Het NMBS topic

Ook een beetje een non-argument niet? "'t is niet goed, maar wees blij, in X is het nog slechter". Ok, maar in Schiphol kan ik de hele nacht door een trein kan nemen die me op z'n minst toch halverwege mijn eindbestemming brengt. En bij Frankfurt zijn er ook opties.
Maar dat zeg ik niet hé. Ik zeg dat het niet goed is + voor de andere luchthavens van België nog slechter. En dat het heel hard afhangt waar je naartoe moet.

Schiphol > Antwerpen is de laatste trein om 21u42 en de eerste om 6u11. Dus geen idee naar waar jij moet maar beetje nutteloos voor mensen in België.
Voor de Nederlanders is het niet veel beter, tenzij je op de route Rotterdam-Amsterdam woont. Om het uur een trein naar Rotterdam/Amsterdam maar buiten dat niet echt veel opties. Bijvoorbeeld Eindhoven: laatste trein om 23u12, eerste om 04u05 vanuit Schiphol. En halverwege ergens geraken is (in mijn ogen) niet beter dan gewoon niet thuis geraken :p
[edit]En je zegt hieronder dat je in Brussel woont, dus ik zeg bullshit dat je halverwege geraakt. Rotterdam is allesbehalve halverwege...

En vergelijk nu eens met niet-hoofdluchthavens in andere landen. Want daarom dat ik ook de andere luchthavens in België aangehaald heb.
Neem bv Luchthaven Eindhoven - Rotterdam: Laatste OV verbinding om 23u04, eerste om 6u09. Groot verschil met de hoofd-luchthaven (Schiphol).

Ik vind het zelf geen leuke ervaring om na het vliegen op Charleroi nog een triatlon aan collectief vervoer te moeten ondernemen: private bus naar dat stinkhol Brussel-Zuid -> trein nemen naar mijn stad -> De Lijn-bus nemen naar mijn thuis.
Teveel zaken die kunnen mislopen en overal nog eens wachten.
Hoe zit het dan voor Zaventem? Is het trein -> trein -> Lijn-bus? Of heb je een rechtstreekse trein?
Mij lijkt het dat daar evenveel kan mislopen, zelfs als je een rechtstreekse trein zou hebben.

Ik heb het gevoel dat ze bij Brussels Airport veel te veel extra vragen voor de bussen om te vermijden dat ze hun eigen treintunnel teveel beconcurreren.
Yep. Ik ga altijd naar de luchthaven met den MIVB bus 12 (den "Airport Express").
  • Naar luchthaven: 1.89€ (prijs van een rit op de Brupass 10 tienrittenkaart)
  • Van luchthaven: 7,90€ (forfaitaire prijs)
Nog altijd goedkoper dan de trein, maar ook alleen maar goed voor mensen die in Brussel zelf wonen.

Ik heb het gevoel dat ze bij Brussels Airport veel te veel extra vragen voor de bussen om te vermijden dat ze hun eigen treintunnel teveel beconcurreren.
Want er rijden flixbussen tussen Gent en Antwerpen wat een "goede treinverbinding" is. Ik zie bijvoorbeeld morgenavond. 3 euro voor Gent naar Antwerpen Roosevelt met de Flixbus. Dat is minder dan één derde van de prijs van een treinticket.
Toch te gek voor woorden eh... Het OV zou eigenlijk nooit duurder mogen zijn dan privé initiatieven. Het moet natuurlijk bekostigd kunnen worden maar waarom moet dat altijd op de kap van de conducteurs en de reizigers door het overingewikkeld te maken?

Ben hier nu in Georgië, een trein van een regionale luchthaven vergelijkbaar met Charleroi, maar dan veel kleiner, naar de hoofdstad Tbilisi kost voor 2 personen 11,65 EUR.
Een bus voor 2, 14,40 EUR. Dus 5,83 en 7,2 EUR.
Vanaf het treinstation moet je dan nog eens een halfuur wandelen tot de luchthaven.
Lekker handig.

Op den duur wilt ge gewoon geen OV meer nemen omdat het altijd tegensteekt. Tenzij ge in Japan of bepaalde stukken van China woont.

Hoe zit het dan voor Zaventem? Is het trein -> trein -> Lijn-bus? Of heb je een rechtstreekse trein?
Mij lijkt het dat daar evenveel kan mislopen, zelfs als je een rechtstreekse trein zou hebben.
1 overstap minder is natuurlijk al een merkbare risico-beperking en vooral ook dat je Brussel-Zuid vermijdt.
Gewoon (korte) trein nr Leuven en dan de bus. Als er problemen met de trein zouden zijn, kan je ook wat makkelijker beginnen rondsturen zodat iemand je kan komen afhalen.

Terwijl je laten afhalen in Charleroi, vanuit de regio Leuven, geen aangename en een filegevoelige route is.

De eerlijkheid gebiedt me dan ook te zeggen dat ik eerder geneigd ben de auto gewoon te parkeren in Zaventem omdat dat gewoon de minste kans op miserie is.

Want er rijden flixbussen tussen Gent en Antwerpen wat een "goede treinverbinding" is. Ik zie bijvoorbeeld morgenavond. 3 euro voor Gent naar Antwerpen Roosevelt met de Flixbus. Dat is minder dan één derde van de prijs van een treinticket.
Worden die bussen dan verplicht om parkeerslots te kopen?
Want er zijn ook gewoon publieke parkings voor bussen geloof ik.
Denk niet dat ze ook maar iets verdienen aan die treintunnel, integendeel, men wil ze doen betalen ervoor: https://www.bruzz.be/actua/economie/brussels-airport-wil-niet-opdraaien-voor-treintoeslag-2024-05-18

Wat is eigenlijk de logica achter een aparte kortingskaart waar je eerst aan moet denken, en daar dan nog een maand- en jaartype? Als je zonder al te veel planning gewoon eens hier en daar een trein neemt, lijkt het me dat je ofwel zo'n kaart niet neemt en dus meer hebt betaald, ofwel je zo'n kaart neemt en mogelijk ook meer betaalt als blijkt dat je die dezelfde maand niet meer gaat gebruiken.

Sowieso lijkt dit alles me veel te ingewikkeld voor een dwaas treinticket eerlijk gezegd. Misschien rekent men er gewoon op dat mensen foert zeggen en een standaardticket kopen?

Laatst bewerkt:
Ik zie dat er wat verwarring is, hieronder even opgelijst wat er verandert.

Weekend
- Er blijft een Weekend tarief voor iedereen (-30%) op zaterdag en zondag (niet meer op vrijdag na 19u).
- Met Train+ krijg je op het restbedrag nog eens 40% korting, dus de totale korting is dan 58%.
- Je bent niet meer verplicht H/T te doen, ook op enkele ritten zal de korting gelden.

Multi
- De Multi verdwijnen, wie nog een geldige heeft kan die nog opgebruiken (= tot ritten op zijn of hij vervalt)
- Er komt geen vervangend product, mensen die regelmatig reizen worden indien mogelijk gevraagd met Train+ in de daluren te reizen voor korting en lagere max tarieven.

Jongeren en senioren
- Hun ticket aan vaste prijs verdwijnt, ze krijgen nu altijd -40% korting.
- met Train+ krijgen ze in de daluren op het restbedrag nog eens 40% korting, de totale korting is dan 64%.
- senioren zijn niet meer verplicht H/T te doen en mogen op weekdagen ook voor 9u vertrekken.

Train+
- 40% korting in daluren en 40% bijkomende korting in het weekend (zie hierboven)
- Voor senioren, jongeren en personen met verhoogde tegemoetkoming bijkomend 40% in de daluren (zie hierboven)
- lagere max tarieven (€5,50 per enkele rit voor senioren/jongeren/verhoogde tegemoetkoming), €14 voor volwassenen)

Diversen
- kleine groepen (4-14 personen) krijgen in daluren altijd 40% korting
- fiets wordt iets goedkoper in daluren (€3) en iets duurder in piekuren (€5)
- korting wordt nu toegepast op het volledige bedrag, waar dat vroeger niet zo was (vroeger was 50% nooit echt 50%)

Als je zo'n flowchart nodig hebt om je tarieven uit te rekenen...

Duidelijk dat de trein voor een gewone volwassene zonder verhoogde tegemoetkoming, en zonder een scam-kortingskaart best niet eens de trein meer overweegt als deftige optie. Best zorgen dat ge gewoon een eigen wagen hebt, cynisch...

Daluren en piekuren... als uw trien in de daluren zou vertrekken maar afgeschaft wordt? Moogt ge dan de volgende wél in de piekuren nemen? Waarschijnlijk niet... Als uw trein in de piekuren zou vertrekken maar komt met vertraging aan, moogt ge dan tactisch wel nog een ticket daluren kopen?

Wat is eigenlijk de logica achter een aparte kortingskaart waar je eerst aan moet denken, en daar dan nog een maand- en jaartype? Als je zonder al te veel planning gewoon eens hier en daar een trein neemt, lijkt het me dat je ofwel zo'n kaart niet neemt en dus meer betaald, ofwel je zo'n kaart neemt en mogelijk ook meer betaald als blijkt dat je die dezelfde maand niet meer gaat gebruiken.

Sowieso lijkt dit alles me veel te ingewikkeld voor een dwaas treinticket eerlijk gezegd. Misschien rekent men er gewoon op dat mensen foert zeggen en een standaardticket kopen?

Men hoopt uiteraard erop dat mensen zo'n 'plus'-kaart nemen en die uit het oog verliezen.

Wat is eigenlijk de logica achter een aparte kortingskaart waar je eerst aan moet denken, en daar dan nog een maand- en jaartype? Als je zonder al te veel planning gewoon eens hier en daar een trein neemt, lijkt het me dat je ofwel zo'n kaart niet neemt en dus meer betaald, ofwel je zo'n kaart neemt en mogelijk ook meer betaald als blijkt dat je die dezelfde maand niet meer gaat gebruiken.

- Omdat ze dan recurrente opbrengsten hebben zonder tegenprestatie wat een stuk voorspelbaarder is.
- Toeristen kopen dat nooit dus die betalen altijd volle pot. Alsof de Spaanse toeristen dat willen uitdokteren.
- Als je trein 1 uur vertraging heeft, zal men nooit die abonnementskost terug betalen. Geld waarvan ze zeker van zijn. Want in feite, de train+ abonnementhouders, deel van hun ticketprijs zit in de maandelijkse abonnementskosten. Degene die vaak de trein nemen, kennen het systeem van compensatie. Iemand die maar 1 keer om de X maand de trein neemt, vraagt nooit compensatie.

De NMBS betaalde vorig jaar bijna 280.000 euro uit aan reizigers wier trein niet of te laat opdaagde. Vooral de vertragingen van meer dan een uur jagen de NMBS op kosten. https://www.demorgen.be/nieuws/symp...ro-schadevergoeding-na-vertragingen~b2fdafc3/
Door de grote gebruikers naar die train+ te lokken, ga je minder moeten uitbetalen door de 1u vertraging.

Als je zo'n flowchart nodig hebt om je tarieven uit te rekenen...

Duidelijk dat de trein voor een gewone volwassene zonder verhoogde tegemoetkoming, en zonder een scam-kortingskaart best niet eens de trein meer overweegt als deftige optie. Best zorgen dat ge gewoon een eigen wagen hebt, cynisch...

Daluren en piekuren... als uw trien in de daluren zou vertrekken maar afgeschaft wordt? Moogt ge dan de volgende wél in de piekuren nemen? Waarschijnlijk niet... Als uw trein in de piekuren zou vertrekken maar komt met vertraging aan, moogt ge dan tactisch wel nog een ticket daluren kopen?

Men hoopt uiteraard erop dat mensen zo'n 'plus'-kaart nemen en die uit het oog verliezen.

Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet hoor. Je hebt volwassenen en jongeren/senioren/verhoogde tegemoetkoming. Elk van die 2 categoriën heeft zijn eigen kortingen met of zonder Train+.

Ik had het persoonlijk ook liever zonder Train+ gezien omdat dat het onnodig ingewikkelder maakt, maar men wou vooral af van het kluwen van variabele ticketprijzen VS vaste ticketprijzen VS tienbeurtenkaarten en reizen in de daluren stimuleren. Nu krijg je in functie van je categorie, reistijd en of je train+ hebt automatisch altijd het beste tarief. Maar ja, ik had het ook liever zonder die voordeelkaart gezien. Wij zijn trouwens niet het eerste land die tarieven differentieert volgens piek- of daluren hoor.

Zoals alles zal ook dit wel weer wennen.

Wij zijn trouwens niet het eerste land die tarieven differentieert volgens piek- of daluren hoor.
Mogelijks wel het eerste dat het zo slecht uitlegt en definiëert :P

In de brochure staat het correct, maar op de site niet ^^
Brochure:
i50cdtQ.png

Site:
d2JfSRb.png

==> Op de site staat het met eenheid uur en tot en met 6u. Dat betekent dus tot en met 6u59minuten :p Brochure is dan wel correct dat het voor 6u01 daluur is. Wat dus op de site t.e.m. 6u00 zou moeten zijn...
Voor die 1 minuut hadden ze het beter gedaan zoals bij de avondspits, waar ze met tot werken i.p.v. tot en met; dus tot 6u daluur. Op die 1 minuut gaat het niet komen en nu is het onduidelijk/fout.

En verder is het ook niet duidelijk of dat gepland opstapuur is, of met vertraging (wat wel geregeld zou kunnen voorvallen) het werkelijke opstapuur... Wat als ik op voorhand een daluur ticket koop met gepland opstapuur 15u59 maar hij heeft 2minuten vertraging?

Ik wacht nog altijd op de dag dat NMBS geen datums meer zet op een treinticket.

De lijn: ticketje of rittenkaart is een jaar geldig,

De NMBS: alleen geldig die ene dag.

Maar op een vliegtuig zal je dan zeggen ? Ja idd daar ook alleen geldig die ene dag, maar daar ben je wel zeker dat je een zitplaats hebt,
Terwijl bij een trein je daar niet eens zeker van bent, misschien moet je wel rechtstaan of de volgende trein nemen want overvol?
Bij NMBS ook geen limiet op ticketverkoop. Je kan bij wijze van spreken 1 miljoen tickets kopen voor ritje morgen Brussel-Antwerpen, ook al weet de NMBS dat er geen capaciteit is.

Edit: vorige week eens de trein genomen nog, eersteklas ticket gekocht: in de heenrit geen eersteklas coupé of deel.
Terugweg wel.

Laatst bewerkt:
Zoals op de radio, dit is een platte prijsverhoging voor Limburg & West-Vlaanderen, mensen die op de lange afstand de trein moeten nemen.

Weet gerust dat in andere landen er ook tarieven in piek- en daluren zijn. Weet ook dat de treinen in Maastricht echter een pak betrouwbaarder zijn als we het zo willen spelen.

Als het zo simpel is qua piek- en daluren, dan vind ik het vreemd dat hier nog geen antwoord gekomen is op eenvoudige vragen.
En ook hier: het is een perverse prijszetting, want als je ergens woont waar je maar éénmaal per uur een trein hebt, en die is er op 52 minuten na het uur... dan is het toch 'tof' wanneer het daltarief 8 minuten later begint... Ook hier weer een regelgeving die vooral interessant is als je elk 15 minuten een trein hebt, niet één per uur.

Ik wacht nog altijd op de dag dat NMBS geen datums meer zet op een treinticket.

De lijn: ticketje of rittenkaart is een jaar geldig,

De NMBS: alleen geldig die ene dag.

Maar op een vliegtuig zal je dan zeggen ? Ja idd daar ook alleen geldig die ene dag, maar daar ben je wel zeker dat je een zitplaats hebt,
Terwijl bij een trein je daar niet eens zeker van bent, misschien moet je wel rechtstaan of de volgende trein nemen want overvol?
Bij NMBS ook geen limiet op ticketverkoop. Je kan bij wijze van spreken 1 miljoen tickets kopen voor ritje morgen Brussel-Antwerpen, ook al weet de NMBS dat er geen capaciteit is.

Edit: vorige week eens de trein genomen nog, eersteklas ticket gekocht: in de heenrit geen eersteklas coupé of deel.
Terugweg wel.

De Lijn ticket is maar een uur geldig vanaf het moment dat je die activeert.
Wat jij wil, is dat je een treinticket kan kopen op X en dan activeren op y?

Dan heb je van die bakjes nodig om tickets te valideren en die zijn er niet bij de NMBS. Dat lijkt mij eigenlijk vrij veel verspilling om dat in te voeren want je moet ôp ieder station vijftal van die bakjes zetten zodat iedereen hun ticket kan activeren. (want niet iedereen heeft perse een smartphone of wil een app installeren.)

Wat jij wil, is dat je een treinticket kan kopen op X en dan activeren op y?

Ja dit.
Moet perfect kunnen met die bakjes toch?
Maar dan zou je beter evolueren naar een systeem (zoals op luchthaven) dat je alleen station kan betreden mits scannen QR-code abonnement of ticket, waarbij het scannen van dat ticket ook meteen activatie zou zijn van het ticket.

Zo ingewikkeld is het eigenlijk niet hoor. Je hebt volwassenen en jongeren/senioren/verhoogde tegemoetkoming. Elk van die 2 categoriën heeft zijn eigen kortingen met of zonder Train+.

Ik had het persoonlijk ook liever zonder Train+ gezien omdat dat het onnodig ingewikkelder maakt, maar men wou vooral af van het kluwen van variabele ticketprijzen VS vaste ticketprijzen VS tienbeurtenkaarten en reizen in de daluren stimuleren. Nu krijg je in functie van je categorie, reistijd en of je train+ hebt automatisch altijd het beste tarief. Maar ja, ik had het ook liever zonder die voordeelkaart gezien. Wij zijn trouwens niet het eerste land die tarieven differentieert volgens piek- of daluren hoor.

Zoals alles zal ook dit wel weer wennen.

Het nieuw systeem lijkt mij al "broken".

Of je piek of daluur bent, wordt bepaald aan de hand van moment vertrek volgens de brochure.

Stel situatie 1 :
Trein vertrekt om 8u55 in Gent-Sint-Pieters bijvoorbeeld en je moet naar Antwerpen-Centraal. Stops zijn Dampoort, Lokeren , Beveren Sint-Niklaas,
De trein vertrekt uit Dampoort om 09u04 bijvoorbeeld.
Wat is nu "correct" of optimaal? Altijd een piekticket kopen voor gans het traject of mag je een piekticket kopen voor GSP -> Dampoort en een dal kopen van Dampoort naar Antwerpen? Of omdat je uit "zone gent" vertrekt enkel een dal kopen want je Zone Gent vertrekt uit 09u04

Stel situatie 2
Ik moet van GSP naar Antwerpen op een werkdag
Trein vertrekt om 16u04 om toe te komen om 17u10 in Antwerpen
Maar NMBS stelt: Vertrektijd bepaalt dal of piek.
Waarom koop ik dan bijvoorbeeld geen ticket "De Pinte - Antwerpen" die zogenaamd om 15u40 vertrokken is uit De Pinte zodat mijn volledig traject "daltarief" is? Het ticket De Pinte - Antwerpen in daltarief zal goedkoper zijn dan Gent - Antwerpen in piektarief.

Het is toch een overstap dus conducteur op GSP->Antwerpen zal niet weten of ik daadwerkelijk uit De Pinte ben vertrokken.

Situatie 3:
Hoe werkt dat met vertragingen? Is het de daadwerkelijke vertrektijd of de aangekondigde vertrektijd?

Ja dit.
Maar dan zou je beter evolueren naar een systeem (zoals op luchthaven) dat je alleen station kan betreden mits scannen QR-code abonnement of ticket, waarbij het scannen van dat ticket ook meteen activatie zou zijn van het ticket.

Dat werkt al maar half aan de luchthaven. 1 op 2 keer dat ik daar ben, staan die poortjes wagenwijd open.
En jij wil dat uitbreiden over alle stations. :p

Je weet evengoed als ik dat dat weer niet onderhouden gaat worden. En ik wil niet onnodig extra tijd verliezen omdat er daar 10 man voor mij staat voor dat poortje te foefelen met hun smartphone of "waar is mijn ticket ookal weer?" :p

Het helpt niet eens. Er lopen altijd bedelaars rond in Brussel-Airport bij de laatste treinen. De "ik heb niet genoeg geld voor een treinticket, kan je een euro sparen?" types die ronddwalen van 22u tot de laatste trein :p.

Laatst bewerkt:
Toch te gek voor woorden eh... Het OV zou eigenlijk nooit duurder mogen zijn dan privé initiatieven. Het moet natuurlijk bekostigd kunnen worden maar waarom moet dat altijd op de kap van de conducteurs en de reizigers door het overingewikkeld te maken?

Ik vind dat nu wel een straffe uitspraak eigenlijk, temeer omdat de kostprijs die reizigers vandaag betalen in de verste verte de effectieve kost niet dekt aangezien er jaarlijks een hoop geld naar de NMBS gaat (om nog maar te zwijgen over het aantal reizigers op papier VS aantal reizigers in de praktijk). Het is ook mogelijk dat er niet al te efficiënt wordt omgesprongen met de middelen binnen de NMBS - maar mocht dat zo zijn is dat nog geen reden om te stellen dat OV nooit duurder mag zijn dan privé initiatieven, je vergeet ook dat OV enorme beperkingen heeft: eenmaal je meer dan 1 verplaatsing moet doen is het 99% om zeep of je moet heel veel geluk en/of tijd hebben. Kinderen afhalen en naar de supermarkt gaan: veel succes met het OV - gevolg is dat het gebruik van OV minder populair wordt voor die groep - minder reizigers = grotere kost/reiziger.

Zwitserland geld als één van de beste landen ter wereld voor OV - je kent Zwitserland een beetje dacht ik - is OV daar eigenlijk goedkoop?

Laatst bewerkt:
Ja dit.
Nog geen maand geleden:
En dat was dan nog enkel kosten/baten voor de 18 grootste stations uit het onderzoek, niet eens alle stations.

Is trouwens geen nieuw idee hé. En de NMBS ziet er telkens wel het nut van in, maar telkens wordt het bekeken en het is gewoon (financiëel) niet haalbaar. Is ook al in 2013 naar boven gekomen:
En in 2023:

Toegangspoorten lol, dan lopen ze wel over de sporen en moeten ze de peronnen voorzien van een omheining...

Dat het OV persee goedkoper moet zijn dan privé initiatieven is wat overdreven, maar hoe kan men nu voor een shift zorgen dat het OV meer gebruikt wordt?

1. Meer en betere verbindingen naar bv. sleutel locaties en luchthavens is essentieel.

2. Naast de BTW nog een extra belasting van 20% op bustickets van privé bedrijven en taxi's?

1. Meer en betere verbindingen naar bv. sleutel locaties en luchthavens is essentieel.
En hoe zie je dat? Het spoornet is momenteel al zo overbelast dat elke kleine vertraging kan snowballen over de hele lijn of zelfs het hele net. Zie de bottleneck die de noord-zuid as is in Brussel.

Verder worden alle sleutel-locaties toch niet slecht bedient?
De luchthaven heeft 12 vertrekkende treinen per uur. 2 europese, 1 S trein en 9 IC treinen. Aankomende idem.
Brussel-Zuid in de spits heeft 69 vertrekkende treinen per uur. Aankomend 65.
Gent-Sint-Pieters in de spits 32 vertrekkend & aankomende.
Antwerpen-Centraal heeft in de spits 26 vertrekkende treinen per uur. Aankomend 25.
Denderleeuw in de spits 22 vertrekkende en 21 aankomende.
Brugge in de spits heeft 19 vertrekkende en 16 aankomende.

Hasselt in de spits 12 vertrekkend & aankomende.
Oostende in de spits 4 vertrekkende & 5 aankomende.

Dat lijken mij de sleutelpunten in Vlaanderen + zelfs 2 uithoeken.

Terug
Bovenaan