Voor mijn part herschikken ze het dan met wat minder aandacht voor Romeinen of Grieken en meer voor wat hier gebeurde (hoewel we dan dus bij een politiek debat aanbeland zijn: was de invloed van pakweg de Egyptenaren het grootst op wat onze maatschappij is, of een gebeurtenis die tot een graafschap Vlaanderen leidde), maar ik kan mij wel herinneren dat ik op een les van 50 minuten wel iets meer te horen kreeg dan een romance tussen Boudewijn Judith en een paar paters die door boeren werden weggejaagd. Geschiedenis was zelfs vaak een uur lang feiten en data en gebeurtenissen noteren tot uw arm er zeer van deed. En van buiten blokken.
Ik bedoel maar: de tijd op de schoolbanken is eigenlijk al beperkt. Al te veel "geef meer van dit en meer van dit"-oproepen overal. We zouden al beter wiskundig, technisch, economisch, taalkundig (meertaligheid) maar ook maatschappelijk gevormd moeten zijn. Gaan we dan nog eens leerlingen uren naar tv laten kijken waarin relatief weinig gebeurt?
Wij hebben op school in de les 40 days and 40 nights gezien. En nog wat loze films.
Dan zal er wel plek zijn voor dit zeker.
Los van het politieke aspect waarbij men moderne "Vlamingen" hun politieke identiteit wilt versterken - "rechts" perspectief - of opdringen - "links" perspectief - zou ik het, afgaande op wat ik in deze thread lees, toch écht een gemiste kans vinden als men (weeral) de geschiedenis van Brabant en vooral Limburg "ondergeschikt" houdt aan die van het historische graafschap Vlaanderen (huidige West- & Oost-Vlaanderen). Feitelijk heeft "mijn" regio een vrij verschillende geschiedenis van de rest van Vlaanderen, en van Brabant/Antwerpen kan je hetzelfde zeggen.
De geschiedenis van het graafschap Loon, het prinsbisdom Luik, de "Goede Steden" (waarvan je hier nog steeds de perron kan zien in mijn stad, maar waarvan vele mensen de betekenis niet eens kennen) is minstens even fascinerend als een zoveelste toneelvoorstelling over de Guldensporenslag denk ik dan. Maar hey, "wij" - Limburgers - hebben een re-enactment van Ambiorix gehad. Waarbij je de ironie dan moet appreciëren dat een kleine 150 jaar geleden men Ambiorix net gerecupereerd had voor de Belgische geschiedschrijving. Tof, dat verhaal had ik nog echt niet gehoord... Idem over Brabant/Antwerpen had ik graag ook wat meer unieke dingen gehoord. De ironie dat net een Antwerpenaar dit programma dan vervolgens presenteert in allesbehalve standaard Nederlands, is er dan ook nog.
Ergens is het begrijpelijk dat als je de grootst gemene deler qua publiek nastreeft, dat je bij een "greatest hits album"-equivalent van de geschiedenis arriveert. Maar dan zou ik hopen dat er één op het einde ook vooral kritisch gekeken wordt naar de zwarte geschiedenis van Vlaanderen en diens extreme nationalisten (2 keer collaboreren met een bezetter, waarbij de 2e keer nog vuiler dan de eerste) en dat men dit stukje niet "doorspoelt" (maar ik vrees ervoor), en dat er bij een eventueel vervolg meer aandacht is voor het equivalent van de nummers die niet op elk album voorkomen en eventueel zelfs de B-sides.
Ja maar is ook die record niet een beetje afgezaagd en foutief?
Ook in Wallonië werd in beide wereldoorlogen gecollaboreerd. Voor zover ik weet heeft ieder land waar een bezetter aanwezig was een aantal collaborateurs gehad.
Ooit gehoord van vichy Frankrijk?
Zelf in groot Brittannië en Amerika waren er partijen die heulden met de Duitsers.
De grootste politiek partij in België die dat deed was trouwens de Waalse partij Rex.
Dus wat moet belicht worden? Dat mensen die onder een bezettingsmacht leefden vanalles hebben gedaan om te overleven?
Het meest belachelijke is dan nog de ‘nationalisme’.
Nee ‘vlaams nationalisten’ zijn letterlijk separatisten, en belgicisten zijn nationalisten.
Na de WO was het trouwens in Wallonië een meerderheid die van België wou splitsen en naar Frankrijk gaan.
En ga zo maar door.
Wanneer gaan we eens de de zwarte pagina’s van Wallonië belichten?
Waarom focussen Waalse programma’s gesponsord door de Waalse overheid zich niet op Waalse oorlogsmisdaden vroeg niemand ooit.
Waarom houden wij ieder jaar feest voor onze koninklijke familie en geven we die geld terwijl zij afstammen van nazi’s?
Mss moeten we ons daar wat meer op focussen.
Of mag nationalistisch sche propaganda wel als het over België gaat?
waarom vereenzelvigen we ons niet met figuren als dutroux maar wel Ambiorix?
Terwijl dutroux toch veel meer bij ons ligt nietwaar?