Het onderwijs

Het is al ver gekomen als je zelf niet aan de stad waar je woont kan gaan werken omdat andere mensen provincies moeten doorkruisen voor hun werk. En in de volgende verkeerstopic moet je dan weer dicht bij je werk gaan wonen.
Maar het verkeer in Antwerpen is offtopic en de mensen die hier niet wonen gaan de situatie ook niet begrijpen.
Met de fiets is een uur rijden en met de auto is een 45min rijden als het meevalt dus dat maakt geen verschil voor de discussie.
Het was trouwens een ractie op iemand die zij dat kinderen zo veel mogelijk hobbies moesten doen.

Mijn punt OT is dat als je meer lestijd wil je het moet gaan halen door bestaande tijd te verlengen. Niet door die paar pedagogische studiedagen te verplichten of de dagen na de examens "nuttig" in te vullen.
Dat is een maatregel zonder impact. Het is het equivalent van rekenen met de theoretische pensioenleeftijd en niet de werkelijke.
Ik vond het nogal een cheap shot naar leerkrachten. Mijn vrouw werkt in Gent, zij heeft collega's die van Brugge komen enzo, soms met de trein. Die hun commute is dus niet noodzakelijk korter dan de jouwe. Er zijn overigens ook in de privé mensen genoeg die op 5-10min van hun werk wonen. Het is dus geen onderwijs/overheid only dingetje.

Ik sluit mij trouwens aan bij @Sylverscythe hierboven als die zegt:
Maar die schooluren waren ook zo toen wij jong waren, en daarvoor ook, en toch was de onderwijskwaliteit toen kennelijk wel ok. Het is misschien relevant als we geloven dat meer uren onze problemen gaan oplossen, maar dat lijkt me de realiteit tegen te spreken.
Meer dan lestijden verlengen en dat soort zaken denk ik dat er gewoon terug meer naar de kerntaak moet gegaan worden aka het lesgeven zelf. Onderwijs is hier thuis een erg touchy subject met een leerkracht in huis maar als ik hier zeg dat er in het basisonderwijs 1 leerkracht is per 12 kinderen dan wordt het altijd oorverdovend stil, gevolgd door "Ja...ik zit wel met 26 kleuters!". En als ik dan vraag waar die andere FTE zit dan wordt het terug stil... ik vraag mij oprecht af of er íemand dat nog uitgelegd krijgt. Ik snap het concept van overhead: je zit met directie, secretariaat, ondersteuning maar eerlijk: 1 op 1???

In het middelbaar is het zelfs 1 leerkracht per 9 leerlingen... hoezo??? In de eerste graad zaten wij met 25 in een klas, in de 2de graad met ne man of 12-13 maar zaten we voor een meerderheid van onze vakken samen met een andere klas van 12-13 en in de 3de graad waren we gewoon terug met 21 met juist een paar ontdubbelingsuren. Waar gaan al die andere FTE's dan naartoe?

Maar die middelen zijn er nu toch ook al? Je hebt testen en huiswerk. Daar kan een inspecteur toch ook al naar kijken om te bepalen of een leerkracht incompetent is? En of het 1 leerling is die lastig is, of een hele klas (meer kans dat het aan leerkracht ligt).

Die extra administratie van doelstellingen en agendas in bepaald formaat etc is overbodige informatie die elders al kan gecontroleerd worden en heeft geen enkele link met leerkracht competentie.

Voer desnoods meer gestandaardiseerde testen in: als je leerlingen goed scoren moet je als leerkracht geen administratie doen. Indien niet, dan moet je wat meer papierwerk bewijzen.
Kijk, dit is precies waarom ik als leerkracht zo’n hekel heb aan het onderwijsdebat dat telkens opnieuw op sociale media wordt gevoerd. Iedereen lijkt het beter te weten dan de leerkracht of de school zelf; ironisch genoeg een houding die vroeger net met leerkrachten werd geassocieerd. Helaas is dat vandaag eerder een vakidioot die thuis zit met een burn-out en aftelt naar de volgende vakantie.

Zo werkt het dus niet. Inspectie vertrekt niet vanuit de vraag of een leerkracht “competent” is op basis van resultaten of klasdynamiek. Ze evalueert of een school kan aantonen dat ze het beleid en de regelgeving correct uitvoert. En net dat is de administratie waar leerkrachten over klagen. De doorlichting kijkt dus niet naar toetsen, huistaken of cijfers om conclusies te trekken. Die toetsen moeten gekoppeld zijn aan expliciet genoteerde minimumdoelen die je moet invoeren in het logge Smartschool. Gestandaardiseerde toetsen bieden weinig soelaas want die toetsen moet vergezeld zijn van een feedbackdocument dat ingevuld wordt door de leerkracht, én een blad voor zelfreflectie dat door de leerling zelf ingevuld moet worden. Je moet als leerkracht ook kunnen aantonen dat die zelfreflectie, voor zover ze serieus wordt ingevuld en leerlingen niet gewoon over 67 invullen, wordt geregistreerd in het leerlingvolgsysteem en dat eventuele problemen zoals niet kunnen samenvatten of plannen effectief worden opgevolgd. Zonder die administratie tellen ze simpelweg niet mee en scoort de school onvoldoende op vlak van ondersteuning, hoe goed ze pedagogisch ook zijn. Dit geldt de laatste jaren trouwens niet alleen meer voor de inspectie. Tegenwoordig komt ook de onderwijsadvocaat van de ouders in juni langs bij een beroep tegen een C-attest om elk papiertje en elke procedure te controleren.

Ter illustratie, ik geef Engels en Duits in de derde graad, en mijn vakgroep kreeg in november een waarschuwing van de doorlichting op inclusie. Begeleidingsmaatregelen voor leerlingen met een leerstoornis zijn er uiteraard wel, maar nog lang niet op maat. In de toekomst moeten we aan het begin van het schooljaar voor elke leerling met specifieke noden een lijst opstellen met individuele leernoden en maatregelen, in samenspraak met leerling en ouders. Concreet: sommige leerlingen krijgen toetsen mee naar huis om op voorhand te kunnen lezen, anderen gebruiken laptops met Sprint en weer anderen een alternatief programma dat wij daags voor het examen moeten leren gebruiken omdat ouders geen Google willen. Sommigen maken toetsen met voorleessoftware of oortjes, en enkele leerlingen worden zelfs vrijgesteld van delen van de leerstof. Dit geldt nog alleen voor dyslectische leerlingen. Ik heb ook leerlingen heb met mentale of gedragsproblemen, OKAN-leerlingen en zelfs één leerlinge die voor 90% doof is. Het idee dat je als leerkracht gewoon goed moeten lesgeven en dat de cijfers voor zich zullen spreken, is ondertussen helaas volledig achterhaald.

Wat mij betreft mag er trouwens gerust morgen en overmorgen les worden gegeven. Ik vind het makkelijker om voor de klas te staan en examens te overlopen dan samen met wat leerlingen die schoolmoe zijn te lunchen en een hele dag individuele gesprekjes te voeren met de leerlingen waar ik klastitularis van ben, en daar uiteraard telkens een verslagje van te schrijven in het leerlingvolgsysteem.

Tot slot een anekdote die illustreert waarom veel leerkrachten zich als een duivel in een wijwatervat weren wanneer het beroep nog maar eens door het slijk wordt gehaald op sociale media, vaak op basis van vooroordelen of uitspraken van enkelen. Voor de examens kreeg ik een stoel naar mijn hoofd geslingerd door een leerling met een slecht rapport. Ik verwijderde hem uit de les, gaf strafstudie en wat taken en eiste excuses die er uiteindelijk nooit zijn gekomen. Ik nam ook contact op met de ouders, en de vader vertelde aan de telefoon dat het een zwaktebod was om zijn zoon uit de les te verwijderen. Ik kon maar beter zien dat ik ingevulde notities en een samenvatting had voor zijn zoon die in tegenstelling tot een leerkracht ’s avonds geen tijd heeft voor zo'n zever. Die jongens moest immers gaan voetballen.

Ik ben ervan overtuigd dat veel probleemgedrag en het daarmee samenhangende dalende niveau van ons onderwijs zouden kunnen worden aangepakt als het beroep maatschappelijk meer waardering kreeg. Jammer genoeg zitten we met een minister met weinig voeling met de praktijk, die bovendien graag de negatieve perceptie van leerkrachten lijkt te voeden. Leraren werken te weinig en ik zal alles oplossen door hen wat harder te laten werken.

En voor hier raciale conclusies worden getrokken: ik geef les op een bijna uitsluitend wit college met enkel ASO-richtingen.

Uw dochter is wel verre van het gemiddeld kind hoor. Ik vind die eindtermen in het kleuter aan de hoge kant, zeker als je ze vergelijkt met het eerste leerjaar. Da's tellen en bewerkingen (optellen en aftrekken) tot 20. Bv die getalbeelden in't eerste, da's pure herhaling.
Die lijn van herhaling wordt echt wel hard doorgetrokken. De oudste zit nu in't derde en die heeft de eerste weken de maaltafels herhaald. En dan niet zo maar alles door elkaar maar per week een tafel (dus eerst die van 2, dan 3, etc). Daarna alles door elkaar.
Die eindtermen van het kleuteronderwijs zijn volgens mij ook een pak hoger dan toen wij jong waren. Het is wat paradoxaal hoe in principe kinderen al van jongsaf meer moeten kunnen maar tegen ze dan 12 of 18 jaar zijn het resultaat vaak pover is.
Ik heb er echt geen idee van waar het verkeerd loopt. Er zijn hier al wat voorbeelden gepasseerd van hoe het vroeger was: meer schrijven, minder speels maar of we daar nu persé terug naar moeten? Daar moet toch een betere mix van oudere en modernere technieken zijn? Of misschien werkt de moderne aanpak wel als je de focus van leerkrachten terug op lesgeven legt?
Ik ken maar één leerkracht en haar grootste probleem is de administratie en omkadering. Veel "speciallekes" in de klas die elk een eigen aanpak nodig hebben die zij met amper ondersteuning moet opvolgen. Als ge hoort dat ze voor een leerling bepaalde hulp vraagt aan het CLB en dat hun antwoord niet verder komt dan de standaard aanpak nog eens te proberen. Da's toch triest imo.

Maar geen idee hoe representatief haar verhaal is.
Ik denk dat vroeger de homogeniteit van de populatie leerlingen gewoon veel groter was. Als ik terugdenk aan mijn streng katholieke lagere school, geen enkel kind sprak iets anders dan Nederlands, en er was er maar eentje dat niet meekon en dan wat individuele begeleiding kreeg van de leerkracht. En dat was, zover ik me dat herinner, ook zeer beperkt. Als je dan nu dat recent nieuws uit Antwerpen hoort, waar de stad bijspringt zodat er individuele begeleiding in de klas zit, omdat kinderen met een mentale beperking in gewone klassen zitten, jah...

Het is verder ook volgens mij een combinatie van zaken die hier en in andere threads al werden aangehaald, aangezien die vrij breed gekend zijn. Respect voor de leerkracht: die had altijd gelijk, ook al zal dat niet altijd werkelijk zo geweest zijn. Een leerkracht had vroeger ook aanzien uiteindelijk, waardoor dat ook volgens mij meer capabele mensen aantrok. Daar komt dan ook bij dat je als leerkracht nu elke beslissing moet kunnen verantwoorden, wat die administratielast enkel maar vergroot.

Als je die getuigenis van @Tone ziet...ik wordt al vermoeid van dat allemaal gewoon te lezen eerlijk gezegd. Stel nu dat je als jonge bachelor of master (liefst STEM, want die zoeken we zeker), nog zo idealistisch bent om willen les te geven en je moet tussen scholen schipperen en in onzekerheid zitten qua betrekken, om dat soort onzin mee te maken. Daarvoor heb je 3-5 jaar gestudeerd dan, zodat je elke leerling bijna individueel tegemoet kan komen over zaken die weinig te maken hebben met de leerstof, of je ouders te woord kan staan die je zien als een stuk onbenul dat het leven van hun kinderen moeilijk maakt.

Laatst bewerkt:
Meer dan lestijden verlengen en dat soort zaken denk ik dat er gewoon terug meer naar de kerntaak moet gegaan worden aka het lesgeven zelf. Onderwijs is hier thuis een erg touchy subject met een leerkracht in huis maar als ik hier zeg dat er in het basisonderwijs 1 leerkracht is per 12 kinderen dan wordt het altijd oorverdovend stil, gevolgd door "Ja...ik zit wel met 26 kleuters!". En als ik dan vraag waar die andere FTE zit dan wordt het terug stil... ik vraag mij oprecht af of er íemand dat nog uitgelegd krijgt. Ik snap het concept van overhead: je zit met directie, secretariaat, ondersteuning maar eerlijk: 1 op 1???

In het middelbaar is het zelfs 1 leerkracht per 9 leerlingen... hoezo??? In de eerste graad zaten wij met 25 in een klas, in de 2de graad met ne man of 12-13 maar zaten we voor een meerderheid van onze vakken samen met een andere klas van 12-13 en in de 3de graad waren we gewoon terug met 21 met juist een paar ontdubbelingsuren. Waar gaan al die andere FTE's dan naartoe?
Als ik kijk naar het organigram van onze lagere school dan denk ik dat er voor elke leekracht wel een zorgfunctie tegenover staat.
Dus 1 per 12 maar dan met 26 in de klas lijkt inderdaad wel in lijn daarmee.

Maar die schooluren waren ook zo toen wij jong waren, en daarvoor ook, en toch was de onderwijskwaliteit toen kennelijk wel ok. Het is misschien relevant als we geloven dat meer uren onze problemen gaan oplossen, maar dat lijkt me de realiteit tegen te spreken.

Laat ons wel niet vergeten dat we intussen in een heel andere maatschappij wonen, en dan heb ik het niet alleen over de toename van anderstalige leerlingen in de klas. Er zijn meer alleenstaande ouders, er zijn meer gezinnen waar beide ouders full-time werken, mensen hun netwerk wordt steeds kleiner (kleinere gezinnen, minder contact met buren/de buurt, ...), grootouders moeten steeds langer werken, ... De maatschappelijke verwachtingen naar iedereen die met kinderen bezig is, zijn veel hoger dan 20-30 jaar geleden toen de meesten van ons jong waren. Of het nu gaat om veiligheid, de manier waarop je met kinderen omgaat en hen opvoedt, de betrokkenheid van ouders, ... we verwachten daar allemaal veel meer van nu. We doen ook meer ons best om kinderen die niet helemaal binnen de lijntjes kleuren (om welke reden dan ook), toch mee te pakken. Dat legt meer druk op scholen (die daar ook gewoon niet de middelen voor krijgen), maar ik ben er wel van overtuigd dat we vroeger heel wat talent en potentieel hebben weggegooid door die kinderen te negeren. Dus ik zou dat liever toch ook niet met het badwater willen weggooien, en enkel maar focussen op zij die wel binnen de lijntjes kleuren.

Ik trek persoonlijk ook in twijfel dat de wat bredere focus op wat scholen leerlingen moeten aanleren (niet alleen kennis, maar ook competenties etc) zo'n grote rol speelt in het dalende onderwijsniveau. Ik schat de invloed van de dalende kwaliteit van de onderwijsverstrekkers zelf hoger in (je mag zoveel uren geven als je wil, als degene die de uren geeft van matige kwaliteit is, dan gaat het resultaat niet beteren), tezamen met de teloorgang van het aanzien van en het respect voor het beroep, en natuurlijk op veel scholen de taalproblematiek.

En ik wil hiermee niet alle leerkrachten over dezelfde kam scheren hé, ik werk dagelijks samen met heel sterke, capabele en gemotiveerde leerkrachten. Maar het is nu eenmaal een feit dat gemiddeld genomen allesbehalve de sterkste leerlingen terugstromen naar het onderwijs, en bij velen is er zelfs geen intrinsieke motivatie maar eerder een gebrek aan andere opties om naar het onderwijs te gaan. Zeker nu in tijden van het lerarentekort daalt ook het verwachte niveau van leerkrachten zienderogen, uit het idee dat het beter is om iemand voor de klas te hebben dan niemand.

Als het gaat over hobby's, uiteraard zijn die goed voor kinderen. Of het nu gaat om sportieve, creatieve of sociale activiteiten. Maar niet elk kind is gelijk, niet elk gezin is gelijk. Je moet geen mensen geen schuldgevoelens aanpraten omdat ze het niet geregeld krijgen dat ze hun kinderen naar verschillende na-schoolse activiteiten kunnen brengen; net als je ouders die daar wel in slagen niet moet gaan verwijten te veel druk op hun kinderen te leggen. Kinderen zelf zijn ook echt niet gelijk. Je hebt kinderen van 7-jaar die probleemloos 4 na-schoolse activiteiten aankunnen en pas om 9u in hun bed liggen, en je hebt er die dat gewoon niet aankunnen, die als ze om half 8 niet in hun bed liggen, de volgende dag niet te genieten zijn.

Laatst bewerkt:
Laat ons wel niet vergeten dat we intussen in een heel andere maatschappij wonen, en dan heb ik het niet alleen over de toename van anderstalige leerlingen in de klas. Er zijn meer alleenstaande ouders, er zijn meer gezinnen waar beide ouders full-time werken. De maatschappelijke verwachtingen naar iedereen die met kinderen bezig is, zijn veel hoger dan 20-30 jaar geleden toen de meesten van ons jong waren. Of het nu gaat om veiligheid, de manier waarop je met kinderen omgaat en hen opvoedt, de betrokkenheid van ouders, ... we verwachten daar allemaal veel meer van nu.

Ik trek persoonlijk in twijfel dat de wat bredere focus op wat scholen leerlingen moeten aanleren (niet alleen kennis, maar ook competenties etc) zo'n grote rol speelt in het dalende onderwijsniveau. Ik schat de invloed van de dalende kwaliteit van de onderwijsverstrekkers zelf hoger in (je mag zoveel uren geven als je wil, als degene die de uren geeft van matige kwaliteit is, dan gaat het resultaat niet beteren), tezamen met de teloorgang van het aanzien van en het respect voor het beroep, en natuurlijk op veel scholen de taalproblematiek.

En ik wil hiermee niet alle leerkrachten over dezelfde kam scheren hé, ik werk dagelijks samen met heel sterke, capabele en gemotiveerde leerkrachten. Maar het is nu eenmaal een feit dat gemiddeld genomen allesbehalve de sterkste leerlingen terugstromen naar het onderwijs, en bij velen is er zelfs geen intrinsieke motivatie maar eerder een gebrek aan andere opties om naar het onderwijs te gaan. Zeker nu in tijden van het lerarentekort daalt ook het verwachte niveau van leerkrachten zienderogen, uit het idee dat het beter is om iemand voor de klas te hebben dan niemand.
Dat spreek ik niet tegen hoor, ik denk dat heel de focus van Demir op die lesdagen verkeerd is. En helemaal akkoord met die analyse over de studenten die voor leerkracht kiezen.
Als het gaat over hobby's, uiteraard zijn die goed voor kinderen. Of het nu gaat om sportieve, creatieve of sociale activiteiten. Maar niet elk kind is gelijk, niet elk gezin is gelijk. Je moet geen mensen geen schuldgevoelens aanpraten omdat ze het niet geregeld krijgen dat ze hun kinderen naar verschillende na-schoolse activiteiten kunnen brengen; net als je ouders die daar wel in slagen niet moet gaan verwijten te veel druk op hun kinderen te leggen. Kinderen zelf zijn ook echt niet gelijk. Je hebt kinderen van 7-jaar die probleemloos 4 na-schoolse activiteiten aankunnen en pas om 9u in hun bed liggen, en je hebt er die dat gewoon niet aankunnen, die als ze om half 8 niet in hun bed liggen, de volgende dag niet te genieten zijn.
Ik verwijt niemand iets, ik geef gewoon tegengas omdat de insteek van die posts vooral een goedkope uithaal naar leerkrachten leek te zijn.

ik denk wel dat zo een systeem dat kinderen na de uren aan sport of andere activiteiten (muziek/toneel enzo) zoals in Amerika wel cool kan zijn. Is vandaag uiteraard geen infrastructuur voor. Maar ik zie toch alleen maar voordelen. Dan ben je op school van 8 tot 19u ofzo en ook woensdagmiddag.
Eventueel nog wedstrijd/voorstelling in het weekend.

Het heen en weer rijden naar school/werk/hobby's zijn gewoon uren die beter besteed kunnen worden.

ALs een kind tot 5 les kan hebben en dan 2 uur hobby dan win je keiveel. (ik denk ook aan kinderen die meer bewegen en dergelijke, alleen maar goed voor hen)

ik denk wel dat zo een systeem dat kinderen na de uren aan sport of andere activiteiten (muziek/toneel enzo) zoals in Amerika wel cool kan zijn. Is vandaag uiteraard geen infrastructuur voor. Maar ik zie toch alleen maar voordelen. Dan ben je op school van 8 tot 19u ofzo en ook woensdagmiddag.
Eventueel nog wedstrijd/voorstelling in het weekend.

Het heen en weer rijden naar school/werk/hobby's zijn gewoon uren die beter besteed kunnen worden.

ALs een kind tot 5 les kan hebben en dan 2 uur hobby dan win je keiveel. (ik denk ook aan kinderen die meer bewegen en dergelijke, alleen maar goed voor hen)
Kinderen zouden extracurriculars vooral moeten doen uit intrinsieke interesse en motivatie al dan niet met een kleine nudge van de ouders zodat die kinderen iets anders doen dan alleen maar op een scherm kijken.
In Amerika verzanden die extracurriculars vaak snel in een competities om nog een extra lijntje bij op je CV te kunnen zetten om naar een universiteit te sturen etc. Neen, we hoeven echt geen lessen te trekken van Amerika op dat gebied (net als op de meeste andere vlakken trouwens). Laat buitenschoolse activiteiten vooral wat ze horen te zijn: een uitlaatklep, een plaats voor sociale interacties (met misschien een andere social circle dan die op school) en een beetje gezonde competitie op het moment zelf maar niet een eerste aanzet om je aan te sluiten bij de rat race...

Kinderen op school steken van 8 tot 19u lijkt mij een legendarisch slecht idee. Das 11u hé: 11! De gemiddelde volwassene spendeert 8u30 op zijn werk... en dan spreek ik nog niet over wie dat allemaal gaat begeleiden, en waar de maatschappij dat geld vandaag zou moeten halen voor die begeleiding en nodige infra... Nee, niet realistisch.

Kinderen zouden extracurriculars vooral moeten doen uit intrinsieke interesse en motivatie al dan niet met een kleine nudge van de ouders zodat die kinderen iets anders doen dan alleen maar op een scherm kijken.
In Amerika verzanden die extracurriculars vaak snel in een competities om nog een extra lijntje bij op je CV te kunnen zetten om naar een universiteit te sturen etc. Neen, we hoeven echt geen lessen te trekken van Amerika op dat gebied (net als op de meeste andere vlakken trouwens). Laat buitenschoolse activiteiten vooral wat ze horen te zijn: een uitlaatklep, een plaats voor sociale interacties (met misschien een andere social circle dan die op school) en een beetje gezonde competitie op het moment zelf maar niet een eerste aanzet om je aan te sluiten bij de rat race...
ik snap je punt volledig, het moet niet helemaal Amerikaans, maar geef toe, een school waar alle voorzieningen zijn (een beetje zoals vroeger die ballonsporthal van een gemeente) lost al veel problemen op. Als je ook nog een bibliotheek, muzieklokaal en een soort van toneelzaal of zo hebt, dan kunnen keiveel kinderen van de buurt daar gebruik van maken. Het competitiegedoe van Amerika is idd iets wat we absoluut moeten vermijden

Laatst bewerkt:
ik snap je punt volledig, het moet niet helemaal amerikaans, maar geef toe, een school waar alle voorzieningen zijn (een beetje zoals vroeger die ballon sporthal van een gemeente) lost al veel problemen op. Als je ook nog een bibliotheek, muzieklokaal en een soort van toneelzaal ofzo hebt dan kunnen keiveel kinderen van de buurt daar gebruik van maken. Het competitie van Amerika is idd iets wat we absoluut moeten vermijden.
I
Dat de woensdagnamiddag er bv. kinderen op school een sport/hobby kunnen beoefenen onder begeleiding van mensen van (sport)clubs, of die rechtstreeks naar zo'n club kunnen lijkt me best wel nuttig. Een uurtje na 15.30 ook wel. Maar van die onnoemelijk lange dagen, dat lijkt me eerlijk gezegd nadelig voor de kinderen. Wat @Reverz zegt over die VS-toestanden heb ik ook gezien en hier al een paar keer verteld: een vakantiecursus die kinderen "vrijwillig" konden volgen aan een universiteit, en als ze dat enkele jaren deden kregen die een korting op hun eventueel inschrijvingsgeld later. Daar is dat natuurlijk een gigantische besparing, en dan zaten daar jonge tieners half of helemaal in slaap want die werden heel vroeg met de bus opgehaald om dan lange dagen te trekken.

Persoonlijke ergernis: voor een topic waarin men klaagt over het dalende niveau van het onderwijs mogen sommigen hier toch echt wel eens zelf wat meer over hun spelling waken, af en toe een foutje is normaal, overkomt mij ook, maar de systematische manier waarop sommigen hier dt-fouten maken, holy f*cking hell. Excuse my French English.

Praktisch hebben wij natuurlijk ook zekere erfenissen in ons onderwijs die maken dat bijvoorbeeld:
hobby's vaak elders in de stad georganiseerd worden, men zou dat meer kunnen samenvoegen met de schoolse context.
Of godbetert die waardeloze LO wat deftige invulling geven, en die LO-leerkrachten deftige prestaties voor hun loon laten leveren.

Moeten we een Amerikaans systeem overnemen? Tuurlijk niet, maar systemen waarbij hobby's als tekenacademie of muziekschool meer bij de school aansluiten bestaan in andere landen zonder twijfel ook.

Laten we ook niet blind zijn voor de eigen gebreken.
Eén van de populairste sporten in dit land - de horror der jeugdvoetbal - dient als sponsoring voor de volwassenenploegen hun steekpenningen/winstpremies, en ook genoeg leerlingen die afkomen met dat ze voetbal voorrang geven op school, en ouders die daarin meegaan. Huiswerk niet gemaakt, want hele weekend gaan 'sjotten'.

ik snap je punt volledig, het moet niet helemaal amerikaans, maar geef toe, een school waar alle voorzieningen zijn (een beetje zoals vroeger die ballon sporthal van een gemeente) lost al veel problemen op. Als je ook nog een bibliotheek, muzieklokaal en een soort van toneelzaal ofzo hebt dan kunnen keiveel kinderen van de buurt daar gebruik van maken. Het competitie van Amerika is idd iets wat we absoluut moeten vermijden.
I
Ik denk dat er toch best veel zaken georganiseerd worden kwa buitenschoolse activiteiten door steden en gemeenten? Maar daar kom je, zoals wel vaker, weer in het vaarwater van ruimtelijke ordening imo. Ik ben zelf opgegroeid in een grote verkaveling niet ver van een dorpscentrum. Ik had mijn ouders eigenlijk nergens voor nodig: basisschool 10min wandelen, 3 middelbare scholen op 10min fietsen, sporthal/zwembad/atletiekpiste: 5min fietsen. Het enige waar mijn ouders mij naartoe moesten doen was in het weekend naar de voetbal als we op verplaatsing speelden... en dat werd dan nog in beurtrol gedaan met andere ouders.

Vandaag doet men zijn stinkende best om elke vierkante meter grond langs onze steenwegen dicht te metsen... ik ga er vanuit dat daar niet enkel mensen zonder kinderen gaan wonen. Die mensen hun kinderen moeten in veel gevallen dus quasi overal naartoe gevoerd worden. En ik heb het hier nogal gezegd: "het is maar een kwartier rijden" wordt al snel een vol uur (2 keer over en weer) en dan is het al niet de moeite om tussendoor over en weer te rijden en blijf je gewoon ginder en wordt het snel anderhalf-twee uur. Dat er dan links of rechts een hobby verloren gaat omdat het niet meer haalbaar is, zowel voor ouders als kinderen, mag niet verwonderen helaas.

Ik schrik mezelf altijd een bult als ik zo hoor en zie hoe lang die kinderen effectief op school zijn. In mijn tijd in het middelbaar was dat verplichte studie vanaf 8:00 tot 8:30 voor iedereen vanaf 2de graad. Daarna les tot 12:05, opnieuw les 13:00 tot 16:15 of zelfs 17:00 1 keer in de week. 17:30 thuis, eten en dan huiswerk maken en toetsen leren tot 19:00.

Nu starten ze pas om 8:30 soms 9:00 en zijn ze 15:30 al terug klaar om dan om 16:00 thuis te komen. Veel huiswerk is er niet aan en qua studeren voor toetsen is het ook al niet veel soeps.

Ik heb me altijd voorgehouden dat leerkrachten een zeker respect verdienen voor hun werk en dat doe ik nog steeds. Je zal altijd wel een verschil hebben in leerkrachten naar capabiliteit, dat is ook normaal. De ene mens is de andere niet.

Iedereen zal ook wel leerkrachten meegemaakt hebben als kind waarvan je ook wel zegt "die heeft z'n diploma ook bij de cornflakes gekregen". Wat ik ook vond van die leerkrachten, ik kan je verzekeren dat mijn ouders naar de leerkracht gingen luisteren over mij op school. Omwille van dezelfde reden als dat ik dat doe nu, ik wil weten hoe het met mijn kind gesteld is en hoe mijn kind zich gedraagt zodat ik als ouder daarop kan inspelen. Dat op zich denk ik dat ook dat een reden is waarom het onderwijs achteruit gaat. Ouders zijn naar mijn mening minder betrokken bij de studies van hun kinderen en meer op hun hobbies, likes en dislikes.

Als een leerkracht vroeger zei tegen je ouders dat je je best niet doet en dat dat merkbaar is aan je punten was het kot te klein. Doe je dat tegen ouders van nu trekken ze hun schouders op en zeggen ze dat je in een fase zit. Ik kan me best wel inbeelden dat leerkrachten het gevoel hebben dat ze tegen 4 muren aan het praten zijn. Ze krijgen geen steun van ouders, geen steun van overheid, overstelpt met administratie die eigenlijk niet tot de essentie van hun werk behoort en bovendien wordt hun werk ook nog eens door het slijk gehaald op social media. Om nog niet te spreken van de omgang met kinderen die de taal niet machtig zijn of kinderen die heel aggressief uit de hoek komen.

Ik schrik mezelf altijd een bult als ik zo hoor en zie hoe lang die kinderen effectief op school zijn. In mijn tijd in het middelbaar was dat verplichte studie vanaf 8:00 tot 8:30 voor iedereen vanaf 2de graad. Daarna les tot 12:05, opnieuw les 13:00 tot 16:15 of zelfs 17:00 1 keer in de week. 17:30 thuis, eten en dan huiswerk maken en toetsen leren tot 19:00.

Nu starten ze pas om 8:30 soms 9:00 en zijn ze 15:30 al terug klaar om dan om 16:00 thuis te komen. Veel huiswerk is er niet aan en qua studeren voor toetsen is het ook al niet veel soeps.
Mijn middelbaar begon om 8u10, verplichte studie --> wat?
Gedaan om 15.20 of 16.10 (dat laatste doorgaans voor de studenten met 8u wiskunde of andere extra's in de 3de graad). Dus ik was ook wel tegen 16u thuis tijdens 1ste en 2de graad. Ik denk dat jij nogal lange dagen had.

En waarom uiteindelijk, als we, opnieuw, bedenken dat we al veel schooluren hebben. En dat geldt trouwens ook voor huiswerk hé, wij zitten doorgaans met een wildgroei aan taken en toetsen doorheen de week. Of toch in "mijn tijd", wat volgens wat ik hoor toch niet echt veranderd is

Laatst bewerkt:
Ouders zijn naar mijn mening minder betrokken bij de studies van hun kinderen en meer op hun hobbies, likes en dislikes.

Dat betwijfel ik echt ten zeerste. Enfin, dat zal opgaan voor een deel van de bevolking, zoals dat vroeger ook al zo was. Maar algemeen genomen schat ik toch het omgekeerde in hoor.

Wat je wel hebt is dat bijvoorbeeld de interesse (en kunde) in lezen al fel aan het dalen was bij "onze" generatie, wat maakt dat zij bij hun kinderen ook veel minder vaak gaan voorlezen. Dat is een vicieuze cirkel. Maar dat heeft niet noodzakelijk iets te maken met betrokkenheid, maar eerder met de capaciteiten en interesses van de ouders.

Minder huiswerk? Ik vind dat ze in de lagere school vanaf het 4e leerjaar toch soms stevig invliegen. Mijn herinnering van vroeger is toch dat wij veel minder huiswerk hadden.

Mijn middelbaar begon om 8u10, verplichte studie --> wat?
Gedaan om 15.20 of 16.10 (dat laatste doorgaans voor de studenten met 8u wiskunde of andere extra's in de 3de graad). Dus ik was ook wel tegen 16u tijdens 1ste en 2de graad. Ik denk dat jij nogal lange dagen had.

En waarom uiteindelijk, als we, opnieuw, bedenken dat we al veel schooluren hebben. En dat geldt trouwens ook voor huiswerk hé, wij zitten doorgaans met een wildgroei aan taken en toetsen doorheen de week. Of toch in "mijn tijd", wat volgens wat ik hoor toch niet echt veranderd is
Kortere dagen lijkt mij toch ook eerder een verhaal van perceptie... in de eerste graad hadden wij gewoon 32 lesuren: 4x7u+1x4u met in het 2de jaar om de 2 weken een 8ste denk ik. In het 3de ben ik dan wel naar een technische school geswitched en daar was 36u de standaard: 4x8u+1x4u. Dat was 8:15 -> 11:50 en 13:00 -> 16:35 met telkens een kwartier break halfweg. Ik kan mij niet voorstellen dat dit vandaag zo anders zou zijn.

Minder huiswerk? Ik vind dat ze in de lagere school vanaf het 4e leerjaar toch soms stevig invliegen. Mijn herinnering van vroeger is toch dat wij veel minder huiswerk hadden.
Er zal ook wel variatie qua school zijn, ik heb bijvoorbeeld in het middelbaar nooit zoveel huiswerk gehad dan tijdens de laatste jaren van de lagere school.
Maar als ik verhalen hoor van andere Europeanen is dat op veel plaatsen wel minder.
Kortere dagen lijkt mij toch ook eerder een verhaal van perceptie... in de eerste graad hadden wij gewoon 32 lesuren: 4x7+1x4 met in het 2de jaar om de 2 weken een 8ste denk ik. In het 3de ben ik dan wel naar een technische school geswitched en daar was 36u de standaard: 4x8 + 1x4. Dat was 8:15 -> 11:50 en 13:00 -> 16:35 met telkens een kwartier break halfweg. Ik kan mij niet voorstellen dat dit vandaag zo anders zou zijn.
Ja, bij mij was het ook 4x7+1x4 = 32, tot de 3de graad (8u wiskunde) dat naar 34 ging dacht ik.

Onze dochter heeft een tijdje dans (duh) gedaan maar is er na een paar jaar ook weer mee gestopt (eigenlijk toen ze in het middelbaar kwam). Er lag daar nog veel druk op het presteren en meedoen aan wedstrijden (en winnen dan vooral) waardoor de fun er ook wel wat af was. Dat is natuurlijk ook een "probleem" van vele hobby's en sporten. Het kan allemaal snel opgaan in die cultuur van de beste te willen zijn, terwijl het mij eerder de bedoeling lijkt dat je in de eerste plaats ergens beter/goed in wordt. Dat in combinatie met plezier hebben en vrienden maken.

Maar terug naar het onderwijs en de discussie voorhanden:
De slinger is vele jaren geleden gewoon te veel doorgeslagen naar vaardigheden. Die zijn belangrijk, maar een basis parate kennis is toch fundamenteel om te kunnen beschikken over goede vaardigheden. En ja, je kan alles opzoeken en vinden via Google en whatnot maar als je niet weet hoe je iets moet opzoeken, wat je moet opzoeken of hoe je iets objectief moet interpreteren, zal je er vet mee zijn.
Dus eerst focus op de basiskennis en vooral zorgen dat die er goed inzit bij iedereen. Zonder basiskennis taal, wiskunde ... kan je niets opbouwen.

En daar geef ik eerdere comments ook wel gelijk. Diezelfde basiskennis moet ook opnieuw geïmplementeerd worden in de lerarenopleiding zodat er opnieuw echte experts van hun vak voor de klas komen te staan. Vervolgens moeten zij dan opnieuw de leerstof in echte leermomenten overbrengen aan de leerlingen. Niet alles moet via zelfontdekking en oefeningen vanuit de leerling komen. Dat is zelfs nefast voor het leerproces omdat er dan foute denkwijzen kunnen ontstaan. Eerst onderwijzen, daarna inoefenen.

Terug
Bovenaan