Het NMBS topic

Het zijn 2 aparte bedrijven dat je ene bedrijf steeds meesleurt in de discussie omdat het antwoord u niet bevalt is u probleem. Het is niet omdat beide van de staat zijn en zelfde HR dienst hebben dat NMBS er iets over te zeggen heeft.

NMBS heeft 0,0 te maken met de werken aan de sporen enigste wat die mogen doen is geld betalen om die sporen te mogen gebruiken. Daarbij heb je liever dat ze de sporen en seinen niet vernieuwen en we taferelen krijgen zoals in Griekenland dan kan ik best ook met men job stoppen want ik ben de eerste die DOOD is. Wees blij dat nog grotendeels in paasvakantie valt minstens schade voor de schoolgaande en werkende maar het is ook nooit niet goed.

Het zijn 2 aparte bedrijven die ooit één groot bedrijf waren, dat is een belangrijke nuance natuurlijk. Pre-2005 was dat gewoon één bedrijf, en wat heeft die splitsing precies opgebracht sindsdien? (Niets blijkbaar, al is dit een oud artikel) De treinen reden sneller en stipter in en vlak na mijn studententijd dan nu. Ik sleur er echt niets ongerelateerd bij.

Alle begrip voor dat zo'n werken noodzakelijk zijn, dat betwist ik niet. Wat een valse stroman overigens om af te komen met dat ik treinbestuurders de "DOOD" zou toewensen, holy hell...

Maar gratis parking voor minstens een aantal dagen per week of snellere busverbinding met gegarandeerde aansluiting zou écht wel welkom geweest zijn. Nu zie ik in mijn reistijd drastisch toenemen of zou ik moeten betalen om te gaan parkeren aan het station van Hasselt, terwijl andere pendelaars (en het is @Silence overigens gegund) wél gratis parking krijgen? Dan had men "gratis parkeerdagen" ofzo maar gelijk moeten verloten onder alle pendelaars, want ik heb mijn aanvraag ook wel tijdig gedaan hoor...

Ik ben de werken van vorig jaar overigens nog niet vergeten: verplichte overstap op een noodperron dat zo ver van de andere sporen lag, dat je zelfs met spurten nauwelijks je trein/overstap kon halen... of dat de schuld van NMBS of Infrabel is, is niet iets waar ik op dat moment mee bezig ben hoor...

Laatst bewerkt:
Ik ben de werken van vorig jaar overigens nog niet vergeten: verplichte overstap op een noodperron dat zo ver van de andere sporen lag, dat je zelfs met spurten nauwelijks je trein/overstap kon halen... of dat de schuld van NMBS of Infrabel is, is niet iets waar ik op dat moment mee bezig ben hoor...
Die ben ik ook niet vergeten en geloof ons dat wij als rijdend personeel (treinbestuurders en boordcheffen) dit ook enorm erg vonden uitgevoerd. Eerste paar dagen stond er niet eens een bord waar we exact moesten stoppen waardoor we niet goed stonden.

Het zijn 2 aparte bedrijven die ooit één groot bedrijf waren, dat is een belangrijke nuance natuurlijk. Pre-2005 was dat gewoon één bedrijf, en wat heeft die splitsing precies opgebracht sindsdien? (Niets blijkbaar, al is dit een oud artikel) De treinen reden sneller en stipter in en vlak na mijn studententijd dan nu. Ik sleur er echt niets ongerelateerd bij.

Alle begrip voor dat zo'n werken noodzakelijk zijn, dat betwist ik niet. Wat een valse stroman overigens om af te komen met dat ik treinbestuurders de "DOOD" zou toewensen, holy hell...

Maar gratis parking voor minstens een aantal dagen per week of snellere busverbinding met gegarandeerde aansluiting zou écht wel welkom geweest zijn. Nu zie ik in mijn reistijd drastisch toenemen of zou ik moeten betalen om te gaan parkeren aan het station van Hasselt, terwijl andere pendelaars (en het is @Silence overigens gegund) wél gratis parking krijgen? Dan had men "gratis parkeerdagen" ofzo maar gelijk moeten verloten onder alle pendelaars, want ik heb mijn aanvraag ook wel tijdig gedaan hoor...

Moest gesplitst worden van Europa als ik me niet vergis. In het kader van het openstellen van de Europese treinmarkt. Omdat de overheid nog één keer het monopolie van NMBS verlengd heeft in 2021 voor 10j, zal je in België pas een trein van de concurrentie kunnen nemen vanaf 2031.

3.35u treinongeluk met 50 mensen aan noord in nl. Toch een verschil met uren dat treinen rijden hier. Ook andere prijs uiteraard. hopelijk komen de gewonden er door

Deze 2 weken rijden er geen treinen tussen Hasselt en Tongeren en Hasselt en Sint-Truiden.

Maar dat vinden ze blijkbaar nog niet genoeg ongemak.. neenee we schaffen nog wat P-treinen af ook tijdens de vakantie..

Want mensen gaan niet werken in de schoolvakanties..

Deze 2 weken rijden er geen treinen tussen Hasselt en Tongeren en Hasselt en Sint-Truiden.

Maar dat vinden ze blijkbaar nog niet genoeg ongemak.. neenee we schaffen nog wat P-treinen af ook tijdens de vakantie..

Want mensen gaan niet werken in de schoolvakanties..
Er worden elke schoolvakantie en brugdagen wel P treinen geschrapt. Normaal nemen ze de treinen met de laagste bezettingsgraad.

Ik heb vandaag een P trein naar Brussel gedaan trouwens!

Er worden elke schoolvakantie en brugdagen wel P treinen geschrapt. Normaal nemen ze de treinen met de laagste bezettingsgraad.

Ik heb vandaag een P trein naar Brussel gedaan trouwens!
Ze hebben dus een P trein geschrapt die iets voor 8 in Hasselt vertrekt en iets voor 9 in Brussel centraal komt..
Perfect voor mensen die om 9 beginnen met werken

Nu kan ik dus kiezen tussen 10 na 8 aankomen (te vroeg) of 10 na 9 (te laat)
Kan er ook nog wel ene nemen met overstap mja 10 minuten tussen, het is al wel vaker misgegaan.

Hier kan ik eigenlijk 0,0 begrip voor opbrengen.
Het is toch echt wel elke keer iets, uiteraard altijd met een excuus om het goed te praten.
(Niet persoonlijk op jou hè, chapeau dat je dat werk wil doen)

Is niet veel gemakkelijker tijdens school. Pendelen word vaak gezien als ideaal, maar zwijg me ervan ben het al lang beu.

Ze hebben dus een P trein geschrapt die iets voor 8 in Hasselt vertrekt en iets voor 9 in Brussel centraal komt..
Perfect voor mensen die om 9 beginnen met werken

Nu kan ik dus kiezen tussen 10 na 8 aankomen (te vroeg) of 10 na 9 (te laat)
Kan er ook nog wel ene nemen met overstap mja 10 minuten tussen, het is al wel vaker misgegaan.

Hier kan ik eigenlijk 0,0 begrip voor opbrengen.
Het is toch echt wel elke keer iets, uiteraard altijd met een excuus om het goed te praten.
(Niet persoonlijk op jou hè, chapeau dat je dat werk wil doen)

Klopt, de combinatie van én geschrapte treinen én moeilijk(er) in Hasselt station geraken omdat je eigen halte is afgeschaft is verdomd vervelend.
Blij dat ik kan telewerken een stuk van de week en dat Paasmaandag in de Paasvakantie valt (dat is géén garantie).

Die werken in Hasselt zijn extreem klantonvriendelijk, in plaats van gewoon alternerend te werken en minstens één lijn vanuit Limburg naar Brussel ook te laten rijden via een station met een haalbare, gratis parking denk ik dan... Maar goed, Infrabel/NMBS hun strategie de laatste jaren is duidelijk pendelaars uitpersen voor nog wat extra euro's met zoveel mogelijk parkings betalend te maken, dus dan gaan ze bij werken al helemaal geen rekening houden met de bereikbaarheid/haalbaarheid van hun stations.

Hoe lang denk je nog dat dit zal blijven duren? Momenteel stappen daar nog veel mensen op die eigenlijk het snelst in Hasselt of Genk zouden kunnen opstappen, maar daar is het al lang betalend intussen en de NMBS lijkt erop gericht die inkomstenbron te maximaliseren.

Wat parkeren aan stations betreft heb ik sinds de jaren dat ik als student al pendelde met de trein naar Antwerpen, en vervolgens vaak ook voor verschillende jobs jarenlang al de trein neem, heb ik achtereenvolgens:
  • de gratis parking aan de Vredestraat achter het station van Hasselt zien verdwijnen ten voordele van een jeugdherberg, een park en appartementsblokken, leuk voor de stad, maar merde voor de pendelaars die tenminste nog een noodzakelijke inspanning doen om niet in de file naar Brussel te gaan staan.
  • gratis parkings betalend zien worden in:
    • Aarschot
    • Tienen en Landen
    • Tongeren
    • Sint-Truiden
    • Diest
Ik vrees dat ook de parkings van Kiewit, Alken, Diepenbeek & Bilzen ook in de nabije toekomst betalend zullen worden, naar analogie hoe ze ook in de Kempen (Mol, Turnhout, Herentals) aan 't handelen waren/zijn. Bij de heraanleg van Diepenbeek en Bilzen is de basisinfrastructuur om eenvoudig betalende slagbomen te installeren al voorzien lijkt me zelfs.

Je zou denken dat de NMBS en regering blij zouden zijn met mensen die met de trein reizen: beter voor de files, klimaat, ... maar wat zien ze bij de NMBS blijkbaar? Een gevangen publiek waar men € 40 tot zelfs € 50 per maand extra uit kan persen. € 500/jaar of meer betalen louter om te mogen gaan werken terwijl je al een treinabonnement hebt... ronduit schandalig eigenlijk. Eén keer alle parkings betalend zijn, zullen ze die som wel jaarlijks laten stijgen bovenop de index denk ik dan ook.

Fietsenstalling die bewaakt wordt en deftig kan afgesloten worden? Zelfs dat bieden ze niet eens in ruil, en ik spreek uit ervaring (vandalisme fiets, wegens emotionele waarde van die fiets, ga ik dan ook niet meer naar het station ermee).

Dan zwijg ik nog van hoe in de jaren dat ik intussen al pendel de trein zowel trager is geworden in de officiële dienstregelingen, als meer en meer problemen met de stiptheid, gelukkig minder last van dat laatste dankzij telewerk.

/rant
Helemaal eens hoor, dacht dat je iets zocht voor in de paasvakantie, vandaar. Corda campus kan je in kiewit ook nog staan trouwens... Ik duim voor mezelf dat dat nog blijft

Net ook eens gekeken voor die vervangbussen van Hasselt tot Tongeren.

Om 17:46 en om 17:58 richting Tongeren (om het uur)
Als ik het vroeg afbol op het werk ben ik er om 17:48 op het treinperron ( zonder vertraging)

Is het echt zo moeilijk om een bus om 16:30 en een om 17:00 te laten rijden, zodat je er geen uur staat als je ze zou missen door vertraging?

Wat.een.klucht!

Is het eigenlijk normaal dat er amper (tot geen) controle van de vervoersbewijzen meer is? Ik vul elke keer ik de trein neem naar Brussel mooi mijn tienrittenkaart in, maar nooit of te nooit zie ik een conducteur passeren.

Personen in de nabijheid van het spoor tussen Brussel-Zuid & Noord
+ een storing aan de seinen in Noord

Ik mag al zwaaien naar een rustige avond thuis zeker. godver

Terug
Bovenaan