Het wel en wee van niet met kaart kunnen betalen bij kleine handelaars

Op resto geweest met vrienden en ik had niet zo veel honger dus heb een kindermenu besteld. Die meneer neemt de bestelling af zonder opmerking en komt af met een bord met grote portie en zegt dat ze geen kindermenu serveren aan volwassenen…Toen wist ik al dat ik nooit meer zou gaan naar die resto. Daarna tijdens de checkout te horen krijgen dat ze enkel cash accepteren, waardoor ik een wandeling mag maken naar de dichtstbijzijnde bank. Zucht.
 
Goed om te weten, ik ga dat direct melden se!
blijft verbazen dat er nog restaurants zijn die daar in volharden..
Ik zou ook nog naar een atm wandelen, gewoon vragen dat ze als geld willen, dan maar hun bankrekeningnummer doorgeven (eender welke middel is mogelijk).
 
blijft verbazen dat er nog restaurants zijn die daar in volharden..
Ik zou ook nog naar een atm wandelen, gewoon vragen dat ze als geld willen, dan maar hun bankrekeningnummer doorgeven (eender welke middel is mogelijk).
Ook wat inzetten op de conflictaversie van de gemiddelde persoon, zeker na een (lange) avond in gezelschap. Terwijl, als je nu echt voet bij stuk houdt, wat kunnen ze doen uiteindelijk, de politie bellen omdat zij de wet niet volgen?

Ik ken ook een restaurant uit de buurt dat een hele tijd altijd de boodschap gaf dat je enkel cash kon betalen, maar als je daar dan zit met 10 man en de helft heeft geen cash mee waren er precies toch alternatieven. En de laatste keer kreeg je dan 10% korting als het cash was...
 
Op resto geweest met vrienden en ik had niet zo veel honger dus heb een kindermenu besteld. Die meneer neemt de bestelling af zonder opmerking en komt af met een bord met grote portie en zegt dat ze geen kindermenu serveren aan volwassenen…Toen wist ik al dat ik nooit meer zou gaan naar die resto. Daarna tijdens de checkout te horen krijgen dat ze enkel cash accepteren, waardoor ik een wandeling mag maken naar de dichtstbijzijnde bank. Zucht.

Zeggen dat je geen cash serveert aan restaurants
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zo ook eens een discussie gehad paar maand geleden in een klerenwinkel. Onder de 20 euro enkel cash. Ik zei dat het niet wettelijk is: "Ja, maar de marges zijn al zo klein dat we anders niet kunnen overleven" en "Volgens de boekhouder was het OK om dit zo te doen". (straffe boekhouder)

Uiteindelijk dan maar cash gaan afhalen..
 
Ken er ook zo eentje waar gewoon jaren een de deur hing "bancontact defect", sinds kort is het weg maar weigeren ze nog steeds elektronische betalingen. Zal er misschien net aan liggen of je er als een inspecteur uit ziet of niet zeker? :)
 
Ken er ook zo eentje waar gewoon jaren een de deur hing "bancontact defect", sinds kort is het weg maar weigeren ze nog steeds elektronische betalingen. Zal er misschien net aan liggen of je er als een inspecteur uit ziet of niet zeker? :)
De dierenarts. Af en toe hapert (zogezegd) zijn kaske :tongue: En als je zegt: Ik heb geen geld bij dan geeft hij u een envelop en zegt hij: Geen probleem steek het deze week als je tijd hebt dan maar (cash) in de brievenbus!

In een pizzarestaurant (beheerd door Turken. De zaak is nu opgedoekt) heb ik het ook eens voor gehad. Toen ik zei dat er geen automaat in de buurt was en ik niet meer zou terugkomen dan mocht ik na wat getreuzel betalen met payconiq. (via de mobiele telefoon).

Het probleem met een restaurant is natuurlijk dat je bij de afrekening al 'gegeten' hebt. En dan kunnen ze moeilijk de politie bellen als je moeilijk doet (en je doodleuk weg zou wandelen zonder te betalen) omdat het 'cash only' is hé :D
 
Laatst bewerkt:
Op veel plaatsen is het nog met cash. Een café of brasserie in een boerendorpke.
Of cash en zogenaamd payconic. En toevallig werkt payconic dan net niet.

(Of er was effectief payconic, maar de verbinding was zo slecht, en kwam dan nog eens tegelijk achter een update vragen die er maar niet doorkwam. Categorie het-is-altijd-wel-iets.)

In Duitsland bv. sowieso, in sommige regio's hebben ze daar een cultuur van een fooi te geven, en dus aanvaardt men enkel cash.
Onlangs nog in een Duits hotel, eten/drank afrekenen kon enkel met cash.
In een restaurantje daar. 18 euro bij het afrekenen, wilden we met de kaart betalen, was het 20 euro.

Daarom heb ik nog steeds wat cash geld bij.
 
Nu is natuurlijk de vraag of ge moogt weigeren om te betalen als ze het wettelijke betaalmiddel niet aanbieden 🤷‍♂️
Dunno, maar ik ben wel al eens gewoon weg gewandeld. "ga aub naar een bank om cash te gaan halen" "nee, gaan jullie maar naar de bank om een kaartlezer te gaan halen"

bla bla bla, ok salut dan eh.
 
Betalen, of we pompen uw maag leeg!
Klein wistjedatje: als je op café alleen iets drinkt en vertrekt zonder betalen, is dat niet strafbaar. Als er eten bij is, is het flessentrekkerij en dan in sommige gevallen wel, maar in de praktijk moet het dan al om heel hoge sommen gaan.
 
Er staat geen minimum bedrag op flessentrekkerij om strafbaar te zijn
Nee, maar zoals ik het ooit begrepen heb, moet je in "volstrekte onmogelijkheid" verkeren om te betalen, dus als een deurwaarder langskomt en voor dat bedrag spullen vindt, is het geen flessentrekkerij meer.
 
Nee, maar je moet in "volstrekte onmogelijkheid" verkeren om te betalen, dus als een deurwaarder langskomt en voor dat bedrag spullen vindt, is het geen flessentrekkerij meer.
Dus best je kleren uit doen voor je iets gaat drinken? :unsure:
 
Klein wistjedatje: als je op café alleen iets drinkt en vertrekt zonder betalen, is dat niet strafbaar. Als er eten bij is, is het flessentrekkerij en dan in sommige gevallen wel, maar in de praktijk moet het dan al om heel hoge sommen gaan.
Klein wistjedatje: dat klopt niet, maar de verwarring is begrijpelijk.

Art. 508bis van het Strafwetboek stelt:

Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tweehonderd euro tot vijftienhonderd euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die, wetende dat hij in de volstrekte onmogelijkheid verkeert om te betalen, zich in een daartoe bestemde inrichting dranken of spijzen laat opdienen, die hij daar geheel of gedeeltelijk verbruikt, zich logies doet geven in een reizigershotel of in een herberg, of een huurrijtuig huurt.

De correcte benaming van het misdrijf is trouwens "afzetterij".

Maar de wet ter beteugeling van de openbare dronkenschap bevat wel een art. 17 dat bepaalt dat de vordering tot betaling van dronkenmakende dranken die in drankgelegenheden, koffiehuizen, hotels, herbergen en drankslijterijen verbruikt worden, in rechte onontvankelijk is.
Dat slaat echter enkel op de burgerlijke rechtsvordering, niet op de strafrechtelijke.
 
Nee, maar zoals ik het ooit begrepen heb, moet je in "volstrekte onmogelijkheid" verkeren om te betalen, dus als een deurwaarder langskomt en voor dat bedrag spullen vindt, is het geen flessentrekkerij meer.
Dat klopt wel, al is daar binnen de rechtsleer discussie over. Wel staat vast dat de loutere weigering om te betalen op zich geen "afzetterij" oplevert...

Soit, we wijken te ver af 😂
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan