Het wel en wee van niet met kaart kunnen betalen bij kleine handelaars

Klein wistjedatje: dat klopt niet, maar de verwarring is begrijpelijk.

Art. 508bis van het Strafwetboek stelt:

Met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tweehonderd euro tot vijftienhonderd euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die, wetende dat hij in de volstrekte onmogelijkheid verkeert om te betalen, zich in een daartoe bestemde inrichting dranken of spijzen laat opdienen, die hij daar geheel of gedeeltelijk verbruikt, zich logies doet geven in een reizigershotel of in een herberg, of een huurrijtuig huurt.

De correcte benaming van het misdrijf is trouwens "afzetterij".

Maar de wet ter beteugeling van de openbare dronkenschap bevat wel een art. 17 dat bepaalt dat de vordering tot betaling van dronkenmakende dranken die in drankgelegenheden, koffiehuizen, hotels, herbergen en drankslijterijen verbruikt worden, in rechte onontvankelijk is.
Dat slaat echter enkel op de burgerlijke rechtsvordering, niet op de strafrechtelijke.
Ik had 'm een hele poos geleden hiervandaan, wist het niet. Maar dat blijkt dus maar het halve verhaal, merci voor de rechtzetting!
 
Ik had 'm een hele poos geleden hiervandaan, wist het niet. Maar dat blijkt dus maar het halve verhaal, merci voor de rechtzetting!
Het is verbazingwekkend hoe iets wat zo banaal lijkt, toch weer een juridisch kluwen blijkt te zijn 🤣. Ik heb het ook maar even snel opgezocht hoor, dat is geen parate kennis (met toegang tot de juiste juridische databanken kun je dus elke discussie laten ontsporen).
 
Iedereen zit hier te reageren op feit dat enkel cashgeld is maar niemand begint over het feit dat hij een kindermenu heeft besteld en ze dit wilden geven?

Wie bestelt er nu in godsnaam en kindermenu omdat ge niet veel honger hebt? :wtf

Pakt dan enkel een voorgerecht ofzo?
Omdat ge gewoon graag een gerecht hebt waar ge goesting in hebt en niet zomaar een voorgerecht wilt pakken?
 
Op resto geweest met vrienden en ik had niet zo veel honger dus heb een kindermenu besteld. Die meneer neemt de bestelling af zonder opmerking en komt af met een bord met grote portie en zegt dat ze geen kindermenu serveren aan volwassenen…Toen wist ik al dat ik nooit meer zou gaan naar die resto. Daarna tijdens de checkout te horen krijgen dat ze enkel cash accepteren, waardoor ik een wandeling mag maken naar de dichtstbijzijnde bank. Zucht.
Ik was niet meer terug gekomen van die wandeling denk ik. Als men twee keer met men kloten rammelt is dat minstens één keer teveel.

Ik zou in eerste instantie al enkel willen (en moeten) betalen voor de kinderportie. Dat is wat er besteld is, als ze meer geven, dan zijn zij gewoon vrijgevig, maar ik zou nooit betalen voor iets dat ik niet gevraagd heb.

Maar als je daarna ook nog mijn legitieme manier van betalen weigert, tja, ook hun keuze hé.
 
Ik heb persoonlijk nooit cash meer bij. Ik zie wel veel cafés en afhaalzaken en restaurants met cash of psyconiq/bancontwct app.

Ik heb nog niet voorgehad dat ze zeiden ga maar naar de bank als ik zei ik heb geen cash. Is zoals gezegd hier al, moeilijk om ná hst eten nog te willen eisen dat je cash betaald. Als ze de politie erbij halen hangen ze toch.
 
De Cashloze generatie helpt wel onbewust veel om zeep.

Veel locale kleine handelaars hier. Bijv frituur die nog maar 3 dagen open is en sluit om 20.30. (Vroeger 5 dagen open en tot 22.00)

Die zegt vlakaf sinds ik payconic moet aanvaarden betaald iedereen daar mee en komt er nog amper cash binnen.
Ik betaal al belastingen genoeg ,ik doe nog juist genoeg open om er van te leven.

Zelfde voor de kapper waar ik tot 21.00 terecht kon, sluit nu om 18.00

Oké, zwart geld verdwijnt, maar ik sta wel voor een gesloten deur.

(Btw kindergerechten bestellen als volwassene is “not done” ,
Bevriende restauranthouder countert dat door alleen echte kindergerechten te serveren. Nuggets/frietjes of een spaghetti in een Mickey mouse bord met oren.
 
De Cashloze generatie helpt wel onbewust veel om zeep.

Veel locale kleine handelaars hier. Bijv frituur die nog maar 3 dagen open is en sluit om 20.30. (Vroeger 5 dagen open en tot 22.00)

Die zegt vlakaf sinds ik payconic moet aanvaarden betaald iedereen daar mee en komt er nog amper cash binnen.
Ik betaal al belastingen genoeg ,ik doe nog juist genoeg open om er van te leven.

Enorm veel handelaars zijn zich door het jarenlange binnenkomende zwart geld dan ook niet bewust van de fiscale optimalisaties doe ze kunnen doen. Hoeveel frituren/kappers/broodjesbars,... zijn nog altijd een eenmanszaak bv? Belachelijk veel.
 
De Cashloze generatie helpt wel onbewust veel om zeep.

Veel locale kleine handelaars hier. Bijv frituur die nog maar 3 dagen open is en sluit om 20.30. (Vroeger 5 dagen open en tot 22.00)

Die zegt vlakaf sinds ik payconic moet aanvaarden betaald iedereen daar mee en komt er nog amper cash binnen.
Ik betaal al belastingen genoeg ,ik doe nog juist genoeg open om er van te leven.

Zelfde voor de kapper waar ik tot 21.00 terecht kon, sluit nu om 18.00

Oké, zwart geld verdwijnt, maar ik sta wel voor een gesloten deur.

(Btw kindergerechten bestellen als volwassene is “not done” ,
Bevriende restauranthouder countert dat door alleen echte kindergerechten te serveren. Nuggets/frietjes of een spaghetti in een Mickey mouse bord met oren.
Hoe in godsnaam hangt dat samen? Ik ben benieuwd hoe cashloos en sluitingstijd samen hangen.

Als een frituur plots een stuk minder open is, zou ik juist denken dat ze 'binnen' zijn en gewoon minder dagen/tijd nodig hebben om rond te komen?

En waarom is dat van die kindergerechten not done? Het is beter de helft de vuilbak in te flikkeren of wat?
 
Omdat ge gewoon graag een gerecht hebt waar ge goesting in hebt en niet zomaar een voorgerecht wilt pakken?

Ik vind dat gewoon raar dat ge dan een curryworst met frietjes of kip met appelmoes zou bestellen. :unsure:

Ik zou beschaamd zijn om zoiets te bestellen maar goed, ieder zijn ding uiteraard en we wijken af van de essentie van deze topic, excuses!
 
Omdat je geen personeel/huur kan betalen van een tafel met 4 kinderspaghettis en 4 platte waters..

de reden is economisch.

Zodra je hier van afwijkt krijg je busladingen gepensioneerden die alle tafels innemen en nul omzet genereren
Jup, met passief agressief gedrag en een leeg restaurant kun je dat wel betalen natuurlijk.

Nee, ik ben er wat gevoeliger voor. Mijn, ondertussen overleden, opa zijn maag was weggehaald (kanker). Dus hij kon geen grote porties eten. Buiten het gegeven dat sommige brasseries ook gewoon belachelijk grote porties geven.

Ik verkies persoonlijk trouwens een kleinere portie (maar ik neem geen kinderporties omdat ik daar meestal mijn gading niet in vind) als hoofdgerecht. Dan kan ik (buiten een voorgerecht) ook nog een dessertje nemen. Naast de aperitief, wijn, water, koffie,... Maar goed, blijkbaar is dat niet rendabel als ik een kleiner hoofdgerecht zou nemen...

Er is één brasserie waar ik de portie zo belachelijk vond, dat ik zelfs niet meer snel terug ga.


Maar goed, blijkbaar licht off topic.
Ik ben nog altijd zeer curieus hoe dat cashloos de sluitingstijden beïnvloed.
 
Jup, met passief agressief gedrag en een leeg restaurant kun je dat wel betalen natuurlijk.

Nee, ik ben er wat gevoeliger voor. Mijn, ondertussen overleden, opa zijn maag was weggehaald (kanker). Dus hij kon geen grote porties eten. Buiten het gegeven dat sommige brasseries ook gewoon belachelijk grote porties geven.

Ik verkies persoonlijk trouwens een kleinere portie (maar ik neem geen kinderporties omdat ik daar meestal mijn gading niet in vind) als hoofdgerecht. Dan kan ik (buiten een voorgerecht) ook nog een dessertje nemen. Naast de aperitief, wijn, water, koffie,... Maar goed, blijkbaar is dat niet rendabel als ik een kleiner hoofdgerecht zou nemen...

