Het Universum

Ik ga hier toch eens posten zodat ik dit ook wat kan volgen.
Niet dat ik zo gefascineerd ben, maar gewoon het gedacht dat we met ons menselijk brein eigenlijk niet kunnen vatten hoe groot het universum is, dat alleen al vind ik waanzin.
 
heeft mij ook altijd gefascineerd, vroeger wel ooit een telescoop gehad maar door de lichtvervuiling hier in de omgeving nooit echt gebruik van gemaakt en ondertussen met ander hobby begonnen
 
Met andere woorden we kunnen beide bestaan op dezelfde moment maar het nooit weten van elkaar.
Ironisch genoeg gaan wij -zelfs niet in theorie- nooit aliens kunnen vinden die bestaan op exact hetzelfde tijdstip als dat wij bestaan he.
Als we ooit aliens vinden, dan gaat dit een beeld zijn uit het verleden. ;)

Dat wij ooit aliens vinden, is realistisch denk ik (al is die kans kleiner dan Euromillions winnen omdat het heelal absurd groot is en het zoeken is naar een spelt, in een absurd grote hooiberg, maar echt '0' is die kans niet).
Maar dat wij ooit tot bij die aliens geraken of omgekeerd = Die kans is gewoon nihil.
 
En dat het gewoon een heel extreme ontploffing was in een reeds bestaand universum? (of meerder universums)

Alle ik zeg maar wat, maar mij lijkt het gewoon logischer dat het universum letterlijk oneindig is en dat tijd zuiver een verzinsel is van de mens (omdat wij oneindig niet kunnen vatten).
Dus belletjes uit zeepsop in grotere belletjes uit zeepsop tot in het oneindige?
Ik geef je gelijk dat het een verzinsel van ons kan zijn, omdat oneindigheid te beangstigend is.
Als dat bewezen kan worden op een dag (hopelijk niet)... :help:
 
Ironisch genoeg gaan wij -zelfs niet in theorie- nooit aliens kunnen vinden die bestaan op exact hetzelfde tijdstip als dat wij bestaan he.
Als we ooit aliens vinden, dan gaat dit een beeld zijn uit het verleden. ;)

Dat wij ooit aliens vinden, is realistisch denk ik (al is die kans kleiner dan Euromillions winnen omdat het heelal absurd groot is en het zoeken is naar een spelt, in een absurd grote hooiberg, maar echt '0' is die kans niet).
Maar dat wij ooit tot bij die aliens geraken of omgekeerd = Die kans is gewoon nihil.
Ik ben altijd zeer voorzichtig met zo'n standpunten. Ik zou daar achter zetten: ...met de kennis die we nu hebben.
 
Dus belletjes uit zeepsop in grotere belletjes uit zeepsop tot in het oneindige?
Ik geef je gelijk dat het een verzinsel van ons kan zijn, omdat oneindigheid te beangstigend is.
Als dat bewezen kan worden op een dag (hopelijk niet)... :help:
De big bang zou een soort van false vacuum decay geweest zijn, waardoor een bepaald quantumveld zou overgegaan zijn van een hogere energietoestand naar een lagere energietoestand. Dus ge kunt het idd bekijken als een ballon onder hoge druk die plots doorprikt wordt en de lucht in alle richtingen eruit vliegt (kosmische inflatie - maar vervang "lucht" dan met "ruimte"). Volgens bepaalde theorieën dan toch.
 
De andromedanevel M31, foutief een nevel genoemd, in realiteit is het een sterrenstelsel die op ramkoers met ons melkwegstelsel ligt. Geen paniek, dit duurt nog 4.5 miljard jaar!
Het licht van gisterenavond werd ons aangeboden toen het pleistoceen startte 2.5 miljoen jaar geleden. Dat doet me de vraag stellen... hoeveel van die planeten in andromeda hebben in die tijdsspanne ook de stap gezet naar intelligent leven en, als deze naar ons melkwegstelsel zouden kijken, zien zij ook maar een snapshot van 2.5milj jaar geleden. Met andere woorden we kunnen beide bestaan op dezelfde moment maar het nooit weten van elkaar.
Autosave001.jpg
Dat is het zotte aan die tijdsdilatatie ... zelfs al vinden we een ruimteschip uit dat vliegt aan de snelheid van het licht, dan nog ligt dat allemaal belachelijk ver weg. Je kan dat oplossen door hibernation cryo-sleeping pods of wat dan ook, maar als je een werkbare manier wil vinden om contact te leggen met mogelijke buitenaardse intelligente wezens of gewoon andere sterrenstelsels wil verkennen, moet je werken met wormgaten en wat nog meer. Het kan allemaal zijn dat we dat in de komende eeuwen nog gaan uitdokteren, maar het is ook goed mogelijk dat we volgend jaar in een post-apocalyptische woestenij leven of dat een wereldwijde natuurramp de mensheid zodanig door een bottleneck duwt (cfr. Toba), dat de focus eeuwenlang elders ligt en we misschien niet meer aan ruimtevaart komen.

En dan zwijgen we nog over een mogelijke first encounter, mogelijk kan die wel eens heel vijandig uitdraaien. De ontdekking van de Nieuwe Wereld was ook niet positief uitgedraaid voor de inheemse volkeren van Amerika.

Misschien dan toch eerst maar het zonnestelsel koloniseren en exploiteren?
 
Ik denk dat je niet veel astronauten gaat vinden om 100 lichtjaren ver te vliegen om dan vast te stellen dat al hun familieleden, vrienden en geliefden ondertussen al dood zijn. Stel dat je vliegt tegen (bijna) de lichtsnelheid dan gaat de tijd trager voor jou maar gaan er bij een reis van 100 lichtjaren minstens 100 jaar voorbij op het thuisfront. Je zal zelf in je ruimteschip niet merken dat de tijd trager loopt voor jou.
 
Ik denk dat je niet veel astronauten gaat vinden om 100 lichtjaren ver te vliegen om dan vast te stellen dat al hun familieleden, vrienden en geliefden ondertussen al dood zijn.
Nee, dat betwijfel ik. Je gaat het type "leven om te werken" moeten vinden die er geen graten in ziet om voorgoed afscheid te nemen van familie, vrienden en geliefden. Misschien dat er eerst onbemande vaartuigen gestuurd worden, maar een aandrijving die een vaartuig kan "warpen" van punt A naar punt B lijkt me de enige manier te zijn om ruimtereizen haalbaar te maken voor mensen. Op een eeuw tijd kan er enorm veranderen voor de mensheid. Misschien is dat eerder weggelegd voor transhumane wezens die de biologische begrenzingen van de mens kunnen overstijgen.
 
Van de moment dat we een onuitputtelijke energiebron hebben ala kernfusie en deze in de ruimte kunnen toepassen (en dat is best moeilijk als je geen warmte kan uitwisselen met atomen maar enkel dmv radiatie) dan zie ik ionen aandrijvingen wel nog rooskleurig in.
Ja het gaat traag heeft niets van 'oomph' maar het bouwt wel op en is zeer energieefficient.
conventionele raketten doen 29000km/h, ion thrusters kunnen gemakkelijk naar 300.000km/h gaan met zonnepanelen.
https://www.nasa.gov/centers/glenn/technology/Ion_Propulsion1.html
 
Laatst bewerkt:
Maar ge wordt toch ouder? En uw lichaam heeft slaap nodig dus ge zult toch op één of andere manier onbewust de tijd als "dagen" beleven, nee?
Stel dat ge aan een snelheid vliegt, dicht tegen de snelheid van het licht (weet niet exact hoeveel, maar ergens in de orde van 99,99... %), dan gaat de tijd voor jou trager voorbijgaan dan in de rest van het universum. Dan zou het kunnen dat er voor jou en diegenen in je ruimteschip er maar 1 jaar voorbijgaat terwijl voor de mensen op aarde er 100 jaar voorbijgegaan is tijdens jouw reis. Ge wordt dan 1 jaar ouder en ervaart de reis als 1 jaar , maar voor iemand op aarde zou er 100 jaar zijn voorbijgegaan tijdens jouw reis (moest die persoon nog in leven zijn).

Ge kunt in feite, in je eigen ervaring, wel sneller gaan dan de snelheid van het licht, maar niet voor iemand die jou van buitenaf observeert. Theoretisch kunt ge dus wel binnen je eigen mensenleven reizen naar planeten die duizenden lichtjaren van de aarde vandaan liggen.
 
Laatst bewerkt:
Interview met Thomas Hertog (De tijd)

Ook weer boeiende materie, misschien zijn boek toch eens kopen op voorwaarde dat het niet te wiskundig is want dan haak ik af. :p

Het is lang een onoverkomelijk probleem geweest in de natuurkunde dat we er niet in slaagden de wereld op grote schaal te verzoenen met de wereld op microschaal. De grote schaal, dat is de klassieke natuurkunde waarbij volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein de wetten van de zwaartekracht alles regelen. De microschaal, dat is de deeltjesfysica en de kwantumtheorie, die tegenintuïtief zegt dat er geen objectieve werkelijkheid bestaat, maar dat we als waarnemer de werkelijkheid bepalen. De jongste jaren is gebleken dat we de twee toch kunnen samenbrengen. Niet, zoals we dachten, door er één formule boven te zetten die alles overkoepelt. Maar wel omdat we een principe, de holografie, hebben gevonden dat een brug slaat tussen de twee.’

‘Vroeger zagen we Einsteins relativiteit en de kwantumtheorie als twee tegenstrijdige boeken van de natuur. Maar het blijken veeleer twee complementaire manieren om naar hetzelfde te kijken.’
‘De kwantumkijk is als een hologram van wat de relativiteit beschrijft. Als je naar een hologram kijkt, zie je een projectie op een tweedimensionaal oppervlak. Tegelijk kan je een object zien in drie dimensies. Wiskundig kan je die twee in verband brengen. De link tussen kwantum en relativiteit werkt op dezelfde manier. Dat inzicht is een van de belangrijkste stappen in de fundamentele natuurkunde van de afgelopen twee decennia geweest.’
‘Het pionierswerk met Hawking was dat we dat holografische denken voor het eerst hebben toegepast op de oerknal. Zo viel de puzzel in elkaar. Holografie wordt echt interessant waar Einsteins relativiteit faalt. Het huidige heelal valt perfect te beschrijven met de vertrouwde wetten van de zwaartekracht. Dat leunt aan bij onze intuïtie. Maar als we terugreizen in de tijd tot aan de oerknal, draaien de zaken om. Dan druist alles in tegen onze intuïtie, want tijd en ruimte verliezen hun betekenis. We hadden nu de sleutel om dat beter te begrijpen.’
 
Volgend jaar zou er nog eens een heldere komeet passeren, met een verwachte helderheid van -0.2 (vergelijkbaar met de helderste sterren) en mogelijk zelfs -5 (helderder dan Venus) moest de komeet de passage langs de zon overleven.

 
Volgend jaar zou er nog eens een heldere komeet passeren, met een verwachte helderheid van -0.2 (vergelijkbaar met de helderste sterren) en mogelijk zelfs -5 (helderder dan Venus) moest de komeet de passage langs de zon overleven.

Als ze niet uiteenvalt idd. Magnitude -0.2 is echt crazy hoog. Eind oktober dit jaar dacht ik.
 
Hopelijk lukt het, C/2022 ZTF heb ik niet kunnen waarnemen.

Kometen zijn alicht m'n favoriete astronomische evenementen, Hale-Bopp en Neowise staan nog steeds in m'n geheugen gegrift.
 
Terug
Bovenaan