Het Universum

We zijn hier in de filos aan het afglijden denk ik! :woohoo:

Na een uur en half kloten met falende usb kabels, platsolve problemen en guiding problemen zijn we nu toch eindelijk vertrokken voor een avondje NGC 2244.

Ik verwacht niet superveel, het zal van het aantal subs afhangen of de Ha goed zichtbaar zal zijn met mijn OSC.
 
Misschien is ons heelal/ univerum of hoe ge het wilt noemen ook weer een deel van iets groter?
Zoals een boom in een bos, de aarde en zijn sterren in ons melkwegstelsel, het melkwegstelsel in.....
"Ons universum is een school-experiment van een wezen uit een ander universum dat miljoenen keer groter is met een heleboel veranderende natuurwetten en waarin 'tijd' onbegrijpelijk voor de mens verloopt," zei mijn vader ooit eens.

Hoe fantasierijk het ook klinkt, ik blijf het een leuke theorie vinden.
 
"Ons universum is een school-experiment van een wezen uit een ander universum dat miljoenen keer groter is met een heleboel veranderende natuurwetten en waarin 'tijd' onbegrijpelijk voor de mens verloopt," zei mijn vader ooit eens.

Hoe fantasierijk het ook klinkt, ik blijf het een leuke theorie vinden.
Ba wah ... ik heb op 9lives toch eens gezegd dat het universum 'mogelijk' een levend wezen is en dat wij daar deel van uit maken (zoals bijvoorbeeld bloedlichaampjes deel uitmaken van ons eigen lichaam en misschien eveneens een bewustzijn hebben).

Is dat ver gezocht? Ja. Is hetgeen ik zeg onmogelijk. Neen, dat is het niet.
 
Ba wah ... ik heb op 9lives toch eens gezegd dat het universum 'mogelijk' een levend wezen is en dat wij daar deel van uit maken (zoals bijvoorbeeld bloedlichaampjes deel uitmaken van ons eigen lichaam en misschien eveneens een bewustzijn hebben).

Is dat ver gezocht? Ja. Is hetgeen ik zeg onmogelijk. Neen, dat is het niet.
Raar dat je dat zegt. Maar ik heb daar ook al aan gedacht.
Het is niet omdat je iets niet ziet , dat het er ook niet is
Bvb. Wij eijn 3 dimensionale wezens. Misschien zijn er ook 4 dimensionale die we niet zien
 
"Ons universum is een school-experiment van een wezen uit een ander universum dat miljoenen keer groter is met een heleboel veranderende natuurwetten en waarin 'tijd' onbegrijpelijk voor de mens verloopt," zei mijn vader ooit eens.

Hoe fantasierijk het ook klinkt, ik blijf het een leuke theorie vinden.
Hoe raar het ook klinkt er zijn aanhangers van deze theorie.
Er zijn net iets teveel natuurwetten die zijn wat ze zijn om leven mogelijk te maken. Verander de parameters een klein beetje en we hebben geen universum meer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fine-tuned_universe
 
Het universum is al beangstigend genoeg. Al die theorieën en natuurwetten die toevallig op hun plek vallen doen daar niet veel goeds aan.

Raar dat je dat zegt. Maar ik heb daar ook al aan gedacht.
Het is niet omdat je iets niet ziet , dat het er ook niet is
Bvb. Wij eijn 3 dimensionale wezens. Misschien zijn er ook 4 dimensionale die we niet zien
Laat het uit hé.
'De willekeurige lichte pijnprikkels of kriebels die je soms voelt zijn meterslange zwevende haartjes met elektrische ladingen, die doorheen levende wezens kunnen gaan', had ik ooit eens verzonnen, toen ik nog een kind was. Je brengt mijn paranoia en nachtmerries terug.
 
Niet echt tevreden van mijn poging om Rosette Nebula te fotograferen. Veel te weinig gedithered dus redelijk wat walking noise.

Ook guiding liep niet heel goed.

edit:

reprocess gedaan met dit als beter resultaat, nog altijd niet top maar gezien de omstandigheden ...

x85jluy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik ga het toch vragen hier: wie gelooft er in aliens? Al dan niet het soort dat met een ufo naar hier komt
 
Ok, ik ga het toch vragen hier: wie gelooft er in aliens? Al dan niet het soort dat met een ufo naar hier komt

Het is slecht kwestie van tijd en resources voor we dit kunnen aanduiden. Op Mars gaan we het allicht niet vinden maar zodra we Enceladus en Titan gaan verkennen, gaan we zeker iets vinden, allicht zéér primitieve zaken maar zeker dingen die we als "leven" kunnen bestempelen.

Als we het over intelligent leven hebben gaan we vooral de filosofische tour op.
 
Het is slecht kwestie van tijd en resources voor we dit kunnen aanduiden. Op Mars gaan we het allicht niet vinden maar zodra we Enceladus en Titan gaan verkennen, gaan we zeker iets vinden, allicht zéér primitieve zaken maar zeker dingen die we als "leven" kunnen bestempelen.

Als we het over intelligent leven hebben gaan we vooral de filosofische tour op.
Zou het niet kunnen dat de mens hier op aarde de alien is?
Ik bedoel hiermee dat we toch niet echt in het rijtje passen van alle dieren hier.

hoe vraag je dan?;
Stel dat binnen x aantal tijd de aarde onbewoonbaar is geworden. Onze technologie is biet ver genoeg om te migreren naar een verre planeet.
Maar we kunnen wel ons dna verbinden met bacteriën en deze richting een olaneet sturen, zodat onze soort zich daar kan gaan ontwikkelen in misschien een andere vorm , maar met onze kenmerken

weet het. Mss ver gezocht 😝
 
Zou het niet kunnen dat de mens hier op aarde de alien is?
Ik bedoel hiermee dat we toch niet echt in het rijtje passen van alle dieren hier.

hoe vraag je dan?;
Stel dat binnen x aantal tijd de aarde onbewoonbaar is geworden. Onze technologie is biet ver genoeg om te migreren naar een verre planeet.
Maar we kunnen wel ons dna verbinden met bacteriën en deze richting een olaneet sturen, zodat onze soort zich daar kan gaan ontwikkelen in misschien een andere vorm , maar met onze kenmerken

weet het. Mss ver gezocht 😝
we delen heel wat DNA met andere dieren, bvb slakken waar we weinig mee gemeen hebben op het eerste zicht hebben 70% hetzelfde DNA, zelfs met planten delen we zo'n 40% van ons DNA (al is het, uiteraard, wel wat complexer dan gewoon een % erop plakken). Het is wel duidelijk dat alle levende wezens hier deel uitmaken van hetzelfde systeem met een gemeenschappelijke oorsprong.

Je bent niet de eerste om het idee te opperen dat we onze genen zouden kunnen verspreiden via micro-organismen, of dat het leven op aarde misschien het gevolg is van aliens die hier leven geplant hebben, dus zo onnozel is het nu ook weer niet :tongue:. Directed Transpermia
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik ga het toch vragen hier: wie gelooft er in aliens? Al dan niet het soort dat met een ufo naar hier komt
Biljoenen planeten (en wie weet misschien nog een meervoud daarvan) in gans het universum en wij zouden de enige zijn met leven?
Zelfs al is er een planeet dat dicht staat bij een ster en het daarop +400°C is, het best zou kunnen dat daarop wezens leven die het gewoon zijn.
Gegarandeerd dat er vergevorderde wezens bestaan elders. Daar heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig, alleen wat logisch nadenken.
 
Dat we op dit moment alleen zijn is een bijzonder kleine kans statistisch gezien.

Dat er nooit een ander ras zal bestaan of al bestaan heeft, is zelfs nog een kleinere kans. De mensheid is er nog maar een fractie van een seconde vergeleken met de leeftijd van het universum. Er kunnen al vergevorderde beschavingen ontstaan en teniet gegaan zijn lang voor er van de mens überhaupt sprake was.
 
Het is slecht kwestie van tijd en resources voor we dit kunnen aanduiden. Op Mars gaan we het allicht niet vinden maar zodra we Enceladus en Titan gaan verkennen, gaan we zeker iets vinden, allicht zéér primitieve zaken maar zeker dingen die we als "leven" kunnen bestempelen.

Als we het over intelligent leven hebben gaan we vooral de filosofische tour op.
Ik vind dit toch een heel straffe uitspraak. Waarvan komt die zekerheid om daar leven aan te treffen?

Nu, ik ben er ook van overtuigd dat er nog leven in het heelal aanwezig is, lijkt me statistisch gewoon het meest aannemelijke. Maar moest nu ook blijken dat er op meerdere locaties in hetzelfde zonnestelsels leven aanwezig is die zich onafhankelijk van elkaar heeft ontwikkeld, betekent dat dat het heelal allicht vergeven zit van het leven. Daar zou ik nu ook niet zomaar vanuit gaan.
 
Ik vind dit toch een heel straffe uitspraak. Waarvan komt die zekerheid om daar leven aan te treffen?
Alle bouwstenen waarvan we nu vermoeden dat ze nodig zijn om leven te voorzien zijn aanwezig op Enceladus.
NASA is uiteraard voorzichtiger in z'n uitspraken maar mocht het niet zo zijn, moeten we allicht onze huidige kijk op leven volledig herbekijken.

Enceladus now appears likely to have all three of the ingredients scientists think life needs: liquid water, a source of energy (like sunlight or chemical energy), and the right chemical ingredients (like carbon, hydrogen, nitrogen, oxygen).
 
Volgens mij gaat onze generatie het nooit actief meemaken dat we buitenaards leven ontdekken. Met wat geluk maken we nog een eerste bemande missie naar Mars mee, maar ander planeten koloniseren zal iets voor onze verre nakomelingen zijn.
 
Volgens mij gaat onze generatie het nooit actief meemaken dat we buitenaards leven ontdekken. Met wat geluk maken we nog een eerste bemande missie naar Mars mee, maar ander planeten koloniseren zal iets voor onze verre nakomelingen zijn.
Tussen "buitenaards leven ontdekken" en "ander planeten koloniseren" zit nog wel een hééél groot verschil :p
Dat laatste zal inderdaad nog wel een hele tijd duren. Dat eerste kan toch perfect binnen onze generatie gebeuren?
 
Tussen "buitenaards leven ontdekken" en "ander planeten koloniseren" zit nog wel een hééél groot verschil :p
Dat laatste zal inderdaad nog wel een hele tijd duren. Dat eerste kan toch perfect binnen onze generatie gebeuren?
Ja, ik had het eerder op de twee grote pijlers waar ruimtevaart op dit ogenblik om draait; zijnde bemande missies naar verdere planeten en buitenaards leven ontdekken. Doelde ook vooral op ontwikkeld leven zoals hierboven werd beschreven.
 
Terug
Bovenaan