Het vrouwenpeloton

In de hypotetische situatie waar Mathieu morgen richting Roubaix rijdt een groepje met Merlier terwijl Philipsen 20 seconden verderop zit? Dan zou je denken dat hij idd gaat wachten...

Ik heb maar flarden gezien want eigenlijk meer Baskenland gevolgd maar SD rijdt hier tactisch wel een solide koers imo.
Dit dus. Kopecky heeft onderweg 5-6x aangevallen. Op het einde gewoon slim gebruikt gemaakt van Wiebes die erachter zat. Vos heeft haar ook 2x geklopt in een sprint dus heel zeker zal ze ook niet geweest zijn om tegen haar te sprinten. (In groep of met 2).
 
Scheve vergelijking gewoon want in realiteit zijn er weinig tot geen scenario's waar Mathieu in een groepje terecht kom waarin hij geen realistische kans heeft in de sprint.
Kopecky had ook een realistische kans lijkt me vermits ze de sprint wint, er was geen enkele reden om zo duidelijk niet te willen meerijden voor Lotte, geen enkele (imo).
 
Tsja de enige die nog wou rijden na Carrefour, komt die energie nu te kort wss.

Lotte zal er wel trots op zijn, maar als er een overwinning is die ik haar niet gunde is het deze wel. Als wereldkampioen zo'n koersgedrag vertonen is redelijk beschamend imo. Zie je Mathieu dit al doen morgen als die in zo'n situatie zou komen?
Ik weet niet of ze gewonnen had als ze had doorgetrokken en (samen met oa Vos) had mee gewerkt?

De manier waarop is een beetje 'meh' maar het is de winst die echt telt en de winnaar heeft achteraf gelijk zeker?
 
Eventjes janken om de koerstactiek van de winnaar omdat hun favoriet niet wint pfff...
Ik heb in het vrouwenpeleton alvast geen enkele favoriete, tenzij misschien Betsema in het veldrijden maar dat was afgelopen seizoen ook maar armoe troef :p .

Meer nog, als Mathieu zo zou koersen (bij de mannen heb ik wel een favoriet maar dat moet ik u niet vertellen :D ) zou ik uiteraard wel blij zijn dat hij morgen een tweede kassei heeft, maar zal ik de eerste zijn om toe te geven dat het een overwinning zonder al te veel glans is.
 
Ik snap de kritiek op Kopecky nu wel niet , dat ze niet meerijdt en daarnaast ook nog de vergelijking met MVDP.

- Kopecky had minder goede RVV
- Kopecky is de laatste rechtstreekse sprint confrontatie geklopt geweest door Vos (en vrij makkelijk toen).

- Kopecky heeft nu eenmaal niet de opperklasse die MVDP wel heeft waar hij het volledige peleton domineert. Moet Kopecky wel nog een beetje haar verstand gebruiken.

- ze was duidelijk de betere maar als ze wel doortrekt met een Vos naar de streep en hem dan verliest , wat ben je dan met je prachtige prestatie.

- Kopecky voert de forsing maar gaat niet doorknallen met een Vos in het wiel (logisch vond ik)
En met de snelste vrouw van het peleton die van achteruit komt (een mooi tactisch excuus en geen zwak excuus). Dus sparen voor de sprint was duidelijk de juiste keuze. (Ik dacht zelf dat ze nog een ultieme aanvalspoging ging doen eigenlijk (waarbij vos en trek naar elkaar zouden kijken).
 
Ik snap de kritiek op Kopecky nu wel niet , dat ze niet meerijdt en daarnaast ook nog de vergelijking met MVDP.

- Kopecky had minder goede RVV
- Kopecky is de laatste rechtstreekse sprint confrontatie geklopt geweest door Vos (en vrij makkelijk toen).

- Kopecky heeft nu eenmaal niet de opperklasse die MVDP wel heeft waar hij het volledige peleton domineert. Moet Kopecky wel nog een beetje haar verstand gebruiken.

- ze was duidelijk de betere maar als ze wel doortrekt met een Vos naar de streep en hem dan verliest , wat ben je dan met je prachtige prestatie.
Ik vergeleek Kopecky met VDP omdat ze beide wereldkampioen zijn. Dan ben je het toch wel aan uw status verplicht om die trui eer aan te doen. Zie ook Mathieu zijn commentaar na GW waarin hij zei dat je als wereldkampioen toch moet meerijden.

Uw laatste stelling kan je ook omdraaien. Wat als ze wacht op Wiebes en die verliest vervolgens de sprint? In geen van beide gevallen ben je zeker van de uitkomst, men doet hier alsof Wiebes eventjes iedereen er zou op leggen moest ze erbij gekomen zijn. Het is hier nog wel een klassieker waar het vaker aankomt op frisheid ipv absolute sprintsnelheid tegenover een simpele rit in lijn bv.

- Kopecky voert de forsing maar gaat niet doorknallen met een Vos in het wiel (logisch vond ik)
En met de snelste vrouw van het peleton die van achteruit komt (een mooi tactisch excuus en geen zwak excuus). Dus sparen voor de sprint was duidelijk de juiste keuze. (Ik dacht zelf dat ze nog een ultieme aanvalspoging ging doen eigenlijk (waarbij vos en trek naar elkaar zouden kijken).
Waarom is dat logisch? Hier ook weer: er wordt precies gedaan of Kopecky een slak is in de spurt. Vos is ook geen rasspurter hè. Intrinsiek wellicht wat sneller, maar zo groot is dat verschil toch ook weer niet. De ploegleiding zij ook gewoon tegen haar dat ze moest geloven in haar sprint, er waren ook geen consignes om te wachten op Wiebes voor zover ik weet.

En ik vind dat helemaal geen mooi tactisch excuus. Die groep van Wiebes is geëindigd op een halve minuut, terwijl er vooraan amper deftig werd doorgereden. Die zaten toch wel te ver om terug te komen na Carrefour. Kopecky had gewoon schrik van Vos in de spurt en dat was nergens voor nodig imo.

Het is voor alle duidelijkheid trouwens zeker een verdiende overwinning van Kopecky hè jongens, bij de twee besten in koers en dan nog eens de sterkste sprint, dan heb je het uiteraard niet gestolen of niet verdiend. Ik stel mij gewoon vragen bij haar koersgedrag na/tussen de kasseistroken dat ik gewoon wereldkampioen onwaardig vind.
 
Tsja de enige die nog wou rijden na Carrefour, komt die energie nu te kort wss.

Lotte zal er wel trots op zijn, maar als er een overwinning is die ik haar niet gunde is het deze wel. Als wereldkampioen zo'n koersgedrag vertonen is redelijk beschamend imo. Zie je Mathieu dit al doen morgen als die in zo'n situatie zou komen?
Komaan zeg... Dit als wielerfan zeggen is redelijk beschamend imo. Het is een teamsport. Niet meerijden omdat een snelle ploegmaat in een achtervolgende groep zit is één van de meest gebruikelijke en logische strategieën. Wanneer een renster/renner dat niet doet, wordt die er heel vaak op afgerekend. Komt Wiebes erbij, dan is het zonder pech een quasi zekere overwinning. Beeld je eens in dat Kopecky hier keiveel kopwerk doet om dan geklopt te worden door Vos of Balsamo terwijl de achtervolgers op 15 seconden binnenkomen en Wiebes daar met de vingers in de neus de sprint wint. Dan heb je gewoon dom gereden. Vos oogde vandaag heel sterk en met Balsamo ben je nooit klaar.

Als er morgen een groepje van zes weg is met daarbij Van der Poel, Pedersen, Merlier (op hangen en wurgen) + Moscon, Lazkano en Naesen met een voorsprong die continu rond de 20 seconden is op een groepje met Philipsen als overduidelijk rapste man, dan zou ik het extreem dom vinden moest Van der Poel z'n kas leegrijden vooraan.

Die vergelijking is compleet eerlijk want:
- De waardeverhouding tussen Pedersen en MVdP is dezelfde als tussen Vos en Kopecky. De wereldkampioen is normaal favoriet maar recent wel nog geklopt door de andere.
- De op papier snelste in de groep (Merlier / Balsamo) is mee met een ploegmaat die duidelijk ondergeschikt is. Hoewel die sprinter duidelijk niet fris is, wil je er niet per se samen met naar de meet rijden.
- Philipsen is in een sprint in Roubaix in mijn ogen topfavoriet als die kan gegangmaakt worden door Van der Poel, net zoals Wiebes dat is als ze Kopecky voor zich heeft.

Van der Poel kan sprints verliezen in klassiekers. Dat hebben we 3 jaar geleden gezien in zowel Roubaix als Vlaanderen en recenter in het niveau eronder, zoals vorig jaar in de E3 en dit jaar in Gent-Wevelgem. Van der Poel die Philipsen gangmaakt is wel een succesformule gebleken.

Ik zie zelf trouwens Van der Poel liever winnen dan Philipsen, dus dit is geen favoritisme, net zoals ik toevallig minstens zoveel fan ben van Vos en Balsamo als van Kopecky. 🤷 Kopecky heeft gewoon het gebruikelijke ploegenspel gespeeld, en daar is niks mis mee.
 
Laatst bewerkt:
Komaan zeg... Dit als wielerfan zeggen is redelijk beschamend imo.
Beschamend waarom?

Is toch vrij logisch dat je iemand niet graag ziet winnen als die de hele tijd niet heeft meegereden? Ik kijk in de eerste plaats nog altijd naar de koers om koers te zien. Als VDP morgen weg is met een select groepje en dan geen poot uitsteekt terwijl meer anderen dat wel doen, zie ik ook liever VDP niet winnen. Dat lijkt me normaal als wielerfan en allesbehalve beschamend te noemen hoor.

Naar mijn mening wordt hier toch overgereageerd op mijn eerste post hoor. Ik gaf gewoon aan dat ik de Kopecky de winst niet gunde omwille van haar defensief koersgedrag, niet meer niet minder. In GW had ik bv. VDP graag zien winnen omdat hij het aandurfde om met Pedersen naar de meet te gaan hoewel die perfect niet mee had kunnen zijn. Dat getuigde van lef en dat mocht gerust beloond worden van mij, hoewel ik an sich niet de grootste VDP-fan ben.
 
Tsja de enige die nog wou rijden na Carrefour, komt die energie nu te kort wss.

Lotte zal er wel trots op zijn, maar als er een overwinning is die ik haar niet gunde is het deze wel. Als wereldkampioen zo'n koersgedrag vertonen is redelijk beschamend imo. Zie je Mathieu dit al doen morgen als die in zo'n situatie zou komen?

Ik vergeleek Kopecky met VDP omdat ze beide wereldkampioen zijn. Dan ben je het toch wel aan uw status verplicht om die trui eer aan te doen. Zie ook Mathieu zijn commentaar na GW waarin hij zei dat je als wereldkampioen toch moet meerijden.
Uw laatste stelling kan je ook omdraaien. Wat als ze wacht op Wiebes en die verliest vervolgens de sprint? In geen van beide gevallen ben je zeker van de uitkomst, men doet hier alsof Wiebes eventjes iedereen er zou op leggen moest ze erbij gekomen zijn. Het is hier nog wel een klassieker waar het vaker aankomt op frisheid ipv absolute sprintsnelheid tegenover een simpele rit in lijn bv.


Waarom is dat logisch? Hier ook weer: er wordt precies gedaan of Kopecky een slak is in de spurt. Vos is ook geen rasspurter hè. Intrinsiek wellicht wat sneller, maar zo groot is dat verschil toch ook weer niet. De ploegleiding zij ook gewoon tegen haar dat ze moest geloven in haar sprint, er waren ook geen consignes om te wachten op Wiebes voor zover ik weet.

En ik vind dat helemaal geen mooi tactisch excuus. Die groep van Wiebes is geëindigd op een halve minuut, terwijl er vooraan amper deftig werd doorgereden. Die zaten toch wel te ver om terug te komen na Carrefour. Kopecky had gewoon schrik van Vos in de spurt en dat was nergens voor nodig imo.

Het is voor alle duidelijkheid trouwens zeker een verdiende overwinning van Kopecky hè jongens, bij de twee besten in koers en dan nog eens de sterkste sprint, dan heb je het uiteraard niet gestolen of niet verdiend. Ik stel mij gewoon vragen bij haar koersgedrag na/tussen de kasseistroken dat ik gewoon wereldkampioen onwaardig vind.
Als mvdp, terug met Pedersen naar de meet zou gaan en Philipsen zit op 30" en mvdp krijgt Pedersen er niet af , dan ben ik er 100% zeker van dat hij dit gaat doen

Daarnaast is iedereen akkoord dat mvdp dom heeft gekoerst in GW. Mocht hij weer koersen zoals in GW , dan zou hij weer heel dom koersen.

MVDP heeft schoon gekoerst akkoord, maar hij heeft hem niet gewonnen, binnen 5 jaar is iedereen vergeten hoe schoon hij heeft Gekoerst.

WK waardig dat wel en Gent Wevelgem kan je inderdaad als coureur nog eens cadeau doen blijkbaar. Maar ik win Roubaix liever WK onwaardig dan WK waardig 2de of 3de worden.
----
Wiebes zat net als Kopecky in het wiel en dus al lange tijd aan het uitrusten. als Wiebes terug kwam waren ze nog zekerder van de overwinning dan Wiebes en Kopecky apart in een groep.

Vos is in principe sneller dan Kopecky.
Geen rassprinter, maar op gelijk niveau wel sneller!

De reden waarom ze zo oppermachtig kon winnen was onderandere omdat ze de laatste km's in die wielen kon zitten.

Sorry tactisch heeft Kopecky alles perfect gedaan en het is niet omdat je WK bent dat je plots lijk een idioot moet koersen.

Als nog eens een sprinter (Cavendish/Merlier) WK wordt, moet die dan ook beginnen aanvallen en zotte dingen doen ? Ahjah want dat is WK-Waardig ?
 
Ik ben van mening dat Kopecky gisteren veruit de sterkste was en zeker ook in koers. Ze heeft de koers volledig zelf opengebroken met een 5 tal splijtende demarrages. En die laatste 20km dat was puur ploegtactiek met Wiebes in de achtervolgende groep. Iedereen in haar plaats zou vrijwel altijd hetzelfde doen.
 
Terug
Bovenaan