Het verhaal van Vlaanderen

Het verhaal van Vlaanderen

Er is ook een podcast die ontelbare keren interessanter is dan deze zeer beknopte aflevering.

Bart Van Loo kreeg destijds met z’n boek toch ook wat kritiek uit academische hoek omdat hij soms wat veel z’n fantasie gebruikte maar het is wel een aanrader!
Vooral kritiek omdat hij geschiedenis presenteerde als een verhaal van Grote Mannen (en Vrouwen in véél mindere mate), terwijl "echt" historisch onderzoek daar al lang niet meer over gaat. "Grote mannen"-geschiedenis is een negentiende eeuwse visie. Zijn grote verdienste is dat hij geschiedenis ongelofelijk boeiend maakte voor een héél groot publiek. Iedere keer dat ik dat boek zie heb ik goesting om een fles Bourgogne te openen en opnieuw te lezen over het Banket van de Fazant. In Frankrijk moet het Bal des Ardentes ook wel ... euhm ... "interessant" zijn geweest.

In deze aflevering had er gerust (véél) meer aandacht mogen zijn naar de relatie tussen hertog, stad en adel. Dat waren toch drie polen die elkaar af en toe bekampten en onze staatkundige geschiedenis bepaalde. Na de successiecrisis toen Jan III van Brabant stierf is de Blijde Intrede in voege gegaan, toch ook een belangrijk staatkundig moment dat bij elke wissel van de troon een spannend moment was. De ene heerser werd wat harder beteugeld dan de andere.

En wat zit die Waes nu te bazelen dat de schone tijden gedaan waren? Het schoonste gloriemoment moet er verdorie nog aankomen, de Gouden Eeuw van Antwerpen! Ik hoop nog altijd dat er een Assassins Creed komt van Antwerpen in 1585.

Damn, een Verhaal van de Lage Landen. :love2:

Reynebeau was wel mederedacteur van het boeiende "Wereldgeschiedenis van Vlaanderen". Toch wel een aanrader voor wie wat dieper wil duiken in onze geschiedenis.

Waes was wel héél snel door de Bourgondische hertogen heengefietst, maar misschien verdient die periode wel een eigen serie.
Een Verhaal van de Lage Landen zou heel tof zijn, maar anderzijds heb je daar ook wel op een bepaald moment héél uiteenlopende verhalen.

En heel wat 'episodes' verdienen eigenlijk hun eigen serie hé. Ze zijn elk tijdperk serieus wat eeuwen aan het overslaan. Voor zover ik begrepen heb gaan ze bijvoorbeeld na 1585 bijna meteen over naar de Brabantse Omwenteling. Da's ook bijna 200 jaar zeer boeiende geschiedenis overslaan, waar eigenlijk heel weinig mensen iets van kennen.

Het is jammer dat wij geen eigen streamingdienst met een groot budget hebben, een ongekleurde prestigereeks over het verhaal van België zou mooi zijn. Of de Lage Landen, idd. Sowieso zal alles wat de VRT doet altijd de stempel krijgen ‘beïnvloed door’ terecht of onterecht.
Ongekleurd ga je nooit hebben, en tien keer liever dat dit bij de VRT zit dan bij DPG Media of SBS. We kunnen nu soms klagen over Waes, maar dan had je misschien Jonas Van Geel of James Cooke gehad als presentatoren. En waren bij DPG alle re-enactments door Nathalie Meskens en Jelle Cleymans gedaan.
Het schoonste gloriemoment moet er verdorie nog aankomen, de Gouden Eeuw van Antwerpen! Ik hoop nog altijd dat er een Assassins Creed komt van Antwerpen in 1585.
:love:

Dat daar ook nog geen film of serie van geschoten is. Daar zit zoveel potentieel in. We hebben zoveel bronnen van eerstelijnsgetuigen dat we die belegering bijna dag per dag kunnen volgen.

Ongekleurd ga je nooit hebben, en tien keer liever dat dit bij de VRT zit dan bij DPG Media of SBS. We kunnen nu soms klagen over Waes, maar dan had je misschien Jonas Van Geel of James Cooke gehad als presentatoren. En waren bij DPG alle re-enactments door Nathalie Meskens en Jelle Cleymans gedaan.
hola, Axel Daeseleire, de Tom Waes van de VTM, kan ook nog dienen he.

:love:
Daarmee dat ik bedoelde een ‘echte’ streamer, een grote speler die iets regionaals wil bieden. Maar voor India of Amerika is de markt groot genoeg, voor België gaan ze die moeite niet doen.

En als je spreekt over de paus in Avignon, leg dan ook eens uit hoe die daar gekomen is, al is het kort, veel gaan dat niet weten. Man, dit is gewoon zo oppervlakkig :(

Ik hoop nog altijd dat er een Assassins Creed komt van Antwerpen in 1585.

Ik zie het zo voor mij: Door de haven sluipen en van mast naar mast op zoek naar een galjoen vol illegale cocaplanten, de kunstroof van de eeuw plegen en enkele Rubens schilderijen stelen uit de Kathedraal ten voordele van het proletariaat uit de Seefhoek of de corrupte burgemeester assasineren die op een banket met enkele patriciërs een Kruidendrank zonder suiker aan het drinken is, hij zou nog iets geroepen hebben maar niemand heeft iets gehoord door de luide polyfone gezangen.

Ik zie het zo voor mij: Door de haven sluipen en van mast naar mast op zoek naar een galjoen vol illegale cocaplanten, de kunstroof van de eeuw plegen en enkele Rubens schilderijen stelen uit de Kathedraal ten voordele van het proletariaat uit de Seefhoek of de corrupte burgemeester assasineren die op een banket met enkele patriciërs een Kruidendrank zonder suiker aan het drinken is, hij zou nog iets geroepen hebben maar niemand heeft iets gehoord door de luide polyfone gezangen.
In 1585 was Rubens 8 en woonde hij nog in Keulen :unsure:. De haven was ook geblokkeerd, dus zo veel volgeladen galjoenen gaan er ook niet gelegen hebben.

#partypooper

In 1585 was Rubens 8 en woonde hij nog in Keulen :unsure:. De haven was ook geblokkeerd, dus zo veel volgeladen galjoenen gaan er ook niet gelegen hebben.

#partypooper
Je hebt in 1585 wel een grote kans op Hollywoodiaanse baysplosions! De schepenbrug van Parma werd toch op een zeer indrukwekkende wijze aangevallen door de Staatsgezinden.

De stad was door een grote schipbrug geblokkeerd voor de scheepvaart. In april ondernamen de Antwerpenaren een poging ze op te blazen met de mijnschepen "Fortuin" en "Hoop".[7] Dertienhonderd mensen (vriend en vijand) kwamen bij de enorme explosies om het leven. De koningsgezinden keken gebiologeerd naar de schitterende lichtjes van de vaartuigen, de brug stroomde vol met toeschouwers die met een mengeling van verwondering, blijdschap en angst toekeken. De Schelde was door de branders prachtig verlicht, het schijnsel van harnassen en vaandels gaf een mooi effect. Toen de soldaten zagen dat de branders een voor een doofden, verdween de vrees. Ze verbaasden zich over de onderneming, sommige beschimpten zelfs de staatsen, er werden soldatengrapjes gemaakt over de mislukte onderneming. Strada schrijft: "Aangezien dat er bij heugenis van alle eeuwen niets verschrikkelijkers gehoord is" en vervolgt: "Het dodelijke schip barstte met zo'n afgrijselijke knal dat het leek alsof de hemel naar beneden kwam vallen, het onderste werd gemengd met het bovenste. Zelfs de aardbol leek te sidderen. Na het bliksemen en donderen viel er een stortregen van kogels, er volgde een zonderlinge neerslag dat niemand zou geloven dat het gebeuren kon, als het niet gebeurd was." Hij vervolgt met: "De Schelde wonderbaarlijk opgapende scheen eerst de diepten van haar grond te ontbloten, sloeg daarna over de dijken, de beweging van de springende aarde strekte 9000 stappen uit"

Er werden tot op een afstand van tien kilometer nog grote stenen gevonden, diep ingeslagen in de grond, welke van de explosie afkomstig waren. Slachtoffers waren "gelijk als licht kaf door de lucht" gevlogen. Een hopman uit de Mariaschans overleefde op wonderbaarlijk wijze: hij werd uit zijn schans geblazen, bleef een tijdje in de lucht, viel in de Schelde, wist in het water zichzelf te ontdoen van zijn harnas en wist levend en wel naar de oever te zwemmen. Een jonge soldaat die dienstdeed bij de lijfwachten van Parma, werd van Vlaanderen naar Brabant geblazen. Hij raakte slechts lichtgewond aan zijn schouder. Hij verklaarde: "Opgetild te zijn, daarna over de stroom gevlogen te zijn als een kogel die uit een fors kanon geschoten was" Algemeen waren de koningsgezinden het er over eens: dit wapen kon niet door mensen gemaakt zijn, maar moest duivelswerk zijn. Het dodelijke vuur kon niet anders dan hellevuur zijn. Een sergeant maakte melding van achthonderd doden, zonder de gewonden mee te rekenen, waarvan velen hun ledematen kwijtraakten.[3] Ondanks de enorme explosie raakte de brug niet zwaar beschadigd. Parma's werklieden wisten de schade in drie dagen tijd te herstellen.[8]

#partypooper

Ook toen hij acht was, was hij een talent. Zie maar deze prachtige pieta in wasco circa 1579. Helaas verloren gegaan bij de Grote papier ophaling van 1994.

gettyimages-1169335068-612x612.jpg

Je hebt in 1585 wel een grote kans op Hollywoodiaanse baysplosions! De schepenbrug van Parma werd toch op een zeer indrukwekkende wijze aangevallen door de Staatsgezinden.
Ja, absoluut. Wel zeer amateuristisch, ze hadden ook 4 brandschepen op de brug laten afvaren ... maar die hadden ze meteen bij vertrek in brand gestoken waardoor ze al zonken nog voor ze bij de brug geraakten.

Ook bij de aanval in mei zouden er mogelijk explosies gebruikt zijn. En volgens een brief die ik destijds in mijn onderzoek ben tegengekomen waren die explosies tot in Haarlem te horen.

“Men heeft hier ghisteren nacht buyten op de bleyckerijen eertbevinghe ende donderinghe gehoort. Zoo verclaeren die reysende quamen mede, zoodat wij estimeren die van Antwerpen ende Zeelant eenighe scepen met vierwerck sullen hebben doen springhen. De Heere laeter ons wat goets van hooren.”

Ik geloof daar nog altijd niet echt in :p.

Persoonlijk vind ik het een fantastische reeks, gewoon al omdat ik mijn zoon (9 jaar) zo begeesterd zie door dat programma én dat het ook mij én mijn 71-jarige vader kan aanspreken. Veel series die educatief zijn, zal je zo niet vinden.

Stel je voor dat men "het verhaal van de wereld" zo kan maken. Met bij wijze van spreken elke 50 jaar sinds pakweg 1000 voor christus één aflevering, met die 50 jaar reducerent tot 10 jaar tegen 2022 :). Goed voor zo'n 100 afleveringen en dan nog zou het gigantisch onvolledig zijn, maar het zou wel voor véél mensen héél wat meer begrip voor andere werelden opleveren.

Eigenlijk nog iets voor national geographic of BBC :)

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het een fantastische reeks, gewoon al omdat ik mijn zoon (9 jaar) zo begeesterd zie door dat programma én dat het ook mij én mijn 71-jarige vader kan aanspreken. Veel serieus die educatief zijn, zal je zo niet vinden.

Stel je voor dat men "het verhaal van de wereld" zo kan maken. Met bij wijze van spreken elke 50 jaar sinds pakweg 1000 voor christus één aflevering, met die 50 jaar reducerent tot 10 jaar tegen 2022 :). Goed voor zo'n 100 afleveringen en dan nog zou het gigantisch onvolledig zijn, maar het zou wel voor véél mensen héél wat meer begrip voor andere werelden opleveren.

Eigenlijk nog iets voor national geographic of BBC :)
Dat bestaat

😀

EDIT: Was maar een grapje hé, ik weet nog dat ik die film zag bij mijn nonkel thuis als manneke van 5 jaar. fascineerde mij enorm, al was het maar om de flauwe humor die ik wss nog niet half begreep.

Laatst bewerkt:
....

Bart Van Loo kreeg destijds met z’n boek toch ook wat kritiek uit academische hoek omdat hij soms wat veel z’n fantasie gebruikte maar het is wel een aanrader!
Mijn mening is niet zo breed gedragen, maar: ik vond het een ontzettend saai boek. Mede door het feit dat het idd nogal gedateerd is qua aanpak, maar ook gewoon: saai geschreven. Het is een schrijfstijl die veel historici typeert, en waar ik hoegenaamd geen fan van ben.
Enfin, en nu ben ik hier weg vooraleer ik op de brandstapel beland....😬

Mijn mening is niet zo breed gedragen, maar: ik vond het een ontzettend saai boek. Mede door het feit dat het idd nogal gedateerd is qua aanpak, maar ook gewoon: saai geschreven. Het is een schrijfstijl die veel historici typeert, en waar ik hoegenaamd geen fan van ben.
Goh, "saaiheid" is subjectief. Ik vond het net héél goed en vlot en beklijvend geschreven, maar je mag gerust een voorbeeld geven van een historisch werk waarvan jij vind dat het goed is gescheven. Dan leren we zo een andere schrijver kennen.

Ik ben nu niet de juiste man om te gaan verkondigen wat een boeiende schrijfstijl is want daar voor lees ik veel weinig maar in vergelijking met mijn academische boeken uit lang vervlogen tijden, is dat wel een verademing moet ik zeggen.

Het viel wel mee gisteren. Vooral dat ik dingen bijleer als het Coudenbergpaleis (nog nooit van gehoord, nog nooit geweest), en dat graf van Maria van Bourgondië (ook nog nooit geweest denk ik).
Ik kan me voorstellen dat er nog meer mensen zijn die denken: 'daar maken we eens een daguitstapje van'.

Waes was wel héél snel door de Bourgondische hertogen heengefietst, maar misschien verdient die periode wel een eigen serie.

Een hoog 'game of thrones' gehalte he in die periode. De manipulatieve Filips de Goede, de wacko Karel de Stoute, de sterke vrouw Maria van Bourgondië, allemaal machtsspelletjes, intriges enz.
(uiteraard weet ik ook wel dat het andersom is en GoT eigenlijk geïnspireerd is door de echte middeleeuwen)

Goh, "saaiheid" is subjectief. Ik vond het net héél goed en vlot en beklijvend geschreven, maar je mag gerust een voorbeeld geven van een historisch werk waarvan jij vind dat het goed is gescheven. Dan leren we zo een andere schrijver kennen.
Toegegeven, ik lees heel weinig historische werken en dat om 2 redenen: 1) deed ik al genoeg op professioneel vlak, en 2) ik vind de overgrote meerderheid gewoon niet boeiend genoeg geschreven.
Tijdje geleden dan toch maar eens de Bourgondiërs gelezen omdat iedereen er zo lyrisch over was. Sindsdien is dat boek een beetje mijn pet peeve geworden; iedereen die maar blijft beweren hoe fantastisch het is.... terwijl ik eigenlijk niet meer zie/lees dan een zoveelste historisch werk (akkoord, sommige zijn veel erger, maar dat maakt dit nog niet goed - in mijn beleving). Wanneer ik lees, wil ik geëntertained worden, en historische werken a la Bourgondiërs doen dat voor mij simpelweg niet; komt over als een cursus geschiedenis aan de universiteit die iets beter geschreven is. Vroeger heb ik wel wat van Tom Holland gelezen dat ik zeker niet slecht vond, maar ook niet al zijn werken.

Toegegeven, ik lees heel weinig historische werken en dat om 2 redenen: 1) deed ik al genoeg op professioneel vlak, en 2) ik vind de overgrote meerderheid gewoon niet boeiend genoeg geschreven.
Tijdje geleden dan toch maar eens de Bourgondiërs gelezen omdat iedereen er zo lyrisch over was. Sindsdien is dat boek een beetje mijn pet peeve geworden; iedereen die maar blijft beweren hoe fantastisch het is.... terwijl ik eigenlijk niet meer zie/lees dan een zoveelste historisch werk (akkoord, sommige zijn veel erger, maar dat maakt dit nog niet goed - in mijn beleving). Wanneer ik lees, wil ik geëntertained worden, en historische werken a la Bourgondiërs doen dat voor mij simpelweg niet; komt over als een cursus geschiedenis aan de universiteit die iets beter geschreven is. Vroeger heb ik wel wat van Tom Holland gelezen dat ik zeker niet slecht vond, maar ook niet al zijn werken.
Ik stel me de vraag of die combinatie van entertainment - je geeft zelf aan dat je dit wil wanneer je leest, dus ik stel vast dat dit primeert - en informatieoverdracht wel haalbaar is. Bart Van Loo schrijft een vorm van populaire wetenschap, net zoals Bill Bryson dat doet met zijn schitterende A short history of nearly everything ook al is die man een leek. Als je met de ogen van een kritische wetenschapper naar die werken gaat kijken ga je altijd kritiek kunnen formuleren, want zowel geschiedenis als exacte wetenschappen zijn altijd aan verandering onderhevig door nieuwe inzichten. Populair-wetenschappelijke werken maken de brug tussen de academische wereld en de wereld daarbuiten. Sowieso ga je opofferingen moeten doen, want als je boeken niet leesbaar zijn voor een leek gaat de boekenverkoop tegenslaan.

Mijn vriendin lachtte mij al uit toen hij over de Bourgondiërs begon.
Hij begon het verhaal met over één figuur te praten die superbelangrijk was.
Waes: "En die man heette..;'
Ik direct 'Filips de Stoute!'
Waes: 'Filips de Goede!'
Mijn vriendin: 'haha ge waart verkeerd'
-_-

TBH, de podcastreeks van de Bourgondiërs van BVL is al zo boeiend dat de meerwaarde van een reeks mij beperkt lijkt.

Blijkbaar was de vorige aflevering over de guldensporenslag dus ook al sterk gebaseerd op de opvattingen van jan Dumolyn. Best gek dat die mens tegenwoordig zoveel invloed krijgt. Een flamingantische communist, die zowel één van de spilfiguren van het Vlaamse Canon is, alswel belangrijke bijdrages levert aan een reeks als deze.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan