Het NMBS topic

Dat het OV persee goedkoper moet zijn dan privé initiatieven is wat overdreven, maar hoe kan men nu voor een shift zorgen dat het OV meer gebruikt wordt?

1. Meer en betere verbindingen naar bv. sleutel locaties en luchthavens is essentieel.

2. Naast de BTW nog een extra belasting van 20% op bustickets van privé bedrijven en taxi's?

Imo is dat nationaal gewoon onmogelijk: onze ruimtelijke ordening is dusdanig naar de vaantjes dat een competitief openbaar vervoer eigenlijk alleen maar kan bestaan uit individuele taxi's bij wijze van spreken. Het feit dat mensen een peperdure wagen in bezit houden, we het fileland bij uitstek zijn en het openbaar vervoer een pak goedkoper is dan een wagen zegt het allemaal. De oorzaak is dus het aanbod/stiptheid - en ik vrees dat zoiets opkrikken compleet onbetaalbaar zal zijn. Voor een selecte groep is het wel ideaal - veelal mensen in dienst van overheden, wat multinationals en banken (die allen over de beste locaties beschikken) - maar voor de KMO werknemer is het OV dikwijls het equivalent van de doodstraf.

Relatief lokale projecten kunnen wel slagen, maar zo echt nationaal een equivalent aan een wagen ... want dat is wat het moet zijn, anders moet je toch nog een wagen in huis halen. Ik zou dus focussen op lokale zaken en bepaalde trajecten die veel potentieel hebben om reizigers aan te trekken. Autodelen zou op papier ook een boost kunnen geven - maar aangezien het niet echt aanslaat toch niet zo evident blijkbaar.

Ik denk trouwens wel dat performant OV gerust veel meer mag kosten, vandaag weerhoud het de mensen er niet van een wagen te kopen - die kost een veelvoud en is voor 99% een bron van ergernis, kosten en miserie: aankoop, verzekering, onderhoud, boetes, kuisen, beschadigen en ongevallen, files, parkeren, andere chauffeurs die niet kunnen rijden, frustraties/hartfalen/hoge bloeddruk en stress ... daar is voor velen letterlijk niets goed meer aan.

en dat geld ook voor bedrijfswagens, al is de kost beter te verteren voor de gebruiker - maar de rest blijft.

Ik vind dat nu wel een straffe uitspraak eigenlijk, temeer omdat de kostprijs die reizigers vandaag betalen in de verste verte de effectieve kost niet dekt aangezien er jaarlijks een hoop geld naar de NMBS gaat (om nog maar te zwijgen over het aantal reizigers op papier VS aantal reizigers in de praktijk). Het is ook mogelijk dat er niet al te efficiënt wordt omgesprongen met de middelen binnen de NMBS - maar mocht dat zo zijn is dat nog geen reden om te stellen dat OV nooit duurder mag zijn dan privé initiatieven, je vergeet ook dat OV enorme beperkingen heeft: eenmaal je meer dan 1 verplaatsing moet doen is het 99% om zeep of je moet heel veel geluk en/of tijd hebben. Kinderen afhalen en naar de supermarkt gaan: veel succes met het OV - gevolg is dat het gebruik van OV minder populair wordt voor die groep - minder reizigers = grotere kost/reiziger.

Zwitserland geld als één van de beste landen ter wereld voor OV - je kent Zwitserland een beetje dacht ik - is OV daar eigenlijk goedkoop?

Maar de aanleg van wegen, veiligheidsinfrastructuur, verkeerspolitie, de impact van vervuiling door auto's op de gezondheidszorg... wordt ook niet gedekt door de verkeersbelasting of accijnzen denk ik dan.

Treinen hebben bepaalde voordelen die subsidies verdienen, de vraag is dan alleen of het normaal is dat gehele regio's in dit land nauwelijks bediend worden, cfr. Noord-Limburg bijvoorbeeld (ik woon in het Zuiden, ik heb nog een beetje deftige ontsluiting, maar deze prijsstijging maakt dat ik privé niet snel nog naar de trein zal kijken als alternatief).

En ook properder OV.

Urinegeur, afstands,.. laatste keer voelde ik me zelfs als man van bijna 2m niet echt veilig in Brussel zuid.

Zelfs onderhoud is teveel gevraagd (graffiti?) en station onder luchthaven: bah.

Maar de aanleg van wegen, veiligheidsinfrastructuur, verkeerspolitie, de impact van vervuiling door auto's op de gezondheidszorg... wordt ook niet gedekt door de verkeersbelasting of accijnzen denk ik dan.
Ik weet dat eerlijk gezegd niet - gevoelsmatig zou ik denken dat alle inkomsten gerelateerd aan wagens/vrachtwagens/andere voertuigen het moeten mogelijk maken om een wegennet met gouden vangrails, gratis drank/eten en cheerleaders langs de kant te voorzien. Wegen zijn ook geen zuivere kost voor verkeer - langs die wegen kunnen mensen wonen etc. terwijl het voor spoorwegen net het omgekeerde is - niemand wil daar naast wonen, moet ook +/- recht zijn. Zijn daar eigenlijk cijfers van - hoeveel dat gecombineerd zo opbrengt/jaar?

Impact van vervuiling is een lastige, zet dat maar eens af tegen 1 containerschip of de talloze houtkachels in ons land - dat zou imo nog zwaar kunnen tegenvallen. Het is ook zo dat een groter aanbod van OV over bvb. Noord Limburg ook zal leiden tot OV met weinig reizigers - dat lijkt me ook niet optimaal voor het milieu te zijn.
Treinen hebben bepaalde voordelen die subsidies verdienen, de vraag is dan alleen of het normaal is dat gehele regio's in dit land nauwelijks bediend worden, cfr. Noord-Limburg bijvoorbeeld (ik woon in het Zuiden, ik heb nog een beetje deftige ontsluiting, maar deze prijsstijging maakt dat ik privé niet snel nog naar de trein zal kijken als alternatief).

Dat is de harde wet van vraag/aanbod - je kan dat wat aftoppen met steun maar uitvlakken is een utopie denk ik. In mijn dorp rijden nog 2 bussen/dag dus ja. En infrastructuur voor treinen (specifiek want enkel treinen kunnen er gebruik van maken) is dan nog eens zeer duur.

Ik weet dat eerlijk gezegd niet - gevoelsmatig zou ik denken dat alle inkomsten gerelateerd aan wagens/vrachtwagens/andere voertuigen het moeten mogelijk maken om een wegennet met gouden vangrails, gratis drank/eten en cheerleaders langs de kant te voorzien. Wegen zijn ook geen zuivere kost voor verkeer - langs die wegen kunnen mensen wonen etc. terwijl het voor spoorwegen net het omgekeerde is - niemand wil daar naast wonen, moet ook +/- recht zijn. Zijn daar eigenlijk cijfers van - hoeveel dat gecombineerd zo opbrengt/jaar?

Impact van vervuiling is een lastige, zet dat maar eens af tegen 1 containerschip of de talloze houtkachels in ons land - dat zou imo nog zwaar kunnen tegenvallen. Het is ook zo dat een groter aanbod van OV over bvb. Noord Limburg ook zal leiden tot OV met weinig reizigers - dat lijkt me ook niet optimaal voor het milieu te zijn.

Gevoelsmatig... Tja, als je louter kijkt naar de infrastructuur heb je mogelijks gelijk. Je kan lang discussiëren over hoe je milieukosten in rekening dient te brengen... Ik wil overigens ook niet langs een snelweg of drukke autoweg wonen. Dorpsweggetjes zijn iets geheel anders (en moeten bijlange niet zo frequent heraangelegd worden, bestonden ook voor koning auto bestond).

Een artikel uit de oude doos:

Dat is de harde wet van vraag/aanbod - je kan dat wat aftoppen met steun maar uitvlakken is een utopie denk ik. In mijn dorp rijden nog 2 bussen/dag dus ja. En infrastructuur voor treinen (specifiek want enkel treinen kunnen er gebruik van maken) is dan nog eens zeer duur.

Eén: zonder aanbod, geen vraag natuurlijk. De discussie was ook hoe maak je van openbaar vervoer nog een alternatief, als je na een concert in het Sportpaleis in Antwerpen, niet eens deftig meer met de trein terug in Limburg geraakt?

Twee: het ging eerst ook over de nieuwe NMBS tarieven, en men maakt het op lange afstand nu net duurder, terwijl men de trein voor lange afstanden net zou moeten aanmoedigen. Cru gesteld: die trein rijdt overigens toch hé, die moet niet gratis zijn (er zijn al te veel zwartrijders en marginalen) maar een 10-rittenkaart met een maximumprijs per rit was wel een goed systeem.

Men hoopt uiteraard erop dat mensen zo'n 'plus'-kaart nemen en die uit het oog verliezen.
Naah, mij lijkt het overduidelijk dat ze gokken op :

"mensen kopen zo'n plus kaart, en eens ze die hebben, zullen ze rapper geneigd zijn de trein te nemen, want anders is het zonde om die gekochte train+ kaart niet te gebruiken".

Ik was voor de leut eens gaan kijken op de site van NMBS en daar hebben ze een train+ simulator om je voordeel na te gaan. https://simulator.belgiantrain.be/nl/trainplus

Ik ben absoluut geen treinreiziger maar had eens mijn traject ingegeven van dichtstbijzijnde station thuis naar dat aan het werk. Zegt die simulator doodleuk dat ik geen voordeel zou doen maar dat ik naar een abonnement moet kijken. Het is nog niet ingewikkeld genoeg. Dus nu zou ik al als dagjestoerist moeten gaan afwegen en berekenen of ik misschien eenmalig zo'n train+ moet aanschaffen om marginaal goedkoper uit te komen?
En dan moet het nog best in de daluren zijn en dan nog best in het weekend. Als ik een dagtrip maak met het gezin, heb ik niet van tevoren uitgestippeld wanneer we precies 's avonds naar huis gaan.

Ik ben absoluut geen treinreiziger maar had eens mijn traject ingegeven van dichtstbijzijnde station thuis naar dat aan het werk. Zegt die simulator doodleuk dat ik geen voordeel zou doen maar dat ik naar een abonnement moet kijken.
Dat is toch altijd al zo geweest? Frequent dezelfde route => abo is de goedkoopste oplossing.
Verder geeft train+ enkel voordelen tijdens de daluren, dus hoedanook minder tot niet geschikt voor woon-werk verplaatsingen.

Dus nu zou ik al als dagjestoerist moeten gaan afwegen en berekenen of ik misschien eenmalig zo'n train+ moet aanschaffen om marginaal goedkoper uit te komen?
En dan moet het nog best in de daluren zijn en dan nog best in het weekend. Als ik een dagtrip maak met het gezin, heb ik niet van tevoren uitgestippeld wanneer we precies 's avonds naar huis gaan.
Lijkt mij vrij simpel. 1 iemand uit heel de familie/uitgebreide vriendengroep koopt train+ en iedereen gebruikt die QR-code/nummer :p
Want dat is mij nog geheel onduidelijk en staat nergens op de site of in de algemene voorwaarden of in de brochure; of die train+ persoonsgebonden is of niet.

Lijkt mij vrij simpel. 1 iemand uit heel de familie/uitgebreide vriendengroep koopt train+ en iedereen gebruikt die QR-code/nummer :p
Want dat is mij nog geheel onduidelijk en staat nergens op de site of in de algemene voorwaarden of in de brochure; of die train+ persoonsgebonden is of niet.
Lijkt mij persoons gebonden volgens hun FAQ:

Waar en hoe kan ik Train+ kopen?​

Gezien de link aan het NMBS-profiel lijkt de implicatie toch als persoonlijk te zijn?

Lijkt mij persoons gebonden volgens hun FAQ:

Waar en hoe kan ik Train+ kopen?​

Gezien de link aan het NMBS-profiel lijkt de implicatie toch als persoonlijk te zijn?
Maar het is niet altijd ergens aan gelinked hé, papieren ticket met QR code & nummer (die je ook gewoon aan de automaat en aan loket kan inscannen of manueel ingeven volgens de brochure) is nergens aan gelinked ;)

En implicaties doen er niet toe voor zoiets uiteindelijk, enige dat telt is wat zwart op wit in de voorwaarden staat. En daar vind ik niets terug.

Dat is toch altijd al zo geweest? Frequent dezelfde route => abo is de goedkoopste oplossing.
Verder geeft train+ enkel voordelen tijdens de daluren, dus hoedanook minder tot niet geschikt voor woon-werk verplaatsingen.

De train+ is op naam. Binnenkort verschijnt er nog een uitgebreidere info campagne en daar zal dat dan wel bij staan.
De huidige kortingskaarten zijn ook nominatief.

Het nieuw systeem lijkt mij al "broken".

Of je piek of daluur bent, wordt bepaald aan de hand van moment vertrek volgens de brochure.

Stel situatie 1 :
Trein vertrekt om 8u55 in Gent-Sint-Pieters bijvoorbeeld en je moet naar Antwerpen-Centraal. Stops zijn Dampoort, Lokeren , Beveren Sint-Niklaas,
De trein vertrekt uit Dampoort om 09u04 bijvoorbeeld.
Wat is nu "correct" of optimaal? Altijd een piekticket kopen voor gans het traject of mag je een piekticket kopen voor GSP -> Dampoort en een dal kopen van Dampoort naar Antwerpen? Of omdat je uit "zone gent" vertrekt enkel een dal kopen want je Zone Gent vertrekt uit 09u04

Stel situatie 2
Ik moet van GSP naar Antwerpen op een werkdag
Trein vertrekt om 16u04 om toe te komen om 17u10 in Antwerpen
Maar NMBS stelt: Vertrektijd bepaalt dal of piek.
Waarom koop ik dan bijvoorbeeld geen ticket "De Pinte - Antwerpen" die zogenaamd om 15u40 vertrokken is uit De Pinte zodat mijn volledig traject "daltarief" is? Het ticket De Pinte - Antwerpen in daltarief zal goedkoper zijn dan Gent - Antwerpen in piektarief.

Het is toch een overstap dus conducteur op GSP->Antwerpen zal niet weten of ik daadwerkelijk uit De Pinte ben vertrokken.

Situatie 3:
Hoe werkt dat met vertragingen? Is het de daadwerkelijke vertrektijd of de aangekondigde vertrektijd?

Het zal altijd in het voordeel van de klant beoordeeld worden.

* Het opstapuur van je eerste trein telt, ongeacht of je daarna nog in piekuren terecht komt of moet overstappen.
* Een opstap in een trein in daluren die door vertraging in piekuren komt blijft tellen als daluur
* Een opstap op een trein trein in piekuren die door vertraging in daluren terecht komt wordt een daluur trein
* Een afgeschafte trein in daluur en de volgende is pas in piekuur > je daluur ticket zal geldig zijn.

Het nieuw systeem lijkt mij al "broken".

Of je piek of daluur bent, wordt bepaald aan de hand van moment vertrek volgens de brochure.

Stel situatie 1 :
Trein vertrekt om 8u55 in Gent-Sint-Pieters bijvoorbeeld en je moet naar Antwerpen-Centraal. Stops zijn Dampoort, Lokeren , Beveren Sint-Niklaas,
De trein vertrekt uit Dampoort om 09u04 bijvoorbeeld.
Wat is nu "correct" of optimaal? Altijd een piekticket kopen voor gans het traject of mag je een piekticket kopen voor GSP -> Dampoort en een dal kopen van Dampoort naar Antwerpen? Of omdat je uit "zone gent" vertrekt enkel een dal kopen want je Zone Gent vertrekt uit 09u04

Stel situatie 2
Ik moet van GSP naar Antwerpen op een werkdag
Trein vertrekt om 16u04 om toe te komen om 17u10 in Antwerpen
Maar NMBS stelt: Vertrektijd bepaalt dal of piek.
Waarom koop ik dan bijvoorbeeld geen ticket "De Pinte - Antwerpen" die zogenaamd om 15u40 vertrokken is uit De Pinte zodat mijn volledig traject "daltarief" is? Het ticket De Pinte - Antwerpen in daltarief zal goedkoper zijn dan Gent - Antwerpen in piektarief.

Het is toch een overstap dus conducteur op GSP->Antwerpen zal niet weten of ik daadwerkelijk uit De Pinte ben vertrokken.

Situatie 3:
Hoe werkt dat met vertragingen? Is het de daadwerkelijke vertrektijd of de aangekondigde vertrektijd?
Treintrambus heeft een overzicht klaargezet dat informatiever is dan wat de NMBS rapporteert (logisch, die wijzen liever niet op prijsverhogingen of sommige wijzigingen in de reglementering): https://treintrambus.be/blogberichten/nmbs-lanceert-nieuw-tariefsysteem-vanaf-15-oktober/

Opvallend: zones worden afgeschaft, voor zover het tickets betreft (bestaat alleen nog voor abonnementen). Theoretisch moet je dus echt je station kiezen, ook binnen een zone, en een tweede opvallende wijziging is dat je je reis niet meer mag onderbreken (wat samenhangt met dat daltarief, daardoor is een ticket De Pinte - Antwerpen kopen en pas opstappen in Gent technisch illegaal en kan je theoretisch betrapt worden als de treinbegeleider je ziet instappen en dat bij de controle nog weet). Anderzijds zou het nu soms wel mogelijk zijn om tijdelijk in de verkeerde richting te rijden (van Hove naar Berchem als je naar Brussel moet, bijvoorbeeld), als dat sneller zou zijn.

Reizen in het weekend wordt duurder, nu slechts 30% korting ipv 50% vroeger. Met een kortingskaart (die je dus wel op voorhand moet betalen) krijg je in totaal 58% korting (0,7*0,6), niet veel meer dus tov de huidige situatie. Wel is de weekendkorting nu ook geldig op een enkel ticket (vroeger allen heen- en terug). Vrijdagavond krijg je dan geen korting meer.

Naar ik elders gehoord heb zouden treinbegeleiders de instructie krijgen om een overstap tot 60 minuten niet als een onderbreking te beschouwen, maar dat staat dus niet in de regels voor de reizigers.

Treintrambus heeft een overzicht klaargezet dat informatiever is dan wat de NMBS rapporteert (logisch, die wijzen liever niet op prijsverhogingen of sommige wijzigingen in de reglementering): https://treintrambus.be/blogberichten/nmbs-lanceert-nieuw-tariefsysteem-vanaf-15-oktober/

Opvallend: zones worden afgeschaft, voor zover het tickets betreft (bestaat alleen nog voor abonnementen). Theoretisch moet je dus echt je station kiezen, ook binnen een zone, en een tweede opvallende wijziging is dat je je reis niet meer mag onderbreken (wat samenhangt met dat daltarief, daardoor is een ticket De Pinte - Antwerpen kopen en pas opstappen in Gent technisch illegaal en kan je theoretisch betrapt worden als de treinbegeleider je ziet instappen en dat bij de controle nog weet). Anderzijds zou het nu soms wel mogelijk zijn om tijdelijk in de verkeerde richting te rijden (van Hove naar Berchem als je naar Brussel moet, bijvoorbeeld), als dat sneller zou zijn.

Reizen in het weekend wordt duurder, nu slechts 30% korting ipv 50% vroeger. Met een kortingskaart (die je dus wel op voorhand moet betalen) krijg je in totaal 58% korting (0,7*0,6), niet veel meer dus tov de huidige situatie. Wel is de weekendkorting nu ook geldig op een enkel ticket (vroeger allen heen- en terug). Vrijdagavond krijg je dan geen korting meer.

Naar ik elders gehoord heb zouden treinbegeleiders de instructie krijgen om een overstap tot 60 minuten niet als een onderbreking te beschouwen, maar dat staat dus niet in de regels voor de reizigers.

"Reis onderbreken" het is niet dat er "tracking" is van jou. In Antwerpen kan je makkelijk zeggen dat je "ik kom van Luchtbal of van Noorderkempen" zodat je vertrekuur zogenaamd uit een daluur komt. Of in Gent vanuit De Pinte, Dampoort, Evergem,...

Wat ik het meest ridicuul vind, zijn de één per uur lijnen.
De lijn De Panne - Gent bijvoorbeeld

Vertrek uit De Panne: 15:52 - geen piek
Vertrek uit Koksijde: 15:56 - geen piek
Vertrek uit Veurne: 16:01 - piek
Vertrek uit Diksmuide: 16:13 - piek

Tussen de treinstations van Koksijde en Veurne is het niet eens 2km maar volgens dat nieuw tariefsysteem is die uit Veurne een lastige klant want hij vertrekt in de "piekuur" maar die uit Koksijde niet. Ze zitten nochtans beiden op dezelfde trein.

En het is niet dat die trein overvol zal zijn :p. Het is een boemel in middle of nowhere op een weekdag. Dus zelfs in dat opzicht is dat vrij onnozel. Enige moment dat die trein overvol zit, is de zondagavond door de studenten die naar Gent,Kortrijk,... trekken of dagjestoeristen naar de kust in de zomer. Dus waarom maak je het duurder voor die van Veurne om 16u01 als het is om mensen uit de piekuur treinen te krijgen? Die uit Veurne die de trein pakt om 16u01 is niet het probleem.

Weet je hoe je mensen uit de piekuur treinen haalt? Schrap alle P-treinen :p. Dan heb je ook geen verzadiging aan treinen meer in Brussel-Centraal :p en de rest verandert wel van gedacht als je telkens moet rechtstaan of zitten op de grond in schorriemorrie klasse :p.
Of laat iedereen die een P-trein wil nemen een duurder tarief betalen. Enkel voor abonnementen en eerste klasse tickets bijvoorbeeld. Toeristen en bejaarden mogen er niet op met een tweede klasse ticket :p.

Laatst bewerkt:
"Reis onderbreken" het is niet dat er "tracking" is van jou. In Antwerpen kan je makkelijk zeggen dat je "ik kom van Luchtbal of van Noorderkempen" zodat je vertrekuur zogenaamd uit een daluur komt. Of in Gent vanuit De Pinte, Dampoort, Evergem,...

Wat ik het meest ridicuul vind, zijn de één per uur lijnen.
De lijn De Panne - Gent bijvoorbeeld

Vertrek uit De Panne: 15:52 - geen piek
Vertrek uit Koksijde: 15:56 - geen piek
Vertrek uit Veurne: 16:01 - piek
Vertrek uit Diksmuide: 16:13 - piek

Tussen de treinstations van Koksijde en Veurne is het niet eens 2km maar volgens dat nieuw tariefsysteem is die uit Veurne een lastige klant want hij vertrekt in de "piekuur" maar die uit Koksijde niet. Ze zitten nochtans beiden op dezelfde trein.

En het is niet dat die trein overvol zal zijn :p. Het is een boemel in middle of nowhere op een weekdag. Dus zelfs in dat opzicht is dat vrij onnozel. Enige moment dat die trein overvol zit, is de zondagavond door de studenten die naar Gent,Kortrijk,... trekken of dagjestoeristen naar de kust in de zomer. Dus waarom maak je het duurder voor die van Veurne om 16u01 als het is om mensen uit de piekuur treinen te krijgen? Die uit Veurne die de trein pakt om 16u01 is niet het probleem.
Ja, ik vind het ook geen goed systeem. Mensen nemen nu eenmaal de trein tijdens piekuren omdat ze op hun werk moeten geraken, of omdat je bij een citytrip niet na de middag wil toekomen. Er gaan er maar weinigen profijt van hebben.

Tracking is nu nog niet mogelijk voor zover ik weet, maar in de toekomst (mits scanning via de app of barcodes, plus de nodige software en databases) zou dat mogelijks wel kunnen, als je tenminste twee of meer keren gecontroleerd wordt tijdens je reis.

Ik doe 2x/per maand H/T vanuit de Brusselse rand naar Limburg. Enfin, deed want met die nieuwe tarieven mag ik bijna 30% meer betalen. Het is al erg genoeg dat ik dichtbij de hoofdstad woon maar sinds de laatste dienstregeling nog maar 1 trein/u naar daar heb. Die connectie was al bagger, maar voortaan dus de wagen.

Mensen met een treinabonnement nog es een train+ trachten aan te smeren is ook gewoon de schaamte voorbij.

Klopt, nog volgende toevoegingen:
- Kortingen worden nu toegpast op je volledige ticketprijs (vroeger was dat niet zo) dus bv -58% in het weekend terwijl je vroeger ongeveer -46/47% had.
- Overstappen wordt nooit gezien als een reisonderbreking, maar dan moet je wel echt overstappen en dus niet bv 2u blijven hangen om te "overstappen", dat is een onderbreking.

Wie stelt de samenstelling van de treinen eigenlijk op? Sinds het afschaffen van de dubbeldeksrijtuigen op mijn lijn (Antwerpen - Hamont) telkens miserie gehad met drukte. Ik werk in Antwerpen Berchem en als ik gedaan heb pak ik de trein om 16.15, echter zijn dit maar 6 rijtuigen van een ouder type rijtuig en zit deze al goed vol met mensen vanuit Antwerpen Centraal. In Berchem is het dan ook drummen voor nog een zitplaats maar helaas al meer moeten rechtstaan dan iets anders... Komt er ook nog bij dat deze in Mol wordt gesplitst (één deel rijdt naar Hamont, en het andere naar Hasselt) waarbij dit vroeger nooit was bij de dubbeldekkers.
Zou het nut hebben om hierover een klacht naar de NMBS te sturen of gaat er niet veel veranderen?

Wie stelt de samenstelling van de treinen eigenlijk op? Sinds het afschaffen van de dubbeldeksrijtuigen op mijn lijn (Antwerpen - Hamont) telkens miserie gehad met drukte. Ik werk in Antwerpen Berchem en als ik gedaan heb pak ik de trein om 16.15, echter zijn dit maar 6 rijtuigen van een ouder type rijtuig en zit deze al goed vol met mensen vanuit Antwerpen Centraal. In Berchem is het dan ook drummen voor nog een zitplaats maar helaas al meer moeten rechtstaan dan iets anders... Komt er ook nog bij dat deze in Mol wordt gesplitst (één deel rijdt naar Hamont, en het andere naar Hasselt) waarbij dit vroeger nooit was bij de dubbeldekkers.
Zou het nut hebben om hierover een klacht naar de NMBS te sturen of gaat er niet veel veranderen?

De samenstelling is een complexe puzzel die op continu basis wordt gelegd en bijgestuurd in functie van drukte, onderhoud sporen/rijtuigen, opleidingen personeel, levering nieuw materieel. Helaas zijn er niet rijtuigen op overschot, wat betekent dat als we op een bepaalde lijn een dubbeldekker moeten inzetten, we deze ook moeten wegnemen van een andere lijn. Dus het is helaas keuzes maken.

Je mag hier zeker een klacht over indienen zodat de planners deze problematiek beter begrijpen, maar in principe moeten de probleemcases gekend zijn door rapportering treinbegeleiders.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan