Het wel en wee van niet met kaart kunnen betalen bij kleine handelaars

Ah nee geen verplichting, ik heb het hier gewoon nog nooit op een terminal zien verschijnen.
Het zit wel al in de software, dus dat hoeft geen probleem te zijn.


1706005871815.png


Maar ook zoals @Avondland aangeeft, ben ik meer geneigd met Cash een fooi te geven dan aan zo'n terminal. Een fooi is in mijn ogen dan ook een extraatje voor de ober en niet zozeer voor de eigenaar 🤷‍♂️
 
Heeft het minder fooi geven ook niet te maken met de prijzen die enorm gestegen zijn?
Vroeger gaf ik regelmatig een fooi (cash of bancontact). Tegenwoordig vind ik de prijzen al zodanig hoog dat een fooi al meer dan voorzien is in de prijs.

Ik weet dat we in België bij de hoogste belastingbetalers zijn maar het verschil met onze buurlanden is toch groot.
 
Heeft het minder fooi geven ook niet te maken met de prijzen die enorm gestegen zijn?
Vroeger gaf ik regelmatig een fooi (cash of bancontact). Tegenwoordig vind ik de prijzen al zodanig hoog dat een fooi al meer dan voorzien is in de prijs.

Ik weet dat we in België bij de hoogste belastingbetalers zijn maar het verschil met onze buurlanden is toch groot.
Rare redenatie… Het is niet omdat de prijzen stijgen, dat die fooi er plots inbegrepen zit he

De aankoopprijs, huurprijs, electriciteit etc is gewoon omhoog. Het is niet dat de uitbaters plots collectief meer winst maken.
 
Ivm die sluitingstijden, Als ze nu eerder sluiten, omdat ze het niet meer financieel opbrengt om zo laat open te blijven, wilt dat zeggen dat ze vroeger ook maar net toekwamen door dat het int zwart kon betaald worden.

Het aantal mensen dat op die uren over de vloer kwam zal niet veranderd zijn door cashless in te voeren. Ik vind het dan net een goede beweging, want op dan kan de zaakvoerder zijn tijd beter spenderen aan andere zaken. Dat het onpraktisch is voor de enkelingen die gebruik maakten van die uren, is dan jammer, das met alles zo wat ze afschaffen.
 
Ivm die sluitingstijden, Als ze nu eerder sluiten, omdat ze het niet meer financieel opbrengt om zo laat open te blijven, wilt dat zeggen dat ze vroeger ook maar net toekwamen door dat het int zwart kon betaald worden.

Het aantal mensen dat op die uren over de vloer kwam zal niet veranderd zijn door cashless in te voeren. Ik vind het dan net een goede beweging, want op dan kan de zaakvoerder zijn tijd beter spenderen aan andere zaken. Dat het onpraktisch is voor de enkelingen die gebruik maakten van die uren, is dan jammer, das met alles zo wat ze afschaffen.
Anekdotisch, want één geval, maar toen mijn vrouw nog in een restaurant uitgebuit werd werkte kreeg ze voor extra uren 10 euro in het zwart. dat was dan echt omdat het officieel om 22u sloot, maar als er om 21.50 nog mensen binnenkwamen liet men dat gewoon toe. Mja, nu mijn vrouw daar weg is hebben ze wat problemen met personeel te houden + sluiten ze vaker (en op tijd).
 
Laatst bewerkt:
Rare redenatie… Het is niet omdat de prijzen stijgen, dat die fooi er plots inbegrepen zit he

De aankoopprijs, huurprijs, electriciteit etc is gewoon omhoog. Het is niet dat de uitbaters plots collectief meer winst maken.
Hoh,wat die aankoopprijs betreft. Er zijn er toch veel die mee op de kar gesprongen hebben om prijzen de lucht in te trekken. Patatten zijn niet plots x3 gegaan, de prijs voor frieten in de frituur wel.
 
Hoh,wat die aankoopprijs betreft. Er zijn er toch veel die mee op de kar gesprongen hebben om prijzen de lucht in te trekken. Patatten zijn niet plots x3 gegaan, de prijs voor frieten in de frituur wel.
Niet enkel de patatten. Maar ook de stroom, de mayo, de verzekeringen, de huur vh pand, hun personeel, enz enz
Prijs maal 3 is wel overdreven. Ik heb hier nergens gezien dat mijn frituurbezoek 3x zo duur geworden is.
 
Niet enkel de patatten. Maar ook de stroom, de mayo, de verzekeringen, de huur vh pand, hun personeel, enz enz
Prijs maal 3 is wel overdreven. Ik heb hier nergens gezien dat mijn frituurbezoek 3x zo duur geworden is.
De mayo? Dat kostte vroeger 0,50 cent voor een potje. Nu vraagt m'n frituur daar al 1,5 euro voor. Ge gaat mij niet wijsmaken dat mayo nu plots zoveel duurder is in aankoop. Bovendien zijn de marges op patatten en die sauzen gewoon heel groot.

x3 is overdreven, inderdaad. Maar 't is toch een ferm verschil.
 
Ivm die sluitingstijden, Als ze nu eerder sluiten, omdat ze het niet meer financieel opbrengt om zo laat open te blijven, wilt dat zeggen dat ze vroeger ook maar net toekwamen door dat het int zwart kon betaald worden.

Het aantal mensen dat op die uren over de vloer kwam zal niet veranderd zijn door cashless in te voeren. Ik vind het dan net een goede beweging, want op dan kan de zaakvoerder zijn tijd beter spenderen aan andere zaken. Dat het onpraktisch is voor de enkelingen die gebruik maakten van die uren, is dan jammer, das met alles zo wat ze afschaffen.
Ik snap ook eigenlijk het probleem niet goed, de cafe's zijn vroeger gesloten omdat het niet meer rendabel is om open te blijven voor die 2 zatlappen die een uur doet over hun pint. Wie heeft er daar eigenlijk last van tenzij die 2 zatlappen.
 
Laat me het anders zeggen, ik begrijp dat je het er bij betrekt en dat het relevant is, maar ik vind de zwart geld discussie een andere discussie.

Als een onderneming niet kan overleven zonder zwart geld, ik ga daar echt geen compassie mee hebben.

Zeggen dat payconic en bancontact grote boosdoeners zijn, in die context, is alsof zeggen dat flitspalen, politie, justitie,... Grote boosdoeners zijn.

Als je niet kan overleven zonder zwart geld is het gewoon geen viable business model, simpel.

Maar waarom zou iemand niet gewoon van de kaart mogen bestellen wat hij wil? Je gaat me toch niet zeggen dat de winstmarge keldert omdat i.p.v. een voorgerecht er een kindermenu wordt besteld? In veel brasseries is dat in beide gevallen wat rommel uit de frietketel.

Dus dan is er een nieuw evenwicht en iedereen content zeker. Een hele sector is gewoon geraakt aan jarenlang zwart geld binnenkrijgen en nu hebben ze het "moeilijk".
Ik heb daar weinig compassie mee toch, net zoals de zaakvoerder ook niet uit compassie lagere prijzen gaat vragen wanneer ik niet heel mijn bord opkrijg of ik niet genoeg geld meeheb.

Voor mij is de kern in deze discussie toch wel dat mensen in de horeca lijken te denken dat de wet niet geldt voor hen want dan draaien ze minder omzet.
Da's toch allemaal z'n punt niet en ontkent @TooChé toch nergens? Of zo interpreteer ik het toch. Die zegt gewoon dat het niet rendabel is om (helemaal legaal) open te zijn als er bijna geen volk in uw zaak zit, zonder hiermee te impliceren dat ze dan maar alles in het zwart moeten doen.

Edit: Tenzij je 'boosdoener' interpreteert als dat het onrechtvaardig is dat Payconiq en Bancontact dit voorkomen, maar zo lees ik dit niet.
 
Da's toch allemaal z'n punt niet en ontkent @TooChé toch nergens? Of zo interpreteer ik het toch. Die zegt gewoon dat het niet rendabel is om (helemaal legaal) open te zijn als er bijna geen volk in uw zaak zit, zonder hiermee te impliceren dat ze dan maar alles in het zwart moeten doen.
TooChé zijn reactie op mij betrof zwart geld. Terwijl ik in mijn reactie op oxbow het daar niet over had.

Maar ik denk dat we wel op dezelfde golflengte zitten.
 
De mayo? Dat kostte vroeger 0,50 cent voor een potje. Nu vraagt m'n frituur daar al 1,5 euro voor. Ge gaat mij niet wijsmaken dat mayo nu plots zoveel duurder is in aankoop. Bovendien zijn de marges op patatten en die sauzen gewoon heel groot.
Die mayo niet maar de marge op verkoopgoederen (zoals mayo) moeten ook de kosten van onrechtstreekse productiegoederen zoals de nodige energie dekken. Frituur rekent jou niet rechtstreeks energie aan maar rekent die door via de marge op hun producten.
 
Da's toch allemaal z'n punt niet en ontkent @TooChé toch nergens? Of zo interpreteer ik het toch. Die zegt gewoon dat het niet rendabel is om (helemaal legaal) open te zijn als er bijna geen volk in uw zaak zit, zonder hiermee te impliceren dat ze dan maar alles in het zwart moeten doen.

Edit: Tenzij je 'boosdoener' interpreteert als dat het onrechtvaardig is dat Payconiq en Bancontact dit voorkomen, maar zo lees ik dit niet.
Mijn reactie was dan ook maar algemeen dat dit een normale evolutie is en ik daar persoonlijk geen graten in zie, ik denk ook niet dat hij hier het zwart geld zit te verdedigen hoor.
 
Ik snap ook eigenlijk het probleem niet goed, de cafe's zijn vroeger gesloten omdat het niet meer rendabel is om open te blijven voor die 2 zatlappen die een uur doet over hun pint. Wie heeft er daar eigenlijk last van tenzij die 2 zatlappen.

Kort gezegd: er is in principe een economische transactie mogelijk, zijnde een lage omzet waarmee toch de kosten gedekt worden door de inkomsten. Helaas is er voldoende afroming waardoor dit niet meer opportuun is (lees: verlieslatend). En zodus belast de overheid (op die moment) zo hard dat de transactie niet meer doorgaat. Je kan je ergens wel afvragen of dit de bedoeling is... Je kan namelijk niets verdienen op een transactie die niet gebeurd is.
 
Kort gezegd: er is in principe een economische transactie mogelijk, zijnde een lage omzet waarmee toch de kosten gedekt worden door de inkomsten. Helaas is er voldoende afroming waardoor dit niet meer opportuun is (lees: verlieslatend). En zodus belast de overheid (op die moment) zo hard dat de transactie niet meer doorgaat. Je kan je ergens wel afvragen of dit de bedoeling is... Je kan namelijk niets verdienen op een transactie die niet gebeurd is.
Ge zou eens moeten weten hoeveel belasten ik in mijn gedachten betaal oor mijn potententiele inkomsten. Echt schandalig hoeveel denkbeeldige belastingen ik moet betalen. :unsure:
 
Ge zou eens moeten weten hoeveel belasten ik in mijn gedachten betaal oor mijn potententiele inkomsten. Echt schandalig hoeveel denkbeeldige belastingen ik moet betalen. :unsure:

Ik wil niet zeggen dat alles zomaar onder tafel mag passeren, maar zo'n veranderingen geven nu eenmaal perverse effecten. Wanneer zaken vroeger sluiten, zullen er ook minder bezoekers zijn. Dat heeft op den duur ook invloed op nabije zaken en in het slechtste geval krijg je een centrum dat dood is. Economische theorie gaat er nog vlotjes vanuit dat er snel een nieuwe zaak start of dat de competitie erbij baat wanneer een bedrijf minder draait, maar zo 1 op 1 lijkt mij die relatie toch niet te zijn...

IMO: een gevolg van een brak belastingsysteem, waarbij een heleboel bedrijven niet voorzien zijn op een 'eerlijke' belasting.
 
Rare redenatie… Het is niet omdat de prijzen stijgen, dat die fooi er plots inbegrepen zit he

De aankoopprijs, huurprijs, electriciteit etc is gewoon omhoog. Het is niet dat de uitbaters plots collectief meer winst maken.
Maar het is ook niet als de kosten dalen dat ze hun prijzen naar beneden halen.

Tijdens de start van de oorlog stonden alle frietzaken te roepen dat ze de prijzen omhoog moesten doen door de stijging van de energieprijzen. Toen die prijzen later daalden is de prijs van een zakske friet niet gezakt hoor
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan