contextbinder
Well-known member
Dat het OV persee goedkoper moet zijn dan privé initiatieven is wat overdreven, maar hoe kan men nu voor een shift zorgen dat het OV meer gebruikt wordt?
1. Meer en betere verbindingen naar bv. sleutel locaties en luchthavens is essentieel.
2. Naast de BTW nog een extra belasting van 20% op bustickets van privé bedrijven en taxi's?
Imo is dat nationaal gewoon onmogelijk: onze ruimtelijke ordening is dusdanig naar de vaantjes dat een competitief openbaar vervoer eigenlijk alleen maar kan bestaan uit individuele taxi's bij wijze van spreken. Het feit dat mensen een peperdure wagen in bezit houden, we het fileland bij uitstek zijn en het openbaar vervoer een pak goedkoper is dan een wagen zegt het allemaal. De oorzaak is dus het aanbod/stiptheid - en ik vrees dat zoiets opkrikken compleet onbetaalbaar zal zijn. Voor een selecte groep is het wel ideaal - veelal mensen in dienst van overheden, wat multinationals en banken (die allen over de beste locaties beschikken) - maar voor de KMO werknemer is het OV dikwijls het equivalent van de doodstraf.
Relatief lokale projecten kunnen wel slagen, maar zo echt nationaal een equivalent aan een wagen ... want dat is wat het moet zijn, anders moet je toch nog een wagen in huis halen. Ik zou dus focussen op lokale zaken en bepaalde trajecten die veel potentieel hebben om reizigers aan te trekken. Autodelen zou op papier ook een boost kunnen geven - maar aangezien het niet echt aanslaat toch niet zo evident blijkbaar.
Ik denk trouwens wel dat performant OV gerust veel meer mag kosten, vandaag weerhoud het de mensen er niet van een wagen te kopen - die kost een veelvoud en is voor 99% een bron van ergernis, kosten en miserie: aankoop, verzekering, onderhoud, boetes, kuisen, beschadigen en ongevallen, files, parkeren, andere chauffeurs die niet kunnen rijden, frustraties/hartfalen/hoge bloeddruk en stress ... daar is voor velen letterlijk niets goed meer aan.
en dat geld ook voor bedrijfswagens, al is de kost beter te verteren voor de gebruiker - maar de rest blijft.