Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Tot dusver:
-Zeer lang wachten op fietsonderdelen, echt, wat onozele tandwielen.
-Mijn 3 bussen houtverf heb ik ondertussen na een maand wachten. Ja een maand.
-Computeronderdelen, viel op zich nog wel mee verbazend genoeg.
-Pa die een of ander gecombineerd medicijn normaal neemt, moet nu 3 aparte pillen nemen die hetzelfde doen. Voor de bloeddruk en zo.


Met telkens het excuus, het zit allemaal vast in China.
 
Laatst bewerkt:
Tot dusver:
-Zeer lang wachten op fietsonderdelen, echt, wat onozele tandwielen.
-Mijn 3 bussen houtverf heb ik ondertussen na een maand wachten. Ja een maand.
-Computeronderdelen, viel op zich nog wel mee verbazend genoeg.
-Pa die een of ander gecombineerd medicijn normaal neemt, moet nu 3 aparte pillen nemen die hetzelfde doen. Voor de bloeddruk en zo.


Met telkens het excuus, het zit allemaal vast in China.
China , de fabriek van de wereld.
 
Zeer lang wachten op fietsonderdelen, echt, wat onozele tandwielen.
Als het Shimano is, is dat Maleisië. En daar ligt de Shimano-fabriek op apengapen omdat er een Corona-outbreak is waardoor de overheid heeft besloten dat alles tot minstens 28/6 gesloten moet blijven.
 
China bouwt meer dan 100 raketsilo’s voor kernwapens in westelijke woestijn
Onderzoekers van het Amerikaanse James Martin Center for Nonproliferation Studies hebben via satellietbeelden opgemerkt dat China zeker 119 raketsilo’s bouwt voor kernwapens. De nucleaire bouwwoede kan een signaal zijn dat Peking zijn arsenaal van kernwapens wil uitbreiden.



Als reactie omdat pakketjes van AliExpress duurder worden.
 

Interessante video, ging totaal voorbij hier in het nieuws. TL/DR: een bad bank genaamd Huarong Asset Management, waar al de toxische schulden ingestoken worden, werd geleid door een heel corrupte kerel. Schetst een beeld van de (erbarmelijk slechte) financiële instituten in China.

Die CEO is eerder dit jaar ter dood veroordeeld.
 


Lijkt er steeds sterker op dat het virus ontsnapt is uit een labo in Wuhan. Maar de vraag is dan of dat ooit kan bewezen worden en als het dan bewezen wordt of er effectief gevolgen zullen volgen voor China.
 
Ik heb het al vaker gezegd. Eigenlijk moeten we keihard optreden tegen China, en hebben we een hardere figuur dan - do nothing lame duck Joe Biden of - barking dogs never bite Donald Trump voor nodig. En als dat tot een directe confrontatie, so be it, maar ik denk dat die al onvermijdelijk is, en het is meer in ons voordeel als die confrontatie er nu komt dan binnen tien of twintig jaar.

Een wereld geregeerd door China is een wereld waarin democratie niet meer zal bestaan en waarin de ergste Black Mirror episodes waarheid zullen worden, en het westen zal daar tegen moeten vechten. En dat is op dit moment onze enige vijand, niet de Noord-Koreanen, Cubanen, enzovoort, enzovoort. Maar China.

Ook is het onze plicht om zware stappen te zetten zoals Taiwan erkennen, en hun onafhankelijkheid garanderen - tegen elke eis van China in en eenzijdig zonder overleg met China.

Wat we nu doen is capituleren.
 
Ik zeg het al jaren: China is echt een gevaar voor de wereld waarin we leven. Op meerdere vlakken.

Hoe die gasten schaamteloos al onze technologie en kennis hebben gekopieerd de afgelopen decennia, en hoe wij als Westen daar zo blind, zo naïef, zo onnozel, ... in meestappen. Dat is iets wat mij tot op vandaag frustreert. Ik zou echt al decennialang serieuze restricties opleggen aan Chinese studenten die hier komen studeren, laat staan doctoreren, of in kennisgevoelige bedrijven komen werken, ... om ons vervolgens gewoon schaamteloos gaan beconcurreren vanuit China.

We hebben heel lang het "leading by example" principe toegepast en onze markten opengezet voor China, in de hoop dat ze ook een kapitalistische democratische rechtstaat zouden worden. We hebben een dikke middelvinger teruggekregen. Welnu, laat ons dan ook onze conclusies eindelijk eens trekken.
 
We hebben heel lang het "leading by example" principe toegepast en onze markten opengezet voor China, in de hoop dat ze ook een kapitalistische democratische rechtstaat zouden worden. We hebben een dikke middelvinger teruggekregen. Welnu, laat ons dan ook onze conclusies eindelijk eens trekken.

Ik denk niet dat er hoegenaamd ooit sprake is geweest van het idee dat China zich zou gaan ontpoppen tot wat je daar beschrijft. Het lijk mij eerder een zaak van stelselmatige verslaving aan goedkope consumentengoederen zonder enige vorm van politieke ambities.
 
Nee het is een combinatie van beide: natuurlijk zijn alle bedrijven belust op de vroegere goedkope werkkrachten (en wij dus lage prijzen) en nu op de gigantische afzetmarkt die China is. Dat is het kapitalistische kantje. Anderzijds leefde er na 89/91 met de val van het communisme echt een geloof dat mits genoeg vrijheid/incentive alle landen, incl. China en Rusland de Westerse democratische tour opgingen. Het zou het einde van de geschiedenis zijn. 30 jaar later is de invloed van de Vs tanende, leeft de EU en het VK in een verleden waar ze denken ertoe te doen, is Rusland wel aan het aanmodderen maar destabiliseert het steeds meer van haar buurlanden, is China zo ongenaakbaar geworden dat ze iedereen uitdagen en wie niet meespeelt, hetzij bedrijven hetzij landen worden in de pas gedwongen, heeft de Indische democratie last van hindoenationalisme en hebben wannabe dictators democratisch de macht kunnen grijpen in de USA, Brazilië en de Filipijnen.

dit is niet wat veel mensen hadden zien aankomen 30 jaar terug.
 

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we ooit China compleet gelijkmaken met de grond, en ik denk dat we er alles aan moeten doen om hun macht te beperken en de Chinese overheid met alle middelen mogelijk aanpakken, liefst nog harder dan tijdens de Koude Oorlog. Dit China zal alles die wij opgebouwd hebben qua westerse waardes kapot maken. Ook als dat leidt tot een directe of bloederige confrontatie.

En ja, daarbij gaan we de Russen nodig hebben.
 

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we ooit China compleet gelijkmaken met de grond, en ik denk dat we er alles aan moeten doen om hun macht te beperken en de Chinese overheid met alle middelen mogelijk aanpakken, liefst nog harder dan tijdens de Koude Oorlog. Dit China zal alles die wij opgebouwd hebben qua westerse waardes kapot maken. Ook als dat leidt tot een directe of bloederige confrontatie.

En ja, daarbij gaan we de Russen nodig hebben.

Nogal een stevige regel he. Maar ik kan me wel inbeelden dat het beter is voor het land als jongeren wat minder gamen ...
 
Nogal een stevige regel he. Maar ik kan me wel inbeelden dat het beter is voor het land als jongeren wat minder gamen ...
Ja, maar op zo een manier dan weer gaan doorvoeren.

Tuurlijk is het beter voor het land. Het is beter voor het land als iedereen 24 uur productief is en arbeid voert, niemand nog ontspanning heeft, niemand frisdrank drinkt, niemand nog dingen mispeutert enzovoort. Het is beter voor het land als iedereen doet wat het land ook wilt. Maar of het ethisch ook goed is, neen.

China en het westen. Vroeg of laat leidt dat tot oorlog, en als we dat niet doen, dan heeft China gewonnen, en heeft de wereld en mensheid verloren.
 
Met het verschil dat China hier minder gamen niet probeert aan te moedigen. Zij verbieden het gewoon buiten op de door hun goedgekeurde uren.
En wie is het Westen om met het vingertje te wijzen hoe China deze kwestie aanpakt . Ik denk niet dat ze ginds wakker liggen van wat het Westen daarover denkt.
 
Uw reactie @Lakigigar lijkt me nogal overdreven. De overheid is er blijkbaar van overtuigd dat de minderjarige jeugd teveel gamet. Eénmaal 18 mag je zoveel gamen als je wil. Vergelijk het met gokken bvb. Ook niet vergeten dat dit in het breder kader past van alle Chinese big tech in te tomen (Tencent in dit geval).

Dat de westerse wereld en de Chinese compleet anders zijn, weet ondertussen iedereen. Maar omdat zij tegenwoordig meer uitkomen voor hun mening en maatregelen treffen waarvan zij denken dat het hun maatschappij gaat verbeteren, gaan we opeens oorlog moeten voeren?
 

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we ooit China compleet gelijkmaken met de grond, en ik denk dat we er alles aan moeten doen om hun macht te beperken en de Chinese overheid met alle middelen mogelijk aanpakken, liefst nog harder dan tijdens de Koude Oorlog. Dit China zal alles die wij opgebouwd hebben qua westerse waardes kapot maken. Ook als dat leidt tot een directe of bloederige confrontatie.

En ja, daarbij gaan we de Russen nodig hebben.
Lijkt net alsof we terug aan het einde van de 19de eeuw zitten met deze post, wat een hoop imperialistische quatsch zeg. Europa gaat het druk hebben als we alle landen met andere normen en waarden met de grond gelijk gaan maken. Misschien kunnen we hulp vragen aan onze Amerikaanse bondgenoten, zij hebben daar wel ervaring mee.
 
Vrede zullen we nooit hebben. Het zal hetgeen zijn dat zal lijden onze ondergang.

Mijn reactie is inderdaad overdreven, maar het is ook niet alleen dat gamen. Het is in het algemeen, en we zijn veel te naief. In plaats van ons op kleine bedreigingen te focussen, moeten we ons realiseren dat er maar één echte bedreiging is, en dat is China. Ik zeg niet dat Europa in oorlog moet met China. Dat is niet aan ons. China staat al veel stappen verder dan dat wij staan. Enkel Amerika kan hen nog aan, al begin ik daar toch ook over te twijfelen.
 
Ja, maar op zo een manier dan weer gaan doorvoeren.

Tuurlijk is het beter voor het land. Het is beter voor het land als iedereen 24 uur productief is en arbeid voert, niemand nog ontspanning heeft, niemand frisdrank drinkt, niemand nog dingen mispeutert enzovoort. Het is beter voor het land als iedereen doet wat het land ook wilt. Maar of het ethisch ook goed is, neen.

China en het westen. Vroeg of laat leidt dat tot oorlog, en als we dat niet doen, dan heeft China gewonnen, en heeft de wereld en mensheid verloren.
Hehe, nu noem je juist twee zaken waar ik hevig tegen ben: Overmatig gamen en frisdrank. Voor mijn part legt een bevoegde instantie dan ook beperkingen op voor kinderen omtrent die twee zaken in plaats van met aanbevelingen te komen die weinig ouders volgen. Dat maakt het mij later gemakkelijker om mijn kinderen dat met mate te laten doen 😅
 
Terug
Bovenaan