Het wel en wee van niet met kaart kunnen betalen bij kleine handelaars

Als ge niet kunt begrijpen dat op een bepaald moment de kosten van uw zaak openhouden (personeelskost & energie) te groot zijn in vergelijking met de inkomsten, dan raad ik u toch aan eens wat basis economie (of wiskunde for that matter) erbij te nemen.

vb café die vergunning heeft tot 4u 's nachts. Als daar om 2uur nog enkel een tweetal tooghangers zit aan 1pint/uur, dan sluit ge de zaak. Of gaat ge uwe barman/dj betalen tot 4u?

Vroeger werd dat in het handje betaald en viel die kost relatief mee, dus dan kon ge er eventueel wel nog wat langer aan trekken. En nu is er niet genoeg cash in omloop om dat nog te kunnen betalen

Tja das ni minder werken, das gewoon beseffen dat ge geen werk hebt
 
Nuance die ge niet wil zien :
Minder werk (ipv geen werk) en het niet opbrengt wegens de grotere kost door geen zwart geld in omloop (niet wettelijk, maar realiteit)
Daarom dat de frituur nu vroeger dicht gaat
 
Zelfs met 'witte' kassa kon er genoeg niet geregistreerd cash binnenkomen. Ge hoeft niet alles in de kassa te steken
Payconiq & bancontact zijn de grote boosdoeners
Laat me het anders zeggen, ik begrijp dat je het er bij betrekt en dat het relevant is, maar ik vind de zwart geld discussie een andere discussie.

Als een onderneming niet kan overleven zonder zwart geld, ik ga daar echt geen compassie mee hebben.

Zeggen dat payconic en bancontact grote boosdoeners zijn, in die context, is alsof zeggen dat flitspalen, politie, justitie,... Grote boosdoeners zijn.
 
Het is geen kwestie van compassie hebben. De discussie rond zwart geld is een andere discussie. Maar het cashless betalen heeft echt wel negatieve impact op de werking van de horeca die vroeger veel meer op cash/zwart geld kon teren.
Dat het onwettelijk en dat ook niet correct is, klopt. Maar hier is er wel degelijk een verband
 
Ze overleven door te cutten in hun openingsuren/personeelskost/energiekost
again: realiteit, staat los van als het terecht is of niet
 
Iedereen zit hier te reageren op feit dat enkel cashgeld is maar niemand begint over het feit dat hij een kindermenu heeft besteld en ze dit wilden geven?

Wie bestelt er nu in godsnaam en kindermenu omdat ge niet veel honger hebt? :wtf

Pakt dan enkel een voorgerecht ofzo?
Maar waarom zou iemand niet gewoon van de kaart mogen bestellen wat hij wil? Je gaat me toch niet zeggen dat de winstmarge keldert omdat i.p.v. een voorgerecht er een kindermenu wordt besteld? In veel brasseries is dat in beide gevallen wat rommel uit de frietketel.
Ze overleven door te cutten in hun openingsuren/personeelskost/energiekost
again: realiteit, staat los van als het terecht is of niet
Dus dan is er een nieuw evenwicht en iedereen content zeker. Een hele sector is gewoon geraakt aan jarenlang zwart geld binnenkrijgen en nu hebben ze het "moeilijk".
Ik heb daar weinig compassie mee toch, net zoals de zaakvoerder ook niet uit compassie lagere prijzen gaat vragen wanneer ik niet heel mijn bord opkrijg of ik niet genoeg geld meeheb.

Voor mij is de kern in deze discussie toch wel dat mensen in de horeca lijken te denken dat de wet niet geldt voor hen want dan draaien ze minder omzet.
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom zou iemand niet gewoon van de kaart mogen bestellen wat hij wil? Je gaat me toch niet zeggen dat de winstmarge keldert omdat i.p.v. een voorgerecht er een kindermenu wordt besteld? In veel brasseries is dat in beide gevallen wat rommel uit de frietketel.
Idd. En het is nu niet alsof iedereen ineens een kindermenu gaat bestellen.
 
Is dat payconic gedoe ook niet te omzeilen door het geld op een externe rekening (van een kennis) te laten toekomen?
Waarmee ik dit niet goedkeur, maar de komst van payconic aanhalen om uw frituur te sluiten is wat gratuit volgens mij...
 
Is dat payconic gedoe ook niet te omzeilen door het geld op een externe rekening (van een kennis) te laten toekomen?
Hoe gaat die kennis dat uitleggen wanneer zijn bank vragen stelt over die betalingen? Als je snel op de radar van de witwascel wil staan, is dat dé manier.
 
Hoe gaat die kennis dat uitleggen wanneer zijn bank vragen stelt over die betalingen? Als je snel op de radar van de witwascel wil staan, is dat dé manier.
Inderdaad misschien niet de beste manier als het over grote hoeveelheden gaat, maar de occasionele payconic betaling als uiterste redmiddel is wel zo te omzeilen imo.
 
Met cafébazen of frituuruitbaters die hun businessmodel moeten herbekijken omdat ze niet meer op zwart geld kunnen teren heb ik toch ook weinig compassie. Er is in België zowat een zwart geld cultuur die iedereen oogluikend lijkt toe te laten, al zorgt het onrechtstreeks wel voor hogere belastingen op andere zaken omdat de staat een hoop geld misloopt dat verdwijnt in de zakken van frituur Marcel en café De Welkom. Ik heb het altijd raar gevonden dat iedereen staat te roepen op elke mogelijke vorm van "profiteren" maar dat er in de horeca (en de bouw) zonder enige probleem voor miljoenen aan belastingsontduiking mag gedaan worden.

Met horecapersoneel dat de helft van zijn fooien ziet verdwijnen omdat quasi niemand meer afrondt bij het betalen met bankcontact heb ik dan weer wel compassie. En toegegeven, ik vergeet het ook te veel om fooi te geven als ze het bedrag aan het intikken zijn op dat kaske.
 
Met cafébazen of frituuruitbaters die hun businessmodel moeten herbekijken omdat ze niet meer op zwart geld kunnen teren heb ik toch ook weinig compassie. Er is in België zowat een zwart geld cultuur die iedereen oogluikend lijkt toe te laten, al zorgt het onrechtstreeks wel voor hogere belastingen op andere zaken omdat de staat een hoop geld misloopt dat verdwijnt in de zakken van frituur Marcel en café De Welkom. Ik heb het altijd raar gevonden dat iedereen staat te roepen op elke mogelijke vorm van "profiteren" maar dat er in de horeca (en de bouw) zonder enige probleem voor miljoenen aan belastingsontduiking mag gedaan worden.

Met horecapersoneel dat de helft van zijn fooien ziet verdwijnen omdat quasi niemand meer afrondt bij het betalen met bankcontact heb ik dan weer wel compassie. En toegegeven, ik vergeet het ook te veel om fooi te geven als ze het bedrag aan het intikken zijn op dat kaske.
Dit dus. Een tijd terug, met de aanslag op die twee Zweden door een Tunesiër die hier illegaal verbleef, was er plots veel te doen rond de grote hoeveelheid mensen die hier illegaal verblijven. Wel, dat is ook enkel maar mogelijk door een alternatief circuit van zwart geld, maar die connectie maken velen niet. Ga overal, zeker in een stad, eens binnenvallen in de keukens van allerhande restaurants, ik ben benieuwd naar het % illegalen maar dat gaat volgens mij hoog zijn.
 
Met cafébazen of frituuruitbaters die hun businessmodel moeten herbekijken omdat ze niet meer op zwart geld kunnen teren heb ik toch ook weinig compassie. Er is in België zowat een zwart geld cultuur die iedereen oogluikend lijkt toe te laten, al zorgt het onrechtstreeks wel voor hogere belastingen op andere zaken omdat de staat een hoop geld misloopt dat verdwijnt in de zakken van frituur Marcel en café De Welkom. Ik heb het altijd raar gevonden dat iedereen staat te roepen op elke mogelijke vorm van "profiteren" maar dat er in de horeca (en de bouw) zonder enige probleem voor miljoenen aan belastingsontduiking mag gedaan worden.

Met horecapersoneel dat de helft van zijn fooien ziet verdwijnen omdat quasi niemand meer afrondt bij het betalen met bankcontact heb ik dan weer wel compassie. En toegegeven, ik vergeet het ook te veel om fooi te geven als ze het bedrag aan het intikken zijn op dat kaske.
Een systeem zoals in de USA is dan beter. Daar komt overal automatisch op de betaalterminal de vraag of (en hoeveel) fooi je wil geven.
Daar staat standaard 20% aangeduid (door hie heel het systeem daar werkt, je kan het veranderen indien gewenst). Hier zou dat dan gewoon de vraag kunnen zijn met een zelf in te geven bedrag.
 
Een systeem zoals in de USA is dan beter. Daar komt overal automatisch op de betaalterminal de vraag of (en hoeveel) fooi je wil geven.
Daar staat standaard 20% aangeduid (door hie heel het systeem daar werkt, je kan het veranderen indien gewenst). Hier zou dat dan gewoon de vraag kunnen zijn met een zelf in te geven bedrag.
Maar in de VS is de fooi ook het geld waar het personeel door betaald wordt, hier is het aan de restauranthouder om zijn personeel te betalen. Dus is die nood voor een fooi ook wel wat minder natuurlijk. Eigenlijk is een fooi in belgie ook weer gewoon zwart geld dat je aan het personeel geeft.
 
Een systeem zoals in de USA is dan beter. Daar komt overal automatisch op de betaalterminal de vraag of (en hoeveel) fooi je wil geven.
Daar staat standaard 20% aangeduid (door hie heel het systeem daar werkt, je kan het veranderen indien gewenst). Hier zou dat dan gewoon de vraag kunnen zijn met een zelf in te geven bedrag.
Dat komt hier toch ook al gewoon op de elektronische terminal? Ik hoor dat toch regelmatig als ik wat ga eten. Of bedoel je eerder een verplichting dan?
 
Maar in de VS is de fooi ook het geld waar het personeel door betaald wordt, hier is het aan de restauranthouder om zijn personeel te betalen. Dus is die nood voor een fooi ook wel wat minder natuurlijk. Eigenlijk is een fooi in belgie ook weer gewoon zwart geld dat je aan het personeel geeft.
Dat zeg ik toch met "ander systeem".
Dat komt hier toch ook al gewoon op de elektronische terminal? Ik hoor dat toch regelmatig als ik wat ga eten. Of bedoel je eerder een verplichting dan?
Ah nee geen verplichting, ik heb het hier gewoon nog nooit op een terminal zien verschijnen.
 
Met cash geld zeg je wel sneller tegen een ober om het bedrag af te ronden naar boven, met electronische betalingen doe je dat doorgaan toch veel minder. In de VS zit je daar nog altijd met het fooisysteem, dus eigenlijk is het geen excuus om geen fooi meer te geven.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan