Het NMBS topic

De nightjet had 5 uur vertraging :wallbash:

Maar ben thuisgeraakt, en slimmer geworden, ik neem nooit meer de trein voor een lange afstandsreis
Night beheert nmbs niet. Wij geven enkel door indien er rijtuigen defect zijn en indien de trein in België defect raakt dan regelen wij dat de trein overgebracht wordt met noodlocomotief.

Snap u zelf zou ik nooit lange reis doen met trein met alle de miserie teveel variabelen.

Night beheert nmbs niet. Wij geven enkel door indien er rijtuigen defect zijn en indien de trein in België defect raakt dan regelen wij dat de trein overgebracht wordt met noodlocomotief.

Snap u zelf zou ik nooit lange reis doen met trein met alle de miserie teveel variabelen.
Teveel variabelen inderdaad. In mijn heen en terugreis is het volgende mislopen.

1. Persoon op sporen in Salzburg. Trein stopt in Salzburg en rijdt niet meer door. Gelukkig was dit mijn eindhalte, indien ik nog een halte verder zou gaan zou dag 1 reeds verloren zijn.

2. Staking België. Hierdoor reed de trein van Salzburg niet tot in Brussel maar enkel tot in Keulen. Bijkomende stress en ongemak door onzekerheid.

3. Vertraging van 5 uur in Frankfurt door sneeuw. Er was sneeuw ja maar van een sneeuwstorm kon je niet spreken. Gelukkig had ik mezelf getrakteerd op een bed want in gewone zetels had ik mijn schoenen opgegeten.

Willen door de poortjes gaan op de luchthaven, lukt niet.
Personeel neemt mijn mobiel kaart, blijkt defect. Die kaart is 3 weken oud. Ze laten mij wel door 👍

Nu op myNMBS aan't zien... Ik heb gisteren mijn abonnement verlengd, dat staat erop, geldig vanaf 1/3

Mijn huidige abonnement, geldig tot 28/2, niet te vinden. Da's dus een probleem als ze komen contreleren

Willen door de poortjes gaan op de luchthaven, lukt niet.
Personeel neemt mijn mobiel kaart, blijkt defect. Die kaart is 3 weken oud. Ze laten mij wel door 👍

Nu op myNMBS aan't zien... Ik heb gisteren mijn abonnement verlengd, dat staat erop, geldig vanaf 1/3

Mijn huidige abonnement, geldig tot 28/2, niet te vinden. Da's dus een probleem als ze komen contreleren

Is een bug op de website, als je verlengt terwijl je nog een geldig abonnement hebt zie je inderdaad soms de nog lopende validatie niet meer en enkel de nieuwe.

ik heb ondertussen een nieuwe mobib, en die werkt dus.

maar ik bedenk wel dat ik "geluk" heb dat ik zonder niet op mijn werk geraak, aangezien ik op de luchthaven werk, en ze dus nodig heb om door de poortjes te gaan. want ik had gisteren eigenlijk geen tijd om te wachten op mijn beurt aan de loketten (wachtzaal zit altijd vol), dus anders had ik dat geskipt.
en dan had ik nooit geweten dat de conductrice mij een boete van 90€ had gegeven, die effectief zou worden als ik niet binnen de 2 weken naar een loket gegaan was. ze mogen dat blijkbaar niet zeggen? ik snap ergens wel waarom hoor, maar als passagier weet je dat dus niet tot je aan het loket komt... raar.

ik heb ondertussen een nieuwe mobib, en die werkt dus.

maar ik bedenk wel dat ik "geluk" heb dat ik zonder niet op mijn werk geraak, aangezien ik op de luchthaven werk, en ze dus nodig heb om door de poortjes te gaan. want ik had gisteren eigenlijk geen tijd om te wachten op mijn beurt aan de loketten (wachtzaal zit altijd vol), dus anders had ik dat geskipt.
en dan had ik nooit geweten dat de conductrice mij een boete van 90€ had gegeven, die effectief zou worden als ik niet binnen de 2 weken naar een loket gegaan was. ze mogen dat blijkbaar niet zeggen? ik snap ergens wel waarom hoor, maar als passagier weet je dat dus niet tot je aan het loket komt... raar.
Dan ben je slecht geïnformeerd hoor. En dan heeft de tbg je ook niet de correcte uitleg gegeven jammer genoeg.

Die QR code op dat blauwe kaartje kan je trouwens scannen en dan kom je op de website van de NMBS uit, als je dan het nummer ingeeft wat boven die QR code staat dan krijg je te zien wat de vaststelling is die de treinbegeleider gedaan heeft. Ook aan de automaat kan je dat blauw kaartje uitlezen.
Je kan de regularisatie thuis doen via je pc of telefoon en ook aan de automaat.

Voor sommige dingen moet je natuurlijk wel langs het loket (voor een nieuwe mobib of zo).

ja, treinbegeleider zei gewoon "ik ga u wel langs het loket moeten sturen"
aan het loket zeiden ze dan "ja, er staat ook een boete op uw eid, ik zal die wissen"

dus ik zei dan dat die tbg dat niet gezegd had, en die van het loket zei: "da's niet haar job, da's de mijne"
dat van die QR had ze ook niet uitgelegd, ze gaf dat op het moment dat ze dat zei van dat loket, dus ik dacht dat ik dat daar moest afgeven. ik had geen idee dat daar iets voor mij op stond

Die QR code op dat blauwe kaartje kan je trouwens scannen en dan kom je op de website van de NMBS uit, als je dan het nummer ingeeft wat boven die QR code staat dan krijg je te zien wat de vaststelling is die de treinbegeleider gedaan heeft. Ook aan de automaat kan je dat blauw kaartje uitlezen.
Je kan de regularisatie thuis doen via je pc of telefoon en ook aan de automaat.
Dit is toch echt een sterk staaltje van interne keuken afschuiven op de gebruiker. Waarom moet die vaststelling achter een QR-code zitten en kan de vaststelling niet worden afgeprint met duidelijke instructies erbij?

Dit is toch echt een sterk staaltje van interne keuken afschuiven op de gebruiker. Waarom moet die vaststelling achter een QR-code zitten en kan de vaststelling niet worden afgeprint met duidelijke instructies erbij?
We lopen niet rond met een printer op zak he. 🤷
Wanneer ik de vaststelling maak dat iemand niet in orde is (gaande van abo vergeten, geen vervoersbewijs, geen contracten terug gevonden,...) dan krijgt die altijd van mij de uitleg hoe hij het kan regelen en wat de termijn is.
En die qr code is maar scannen en dan kom je op de site van de nmbs uit waar de uitleg ook terug te vinden is.
Denk dat de meerderheid van de mensen ondertussen wel een smartphone heeft met een scanner op.

Jullie moeten ook geen ticket meer afprinten als iemand eentje koopt aan boordtarief? Waar komt dat blauw kaartje met QR-code vandaan? Hebben jullie die kaartjes op zak en worden die codes gekoppeld aan een vaststelling die jullie ingeven?
Klopt.
Met een programma op onze telefoon kunnen we een ticket of vaststelling op die kaartjes zetten.

Weer kortere trein waar de helft is gereserveerd voor school. 4 wagons, twee voor school, 1 eerste klas en één waar iedereen opgepropt staat...

Twee keer op drie dagen naar kantoor deze week.

We lopen niet rond met een printer op zak he. 🤷
Wanneer ik de vaststelling maak dat iemand niet in orde is (gaande van abo vergeten, geen vervoersbewijs, geen contracten terug gevonden,...) dan krijgt die altijd van mij de uitleg hoe hij het kan regelen en wat de termijn is.
En die qr code is maar scannen en dan kom je op de site van de nmbs uit waar de uitleg ook terug te vinden is.
Denk dat de meerderheid van de mensen ondertussen wel een smartphone heeft met een scanner op.

niet meer* :unsure:

Vroegen liepen treinbegeleiders effectief met een printer rond in een nog niet zo ver verleden zelfs.

Ik vind dat moeilijk te geloven dat men altijd op het laatste moment beslist om een trein af te schaffen.

Je kijkt om 11u35: geen vertraging. Je denkt: ok, geen problemen. Opt gemak naar de statie gaan.

Je komt toe om 12u05 aan de statie. Je ziet: "afgeschaft"

Grrrrrr. Chance dat het mooi weer is zodat je een toertje kan wandelen voor de volgende over een uur...

Maar je vraagt je toch af: Was die info dan toch veel eerder gekend want van "geen vertraging" naar "afgeschaft" op zo'n korte tijd...?

Ik vind dat moeilijk te geloven dat men altijd op het laatste moment beslist om een trein af te schaffen.

Je kijkt om 11u35: geen vertraging. Je denkt: ok, geen problemen. Opt gemak naar de statie gaan.

Grrrrrr. Chance dat het mooi weer is zodat je een toertje kan wandelen voor de volgende over een uur...

Maar je vraagt je toch af: Was die info dan toch veel eerder gekend want van "geen vertraging" naar "afgeschaft" op zo'n korte tijd...?
Kan nog erger, heb het laatste maanden al paar keer gehad:
Mijn trein vertrekt in een groot station 25min voor deze aan mijn halte is. Het is 11min stappen naar het station, ik reken een marge van 9min (lichten/onvoorziene omstandigheden/file aan den automaat). Voor ik de deur uitstap, check ik de app. Mijn trein staat als vertrokken in het beginstation met +1min.
Ik kijk onderweg nog eens: opeens nog niet vertrokken in het beginstation en daar +12min :sop:
Ik kom in mijn station aan: +24min voor mijn halte, uiteindelijk met +18min vertrokken in beginstation

En vroeger gaf de NMBS app meldingen over storingen; nu niks. Stond zelfs geen melding bij mijn traject/trein. Ik heb op de site moeten gaan zoeken voor storingen om te zien dat er een probleem aan een overweg was. Het is pas in de app gekomen toen de storing al opgelost was :sarcastic:

Men kan om 11u35 nog niet weten dat er om 11u45 iemand onder die trein springt, of iemand door gesloten slagbomen rijdt en gegrepen wordt door die trein, of een vrachtwagen met open klep de bovenleiding afdrukt, of...

En @the_fox in uw voorbeeld kan het zijn dat die vast zit achter een goederen- of stoptrein (wat dan een fout is/kan zijn van het seinhuispersoneel), dat er een overweg gestoord is waardoor die SF05 moet toepassen (de overweg overschrijden aan 5km/h en toeteren),...

Terug
Bovenaan