Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Well-known member
Vond het een toffe aflevering maar dat oud-nederlands doet mij vooral terugdenken aan traumas uit het 5de middelbaar
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vond het een toffe aflevering maar dat oud-nederlands doet mij vooral terugdenken aan traumas uit het 5de middelbaar

Ik denk dat het het nadeel is van grotendeels bouwen op literaire bronnen, dat is quasi altijd "grote mannengeschiedenis". "Het volk" is enkel nuttig als een soort vormeloze massa die tevreden of kwaad is zonder veel personaliteit.En van “het verhaal van gewone mensen” heb ik eigenlijk nog niet veel gemerkt, uiteindelijk is het vooral een uur met klinkende namen uit de geschiedenis gooien.
Dat is voor mij ook de grootste gemiste kans van deze reeks. Ik snap wel dat ze de grote verhalen volgen, maar die voegen niets nieuws toe aan de algemene kennis van de Vlamingen over de geschiedenis van hun regio. Die zouden ze in principe eigenlijk al grotendeels moeten kennen. Nu ja, ik heb me ook als historicus toegelegd op de microstoria, dus ik ben daar extra biased in. De grote verhalen zijn uiteraard ook altijd boeiend, maar het zijn de zaken die je een inkijk tonen in het leven van toen dat ik altijd het meest fascinerend vind.Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase
Meh ik vond het maar een flauwe aflevering, veel te lang uitgesponnen. En van “het verhaal van gewone mensen” heb ik eigenlijk nog niet veel gemerkt, uiteindelijk is het vooral een uur met klinkende namen uit de geschiedenis gooien.
Opnieuw interessante aflevering toch over deze wat onderbelichte periode . Het ontstaan van Vlaanderen . Dat dat vooral West en Oost Vlaanderen is (en Zeeuws en Frans Vlaanderen )is toch algemeen geweten ?
Ook hier is toch een echt gemiste kans om eindelijk eens de geschiedenis te vertellen van die andere regio's die het huidige Vlaanderen uitmaken? Het is toch niet omdat je het Verhaal van (wat nu) Vlaanderen (is) vertelt, dat je - wanneer het over de middeleeuwen gaat - het enkel mag hebben over het gelijknamige Graafschap? Het verhaal van het Hertogdom Brabant (dat o.a. de Graafschappen Leuven, Antwerpen en Brussel omvatte), het Graafschap Loon, de Heerlijkheid Mechelen, ... je kan de geschiedenis van Vlaanderen niet vertellen als je de geschiedenis van 3/4de van de regio negeert.
Volgens wikipedia is het hertogdom Brabant pas ontstaan in de late middeleeuwen >1183, dus misschien in de volgende aflevering?Ook hier is toch een echt gemiste kans om eindelijk eens de geschiedenis te vertellen van die andere regio's die het huidige Vlaanderen uitmaken? Het is toch niet omdat je het Verhaal van (wat nu) Vlaanderen (is) vertelt, dat je - wanneer het over de middeleeuwen gaat - het enkel mag hebben over het gelijknamige Graafschap? Het verhaal van het Hertogdom Brabant (dat o.a. de Graafschappen Leuven, Antwerpen en Brussel omvatte), het Graafschap Loon, de Heerlijkheid Mechelen, ... je kan de geschiedenis van Vlaanderen niet vertellen als je de geschiedenis van 3/4de van de regio negeert.
| Jaren | Uitzenddatum | Live kijkcijfers (niet online) | ||
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | De prehistorie | ca. 38.000 - 58 v.Chr | 1 januari 2023 | 1.115.466 | |
| 2. | De Romeinen komen | 58 v.Chr - 476 | 8 januari 2023 | 1.208.201 | |
| 3. | De duistere middeleeuwen | 476 - 1050 | 15 januari 2023 | ||
| 4. | Het ontstaan van de steden | 1050 - 1300 | 22 januari 2023 | ||
| 5. | De Bourgondische tijd | 1300 - 1500 | 29 januari 2023 | ||
| 6. | De Spaanse tijd | 1500 - 1650 | 5 februari 2023 | ||
| 7. | Het ontstaan van België | 1650 - 1830 | 12 februari 2023 | ||
| 8. | De industriële revolutie en de belle époque | 1830 - 1913 | 19 februari 2023 | ||
| 9. | De Eerste Wereldoorlog en het interbellum | 1914 - 1940 | 26 februari 2023 | ||
| 10. | De Tweede Wereldoorlog en de hedendaagse tijd | vanaf 1940 | 5 maart 2023 |
Allez, geluk dat er geen examen volgt, want dees is een dikke buis.Zwakke aflevering vond ik.
Continue gooien met grote woorden als "hier gebeurde iets heel belangrijks" "hier gebeurde iets heel interessants" ... gevolgd door ne kerel dat een erfenis kreeg van wat landgoed 1000 jaar geleden who gives a fuck. Daarna vielen Vikings binnen in een Klooster en moesten 4 paters door een bos gaan lopen met relikwien whatever. Vervolgens sterft de graaf van dat stukske westvlaanderen en wordt zijn 15 jarige zoon de nieuwe baas, daarna weten ze ff niet wat er gebeurd is maar is de hele shithole op een paar jaar getransformeerd in het centrum van Europa, en da zou dan komen door een muur dat ze teruggevonden hebben rond een Frans dorpke. OK. Aja en dan hebben ze ook nog botten teruggevonden 20 jaar geleden waarvan de geschiedkundigen het niet waard vinden om daar een DNA check op te doen. Dat was het dan.
Ik vind ook dat de aandacht ook maar continue gelegd wordt op geweld, ne pater wiens kop wordt ingeslagen door een viking onder een altaar OK dan. Ne kerel dat zich opgehangen heeft aan een boom op zondag om 20u15 OK dan. "Volgende week alweer een hoop zwaarden en moorden".
Ik was ooit heel even historicus in spé dus ik ken de grote lijnen uiteraard nog (mits dikke laag stof) maar de microstoria is een grote onbekende dus dat had voor mij persoonlijk een zeer boeiende reeks kunnen zijn.Nu ja, ik heb me ook als historicus toegelegd op de microstoria, dus ik ben daar extra biased in. De grote verhalen zijn uiteraard ook altijd boeiend, maar het zijn de zaken die je een inkijk tonen in het leven van toen dat ik altijd het meest fascinerend vind.
Meh ik vond het maar een flauwe aflevering, veel te lang uitgesponnen. En van “het verhaal van gewone mensen” heb ik eigenlijk nog niet veel gemerkt, uiteindelijk is het vooral een uur met klinkende namen uit de geschiedenis gooien.
Het is waar dat gewone, ongeletterde mensen niets van geschreven bronnen achterlieten, maar er zijn wel genoeg bronnen beschikbaar om "hun" verhaal uit af te leiden. Dat gaat van archeologische bronnen (zoals zelfs een mestput boeiende info kan geven of medische info die kan worden afgeleid van skeletten) tot kronieken, gerechtelijke documenten of inventarislijsten. De kaas en de wormen van Carlo Ginzburg is het gekendste voorbeeld van microstoria in de geschiedschrijving: de schets van een ongeletterde zestiende eeuwse molenaar op basis van gerechtelijke documenten van de inquisitie.Hoe kan je nu een "verhaal van gewone mensen" maken als er quasi geen geschreven bronnen zijn uit die tijd, buiten van wat abdij-kluizenaars? Op wat ga je u dan baseren? Op pseudowetenschap? Kan je evengoed een Vlaamse spin-off van Game of Thrones maken, de muziek hadden ze in ieder geval al.
Stop toch eens met neuten, mensen. Ze zitten nog in de spreekwoordelijke prehistorie en er wordt al gesproken over "gemiste kansen" als ze niet vertellen wat analfabete Maria woonachtig in Damme in 618 n.C. deed in haar vrije tijd.
Je had ook gewoon kunnen zeggen dat jij wél meer geïnteresseerd bent in de grote verhalen, maar in de plaats daarvan koos je ervoor om toch wat denigrerend te doen. Vertel me dat je er niets van kent, zonder te vertellen dat je er niets van kent. Zoiets. Op basis van archeologisch onderzoek en geschreven bronnen die er wel zijn, kan je wel degelijk vrij veel vertellen over het alledaagse leven van de mensen die hier leefden. Dat heeft niets met pseudowetenschap te maken.Hoe kan je nu een "verhaal van gewone mensen" maken als er quasi geen geschreven bronnen zijn uit die tijd, buiten van wat abdij-kluizenaars? Op wat ga je u dan baseren? Op pseudowetenschap? Kan je evengoed een Vlaamse spin-off van Game of Thrones maken, de muziek hadden ze in ieder geval al.
Stop toch eens met neuten, mensen. Ze zitten nog in de spreekwoordelijke prehistorie en er wordt al gesproken over "gemiste kansen" als ze niet vertellen wat analfabete Maria woonachtig in Damme in 618 n.C. deed in haar vrije tijd. Een aflevering duurt 30/40 minuten, dan is het waardevoller om de belangrijk(st)e grote lijnen te vertellen dan wat te zeveren over irrelevante details. Enfin, that's my tea.
Het is waar dat gewone, ongeletterde mensen niets van geschreven bronnen achterlieten, maar er zijn wel genoeg bronnen beschikbaar om "hun" verhaal uit af te leiden. Dat gaat van archeologische bronnen (zoals zelfs een mestput boeiende info kan geven of medische info die kan worden afgeleid van skeletten) tot kronieken, gerechtelijke documenten of inventarislijsten. De kaas en de wormen van Carlo Ginzburg is het gekendste voorbeeld van microstoria in de geschiedschrijving: de schets van een ongeletterde zestiende eeuwse molenaar op basis van gerechtelijke documenten van de inquisitie.
Ik vind het nog altijd boeiend, maar ik verwachtte me niet aan baanbrekende televisie op een zondagavond met Tom Waes. Er is houvast en als je meer wil moet je maar in de boeken duiken.
Ik ben ook benieuwd welke proffen ze nog gaan opdraven, toch al enkele bekende gezichten gezien.
Er is toch iets over gezegd geweest? Dat de meeste mensen boeren waren , en leefden in een gemeenschap .Je had ook gewoon kunnen zeggen dat jij wél meer geïnteresseerd bent in de grote verhalen, maar in de plaats daarvan koos je ervoor om toch wat denigrerend te doen. Vertel me dat je er niets van kent, zonder te vertellen dat je er niets van kent. Zoiets. Op basis van archeologisch onderzoek en geschreven bronnen die er wel zijn, kan je wel degelijk vrij veel vertellen over het alledaagse leven van de mensen die hier leefden. Dat heeft niets met pseudowetenschap te maken.