betalen ze zelfs de interestbetalingen op hun uitstaande schuld niet meer... laat staan de schulden zelf.
Ronduit crimineel. Die CEO hangt.
 
Laatst bewerkt:

Parijs schiet in Franse colère na verlies miljardencontract


En terecht. Wat een smerige kutstreek van de VS, UK en Australië.

Ik bedoel: ik ben de eerste om een samenwerkingspact tegen China te steunen. Hadden ze zelfs al veel eerder moeten doen. Maar ofwel doe je het goed, ofwel doe je het helemaal niet hé.

Nu heeft de VS een veiligheidspact gesloten met 2 landen. Wauw, indrukwekkend hoor. Maar in één ruk ook wel alle andere NAVO- en EU-bondgenoten voor schut gezet, de zeer belangrijke militaire bondgenoot Frankrijk zelfs regelrecht een mes in de rug gestoken en intussen eigenhandig een schisma veroorzaakt in de Westerse wereld.

Goed bezig. Zet anders één stap vooruit en direct 2 stappen achteruit. Geef China en Rusland anders een gespleten Westen op een dienblaadje? Fucking mongolen. Joe Biden is serieus gedaald in mijn achting.
 
Ik heb me meer geergerd aan 9 maanden Biden dan aan 4 jaar Trump. Ons land en heel Europa moet afstand nemen van de VS/VK/Australie. Hun belangen zijn niet de onze. Ik geloof niet in een westerse coalitie. Ik geloof in een Europese vastelandscoalitie.
 
De EU-landen zijn al decennia een onbetrouwbare partner in de NAVO omdat we niet genoeg investeren.
We zijn al tientallen jaren een economische reus tegenover Rusland, maar hangen nog altijd af van US om ons te beschermen.
Beschamend en triest vind ik het. Kan het op die manier bekeken wel verstaan dat ze er ons liever niet bij vragen.

Op de momenten dat we goodwill kunnen tonen, geven we ook niet thuis.
Paar maanden terug houden we een zending van vaccins tegen naar Australië omdat we toen zelf niet genoeg vaccins hadden. We zitten nu op een berg en we delen niets met Nieuw-Zeeland en Australië die nog steeds een tekort hebben. Begin september heeft UK wél miljoenen vaccins geëxporteerd naar Australië.
Tja.

Trump was een blaffende hond, Biden bijt.
 
De EU-landen zijn al decennia een onbetrouwbare partner in de NAVO omdat we niet genoeg investeren.
We zijn al tientallen jaren een economische reus tegenover Rusland, maar hangen nog altijd af van US om ons te beschermen.
Beschamend en triest vind ik het. Kan het op die manier bekeken wel verstaan dat ze er ons liever niet bij vragen.

Op de momenten dat we goodwill kunnen tonen, geven we ook niet thuis.
Paar maanden terug houden we een zending van vaccins tegen naar Australië omdat we toen zelf niet genoeg vaccins hadden. We zitten nu op een berg en we delen niets met Nieuw-Zeeland en Australië die nog steeds een tekort hebben. Begin september heeft UK wél miljoenen vaccins geëxporteerd naar Australië.
Tja.

Trump was een blaffende hond, Biden bijt.

Als je het voor gans Europa bekijkt, dan klopt uw stelling.

Maar de ironie is dat ze hier uitgerekend Frankrijk een mes in de rug steken:
- Frankrijk, die zowat de oudste, langstdurende bondgenoot is van de VS
- Frankrijk, die het meeste uitgeeft aan defensie van gans de EU. Met hun 2.3% van het BBP halen ze met gemak de NAVO-drempelwaarde van 2%.
- Frankrijk, die niet te beroerd is om de handen uit de mouwen te steken. En dan heb ik het niet over de logistieke ondersteuning van missies maar wel over de dirty jobs: pioniersrol in het Midden-Oosten, boots on the ground in het Midden-Oosten en zelfs de volledige militaire verantwoordelijkheid van hun strijd tegen Boko Haram en IS in de Sahel-regio, waar de VS niet eens aanwezig zijn.
- Enzovoort.

Men zou denken dat dit geapprecieerd wordt. Quod non, blijkbaar.

Kijk, mochten de VS (en Australië) België zo voor schut zetten, dan zou uw uitleg kloppen. Maar om dit met Frankrijk te doen is echt een vuile laffe kutstreek uithalen met uw "vrienden".
 
Paar maanden terug houden we een zending van vaccins tegen naar Australië omdat we toen zelf niet genoeg vaccins hadden. We zitten nu op een berg en we delen niets met Nieuw-Zeeland en Australië die nog steeds een tekort hebben. Begin september heeft UK wél miljoenen vaccins geëxporteerd naar Australië.
Dat Australië te lang getalmd heeft met vaccineren, kun je echt niet zomaar in de schoenen van de EU schuiven. Pfizer had hen aangeboden om eind 2020 al miljoenen vaccins te leveren, maar de Australische regering vond het blijkbaar allemaal niet zo dringend omdat ze geloofden dat hun zero-covidstrategie ook op lange termijn overeind zou blijven.
 
@mac-bc
Frankrijk haalde de 2%-drempel in 2020, ervoor was het al van 2009 geleden dat ze de 2% nog haalden. (bron)

Waarom zou VS appreciatie moeten hebben voor Franse machtsontplooiing in Afrika? Frankrijk heeft daar gewoon grotere economische belangen dan VS. Het is niet uit menslievendheid dat Frankrijk daar aanwezig is.

@Didymus
Ongeacht het verhaal dat eraan voorafgaat: als een bondgenoot in de miserie zit en je kan helpen zonder uzelf al te veel zeer te doen, dan help je.
 
@mac-bc
Frankrijk haalde de 2%-drempel in 2020, ervoor was het al van 2009 geleden dat ze de 2% nog haalden. (bron)

Waarom zou VS appreciatie moeten hebben voor Franse machtsontplooiing in Afrika? Frankrijk heeft daar gewoon grotere economische belangen dan VS. Het is niet uit menslievendheid dat Frankrijk daar aanwezig is.
Maar het is nu ook niet dat de VS menslievendheid beloont, Frankrijk heeft op die manier wel meegeholpen aan de strijd tegen terreur die vooral door de VS uitgevochten wordt. Het feit dat Frankrijk in die regio actief is is vanuit Amerikaans standpunt een goede zaak vermoed ik.
 
Frankrijk heeft op die manier wel meegeholpen aan de strijd tegen terreur die vooral door de VS uitgevochten wordt.
Tja, ok. Maar moet daar dan extreme dankbaarheid voor getoond worden.
Als VS zich moeit in één of ander Zuid-Amerikaans land, voornamelijk omdat ze er economische belangen hebben, wat boeit het ons...

Dat dit vooral door de VS uitgevochten wordt, vind ik net een spijtige zaak.
We zijn meesters in verontwaardiging, maar we doen er zelf niets aan.

Zo zijn we verontwaardigd dat VS zich terugtrekt uit Afghanistan, want er zouden wel eens massaal veel vluchtelingen naar hier kunnen komen. Dat Europa dan die missie voortzet ipv commentaar te geven op een ander.

Paar jaar terug waren we ook verontwaardigd dat VS de Koerden in de steek liet in Irak en Syrië.
Geografisch gezien zou Europa daar een voortrekkersrol moeten spelen.

Macht van Europa op wereldvlak wordt altijd maar kleiner en dat hebben we voornamelijk aan onszelf te danken.

@Wilto
Klopt hoor.

Alles hangt wel aan elkaar, de beslissing om AUKUS op te richten is gericht op China.
Dat wij niet gevraagd zijn voor AUKUS en de verontwaardiging hierover, daar wou ik op reageren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan