Het Xi-tijdperk van China (a.k.a.: het Chinatopic)

Ongepast taalgebruik aangepast door mods
Covid is al een jaar lang onder controle in China. Ik denk dat je hun niet verantwoordelijk kan houden voor de miserie die we hier al meer dan een jaar hebben. 't Is niet de schuld van China dat Van Ranst en De Block publiekelijk verkondigen dat het geen probleem is om te gaan skieen in Oostenrijk/Italie waardoor uiteindelijk Covid in grote getale is teruggebracht. Het is niet de fout van China dat maandenlang internationale luchthavens en internationale treinstations niet gemonitord worden en dat self-quarantine na het bezoeken van hotspots enkel aangeraden wordt, niet verplicht, en dat dit niet opgevolgd wordt.

Europa heeft het voornamelijk zichzelf aangedaan.
Ja, want als die Belgische mensen in het voorjaar van 2020 niet waren gaan skiën, dan had België natuurlijk gespaard gebleven van deze pandemie... Dat houdt gewoon steek.

Ik wil niet zeggen dat de Belgische regering geen fouten zou gemaakt hebben. Integendeel, kijk maar naar het Corona-topic waar ik ze net nog een veeg uit de pan heb gegeven.

Maar hoe de regeringen dit wereldwijd hebben aangepakt, dat zijn allemaal vijgen na Pasen. De ziekte had van bij de bron in de kiem moeten gesmoord worden. En hoewel het nog onduidelijk is of het uit een Chinees labo kwam, dan wel door de eetgewoontes om vleermuizen op te eten, staan er enkele zaken wel al vast:
- de pandemie is ontstaan in China
- de Chinese regering heeft er alles aan gedaan om deze ziekte weg te moffelen in plaats van het direct aan te pakken. Zelfs de klokkenluider, die Chinese tandarts, werd opgepakt omdat hij het aandurfde om het probleem te benoemen. Dit is schuldig verzuim met gigantisch grote gevolgen.

En dat is dus het grote gevaar van dictatoriale regimes. Het (Chinese) volk is maar bijzaak. De Chinese Staat is primordiaal. En daar heeft de rest van de wereld nu ook eens kunnen van proeven.

Dus neen, ik snap niet waarom China hier (voorlopig) zo goedkoop mee vanaf komt. De totale wereldwijde schadeclaim die op hun nek zou moeten terechtkomen wegens hun schuldig verzuim zou een stevige wake up call moeten zijn voor hen. Maar in de realiteit zien we net het tegenovergestelde: in het Westen kampen we met gigantische overheidstekorten terwijl China alweer op volle toeren draait, niet door goed crisismanagement maar door hun dictatuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, want als die Belgische mensen in het voorjaar van 2020 niet waren gaan skiën, dan had België natuurlijk gespaard gebleven van deze pandemie... Dat houdt gewoon steek.

Ja, want dat is het enige wat ik zei. Ik maakte geen opsommingen van verscheidene fouten die mekander na mekaar opstapelden en die ertoe bijgedragen hebben dat de Covid situatie een zwaardere impact had dan zou moeten.

Het gaat hier overigens niet in welke mate China schuld heeft, wel om jouw statement dat we massale schadeclaims moeten eisen van China. Ik ben hier geen China-verdediger en ik ga in de meeste gevallen ook akkoord met je dat we onze China-afhankelijkheid moeten afbouwen en verminderen, liefst zo snel mogelijk. Maar stellen dat we en masse schadeclaims moeten eisen, vind ik er wat over gezien de fouten die door onze regering gemaakt zijn.
 
Ja, want dat is het enige wat ik zei. Ik maakte geen opsommingen van verscheidene fouten die mekander na mekaar opstapelden en die ertoe bijgedragen hebben dat de Covid situatie een zwaardere impact had dan zou moeten.

Het gaat hier overigens niet in welke mate China schuld heeft, wel om jouw statement dat we massale schadeclaims moeten eisen van China. Ik ben hier geen China-verdediger en ik ga in de meeste gevallen ook akkoord met je dat we onze China-afhankelijkheid moeten afbouwen en verminderen, liefst zo snel mogelijk. Maar stellen dat we en masse schadeclaims moeten eisen, vind ik er wat over gezien de fouten die door onze regering gemaakt zijn.

Er zullen natuurlijk altijd milderende aspecten zijn aan die gigantische schadeclaims waarbij we ook in eigen boezem moeten kijken, zodat we niet 100% maar 80% van de schade kunnen eisen bijvoorbeeld. Volledig akkoord. Maar nu lijkt het precies alsof China hier volledig de dans ontspringt en alsof dat Corona-virus deus ex machina over ons neergedaald is. Daar moet toch een duchtig woordje over gepraat worden hoop ik?
 
Precies of China zoiets gaat betalen. 😂🤡

Het virus is hier enkel maar binnengekomen omdat Europa, en dan vooral Italië, het vertikten om invliegende reizigers uit China deftig te controleren en af te zonderen. Dat corona hier zo gewoekerd heeft is alleen onze schuld.
Het enige wat je tegen China en de WHO kan inbrengen is dat ze te lang gezwegen hebben, maar het probleem was al lang gekend nog voor het hier in Europa zat.
 
Precies of China zoiets gaat betalen. 😂🤡
Je moet het gewoon in de diplomatieke schaal durven werpen natuurlijk. Je moet de druk opvoeren. Wat er daarna uitkomt qua compensaties, qua toegevingen, ... is altijd onzeker. Maar één ding staat vast: als je het allemaal maar normaal vindt dan zal je zeker niets vangen en nog belangrijker; zal China geen enkele lessen trekken uit hun fouten.

Precies of Rusland zou zomaar luisteren als we vragen om zich afzijdig te houden in Oekraïne. Natuurlijk niet. Maar ook daar moet je het in de diplomatieke schaal werpen, druk uitvoeren, ... En desnoods sancties treffen, net zoals we bij China zouden moeten doen. En uiteindelijk kun je dan toch enig effect bereiken. Dat snap je toch wel?

Het virus is hier enkel maar binnengekomen omdat Europa, en dan vooral Italië, het vertikten om invliegende reizigers uit China deftig te controleren en af te zonderen. Dat corona hier zo gewoekerd heeft is alleen onze schuld.

Lol. Dus als we Chinese invliegende reizigers "deftig zouden controleren", dan was België/Europa het groene vlekje op een donkerrode wereldkaart gebleven? Dat je daarnaast ook alle wegen zou moeten afsluiten tot en met het kleinste grindpadje en dat zoiets onmogelijk is, dat zijn details natuurlijk.

Bovendien is dat ook zo'n logica à la: Vanaf nu mag je overal wild om je heen schieten, en als je dan geraakt wordt door een kogel dan is dat "alleen maar je eigen schuld" dat je die niet hebt kunnen ontwijken. Compleet absurde logica.
Het is in eerste instantie aan de veroorzaker van het probleem om zich te gedragen en het gevaar in te dijken. Pas in tweede instantie kunnen de potentiële slachtoffers zich zo goed mogelijk proberen af te schermen. Wat je probeert te bereiken met uw "Blame the victim"-logica is mij onduidelijk.

Het enige wat je tegen China en de WHO kan inbrengen is dat ze te lang gezwegen hebben, maar het probleem was al lang gekend nog voor het hier in Europa zat.

Ja, dat zeg ik ook. Niet alleen braafjes "gezwegen", ook doelbewust proberen in de doofpot te duwen. Zeg het maar zoals het is hoor. Een zware vorm van schuldig verzuim en doofpotoperaties met gi-gan-tische gevolgen.
 
De recente, door een overheid georchestreerde DDOS-aanval op Belgische overheidsnetwerken is toch wel niet toevallig gebeurd wanneer er in het parlement gedebatteerd werd over de genocide op de Oeigoeren zeker?

Wat een toeval zeg.
Inderdaad, zo'n aanval is typisch die nieuwe manier van oorlogsvoeren van de 21ste eeuw.

Maar China zal in dit domein technologisch steeds verder uitlopen, en dan zullen die aanvallen minder makkelijk te stoppen zijn. Deze DDOS was maar een prikje. Een echte aanval (zoals een pijpleiding blokkeren in de US bvb) was dit niet. We gaan er aan moeten wennen vrees ik. Volgens mij moeten we minder investeren in rekruten, F16's en tanks, maar (veel) meer investeren in cybersecurity.

Ivm: al die schadeclaims... daar geloof ik niet in. Ze gaan nooit geld op tafel gooien. Want als ze dat zouden doen, leidt dat tot intern gezichtsverlies en de regering zal als zwak aanzien worden door hun eigen bevolking. Da's het allerlaatste wat Xi wilt.
Integendeel, je gaat het reeds bestaande conflict verder op de spits drijven. Indien we dit op tafel brengen zal China gewoon een tit-for-tat (een nieuwe cyberattack) maatregel opleggen. Dat zien we keer op keer.
 
Naast het feit dat ik het een slecht idee vind zou het ook gewoon een slecht precedent zetten. Gaan we Afrika of andere arme landen zich ook blauw laten betalen als daar het volgende grote virus ontstaat? Men zal zich afvragen waarom vroeger zulke schadevergoedingen niet moesten en nu ineens wel. Wat als men dan schadevergoedingen gaat vragen voor zaken die wij in het verleden veroorzaakt hebben? Als we onze koloniale inkomsten gaan moeten terugbetalen of onze schade aangericht door vervuiling... of naar de toekomst toe betalen voor onze invloed op global warming...
 
Dus neen, ik snap niet waarom China hier (voorlopig) zo goedkoop mee vanaf komt. De totale wereldwijde schadeclaim die op hun nek zou moeten terechtkomen wegens hun schuldig verzuim zou een stevige wake up call moeten zijn voor hen. Maar in de realiteit zien we net het tegenovergestelde: in het Westen kampen we met gigantische overheidstekorten terwijl China alweer op volle toeren draait, niet door goed crisismanagement maar door hun dictatuur.

Uw opmerking over "degoutante" gebruiken als het "vreten" van vleermuizen in China is zowel op het randje af racistisch als onjuist. Het virus is naar alle waarschijnlijkheid overgesprongen van vleermuizen naar schubdieren en vervolgens langs die weg op de mens.

Je laatste paragraaf is zoiets dat ik verwacht in een column van Jean-Marie Dedecker. Landen verantwoordelijk stellen voor uitbraken van een ziekte. Bij de volgende Ebola uitbraak dan maar de factuur opsturen naar Afrika? Zo'n bizarre redenering.
 
NYT: Apple ontwikkelde iCloud-hardwarebeveiliging speciaal voor China

Apple geeft de Chinese overheid de encryptiesleutels/verzwakte encryptie van een nieuwe, afgesplitste iCloud, maar blijft volhouden dat er niets aan de hand is. Mocht het Apple echt menens zijn met het beschermen van privacy, dan hadden ze de Chinese markt al lang geleden verlaten zoals Google dat grotendeels gedaan heeft. Stoer doen tegen de FBI, maar Chinese gebruikers wel gewillig overleveren aan de CCP, mooi is dat.
 
Uw opmerking over "degoutante" gebruiken als het "vreten" van vleermuizen in China is zowel op het randje af racistisch als onjuist. Het virus is naar alle waarschijnlijkheid overgesprongen van vleermuizen naar schubdieren en vervolgens langs die weg op de mens.

Je laatste paragraaf is zoiets dat ik verwacht in een column van Jean-Marie Dedecker. Landen verantwoordelijk stellen voor uitbraken van een ziekte. Bij de volgende Ebola uitbraak dan maar de factuur opsturen naar Afrika? Zo'n bizarre redenering.

Als je nog steeds zou denken dat China niet verantwoordelijk is voor deze pandemie dan moet je maar eens de documentaire herbekijken die zonet op Canvas was. Deel 1 van de docureeks over hoe het Coronavirus is kunnen ontstaan. Het volgende is al aan bod gekomen:
- censureren van dokters
- censureren van journalisten
- censureren van internetberichten die viraal gingen
- weigering om de sequentie bekend te maken aan de rest van de wereld
- verbod aan laboratoria om hun bevindingen te delen. Stalen moesten bij de overheid ingediend worden of vernietigd worden
- weigering om de WHO cruciale informatie te bezorgen
- Terwijl ze de buitenwereld dom hielden, verspreidde hun ministerie van volksgezondheid naar de ziekenhuizen om zich voor te bereiden op een mogelijke pandemie. Ze bouwden alvast extra capaciteit op in de ziekenhuizen.
 
Dus neen, ik snap niet waarom China hier (voorlopig) zo goedkoop mee vanaf komt.

Omdat China de sterkste grootmacht is. En nog veel sterker zal worden de komende decennia. Er is gewoon niemand die hen iets kan opleggen, zonder daar vroeg of laat een zware prijs voor te betalen.
 
Als je nog steeds zou denken dat China niet verantwoordelijk is voor deze pandemie dan moet je maar eens de documentaire herbekijken die zonet op Canvas was. Deel 1 van de docureeks over hoe het Coronavirus is kunnen ontstaan. Het volgende is al aan bod gekomen:
- censureren van dokters
- censureren van journalisten
- censureren van internetberichten die viraal gingen
- weigering om de sequentie bekend te maken aan de rest van de wereld
- verbod aan laboratoria om hun bevindingen te delen. Stalen moesten bij de overheid ingediend worden of vernietigd worden
- weigering om de WHO cruciale informatie te bezorgen
- Terwijl ze de buitenwereld dom hielden, verspreidde hun ministerie van volksgezondheid naar de ziekenhuizen om zich voor te bereiden op een mogelijke pandemie. Ze bouwden alvast extra capaciteit op in de ziekenhuizen.

Grotendeels overdreven natuurlijk. Zo deelden ze bijvoorbeeld begin januari reeds de gene sequence met de rest van de wereld. Alles dat je opsomt was al geweten ruim 2 maand voor wij in lockdown gingen. Toen china aan de alarmbel trok en waarschuwde dat dit ernstig was heerste hier de mening dat china's lockdown een overreactie was van drakonische maatregelen. Zelfs toen het in italie fout ging dachten wij dat het hier wel niet zo erg zou worden en lieten we mensen nog rustig heer en weer reizen. Als wij deftig hadden ingegrepen hadden we niet tot op de dag vandaag in de miserie gezeten. Het is altijd gemakkelijk de schuld bij een ander te leggen.
 
Omdat China de sterkste grootmacht is. En nog veel sterker zal worden de komende decennia. Er is gewoon niemand die hen iets kan opleggen, zonder daar vroeg of laat een zware prijs voor te betalen.

De VS is nog steeds de sterkste grootmacht, maak u geen illusies.

Maar ook de sterkste grootmachten kunnen niet zomaar met vanalles wegkomen zonder internationaal gezichtsverlies te lijden. Maar dan moet men er wel durven een punt van maken natuurlijk.
 
Grotendeels overdreven natuurlijk. Zo deelden ze bijvoorbeeld begin januari reeds de gene sequence met de rest van de wereld. Alles dat je opsomt was al geweten ruim 2 maand voor wij in lockdown gingen. Toen china aan de alarmbel trok en waarschuwde dat dit ernstig was heerste hier de mening dat china's lockdown een overreactie was van drakonische maatregelen. Zelfs toen het in italie fout ging dachten wij dat het hier wel niet zo erg zou worden en lieten we mensen nog rustig heer en weer reizen. Als wij deftig hadden ingegrepen hadden we niet tot op de dag vandaag in de miserie gezeten. Het is altijd gemakkelijk de schuld bij een ander te leggen.

Whataboutism.

Ik zeg niet dat wij ook geen fouten gemaakt hebben. Maar:
1) China heeft het nagelaten om adequaat te handelen en rapporteren bij het ontkiemen van deze ganse crisis. Bij een adequate afhandeling vanaf de start, was er überhaupt nooit een pandemie geweest.
2) Zelfs met draconische veiligheidsmaatregelen konden we onszelf niet vrijwaren van deze pandemie. Eens de geest uit de fles was, was het al te laat. Je kunt een continent zoals Europa die niet alleen per boot en vliegtuig te bereiken is, maar ook via land via honderdduizenden landweggetjes niet maandenlang hermetisch afsluiten van de rest van de wereld. Dat is gewoon praktisch compleet onmogelijk.

Dus je hebt geen enkel punt.
 
Ze hebben sneller en efficiënter gehandeld dan wij en dat zonder voorkennis van waar ze mee te maken hadden.
 
Ze hebben sneller en efficiënter gehandeld dan wij en dat zonder voorkennis van waar ze mee te maken hadden.
Maar stop nu toch eens met liegen.

Bekijk de documentaire. Ze hebben verzwegen, ze hebben doelbewust gecensureerd, ze hebben zelfs de klokkenluider opgepakt, ... terwijl ze duidelijk wisten dat dit Corona-virus pandemiegevaarlijk was. Maar uit angst om gezichtsverlies te lijden hebben ze het verzwegen in de hoop om het intern nog op te lossen.

Terwijl de rest van de wereld dom gehouden werd, waren ze hun eigen ziekenhuizen aan het voorbereiden om capaciteit op IC vrij te maken.

Dus hoewel zij het vroeger wisten dan iedereen, terwijl ze er zich konden op voorbereiden, terwijl ze doelbewust de rest van de wereld dom hebben gehouden, ... zijn ze er alsnog niet in geslaagd om het probleem bij de kiem aan te pakken. Daarna hebben ze alleen gedaan waar ze goed in zijn: manu militari appartementsblok per appartementsblok zonder boe of ba op slot gegooid.

En als er hier een viroloog durft vragen om nog even de terrasjes te laten voor wat ze zijn, begint er een halve gare militair te flippen omdat hij denkt dat we in een dictatuur van virologen leven. :') Who needs enemies als je dergelijke onderdanen hebt.
 
Je spreekt dan over een periode van een dikke maand waarin ze zelf aant uitdokteren waren wat er juist gaande was. Dat het na de eerste fase niet enkel verwarring was en dat ze dachten het te kunnen minimaliseren om geen gezichtsverlies te lijden das zeker waar. Dat zal hier ook niemand ontkennen. Neemt nog steeds niet weg dat ze wel degelijk sneller en efficiënter gehandeld hebben dan wij zelfs al moesten zij gaandeweg uitvissen wat het was. Toen china in lockdown ging en aan de alarmbel trok heeft de westerse wereld en vele van onze leiders het nog maanden geminimaliseerd, sommigen zelfs tot op de dag van vandaag. Alle schuld bij china leggen is niet productief. De hele wereld moet hier uit leren.

Stel je voor dat bij ons een varkensgriep of vogelgriep muteert en overgaat op de mens. Gaan ze dan ook bij ons met de rekening mogen komen kloppen als wij er niet in slagen het binnen onze landsgrenzen te houden? Ik zie het nog gebeuren dat een labo in een naburig land het virus ontdekt voor wij nog maar door hebben dat er iets anders rondgaat dan de gewone griep.
 
Goh, wat als alsnog blijkt dat het virus ontsnapt zou zijn uit een Chinees laboratorium?
Wat als ze onmiddellijk internationaal gecommuniceerd zouden hebben i.p.v. het proberen stil te houden?
Wat als ze enige medewerking aan WHO hadden verleend?

Het is misschien niet hun schuld dat hier zoveel doden gevallen zijn, maar je kan moeilijk ontkennen dat ze toch enige verantwoordelijk dragen in dit verhaal.
Ik kan het artikel niet volledig lezen maar blijkbaar zijn er aanwijzingen dat het toch uit een lab zou kunnen komen. (alhoewel we een gewone griep ook niet kunnen uitsluiten)
https://www.wsj.com/articles/intell...ebate-on-covid-19-origin-11621796228?mod=e2tw

WASHINGTON—Three researchers from China’s Wuhan Institute of Virology became sick enough in November 2019 that they sought hospital care, according to a previously undisclosed U.S. intelligence report that could add weight to growing calls for a fuller probe of whether the Covid-19 virus may have escaped from the laboratory.

The details of the reporting go beyond a State Department fact sheet, issued during the final days of the Trump administration, which said that several researchers at the lab, a center for the study of coronaviruses and other pathogens, became sick in autumn 2019 “with symptoms consistent with both Covid-19 and common seasonal illness.”
 
Moest dat waar blijken te zijn is het natuurlijk een helemaal ander verhaal want dan zou het geen natuurlijke mutatie zijn die ze moesten ontdekken wanneer het al veel te laat was maar een variant die ze reeds kenden en hebben laten ontsnappen en dan wisten ze wel exact hoe waar en wanneer vanaf de start. Ik zou het wel graag bevestigd zien van bronnen buiten de US want die zijn ook niet vies van wat politieke destabilisatie.
 
Terug
Bovenaan