Bordspelreview: Karak

Twee weken geleden ben ik naar Zomerspel te Merelbeke geweest. Enerzijds om de uitgevers te spreken waarmee we aangename contacten hebben, anderzijds om enkele interessante spellen aan de tand te voelen. Aangezien mijn twee kinderen mee waren, focuste ik voornamelijk op spellen die ook hen aanspraken. Een daarvan is Karak. Dit spel viel zo in de smaak dat ik het bestelde, waarna thuis nog extra speelplezier volgde.

In tegenstelling tot veel van de andere bordspelreviews, waarvan we spellen in kwestie van de uitgever krijgen of met een stevige korting kunnen aankopen, is de review van Karak er eentje op eigen initiatief. Dit spel werd al in 2017 uitgebracht, maar sinds dit jaar maakt het ook onderdeel uit van het assortiment van het Belgische Geronimo Games. Zij geven hiervan zowel de Nederlandstalige als Franstalige editie uit. Bijzonder veel heeft deze recente uitgever nog niet in hun gamma, maar wat wel opmerkelijk is, is dat er enkele toppers in hun assortiment zitten. Laten we even kijken of we Karak daar ook aan kunnen toevoegen.

IMG_20220529_151422.jpg


Op zoek naar monsters en goud

Karak kan gespeeld worden met een spelersaantal van twee tot en met vijf en is voornamelijk bedoeld voor kinderen vanaf zeven jaar. Het doel van het spel is heel eenvoudig: op het moment dat de draak wordt verslagen, moet je de meeste schatten in je bezit hebben. Karak is niet voor niets een dungeon crawler waarbij je de kerker leegrooft. Elke speler kiest een van de zes helden die elk twee unieke vaardigheden heeft. Daarvan krijgen ze een kartonnen speelfiguur en de bijhorende personagekaart. Deze kaart leggen ze op een tweelagig spelersbordje en daarop worden ook nog vijf levensfiches gelegd. De starttegel komt in het midden van alle spelers te liggen, alle personages nemen daarop plaats en de overige tegels worden gedekt aan de kant gelegd in een paar stapels. De monster- en schatfiches gaan in de zak, waarna de strijd kan losbarsten.

Twee tot vijf helden verkennen een erg donkere kerker op zoek naar goud.


Elke speler zal de kerker (of catacombe zoals in de spelregels staat) verkennen. Hierbij mag een held vier verplaatsingen doen. Vanop de starttegel zal de kerker verder worden uitgebreid. Hierbij pakt de speler die aan de beurt is een van de gedekte fiches en draait deze om. Die wordt dan aan de huidige tegel gelegd, waardoor de held een vak vooruit kan lopen. Is het een gang, dan wordt er nog een fiche genomen. Is het een zaal, dan wordt er een fiche uit de zak gehaald. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: ofwel is het een schat, ofwel een monster. Is het een monster, dan is de held in kwestie verplicht om ertegen te vechten. Elk monster heeft een bepaalde sterkte, aangegeven door een getal. De speler gooit dan met twee dobbelstenen. Is het aantal ogen hoger dan dat getal, dan wint de held. Is het gelijk, dan zet de held een stapje terug. Is de aantal ogen lager, dan krijgt de held ook nog één schade.

IMG_20220529_151854.jpg


Wie verslaat de draak?

De gevechten zijn voornamelijk geluksgebaseerd, aangezien dit wordt uitgevoerd met dobbelsteenworpen. Het toffe is echter dat je je held kunt upgraden met wapens en toverspreuken. Versla je een monster, dan verdien je soms een dolk, een bijl of een zwaard waarop een bepaalde aanvalskracht staat. Deze kun je dan bij de dobbelsteenworp tellen. Daarnaast heeft elke held unieke vaardigheden. Een van de vaardigheden van Horan de krijgsheer is dat hij een dobbelsteenworp opnieuw mag uitvoeren, waarbij dan enkel het tweede resultaat telt. Aderyn de schurk heeft dan weer genoeg aan een gelijkspel tegen een monster om te winnen en Argentus de tovenaar kan bijvoorbeeld door muren lopen. Elke held heeft twee vaardigheden, waardoor ze elk anders spelen. Ideaal om eens af te wisselen dus.

Hoewel een speler in principe vier bewegingsacties mag uitvoeren, geldt dat niet altijd. Kom je op een monsterfiche, dan moet je ertegen vechten. Ongeacht de uitkomst eindigt je beurt hierna. Hetzelfde geldt wanneer je een schatkist opent, al kan je zo'n schatkist zonder sleutel negeren, waarbij je de zaal gewoon passeert. Naast het verslaan van monsters, waarbij de helden soms een wapen te pakken krijgen, zitten er ook tien schatkistfiches in de zak. Heb je op het moment dat je op een schatkistfiche staat een sleutel in je bezit, dan mag je die kist open voor je neerleggen. Hiermee heb je één punt verdiend. Wie aan het einde van het spel, wanneer de draak verslagen is, de meeste punten heeft, wint. Wie de draak verslaat, verdient anderhalf punt. Hiermee wordt uiteraard ook de tiebreaker gebroken.

IMG_20220529_152154.jpg


Vervloek elkaar!

De opzet van Karak is heel eenvoudig en het is duidelijk dat dit bordspel specifiek kinderen als doelgroep heeft. Toch is het voor volwassenen ook fijn om de kerker te verkennen. Hou wel rekening met het feit dat zo goed als alles gebaseerd is op geluk. Je neemt namelijk blind kerkerfiches, moet daarna blind monsterfiches uit een zak trekken en vecht tegen de monsters met dobbelstenen. Wat je precies vindt, heb je ook niet altijd in de hand. Dat zorgt er ook voor dat kinderen kunnen winnen, want veel strategie komt er niet bij kijken. Dat gegeven maakt het voor hen ook een stuk leuker om mee te doen. Zelf vind ik de mogelijkheid tot het upgraden van de helden een van de leukste elementen, aangezien je de wapens en toverspreuken fysiek toevoegt aan je spelersbord.

Veel geluk en een portie interactie kenmerken Karak.


Daarnaast zorgt het vervloekingsfiche nog voor een leuk extraatje. Versla je een monster dat dit fiche vast heeft, dan mag je het vervloekingsfiche nemen en de twee unieke vaardigheden van een held naar keuze bedekken, waardoor die voor enkele beurten een arme ziel wordt van vlees en bloed, net zoals wij. Die fiche zal regelmatig van eigenaar wisselen, wat op zich toch een leuk element van interactie is. Karak zal hier ongetwijfeld regelmatig op tafel komen, want het valt zowel bij mijn twee kinderen als mezelf best in de smaak.

Conclusie

Karak is een erg leuk familiespel, maar hou er rekening mee dat er erg veel wordt geteerd op geluk. Je trekt blind kerkertegels, trekt ook willekeurig monsterfiches uit een zak en de gevechten tegen de diverse monsters voer je uit met dobbelstenen. Deze portie geluk zorgt er wel voor dat ook kinderen kunnen winnen, zonder de loef te worden afgestoken door mama of papa. Je personage kun je zelf upgraden met wapens en toverspreuken en het vervloekingsfiche zorgt voor wat interactie. Karak is kort gezegd een aanrader.

Pro

  • Unieke helden
  • Personages kun je upgraden
  • Interactie

Con

  • Teert heel wat op geluk
  • Kan wat lang aanvoelen
7

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Designer

Roman Hladík en Petr Mikša

Aantal spelers

2-5

Tijdsduur

45 minuten
 
Terug
Bovenaan