Het NMBS topic

Ik heb het onlangs ook meegemaakt dat de trein die ik wilde nemen gewoon het station voorbijreed voor onze neus. Moesten wachten op de volgende die pas 40 minuten later gepland stond... Tof is anders.

Ik heb het onlangs ook meegemaakt dat de trein die ik wilde nemen gewoon het station voorbijreed voor onze neus. Moesten wachten op de volgende die pas 40 minuten later gepland stond... Tof is anders.

Is er iets van gecommuniceerd geweest? Kan ook een spijtige vergissing zijn.

Mijn partner had het ook voor van de week, maandag- of dindagochtend. Vertraging (what's new) en dan ook nog eens eindstation Antwerpen-Centraal geschrapt. Dus je hebt al vertraging en dan mag je nog eens een extra trein nemen. Dus je bent dubbel gejost.

Dat is niet veel anders dan de trein te schrappen als die een bepaalde vertraging heeft behaald. 30minuten vertraging wordt dan 60minuten vertraging.

Poperinge->Kortrijk doen ze dat van tijd tot tijd.
De grappigste is de boemel van Brussel via Aalst naar Gent.
Roepen ze tien stations om waar ze niet in gaan stoppen en wordt het gewoon een rechtstreekse trein van Brussel nnaar Gent :p.

Dat is niet veel anders dan de trein te schrappen als die een bepaalde vertraging heeft behaald.
Bovenstaande zijn allemaal truken die de NMBS uithaalt om hun stiptheidscijfers kunstmatig op te poetsen. Mensen die de trein niet opkunnen omdat hun trein de haltes overslaat, tellen niet mee in de statistieken.
Afgeschafte treinen tellen niet mee in de statistieken.

Die statistieken zijn al bedenkelijk (een trein met duizend reizigers in de spits telt even zwaar door als een weekendtrein met 3 reizigers), maar op deze manier wordt het helemaal een klucht.

Bovenstaande zijn allemaal truken die de NMBS uithaalt om hun stiptheidscijfers kunstmatig op te poetsen. Mensen die de trein niet opkunnen omdat hun trein de haltes overslaat, tellen niet mee in de statistieken.
Afgeschafte treinen tellen niet mee in de statistieken.

Die statistieken zijn al bedenkelijk (een trein met duizend reizigers in de spits telt even zwaar door als een weekendtrein met 3 reizigers), maar op deze manier wordt het helemaal een klucht.

Ik denk nu niet dat dat de hoofdreden is.

Als er el een trein smorgens vertraging heeft van meer dan 30 minuten en doet voortdurend poperinge<->antwerpen-centraal.

Dan heb je twee opties: die is heel de dag voortdurend te laat of je parkeert hem en slot in op de volgende keer. Dan zijn er waarschijn twee afgeschafte treinen op een dag in plaats van 10 trajecten met vertraging.

En een vertraagde trein zorgt voor andere vertragingen bij andere treinen

De NMBS laat treinen op tijd rijden door bij een vertraging haltes over te slaan. Dat zegt Groen, maar ook reizigersorganisatie TreinTramBus en het wordt bevestigd door de vakbonden. “Compleet onaanvaardbaar."

Amai!

Dat is niet veel anders dan de trein te schrappen als die een bepaalde vertraging heeft behaald. 30minuten vertraging wordt dan 60minuten vertraging.

Poperinge->Kortrijk doen ze dat van tijd tot tijd.
Kortrijk-Poperinge is niet onlogisch dat ze dat daar doen. Er is immers een trein die ongeveer een kwartiertje na de andere vertrekt. Als men die 2 beide laat rijden, dan is het (enkel)spoor tussen Komen en Poperinge voor lange tijd bezet en kan er geen trein in tegenrichting rijden.

Meestal laat men dan de eerste trein rijden tot in Ieper (met alle 4 de tussenhaltes afgeschaft), waar er een andere trein kan dwarsen omdat daar even meerdere sporen zijn. Dan kan die naar Komen rijden en ondertussen rijdt de 2e trein vanuit Kortijk naar Komen om daar dan te vertrekken als de trein van Poperinge erdoor is.

Dat heeft niks met het kunstmatig oppoetsen van de stiptheidscijfers te maken, maar met efficient beheer van de sporen en maken dat zoveel mogelijk mensen op tijd rijden met minimale vertraging voor de anderen. Iedereen die in die afgeschafte stations moet toekomen, kan dat immers met 15 minuten vertraging.

Zou men dit niet doen, dan is iedereen in enkele andere (grote, waar ik Ieper toch relatief bijreken op die lijn) stations te traag én start de trein opnieuw met vertraging omdat hij het rijpad Poperinge-Komen toch niet kan doen wegens nog een trein.

Natuurlijk mag dat niet gebeuren als je maar 1 trein per uur hebt OF men het schrappen van de halte pas zou aankondigen als je niet meer kan uitstappen en daardoor moet terugkeren en daar ook veel tijd mee verliest.

Een halte als Mechelen afschaffen, als dit op voorhand op de borden staat, lijtk me geen écht probleem als je 10 minuten later een andere trein hebt.

Is er iets van gecommuniceerd geweest? Kan ook een spijtige vergissing zijn.

Nee, er werd op het perron niets gecommuniceerd. Ik heb nog contact opgenomen met de AI-chatbot, maar we weten allemaal hoeveel informatie een AI-chatbot heeft. Dat liep op niks uit, die wist niet meer dan ik. Ik heb het socialmediateam van NMBS echt al vaak gemist, die mensen deden hun werk echt goed en waren echt een toegevoegde waarde om te helpen, te informeren en zaken uit te leggen.

Nee, er werd op het perron niets gecommuniceerd. Ik heb nog contact opgenomen met de AI-chatbot, maar we weten allemaal hoeveel informatie een AI-chatbot heeft. Dat liep op niks uit, die wist niet meer dan ik. Ik heb het socialmediateam van NMBS echt al vaak gemist, die mensen deden hun werk echt goed en waren echt een toegevoegde waarde om te helpen, te informeren en zaken uit te leggen.

De chatbot van NMBS heeft veel data, maar helaas inderdaad nog niet de reden van vertraging/omleiding/afschaffing. We willen dat heel graag lanceren, maar dat is een heel huzarenstukje dus dat is nog niet voor meteen helaas. Overigens kan de chatbot je nog altijd naar iemand doorschakelen hoor.

De reden dat dit gedaan wordt is om het materiaal met kleinere vertraging op zijn eind bestemming aan te laten komen zodat de volgende trajecten kan gereden worden. Indien ze dit niet doen is kans groot dat de volgende rit en de terugrit afgeschaft worden. Ook om te voorkomen van extra vertragingen voor de treinen die achter hem op het zelfde spoor rijden.

Ze doen dit niet om de stiptheidscijfers op te smukken want die trein wordt sowieso al aangegeven als een trein die te laat zal aankomen maar dus om de gevolgen van die vertragingen te beperken voor de rest van de dag.

Het is vooral voor het cascade effect met andere verbindingen dat niet te onderschatten valt.
Als je soms die primaire dossiers ziet die met enkele minuten vertraging beginnen. Zeker als die dan ergens op een druk stuk komt.

Deze week moest ik opeens het dubbele betalen op de parking in diest. Nochtans dezelfde standaard multi ticket gescand aan de automaat. Iemand hier een verklaring voor?

Trein die splitst in Kortrijk: eerste deel naar Poperinge, tweede deel naar Moeskroen.

Tonen de on-board schermen "Moeskroen" voor het eerste deel naar Poperinge. ;p
De helft stapt uit om weer terug op te stappen :p.

In plaats van dat eerst te veranderen in plaats van te wachten nadat de trein al vertrokken is. :p. Verandert die pipo het onboard-scherm nadat de deuren sluiten :p.
Zet op zijn minst het scherm uit als het verkeerde info heeft...

Deze week moest ik opeens het dubbele betalen op de parking in diest. Nochtans dezelfde standaard multi ticket gescand aan de automaat. Iemand hier een verklaring voor?

Als je in de omgeving van het station Diest parkeert, vb. Fort Leopoldlaan, kan je als niet-inwoner van Stad Diest voor 20 euro een maandabonnement nemen om te parkeren. Waarschijnlijk interessanter in jouw geval? Kijk op de website van Stad Diest, daar vind je terug hoe je het moet aanvragen.

NMBS: “we willen meer mensen op de trein krijgen met ons nieuw tariefplan vanaf 15/10”, “de gemiddelde prijs gaat naar beneden”, “lange ritten worden goedkoper”. En in de kantlijn zeggen “Ahja, de Railpas en Gopass gaan eruit, maar dat gaat niemand merken, er is immers een kortingskaart waarmee je 20% korting krijgt”

Behalve als je een werkende bent met een 9-5 die 5x per maand een H-T doet van 55km of meer. Vanaf 55km was de RailPass altijd de goedkoopste oplossing, maar ja, die bestaat niet meer. Betalen zult ge, gij se snoodaard die af en toe zijn wagen aan de kant wil zetten. Ben eens benieuwd hoeveel mensen er in die categorie vallen. Enkeltje Essen-Gent: 16.8€ a.u.b. of 14€ met onze kortingskaart (14,6€ dus). Hey da’s korting… maar met een Railpass was het maar 10.6€.

En weg flexibiliteit van uw multiticket te valideren pas als je zag dat de trein eraan kwam. Nu is het kopen, en hopen dat ze niet aankondigen in tussentijd dat hij een knoert van een vertraging heeft, of is afgelast, en je toch met de wagen de baan op mag.

Sterk werk NMBS, sterk werk… Hoeveel heeft dit gekost aan Emsiekinsie consultancy?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan