Het NMBS topic

idd onzinnig dat die op het traject Antwerpen-Oostende ingezet wordt, maar is uitstekend materiaal voor L-treinen.
Als ik late shift heb, is dat de IC-trein van 22:03 van de luchthaven tot (voor mij dan) Gent

Daar heb je ook stopcontacten in 2de klasse, maar over heel de trein "raar volk"

idd onzinnig dat die op het traject Antwerpen-Oostende ingezet wordt, maar is uitstekend materiaal voor L-treinen.
Op een L-trein kan je toch ook best lang zitten als je graag een rechtstreekse rit hebt en niet wil overstappen in het dichtstbijzijnde IC station.

Op een L-trein kan je toch ook best lang zitten als je graag een rechtstreekse rit hebt en niet wil overstappen in het dichtstbijzijnde IC station.
Maar da's dan je eigen keuze en veel logischer wegens de L-status dat men een desktop neemt.

Antwerpen Oostende heeft een ic+status en mag dus geacht worden om voor lange trajecten te gebruiken. Het gaat ook niet over een verbinding die voor relatief weinig mensen gebruikt wordt.

Precies een soepje vanavond. Afgeschafte treinen, defecten, personen op de sporen,... Mijn gedachten gaan naar de mensen die Loes in goede banen moeten leiden. Als reiziger zal ik die extra reistijd en overstap wel overleven :p

Als bestuurder is het een droom om mee te rijden tegenover al da ander brak materiaal dat opgelapt word.

Zetel is beter, climatisatie is top als er fouten zijn zegt de computer wat er fout is en hoe we het kunnen oplossen. Oke voor passagiers is het minder maar wij moeten wel 6-9u erin zitten.

Ik rij nu 4jaar en op die 4jaar 0 keer dat Desiro stuk was op een deur die fout geeft na. Eens kijken op het scherm welke deur en afzonderen dan kunnen we weer verder rijden. Al de rest van materiaal is het wel wekelijks dat ik iets moet oplossen en soms mag gaan opzoeken in een handleiding van 1970-90 nog getypt met typemachine en dan gekopieerd.

Laatst bewerkt:
Als bestuurder is het een droom om mee te rijden tegenover al da ander brak materiaal dat opgelapt word.

Zetel is beter, climatisatie is top als er fouten zijn zegt de computer wat er fout is en hoe we het kunnen oplossen. Oke voor passagiers is het minder maar wij moeten wel 6-9u erin zitten.

Ik rij nu 4jaar en op die 4jaar 0 keer dat Desiro stuk was op een deur die fout geeft. Eens kijken op het scherm welke deur en afzonderen dan kunnen we weer verder rijden. Al de rest van materiaal is het wel wekelijks dat ik iets moet oplossen en soms mag gaan opzoeken in een handleiding van 1970-90 nog getypt met typemachine en dan gekopieerd.
In het begin wel enorm veel miserie geweest met die Desiro's.. Ze hebben dan de geuzennaam "Misero's" gekregen..

Maar imo waren de meeste problemen met oudere machinisten die de digitalisering en modernisering niet aankonden..
Ik vond indertijd de "klassiekjes" de leukste om (in 1e klasse) met mee te rijden, vooral als de machinist de deur open liet. Dan kon je recht op het spoor kijken.

In het begin wel enorm veel miserie geweest met die Desiro's.. Ze hebben dan de geuzennaam "Misero's" gekregen..
Ik heb de indruk dat elk nieuw type trein of loc wat foutjes heeft.
De M7 had toch ook nog dingen die aangepast moesten worden en zelfs nu zijn er nog problemen op de stukken waar er een omschakeling is van hoogspanning dacht ik.

Ik heb de indruk dat elk nieuw type trein of loc wat foutjes heeft.
De M7 had toch ook nog dingen die aangepast moesten worden en zelfs nu zijn er nog problemen op de stukken waar er een omschakeling is van hoogspanning dacht ik.
Die M7 trekt van in begin op niets. Momenteel mogen we nog steeds niet met Ep rijden om te remmen enkel pneumatisch. Waardoor het niet comfortabele rijden is.

Die M7 trekt van in begin op niets. Momenteel mogen we nog steeds niet met Ep rijden om te remmen enkel pneumatisch. Waardoor het niet comfortabele rijden is.

Wat is EP?

Ik zat onlangs op een M7 waarvan de airco niet werkte in sommige coupés. Dat vond ik wel vreemd voor een gloednieuwe trein (en lastig, het was 30° buiten...).

“Elektro Pneumatisch” volgens Google.

Elektropneumatische ondersteuning​

EP rem verdeler.svg
Omdat de CG-besturing puur pneumatisch is, kan de voortplantingssnelheid van de kop naar de staart van de trein prestatieproblemen opleveren bij grote konvooien. Om dit probleem te verhelpen, hebben de fabrikanten voertuigen uitgerust met EP / FEP (voor elektropneumatische) indirecte remmen om snellere overdracht van depressies en bijtanken langs het konvooi mogelijk te maken. Het is een elektropneumatische ondersteuning van het zwaartepunt die elke variatie van het zwaartepunt gelijktijdig over de gehele lengte van de trein uitvoert.

Om deze hulp te bieden, moet een tweede AC / CP-luchtleiding van de treincompressor langs de trein worden geleid. Op elk voertuig corrigeren een vulmagneetklep en een aftapmagneetklep lokaal de CG-waarde volgens de instructies van de mechanische klep. De vulmagneetklep wordt gevoed door de CA / CP via een regelaar ingesteld op 5 bar; buffertanks zijn ook in elk voertuig geïnstalleerd om plotselinge daling van de CA / CP-druk te voorkomen.

Het werkt met behulp van drie elektrische draden : vastzetten (onderste draad in het diagram), losmaken (bovenste draad) en massa (middelste draad), en vereist de aanwezigheid van een voedingslijn (AC).: Dit (in rood op het diagram) levert hogedruklucht (6 à 9 bar) naar de verschillende voertuigen in het konvooi, lucht die ook wordt gebruikt voor de bediening van automatische deuren, pneumatische ophangingen, enz.

De overgrote meerderheid van de passagiersuitrusting is uitgerust met de EP-rem. Om reacties in de treinset te voorkomen , mag deze alleen worden gebruikt als al zijn voertuigen zijn uitgerust.
Bron: Wikipedia

Laatst bewerkt:
Wat is EP?

Ik zat onlangs op een M7 waarvan de airco niet werkte in sommige coupés. Dat vond ik wel vreemd voor een gloednieuwe trein (en lastig, het was 30° buiten...).
Treinen op Desiro na remmen pneumatisch. De handeling word in de stuurpost gedaan en loopt dan door via een luchtleiding die de remmen dan 1 voor 1 aansluit of lost in volgorde van de verbinding. De Ep is een elektrisch verbinding op die leiding die ervoor zorgt dat elke rijtuig tegelijk die aansluiting of lossing doet waardoor het aansluiten of lossen van de remmen sneller gaat.

Dus zonder ep remmen duurt het langer om te remmen/ vertrekken. Ook is deze manier minder comfortabel doordat rijtuig ervoor al los is en trekt terwijl de volgende nog deels vast is.

Bij goederen word nog steeds zo gereden. Bij reizigers is het 99% van tijd met Ep rijden. Indien ep stuk is mogen we wel zonder rijden dat is geen reden waarom een trein zou afgeschaft worden.

Laatst bewerkt:
Ja, man. Wat is dat met de stoelen van de nieuwe dubbeldekkers. (1ste klas vanboven, schorriemorrie beneden.)

Vuil, vol met plekken. Op de oude zag je dat tenminste niet. :p

Vandaag er achter gekomen dat de fluitjes van de conducteurs geen echte fluitjes meer zijn maar een of ander toestel wat dat geluid nabootst :cry2:.
Sommige hebben ook een meer sci-fi tune 🤖

edit: Ook nog een vraag -> waarom staat dit topic onder Algemene Discussies en niet Mobiliteit?

Vandaag er achter gekomen dat de fluitjes van de conducteurs geen echte fluitjes meer zijn maar een of ander toestel wat dat geluid nabootst :cry2:.
Sommige hebben ook een meer sci-fi tune 🤖

Bijlagen

• elektronische-fluit-fox-40.png
    elektronische-fluit-fox-40.png
    95,9 KB · Weergaven: 14
Als vrouw ben ik op de late treinen fan van desiro. Liever alles open dan met een duister figuur alleen in een afgesloten coupe ... Weekend treinen is hier wel verschrikkelijk, niet normaal hoe vaak het eerst bus ipv trein is door werken of lange omleidingen. Hoop dat dat iets tijdelijks is met alle werken rond Hasselt maar was ervoor ook al zo dus ik vrees ervoor.

Bah, zomaar, terwijl je al op de trein zit, wordt er gemeld dat er een extra tussenstop in Leuven is, plus dat we hier nog eens 10 minuten gaan stilstaan. Tis niet dat ik andere dingen te doen heb met mijn tijd. :wallbash:

Ja, man. Wat is dat met de stoelen van de nieuwe dubbeldekkers. (1ste klas vanboven, schorriemorrie beneden.)

Vuil, vol met plekken. Op de oude zag je dat tenminste niet. :p

Ik heb sinds deze maand een abonnement in 2e klasse en niet meer in 1e. Keer op keer kwam 1e klasse vol zitten met mensen die er duidelijk geen ticket voor hadden, de zeldzame keren dat de conducteur langs kwam stuurde hij ze weg, maar in juli heb ik van gans de maand geen conducteur gezien 's avonds. Ik was het beu van dubbel te betalen om rustig te zitten terwijl andere die dat niet doen (of sommigen daarvan effectief een ticket hadden voor 2e betwijfelde ik zelfs ook) ongestraft lawaai kunnen komen maken in de coupé's waar ik voor bijbetaal.

Tof, heel tof. Daarstraks uit Leuven vertrokken richting Lommel om nu hier in Berchem te zien dat de laatste trein richting Lommel afgeschaft is. Natuurlijk ook niemand aanwezig hier in Berchem voor info te geven…

Hoe ben je uiteindelijk thuisgeraakt? Heeft de NMBS een alternatief aangeboden?
NMBS heeft als doel om reizigers op hun eindbestemming te brengen. Enkel en alleen bij een afschaffing van de laatste trein of het missen van een aansluiting op de laatste trein om op je eindbestemming te geraken, zal NMBS een alternatieve oplossing op maat uitwerken. Een vervangbus, een gedeeld taxibusje of een individuele taxi kunnen dan een mogelijke oplossing zijn.

Terug
Bovenaan