Er is één brasserie waar ik de portie zo belachelijk vond, dat ik zelfs niet meer snel terug ga.


Maar goed, blijkbaar licht off topic.
Ik ben nog altijd zeer curieus hoe dat cashloos de sluitingstijden beïnvloed.

Dat is zijn antwoord op uw vraag ...

Vroeger met cash geld in 't zwart te betalen aan een studentje, bracht het nog op om een kleine omzet (de 4 spaghetti's + plat water) op een laat uur te serveren.
Nu sluiten ze de zaak vroeger omdat personeelskost teveel doorweegt voor de kleine omzet op een laat uur
 
Ik vind dat gewoon raar dat ge dan een curryworst met frietjes of kip met appelmoes zou bestellen. :unsure:

Ik zou beschaamd zijn om zoiets te bestellen maar goed, ieder zijn ding uiteraard en we wijken af van de essentie van deze topic, excuses!

:offtopic: op nen trouw van vrienden, moeste zelf uw groentjes nemen, en vlees of sommige gerechten werd bedient door mensen (ook buffet gewijs)
Ik moest toen ook mijn bordje terug afgeven omdat het voor de kindjes was, haha ik had nochtans gewoon genomen wat er lekker uit zag.

Was idd vrij genant haha, zeker omdat ik dan nog teleurgesteld was ook.

Ik zou nooit ne kindermenu bestellen op restaurant. Maar moest ik da willen en ik krijg het niet. Dan gedraag ik mij wel als een kindje en eet ik gewoon niets.

Iets minder offtopic.

Minder kunnen gaan werken omdat ge te weinig verdient... da geloofde toch zelf ni
 
Als ge niet kunt begrijpen dat op een bepaald moment de kosten van uw zaak openhouden (personeelskost & energie) te groot zijn in vergelijking met de inkomsten, dan raad ik u toch aan eens wat basis economie (of wiskunde for that matter) erbij te nemen.

vb café die vergunning heeft tot 4u 's nachts. Als daar om 2uur nog enkel een tweetal tooghangers zit aan 1pint/uur, dan sluit ge de zaak. Of gaat ge uwe barman/dj betalen tot 4u?

Vroeger werd dat in het handje betaald en viel die kost relatief mee, dus dan kon ge er eventueel wel nog wat langer aan trekken. En nu is er niet genoeg cash in omloop om dat nog te kunnen betalen
 
Als ge niet kunt begrijpen dat op een bepaald moment de kosten van uw zaak openhouden (personeelskost & energie) te groot zijn in vergelijking met de inkomsten, dan raad ik u toch aan eens wat basis economie (of wiskunde for that matter) erbij te nemen.

vb café die vergunning heeft tot 4u 's nachts. Als daar om 2uur nog enkel een tweetal tooghangers zit aan 1pint/uur, dan sluit ge de zaak. Of gaat ge uwe barman/dj betalen tot 4u?

Vroeger werd dat in het handje betaald en viel die kost relatief mee, dus dan kon ge er eventueel wel nog wat langer aan trekken. En nu is er niet genoeg cash in omloop om dat nog te kunnen betalen
Dat gaat dan over zwart geld. Dat is natuurlijk sterk gelinkt, maar dat hangt toch meer samen met de witte kassa?

Als je in het wit werkt, dan is het verschil tussen cash en cashloos toch niet zo groot?
 
Zelfs al verdedig je de mening dat je als volwassene geen kindermenu moet kunnen bestellen - waar vanuit economisch standpunt gerust iets voor te zeggen valt - dan ga je wel nog voorbij aan het feit dat de threadstarter bewust iets van het kindermenu bestelde, men die bestelling probleemloos opnam maar hem vervolgens gewoon de volwassen versie ervan voor zijn neus zette en verwachtte dat hij dit betaalde... Ik wandelde dan idd gewoon weg.

Perfect eerlijke oplossingen zijn dan de volgende 2 regels in je menu op te nemen: "voorgerecht als hoofdgerecht € 10" (en dan liefst wel een grotere portie)
En "€ 5 per couvert indien kindergerecht als volwassene". Dan is er geen discussie mogelijk.
 
Dat gaat dan over zwart geld. Dat is natuurlijk sterk gelinkt, maar dat hangt toch meer samen met de witte kassa?

Als je in het wit werkt, dan is het verschil tussen cash en cashloos toch niet zo groot?

Zelfs met 'witte' kassa kon er genoeg niet geregistreerd cash binnenkomen. Ge hoeft niet alles in de kassa te steken
Payconiq & bancontact zijn de grote boosdoeners
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan