Het Universum

Nee zowieso niet maar het is wel de buzz in amateur astronoom land. Ze vragen iedereen zijn data door te sturen zodat ze precies kunnen pinpointen wanneer deze nu net supernova gegaan is. Zou blijkbaar al vanaf 15 - 16 mei geweest. Dus een paar dagen te laat :D.
Ik dacht dat ze tegenwoordig al automatische surveys deden van de hemel, dat M101 sterrenstelsel is toch vrij dichtbij. Blijkbaar hangt het dan toch af of die automatische telescopen juist dat stukje van de sterrenhemel scannen.
 

I guess this means Space Race 2.0 is officialy on. Artemis 3 staat momenteel gepland voor 2025 (onwaarschijnlijk) dus als deze een jaar of 2 opschuift en china verklaart dat ze "makkelijk" voor 2030 een bemande landing kunnen realiseren... Kan nog spannend worden. ;p
 
M81 en M82 Beide 12 miljoen lichtjaar van ons verwijderd. Het licht van eergisterenavond werd verzonden tijdens het mioceen.
Verder op de foto zie je nog NGC 3077 en NGC2976 Deze maken ook deel uit van de M81 groep en zijn dus zoals het hoofdsterrenstelsel ongeveer 12.5miljoen lichtjaar van ons verwijderd. Ze kunnen het momenteel nog niet 100% correct zeggen.

120x120 seconden
20x dark, flats en bias frames
Omegon 72/400
Canon 450D unmodded
EQ6R.
gestacked in Siril, nabewerking photoshop.

Sharpened-2023-05-29.jpg
 

I guess this means Space Race 2.0 is officialy on. Artemis 3 staat momenteel gepland voor 2025 (onwaarschijnlijk) dus als deze een jaar of 2 opschuift en china verklaart dat ze "makkelijk" voor 2030 een bemande landing kunnen realiseren... Kan nog spannend worden. ;p
Voor een eerste vrouw, eerste Aziaat/persoon met Aziatische roots, eerste Afrikaan/persoon met Afrikaanse roots (of niet-blanke huidskleur), latino zijn er nog ook nog allemaal kansen om de eerste te zijn. Voorlopig waren het enkel blanke Amerikaanse mannen die op de maan landden. Ik denk zelfs dat de Russen het na een paar keer gefaald te hebben nooit echt geprobeerd te hebben. Vooral omdat hun brein of hun Werner Von Braun te vroeg overleed (Sergei Korolev) en dan na 1966 veel testen mislukten waaronder een basis voor raketten te lanceren volledig verwoest en men het eigenlijk gewoon opgegeven heeft. En het gebrek aan een goede/betrouwbare raket is wat hen de das heeft omgedaan (tegenover de Saturnus V van Von Braun).
 
Mijn eerste stapjes in mono narrowband astrophotography.
Heel snel uitgelegd. Men neme een mono camera zonder bayer matrix en hiervoor plaatst men een filter die enkel spectraallijnen doorlaat van de meest voorkomende gassen in het universum. Hydrogen , oxygen en Sulfur. Deze zwart wit foto's geef je dan een kleur (dus de kleuren die je ziet zijn niet echt) maar kan wel aantonen welk materiaal er nu in deze nevel zit. SII naar rood gemapped, OIII naar blauw en Halpha naar groen.

Het object is de pacman nevel of NGC 281
Het licht van eergisterenavond is 9500 lichtjaar geleden vertrokken bij de start van het neolithic of the new stone age

16x300 sec Halpha
16x300 sec OIII
16x300 sec SII
pacman-nebula.jpg
 
Laatst bewerkt:
M31, 2.5 miljoen lichtjaar ver!
51x120sec Luminance
19x120 sec Red
17x 120 sec blue
18x120 sec green.

3.5 uur aan data. Kan wel wat meer gebruiken
Allezins heel wat kleurrijker tov mijn canon 450D (zie onderstaande quote)
Sharpened-2023-08-12.jpg


De andromedanevel M31, foutief een nevel genoemd, in realiteit is het een sterrenstelsel die op ramkoers met ons melkwegstelsel ligt. Geen paniek, dit duurt nog 4.5 miljard jaar!
Het licht van gisterenavond werd ons aangeboden toen het pleistoceen startte 2.5 miljoen jaar geleden. Dat doet me de vraag stellen... hoeveel van die planeten in andromeda hebben in die tijdsspanne ook de stap gezet naar intelligent leven en, als deze naar ons melkwegstelsel zouden kijken, zien zij ook maar een snapshot van 2.5milj jaar geleden. Met andere woorden we kunnen beide bestaan op dezelfde moment maar het nooit weten van elkaar.
Autosave001.jpg
 
Ik vind het toch altijd een emotioneel moment als die control room uitbarst in vreugde. Al het werk en moeite van al die mensen samen wat tot uiting komt, fantastisch.
 
de Heart nebula.

Een emissienevel op ongeveer 7500 lichtjaar van ons verwijderd.
Het licht van gisterenavond werd ons aangereikt toen de mensheid net ontdekt had hoe koper te smelten.

Toch wel een heel lange integratietijd van 3 consecutieve nachten. Yay goed weer!
Ha 72x300sec
Oiii 76x300sec
Sii 74x300sec

Stacked in deepskystacker, edited in pixinsight, nabewerking photoshop.
final.jpg
 
Terug
Bovenaan