Het Universum


Er is een zware geomagnetische storm aan de gang.
Kp van 8! Straks eens kijken of er iets te zien is van noorderlicht.
Hier goed te zien alleszins

20240510_223415.jpg
 
Kheb hier ook fotos getrokken (iphone 11) maar helaas niets te bespeuren. Mijn madam heeft wel beter ogen en die sprak van een roze schijn.
 
Kheb hier ook fotos getrokken (iphone 11) maar helaas niets te bespeuren. Mijn madam heeft wel beter ogen en die sprak van een roze schijn.
Tis in het Oosten te zien en bij momenten heel duidelijk met blote oog, maar soms ook bijna niets te zien. Blijkbaar te zien tot in Italie nu zelfs. En de groene band zou nu ook zichtbaar moeten worden, maar dat heb ik nog niet gezien.

 
Nu zie ik het ook, een groene en een roze band, en zelfs met het blote oog , als ik mijn ogen laat wennen aan het donker, je ziet zo allemaal vertikale strepen in de lucht, met de smartphone camera zie je het duidelijker.
 
Achteraf gezien wel spijt dat ik niet echt voorbereid was hierop en niet de mijnterril in Heusden ben op gegaan, moet toch ook wel ideale plek zijn op zo'n moment.
 
Hier ook gespot tussen 2 en 3. Had het al eens in Canada gezien, maar toch speciaal om het redelijk goed in België te kunnen zien. Ben al verschillende keren uitgereden bij hoge Kp maar meestal gooit de bewolking roet in het eten.
 
Potverdikke wat een foto's. Ik heb niet eens een poging ondernomen want de haven van Antwerpen vervuilt de volledige Noordelijke kant dus negen van de tien was er hier toch niets te zien.
 
Ik ben buiten gegaan rond middernacht, naar het noorden getuurd en geen kloten gezien. #kalf

Het was dus oosterlicht?
 
Terug
Bovenaan