Het Universum


Het wordt weer een interessant jaar.
Jammer genoeg kunnen we niet optimaal genieten van de maansverduisteringen.

En hopelijk nog eens een knallende perseiden zwerm, dat is ook al even geleden.
 
Ben geen expert, maar deze eens met een zoom lens getrokken.

6-D8-A995-F-CF4-B-44-D1-9-AD8-4-F621-FEE2362.jpg
 
Ben geen expert, maar deze eens met een zoom lens getrokken.
Reported! de maan staat niet mooi in het midden! :D
Welke lens heb je gebruikt?
Hier zakt de moed me in de schoenen. Heb nu al 5 keer mijn boeltje buiten opgezet om weer af te breken. Gisteren een stralende dag... tot het avond werd en de wolken binnenrolden. Telescoop was ook bedekt met een ijslaagje :D
 
Kan iemand aan een leek eens uitleggen wat de moeilijkheden zijn om dit te fotograferen. Ik weet dat fotografie een kunst op zich is, maar wat is specifiek de moeilijkheid hier?
 
Kan iemand aan een leek eens uitleggen wat de moeilijkheden zijn om dit te fotograferen. Ik weet dat fotografie een kunst op zich is, maar wat is specifiek de moeilijkheid hier?
Bedoel je de maan/planeten of deepsky?
Voor planetaire fotografie heb ik een uitlegje geschreven in de beginpost. thx @vishnusixclix om deze over te nemen. Deepsky gaat wel wat deeper :p.
 
deepsky is beide. In ons melkwegstelsel (nevels etc) of echt andere melkwegstelsels zoals andromeda, pinwheel galaxy, sombrero etc..
 
Reported! de maan staat niet mooi in het midden! :D
Welke lens heb je gebruikt?
Hier zakt de moed me in de schoenen. Heb nu al 5 keer mijn boeltje buiten opgezet om weer af te breken. Gisteren een stralende dag... tot het avond werd en de wolken binnenrolden. Telescoop was ook bedekt met een ijslaagje :D
Heb hiervoor mijn Nikon Coolpix P1000 gebruikt. Die heeft een zoom van 120x.
Het is los uit de hand getrokken, wat niet makkelijk was als je zo gezoomd staat, vandaar niet mooi in het midden. 😅

COOPIX-P1000-_-lens.jpg
 
Deepsky is voorbij ons melkstelsel of hoe moet ik dag zien?
Kan iemand aan een leek eens uitleggen wat de moeilijkheden zijn om dit te fotograferen. Ik weet dat fotografie een kunst op zich is, maar wat is specifiek de moeilijkheid hier?

De maan kan zo simpel zijn als inzoomen en klikken maar dat gaat je nooit het mooiste resultaat opleveren.

De truck bij elke astrophotography is de draaiing van de aarde compenseren en zoveel mogelijk data vangen als mogelijk.
Bij deepsky is dat absoluut noodzakelijk of je ziet quasi niets op je foto.

Je neemt bijvoorbeeld 200 foto's van 3 minuten belichting en deze combineer je dan. Tijdens deze foto's houdt de montering (soort gemotoriseerd statief) de telescoop precies op je doelwit, natuurlijk hoe langer je brandpuntafstand hoe nauwkeuriger je montering moet zijn. Daar bestaan dan andere technieken voor zoals guiding, één ster nauwkeurig in het oog houden en correcties naar je montering sturen om nauwkeurig te werk te gaan.

En zo zijn er duizend en één zaken die je op één avond in het oog moet houden en daarom vergt het bloed zweet en tranen.

En zoals @zwarten al aangaf, eens je alles correct hebt ingesteld rollen de wolken binnen en is alles voor niets geweest :rolleyes:
 
Nog eens een foto herwerkt. (klote Belgisch weer. Al 6 weken bewolkt)
M81.
Diameter 90.000 lichtjaar en is 11.8 miljoen lichtjaar van ons verwijderd.
Het door mijn telescoop opgevangen licht van dit stelsel is vertrokken toen de dinosaurussen uitstierven en de zoogdieren de niche opvulde. Het neogeen. De eerste primaten verschenen toen.
De sterren die je ziet zijn uiteraard van ons melkwegstelsel. Dan een 11 miljoen lichtjaar leegte en dan verschijnt M81
Autosave.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog eens een foto herwerkt. (klote Belgisch weer. Al 6 weken bewolkt)
M81.
Diameter 90.000 lichtjaar en is 11.8 miljoen lichtjaar van ons verwijderd.
Het door mijn telescoop opgevangen licht van dit stelsel is vertrokken toen de dinosaurussen uitstierven en de zoogdieren de niche opvulde. Het neogeen. De eerste primaten verschenen toen.
De sterren die je ziet zijn uiteraard van ons melkwegstelsel. Dan een 11 miljoen lichtjaar leegte en dan verschijnt M81
Autosave.jpg

Misschien moet ik dat ook eens beginnen doen, mijn materiaal heeft sinds september niet meer buiten gestaan.

Juist de dag voor de conjunctie van Saturnus en Jupiter heb ik even gekeken maar de fotografie setup staat stof te vangen :(
 
morgen om iets voor 10 in de avond hopelijk de landing van Perseverance op mars

0Ve1kDN.jpg


de descent routine zal gelijkaardig zijn aan die van Curiosity en dus weer behoorlijk spannend zijn.

jpegPIA24285.width-1600.jpg
 
Zenuwslopende avond wordt het maar wat een tijd. Hopelijk gaat alles goed want de resultaten van deze machine gaan fenomenaal zijn.
 
Terug
Bovenaan