Het Universum

Als ze niet uiteenvalt idd. Magnitude -0.2 is echt crazy hoog. Eind oktober dit jaar dacht ik.
Hale-Bopp in 1998 herinner ik mij nog goed. Was magnitude -1 (-1,8 maximaal). Hoe lager de magnitude hoe helderder. Dus dat was vergelijkbaar met Sirius en goed te zien met het blote oog.

De laatste komeet heb ik niet gezien, zou eens moeten investeren in een goede verrekijker en/of telescoop. Was ook maar rond magnitude 5, dus amper of niet zichtbaar bij ons met het blote oog.
 
Hale-Bopp in 1998 herinner ik mij nog goed. Was magnitude -1 (-1,8 maximaal). Hoe lager de magnitude hoe helderder. Dus dat was vergelijkbaar met Sirius en goed te zien met het blote oog.

De laatste komeet heb ik niet gezien, zou eens moeten investeren in een goede verrekijker en/of telescoop. Was ook maar rond magnitude 5, dus amper of niet zichtbaar bij ons met het blote oog.
Ja de laatste was niet zichtbaar met het blote oog. Ben echt benieuwd naar de nieuwe komeet.
Ik heb nog wat data van C/2022 E3 maar het stacken lukt me niet zo goed. Mss later eens :p
Single frame minor stretch.
Light-C-2022-E3-45-0s-Bin1-20230206-203530-0032.jpg
 

Foto van een Wolf-Rayetster genomen door de JWST.
't Is nu ook niet dat die ster morgen zal supernova gaan, het zal wellicht nog duizenden jaren duren, wat astronomisch gezien zeer kort is.
Duizenden jaren voordat wij het waarnemen of voordat zij effectief supernova gaat? In het eerste geval is de kans al redelijk groot dat ze supernova is gegaan ondertussen aangezien ze op 15.000 lichtjaar van ons verwijderd is.
 
Duizenden jaren voordat wij het waarnemen of voordat zij effectief supernova gaat? In het eerste geval is de kans al redelijk groot dat ze supernova is gegaan ondertussen aangezien ze op 15.000 lichtjaar van ons verwijderd is.
Voordat wij die supernova zullen waarnemen. Als die ster supernova gaat tenminste, en niet meteen in een zwart gat verdwijnt zonder supernova.
 
Duizenden jaren voordat wij het waarnemen of voordat zij effectief supernova gaat? In het eerste geval is de kans al redelijk groot dat ze supernova is gegaan ondertussen aangezien ze op 15.000 lichtjaar van ons verwijderd is.
Ja dat is zo, maar dat verandert niet veel aan ons perspectief natuurlijk als het licht van die supernova nog moet aankomen.

En op dergelijke schaal kan "duizenden" makkelijk ook 30.000 jaar betekenen. Dat valt moeilijk te zeggen eigenlijk.
 
WR 102 is de grootste kanshebber om supernova te gaan op korte termijn, volgens berekeningen heeft die ster nog slechts 1500 jaar te gaan. Dit vanuit ons perspectief natuurlijk, WR 102 is waarschijnlijk al supernova gegaan maar het licht moet ons nog bereiken.
WR 102 is de heetst bekende ster met een oppervlaktetemperatuur van 210000 Kelvin.
 
Als het lukt land er strax misschien voor de eerste keer een commercieel bedrijf op de maan.


 
Confirmatie van succesvolle landing duurt bijzonder lang... Ziet er niet zo goed uit dus. 😅
 
"Apollo 11" staat op Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt8760684/ (8.1/10)

Een documentaire uit 2019 met onuitgegeven/opgepoetst archiefmateriaal met een zeer sterke soundtrack. Ik ben die (als ruimtevaart fan) in 2019 in IMAX gaan bekijken en was er een paar weken niet goed van.
Het is net alsof je een tijdscapsule binnenstapt. 1969 is 50+ jaar geleden en toch leken er ontzettend veel dingen hetzelfde als vandaag.

De lanceringsscene (zet je luidsprekers op volle bak bij T0) en de effectieve landingsscene (met computer alerts) zijn zeer goed gedaan. Wat een enorme stunt om dit in 1969 te realiseren. Eigenlijk verplicht beeldmateriaal voor alle conspiracy believers.
 
"Apollo 11" staat op Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt8760684/ (8.1/10)

Een documentaire uit 2019 met onuitgegeven/opgepoetst archiefmateriaal met een zeer sterke soundtrack. Ik ben die (als ruimtevaart fan) in 2019 in IMAX gaan bekijken en was er een paar weken niet goed van.
Het is net alsof je een tijdscapsule binnenstapt. 1969 is 50+ jaar geleden en toch leken er ontzettend veel dingen hetzelfde als vandaag.

De lanceringsscene (zet je luidsprekers op volle bak bij T0) en de effectieve landingsscene (met computer alerts) zijn zeer goed gedaan. Wat een enorme stunt om dit in 1969 te realiseren. Eigenlijk verplicht beeldmateriaal voor alle conspiracy believers.
Thx voor de tip, zonet opgezet! :)
 
Betelgeuze gedraagt zich ook weer vreemd de laatste tijd, zou tot 50% helderder zijn dan normaal, en niemand weet hoe het komt. Hoewel een aanstaande supernova zeer onwaarschijnlijk is, zijn dat toch al veranderingen die je met het blote oog kan zien. Volgens de huidige theorieën zal een supernova nog wel 100000 jaar op zich laten wachten, alhoewel ze het niet echt weten. Ze hebben nog geen telescopen die in het binnenste van een ster kunnen kijken.
Alleen neutrino detectoren zouden dat kunnen maar die zijn niet krachtig genoeg om te kijken welk soort "brandstof" Betelgeuze nu aan het verbruiken is. Die zouden pas een signaal kunnen geven in de laatste uren of dagen voor een supernova. Naar alle waarschijnlijkheid is Betelgeuze nu helium aan het omzetten naar koolstof en zuurstof. Pas wanneer Betelgeuze begint Silicium te fuseren (wat maar 1 tot enkele dagen duurt) zouden we het kunnen waarnemen, en op het moment dat genoeg Silicium in ijzer is omgezet in de kern (iets van een 1,4x de massa van de zon), stort de kern in elkaar met een supernova als gevolg, omdat fusie van ijzer meer energie opneemt dan het afgeeft.


En als Betelgeuze supernova gaat dan liefst in de wintermaanden, want op dit moment staat Betelgeuze te dicht bij de zon om goed waarneembaar te zijn.
 
Je zal waarschijnlijk niet de allereerste zijn maar toch proficiat met je vangst :)
Nee zowieso niet maar het is wel de buzz in amateur astronoom land. Ze vragen iedereen zijn data door te sturen zodat ze precies kunnen pinpointen wanneer deze nu net supernova gegaan is. Zou blijkbaar al vanaf 15 - 16 mei geweest. Dus een paar dagen te laat :D.
 
Terug
Bovenaan