Het Universum

Eigenlijk weten we dat niet, dat is te ver om een goed beeld van te krijgen. Wat we wel weten is dat het universum nog steeds aan het uitbreiden is, en dat het tempo van de uitbreiding nog altijd toeneemt.
Weet het. Aan het uitbreiden in wat? wat is dan aant krimpen?
 
Er is daarbuiten het universum niets; niets dat ook maar detecteerbaar is door ons, noch past in de natuurkundige wetten.

Dus je kunt speculeren wat je wilt, want het is niet te bewijzen noch te ontkennen.
 
Weet het. Aan het uitbreiden in wat? wat is dan aant krimpen?
In grootte, er komt altijd meer ruimte bij en er worden nog steeds meer sterren, planeten, etc. gecreëerd.

Als je bedenkt hoe groot het universum nu al is, is het te zot voor woorden dat het nog alsmaar groter en groter wordt aan een steeds hoger tempo.

Er zijn theorieën die zeggen dat het ooit weer gaat krimpen, maar eigenlijk weet niemand daar het fijne van. We weten eigenlijk zelfs niet wat de drijvende kracht van de uitbreiding juist is, maar zo goed als zeker zit "omgekeerde" zwaartekracht/donkere energie er voor iets tussen.
 
In grootte, er komt altijd meer ruimte bij en er worden nog steeds meer sterren, planeten, etc. gecreëerd.

Als je bedenkt hoe groot het universum nu al is, is het te zot voor woorden dat het nog alsmaar groter en groter wordt aan een steeds hoger tempo.

Er zijn theorieën die zeggen dat het ooit weer gaat krimpen, maar eigenlijk weet niemand daar het fijne van. We weten eigenlijk zelfs niet wat de drijvende kracht van de uitbreiding juist is, maar zo goed als zeker zit "omgekeerde" zwaartekracht/donkere energie er voor iets tussen.
Nee das ook geen waar. Finaal wordt het universum een donker koud universum. Als de laatste rode reus de pijp uitgaat.....
Het materiaal is reeds gevormd tijdens de oerknal en is feitelijk maar een klein deeltje van het universum. Amper 4.9%
Dark%20matter%20dark%20energy.png


Dark energy zorgt voor inderdaad voor het uitdijen van het heelal.
Dark matter is ondekt omdat bepaalde supernova niet voldoen aan de gangbare theorieen van zwaartekracht. Echter komen nu nieuwe theorieen op de proppen die het wel zouden kunnen verklaren. Modified newton dynamics.
 
Tenzij het Big Rip scenario werkelijkheid wordt, waar sterren, planeten en zelfs atomen uit elkaar worden gerukt door de versnelde expansie van het heelal.
Of de Big Crunch, waarbij het uitdijen van het heelal stopt en het heelal terug begint in te krimpen tot alles terug samenkomt in 1 punt.
Of Vacuum decay, waarbij er door quantum tunneling een deeltje van het heelal overgaat in een lagere energietoestand, waarbij er zich een soort van uitbreidende bubbel des doods zich verspreidt door het heelal. Theoretisch gezien kunnen dergelijke bubbels al zijn gevormd in het heelal maar ze zijn wellicht zo ver dat ze ons nooit bereiken door de expansie van het heelal of pas over miljarden jaren.
 
Nee das ook geen waar. Finaal wordt het universum een donker koud universum. Als de laatste rode reus de pijp uitgaat.....
Het materiaal is reeds gevormd tijdens de oerknal en is feitelijk maar een klein deeltje van het universum. Amper 4.9%
Om volledig te zijn, nadat de laatste ster de pijp uitgaat gaan we nog een nieuwe fase van het bestaan van het universum in, omdat er namelijk enkel nog maar (supermassieve) zwarte gaten aanwezig zijn. Die hebben allemaal dan nog astronomische hoeveelheden energie die ze kunnen uitstralen over 10-tot-de-tiende jaren die daarop volgen. Wanneer het laatste zwarte gat is "uitgedoofd" dan duurt het nog eens tien-tot-de-zoveelste jaar eer alle materie stopt met bestaan. (atomen die uit elkaar vallen, alle partikels en deeltjes die stoppen met bestaan)

En dan is het pas uit :)
 
Om volledig te zijn, nadat de laatste ster de pijp uitgaat gaan we nog een nieuwe fase van het bestaan van het universum in, omdat er namelijk enkel nog maar (supermassieve) zwarte gaten aanwezig zijn. Die hebben allemaal dan nog astronomische hoeveelheden energie die ze kunnen uitstralen over 10-tot-de-tiende jaren die daarop volgen. Wanneer het laatste zwarte gat is "uitgedoofd" dan duurt het nog eens tien-tot-de-zoveelste jaar eer alle materie stopt met bestaan. (atomen die uit elkaar vallen, alle partikels en deeltjes die stoppen met bestaan)

En dan is het pas uit :)
but but the information paradox? :D
nee idd. nog wa hawkingradiatie voor 10 tot de x miljard jaar en dan ist gedaan idd :p
 
Om volledig te zijn, nadat de laatste ster de pijp uitgaat gaan we nog een nieuwe fase van het bestaan van het universum in, omdat er namelijk enkel nog maar (supermassieve) zwarte gaten aanwezig zijn. Die hebben allemaal dan nog astronomische hoeveelheden energie die ze kunnen uitstralen over 10-tot-de-tiende jaren die daarop volgen. Wanneer het laatste zwarte gat is "uitgedoofd" dan duurt het nog eens tien-tot-de-zoveelste jaar eer alle materie stopt met bestaan. (atomen die uit elkaar vallen, alle partikels en deeltjes die stoppen met bestaan)

En dan is het pas uit :)
Ok. Interessant allemaal.
Geloof jij of iemand anders dat dit allemaal al eens een keer zich heeft afgespeeld?
Maw: dat onze big bang niet de eerste is geweest bvb
 
Een jongere vish geloofde dat allemaal. Nu is het magische denken bij mij niet meer zo hard aanwezig. Nee, ik zal het anders formuleren, nu ben ik daar niet meer van overtuigd. Heb nog geen enkele versie ervan gezien die mij voldoende heeft weten te overtuigen. Als jonge gast, eerst fan van 'Star Wars' dan van 'Duin', was dat wel nog énorm. Toen eindigde het heelal (voor mij) natuurlijk ook nog in een lege witruimte...
 
Laatst bewerkt:
Misschien is ons heelal/ univerum of hoe ge het wilt noemen ook weer een deel van iets groter?
Zoals een boom in een bos, de aarde en zijn sterren in ons melkwegstelsel, het melkwegstelsel in.....
 
Misschien is ons heelal/ univerum of hoe ge het wilt noemen ook weer een deel van iets groter?
Zoals een boom in een bos, de aarde en zijn sterren in ons melkwegstelsel, het melkwegstelsel in.....
Is inderdaad geen domme stelling. Hopelijk bezitten we ooit de apparatuur om zoveel verder weg te kunnen kijken dan dat we nu kunnen :D. Uitgaande vd stelling dat het heelal zich uitbreidt kan het ook gewoon zijn dat we oneindig blijven groeien.
 
Zoals ik zei, alles kan want er is met geen mogelijkheid dat na te kijken. Wel moet je dan ook stellen dat de huidige wetten van de fysica, de lichtsnelheid enzo, niet van tel zijn daarbuiten. Dan worden de mogelijkheden een beetje crazy.
 
Zoals ik zei, alles kan want er is met geen mogelijkheid dat na te kijken. Wel moet je dan ook stellen dat de huidige wetten van de fysica, de lichtsnelheid enzo, niet van tel zijn daarbuiten. Dan worden de mogelijkheden een beetje crazy.
Ook nog zo iets interessants die lichtsnelheid.
de tijd rondom u zou dan veel sneller verlopen dan de tijd die jij ervaart als je aan die snelheid reist.
Dus kom je terecht toekomst
 
Voor de kenners hier. Zou me graag wat verdiepen in astrofotografie. Enfin, niet perse in fotografie, maar gewoon het kijken naar de sterren/planeten mbv apparatuur. Wat is toegankelijke apparatuur (lees: betaalbaar) à la telescoop om toch al iets deftig te kunnen zien?
 
Voor de kenners hier. Zou me graag wat verdiepen in astrofotografie. Enfin, niet perse in fotografie, maar gewoon het kijken naar de sterren/planeten mbv apparatuur. Wat is toegankelijke apparatuur (lees: betaalbaar) à la telescoop om toch al iets deftig te kunnen zien?
Een elfje. (zie post #9 in dit topic).
Cheap, laat je de equatorial mount wat kennen.
wel opletten naar F waarde want blijkbaar heb je er nu van 500mm en 1000mm (F4.4 tov F8.8)
F4.4 meer widefield, f8.8 meer planetenkijker
 
Jazeker, maar het huidige universum en diens (al dan niet tastbare en zichtbare) wetten versta ik. Want ze zijn ontdekt en uitgelegd door mensen zoals ik. Deze wetten gaan niet meer gelden hoe dichter we bij de big bang komen, en dus ook naar de periode voor die tijd. Des te kleiner is de kans dat ik/wij als soort ze gaan begrijpen.
 
Ja dat is zoals 'een' mogelijke theorie van de Big Bang.
Er was helemaal niets, en ineens gebeurt er iets, en plots is er uit dat 'niets' een universum. That makes no sense to me.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is zoals 'een' mogelijke theorie van de Big Bang.
Er was helemaal niets, en ineens gebeurt er iets, en plots is er uit dat 'niets' een universum. That makes no sense to me.
Idd. Uit het ‘niks’! Als ge niks hebt kan er niks van komen. Maar dan is ook weer de vraag: als er iets was, hoe is dat iets er dan weer gekomen 😅

ook dat het universum oneindig zou zijn! Niks is oneinding denk ik. Dat kan er bij mij nie in
 
Terug
Bovenaan