Het verhaal van Vlaanderen

Het verhaal van Vlaanderen

Net de eerste paar afleveringen gezien, het is absoluut handig voor scholen, ik zie het - als leerkracht - absoluut aanslaan als lesmateriaal. Maar ik vind het wel zorgelijk hoe oppervlakkig het in wezen is (tien afleveringen, ik begrijp de limieten) en hoe het toch wel heel overduidelijk het geschiedkundig luik van de komende canon is. Als ik vooruitkijk naar het 1302 deel, is het echt pro-Vlaamse propaganda op een manier die je geschiedkundig moeilijk goed kan praten. Ze willen hier van een opblaasbootje precies de Yamamoto maken.
De Yamato zeker?

Wat betreft die oppervlakkigheid, waren we ons ook aan 't zeggen. Zou het niet een beetje tijdverspilling zijn om dit op school te tonen? Ik mag hopen dat er in een lesuur iets meer ambitie aan de dag gelegd wordt dan wat er in zo'n aflevering wordt verteld.
Ik kan me niet herinneren dat men in de geschiedenislessen het ooit over het graafschap Vlaanderen gehad heeft , ik had in ieder geval nog nooit gehoord van die Boudewijn I en Judith van Francië .

Gisteren ook eindelijk gekeken. Het was een vrij saaie aflevering over een vrij saaie periode waar we weinig over weten.
Ik had ook nog nooit gehoord van Boudewijn I en Judith van Francië, en het interesseerde me ook maar matig eerlijk gezegd :p

De humor pakte ook niet bij mij deze keer, het was iets te simpel/plat, noch dat gedoe met 'wat zit er in de kartonnen doos' 'is dit Judith wat denk jij'. Plus de bald patch pruiken zagen er allemaal bijzonder fake uit - de eerste keer in dit programma, want voor de rest visueel zeer knap gedaan allemaal.

Ach ja, mindere aflevering, kan gebeuren. Volgende keer beter.

Ik kan me niet herinneren dat men in de geschiedenislessen het ooit over het graafschap Vlaanderen gehad heeft , ik had in ieder geval nog nooit gehoord van die Boudewijn I en Judith van Francië .
Voor mijn part herschikken ze het dan met wat minder aandacht voor Romeinen of Grieken en meer voor wat hier gebeurde (hoewel we dan dus bij een politiek debat aanbeland zijn: was de invloed van pakweg de Egyptenaren het grootst op wat onze maatschappij is, of een gebeurtenis die tot een graafschap Vlaanderen leidde), maar ik kan mij wel herinneren dat ik op een les van 50 minuten wel iets meer te horen kreeg dan een romance tussen Boudewijn Judith en een paar paters die door boeren werden weggejaagd. Geschiedenis was zelfs vaak een uur lang feiten en data en gebeurtenissen noteren tot uw arm er zeer van deed. En van buiten blokken.

Ik bedoel maar: de tijd op de schoolbanken is eigenlijk al beperkt. Al te veel "geef meer van dit en meer van dit"-oproepen overal. We zouden al beter wiskundig, technisch, economisch, taalkundig (meertaligheid) maar ook maatschappelijk gevormd moeten zijn. Gaan we dan nog eens leerlingen uren naar tv laten kijken waarin relatief weinig gebeurt?

Voor mijn part herschikken ze het dan met wat minder aandacht voor Romeinen of Grieken en meer voor wat hier gebeurde (hoewel we dan dus bij een politiek debat aanbeland zijn: was de invloed van pakweg de Egyptenaren het grootst op wat onze maatschappij is, of een gebeurtenis die tot een graafschap Vlaanderen leidde), maar ik kan mij wel herinneren dat ik op een les van 50 minuten wel iets meer te horen kreeg dan een romance tussen Boudewijn Judith en een paar paters die door boeren werden weggejaagd. Geschiedenis was zelfs vaak een uur lang feiten en data en gebeurtenissen noteren tot uw arm er zeer van deed. En van buiten blokken.

Ik bedoel maar: de tijd op de schoolbanken is eigenlijk al beperkt. Al te veel "geef meer van dit en meer van dit"-oproepen overal. We zouden al beter wiskundig, technisch, economisch, taalkundig (meertaligheid) maar ook maatschappelijk gevormd moeten zijn. Gaan we dan nog eens leerlingen uren naar tv laten kijken waarin relatief weinig gebeurt?
Lang geleden :p das leerstof 3de middelbaar denk ik de middeleeuwen ?

Ze zouden imo beter afstappen met de geschiedenislessen ook in tijdsgebieden te geven . Het was vooral wachten op het 6de middelbaar waar men dan eindelijk over den oorlog begon . (waardoor er bv over Congo te weinig tijd over is ) .

Kennelijk klopt het beeld al niet dat Judith aan het sterfbed van Bobo stond, zij stierf jaren voor hem, zij 870 en hij 879.

@Squidward Ik begrijp dat ze de juiste sterfdatum van Judith niet kunnen vaststellen, het is eerder dat ze "vanaf 870" is gestorven en mogelijk leefde tot ergens in 890 maar er zijn geen bronnen van. Dus mogelijk stond ze nog aan het sterfbed van haar echtgenoot maar het kan ook fout zijn.

Overigens is op de Nederlandstalige Wikipedia haar sterfdatum van "870" veranderd naar "na 879" volgend op de uitzending van zondag, om de verwarring compleet te maken.

Gisteren ook eindelijk gekeken. Het was een vrij saaie aflevering over een vrij saaie periode waar we weinig over weten.
Ik had ook nog nooit gehoord van Boudewijn I en Judith van Francië, en het interesseerde me ook maar matig eerlijk gezegd :p

De humor pakte ook niet bij mij deze keer, het was iets te simpel/plat, noch dat gedoe met 'wat zit er in de kartonnen doos' 'is dit Judith wat denk jij'. Plus de bald patch pruiken zagen er allemaal bijzonder fake uit - de eerste keer in dit programma, want voor de rest visueel zeer knap gedaan allemaal.

Ach ja, mindere aflevering, kan gebeuren. Volgende keer beter.
En dan zo van 'Voor mij is het beslist, in de doos zit wel degelijk Judith'.
Ok, merci Tom Waes, da's dan beslist he.

Vond het ook een zeer matige aflevering en bij het zien van de voorfilmpjes van volgende aflevering verwacht ik meer opgeklopt spektakel en zoveel mogelijk Vlaamse leeuwen in 1x in beeld brengen.

Ik ga hier eens een tegengestelde mening geven en zeggen dat ik best wat leuke zaken leerde kennen in de reeks. Als een geschiedenisles werkt het natuurlijk niet echt, daarvoor is 50 minuten veel te kort per periode.
Het leuke aan reeksen als deze (of podcasts, of youtubevideos) is dat ze geschiedenis vaak kunnen kaderen op een manier die je verbanden doet zien die je niet in je geschiedenislessen meekreeg, wat de retentie toch een pak kan verbeteren.

Aflevering 1: Wist totaal niet dat mensen hier waren en vervolgens duizenden jaren verdwenen door sterker wordende ijstijd. Veel andere zaken wist ik ook enkel doordat ik net Sapiens had gelezen.
Aflevering 2: Ok, hier niet veel geleerd omdat ik ook al Dan Carlins podcast over de 'celtic holocaust' had beluisterd alsook de youtubereeks van Historia Civilis over Caesar.
Aflevering 3: Ik had een vaag idee over een figuur genaamd 'Boudewijn met de ijzeren arm' maar dit plaatst het wel veel meer in context. Hoe het christendom werd geherintroduceerd had ik geen idee van. Ook wel wat interessante microgeschiedenis over het niet bestaan van woonkernen buiten enkele kleine Romeinse overblijfsels.

Beste De Morgen, Humo en De Standaard, kan de kruistocht tegen dit programma eindelijk stoppen? We weten dat jullie er een boze Vlaams-nationalistische indoctrinatie-poging in zien en al steigeren bij het woordje 'Vlaanderen', maar het begint nu echt wel zielig en kinderachtig te worden.

Beste De Morgen, Humo en De Standaard, kan de kruistocht tegen dit programma eindelijk stoppen? We weten dat jullie er een boze Vlaams-nationalistische indoctrinatie-poging in zien en al steigeren bij het woordje 'Vlaanderen', maar het begint nu echt wel zielig en kinderachtig te worden.

Ik vind het eerder zielig en kinderachtig om te steigeren bij elke letter van kritiek aan het adres van dit programma.

Het artikel dat je hier post kaart terecht aan dat het programma de geschiedenis romantiseert, en sensatie boven feiten stelt. Dat heeft niets te maken met anti-nationalistische gevoelens, laat staan met anti-Vlaamse, maar wel alles met een verlangen om als je het verhaal van Vlaanderen vertelt je de kijkers geen blaasjes wijs maakt.

Als jij in dit artikel al anti-Vlaamse gevoelens bespeurt, dan lijkt het me eerder jij die een kruistocht voert tegen iedereen die dit programma niet verheerlijkt.

Je kan het niet eens zijn met de kritiek in dat artikel, je kan stellen dat zonder die romantisering en focus op sensatie het een saaie documentaire wordt voor Canvas in plaats van een kijkcijferkanon op Een. En dat zou waarschijnlijk terecht zijn. Maar als je enige argument "de media haat Vlaanderen" is, dan zegt dat toch vooral iets over jou dan over de media die je bekritiseert. Zeker als je dit artikel gebruikt om je punt te maken.

Ik vind het eerder zielig en kinderachtig om te steigeren bij elke letter van kritiek aan het adres van dit programma.
Waarom moet daar nu weer per se 'zielig en kinderachtig' bij?
Uw mening kan je toch ook respectvol verkondigen...

Terechte opmerking van Hellsdinner hieronder.

Laatst bewerkt:
Waarom moet daar nu weer per se 'zielig en kinderachtig' bij?
Uw mening kan je toch ook respectvol verkondigen...

Terechte opmerking van Hellsdinner hieronder.
Ik gebruik zoals Hellsdiner inderdaad terecht opmerkte, louter zijn eigen woorden. Ik draai de situatie gewoon om.

Los van het politieke aspect waarbij men moderne "Vlamingen" hun politieke identiteit wilt versterken - "rechts" perspectief - of opdringen - "links" perspectief - zou ik het, afgaande op wat ik in deze thread lees, toch écht een gemiste kans vinden als men (weeral) de geschiedenis van Brabant en vooral Limburg "ondergeschikt" houdt aan die van het historische graafschap Vlaanderen (huidige West- & Oost-Vlaanderen). Feitelijk heeft "mijn" regio een vrij verschillende geschiedenis van de rest van Vlaanderen, en van Brabant/Antwerpen kan je hetzelfde zeggen.

De geschiedenis van het graafschap Loon, het prinsbisdom Luik, de "Goede Steden" (waarvan je hier nog steeds de perron kan zien in mijn stad, maar waarvan vele mensen de betekenis niet eens kennen) is minstens even fascinerend als een zoveelste toneelvoorstelling over de Guldensporenslag denk ik dan. Maar hey, "wij" - Limburgers - hebben een re-enactment van Ambiorix gehad. Waarbij je de ironie dan moet appreciëren dat een kleine 150 jaar geleden men Ambiorix net gerecupereerd had voor de Belgische geschiedschrijving. Tof, dat verhaal had ik nog echt niet gehoord... Idem over Brabant/Antwerpen had ik graag ook wat meer unieke dingen gehoord. De ironie dat net een Antwerpenaar dit programma dan vervolgens presenteert in allesbehalve standaard Nederlands, is er dan ook nog.

Ergens is het begrijpelijk dat als je de grootst gemene deler qua publiek nastreeft, dat je bij een "greatest hits album"-equivalent van de geschiedenis arriveert. Maar dan zou ik hopen dat er één op het einde ook vooral kritisch gekeken wordt naar de zwarte geschiedenis van Vlaanderen en diens extreme nationalisten (2 keer collaboreren met een bezetter, waarbij de 2e keer nog vuiler dan de eerste) en dat men dit stukje niet "doorspoelt" (maar ik vrees ervoor), en dat er bij een eventueel vervolg meer aandacht is voor het equivalent van de nummers die niet op elk album voorkomen en eventueel zelfs de B-sides.

Los van het politieke aspect waarbij men moderne "Vlamingen" hun politieke identiteit wilt versterken - "rechts" perspectief - of opdringen - "links" perspectief - zou ik het, afgaande op wat ik in deze thread lees, toch écht een gemiste kans vinden als men (weeral) de geschiedenis van Brabant en vooral Limburg "ondergeschikt" houdt aan die van het historische graafschap Vlaanderen (huidige West- & Oost-Vlaanderen). Feitelijk heeft "mijn" regio een vrij verschillende geschiedenis van de rest van Vlaanderen, en van Brabant/Antwerpen kan je hetzelfde zeggen.

De geschiedenis van het graafschap Loon, het prinsbisdom Luik, de "Goede Steden" (waarvan je hier nog steeds de perron kan zien in mijn stad, maar waarvan vele mensen de betekenis niet eens kennen) is minstens even fascinerend als een zoveelste toneelvoorstelling over de Guldensporenslag denk ik dan. Maar hey, "wij" - Limburgers - hebben een re-enactment van Ambiorix gehad. Waarbij je de ironie dan moet appreciëren dat een kleine 150 jaar geleden men Ambiorix net gerecupereerd had voor de Belgische geschiedschrijving. Tof, dat verhaal had ik nog echt niet gehoord... Idem over Brabant/Antwerpen had ik graag ook wat meer unieke dingen gehoord. De ironie dat net een Antwerpenaar dit programma dan vervolgens presenteert in allesbehalve standaard Nederlands, is er dan ook nog.

Ergens is het begrijpelijk dat als je de grootst gemene deler qua publiek nastreeft, dat je bij een "greatest hits album"-equivalent van de geschiedenis arriveert. Maar dan zou ik hopen dat er één op het einde ook vooral kritisch gekeken wordt naar de zwarte geschiedenis van Vlaanderen en diens extreme nationalisten (2 keer collaboreren met een bezetter, waarbij de 2e keer nog vuiler dan de eerste) en dat men dit stukje niet "doorspoelt" (maar ik vrees ervoor), en dat er bij een eventueel vervolg meer aandacht is voor het equivalent van de nummers die niet op elk album voorkomen en eventueel zelfs de B-sides.
Het is kwestie van geduld voor heel België Limburgs lult in navolging van Nederland.

Wij hebben op school in de les 40 days and 40 nights gezien. En nog wat loze films.

Dan zal er wel plek zijn voor dit zeker.

Ja maar is ook die record niet een beetje afgezaagd en foutief?

Ook in Wallonië werd in beide wereldoorlogen gecollaboreerd. Voor zover ik weet heeft ieder land waar een bezetter aanwezig was een aantal collaborateurs gehad.

Ooit gehoord van vichy Frankrijk?
Zelf in groot Brittannië en Amerika waren er partijen die heulden met de Duitsers.

De grootste politiek partij in België die dat deed was trouwens de Waalse partij Rex.

Dus wat moet belicht worden? Dat mensen die onder een bezettingsmacht leefden vanalles hebben gedaan om te overleven?

Het meest belachelijke is dan nog de ‘nationalisme’.

Nee ‘vlaams nationalisten’ zijn letterlijk separatisten, en belgicisten zijn nationalisten.

Na de WO was het trouwens in Wallonië een meerderheid die van België wou splitsen en naar Frankrijk gaan.

En ga zo maar door.

Wanneer gaan we eens de de zwarte pagina’s van Wallonië belichten?

Waarom focussen Waalse programma’s gesponsord door de Waalse overheid zich niet op Waalse oorlogsmisdaden vroeg niemand ooit.

Waarom houden wij ieder jaar feest voor onze koninklijke familie en geven we die geld terwijl zij afstammen van nazi’s?

Mss moeten we ons daar wat meer op focussen.

Of mag nationalistisch sche propaganda wel als het over België gaat?
waarom vereenzelvigen we ons niet met figuren als dutroux maar wel Ambiorix?

Terwijl dutroux toch veel meer bij ons ligt nietwaar?

Ja maar is ook die record niet een beetje afgezaagd en foutief?

Ook in Wallonië werd in beide wereldoorlogen gecollaboreerd. Voor zover ik weet heeft ieder land waar een bezetter aanwezig was een aantal collaborateurs gehad.

Ooit gehoord van vichy Frankrijk?
Zelf in groot Brittannië en Amerika waren er partijen die heulden met de Duitsers.

De grootste politiek partij in België die dat deed was trouwens de Waalse partij Rex.

Dus wat moet belicht worden? Dat mensen die onder een bezettingsmacht leefden vanalles hebben gedaan om te overleven?

Het meest belachelijke is dan nog de ‘nationalisme’.

Nee ‘vlaams nationalisten’ zijn letterlijk separatisten, en belgicisten zijn nationalisten.

Na de WO was het trouwens in Wallonië een meerderheid die van België wou splitsen en naar Frankrijk gaan.

En ga zo maar door.

Wanneer gaan we eens de de zwarte pagina’s van Wallonië belichten?

Waarom focussen Waalse programma’s gesponsord door de Waalse overheid zich niet op Waalse oorlogsmisdaden vroeg niemand ooit.

Waarom houden wij ieder jaar feest voor onze koninklijke familie en geven we die geld terwijl zij afstammen van nazi’s?

Mss moeten we ons daar wat meer op focussen.

Of mag nationalistisch sche propaganda wel als het over België gaat?
waarom vereenzelvigen we ons niet met figuren als dutroux maar wel Ambiorix?

Terwijl dutroux toch veel meer bij ons ligt nietwaar?
Allemaal goed en wel wat je hier schrijft maar ik denk niet dat er iemand hier zegt dat Frankrijk, UK, Amerika, Wallonie geen problemen hebben gehad rond collaborateurs.

Dit topic en de serie gaan nu eenmaal over Vlaanderen dus toch niet vreemd of fout dat mensen specifiek over Vlaanderen spreken hier niet waar?
Ik vind de argumentatie "anderen deden het dus het is ok dat wij het ook deden" een beetje kinderachtig (niet dat dat specifiek is wat jij hier zegt, maar het lijkt er een beetje op).
En ja, als er een serie komt "het verhaal van Wallonie" dan mag je op dat moment jouw kritieken daarop geven indien ze hun zwarte paginas ook onderbelichten.

Terug
Bovenaan