Het NMBS topic

Het wordt toch een hoop complexer en onduidelijker wat je nu moet betalen, nu moet je eerst een abonnement voor de maand kopen en dan nog eens een apart ticket.
Het concept van weekendticket is toch veel duidelijker en gemakkelijker - weet niet of dit nu hiermee is afgeschaft? Indien dit niet meer bestaat, ga ik minder de trein in het weekend nemen en gewoon de auto. Heb echt geen zin om altijd na te gaan of het voordelig is om een abonnement voor de maand te nemen en te checken of ik moet vernieuwen als ik dan de trein wil nemen, want een jaarabonnement ga ik niet nemen, daar neem ik de trein niet genoeg voor. Auto is toch goedkoper als je er een staan hebt, ik nam soms de trein voor gemak maar nu nemen ze een deel gemak weg.

Het wordt toch een hoop complexer en onduidelijker wat je nu moet betalen, nu moet je eerst een abonnement voor de maand kopen en dan nog eens een apart ticket.
Het concept van weekendticket is toch veel duidelijker en gemakkelijker - weet niet of dit nu hiermee is afgeschaft? Indien dit niet meer bestaat, ga ik minder de trein in het weekend nemen en gewoon de auto. Heb echt geen zin om altijd na te gaan of het voordelig is om een abonnement voor de maand te nemen en te checken of ik moet vernieuwen als ik dan de trein wil nemen, want een jaarabonnement ga ik niet nemen, daar neem ik de trein niet genoeg voor. Auto is toch goedkoper als je er een staan hebt, ik nam soms de trein voor gemak maar nu nemen ze een deel gemak weg.

Weekend ticket bestaat nog, maar:
- nu aan -30% korting (in plaats van -50%)
- als je Train+ hebt aan -58% korting
- ook als enkele rit beschikbaar
- niet meer op vrijdag geldig, enkel op zaterdag en zondag (en feestdagen en sommige brugdagen)

Moet je eigenlijk nog een ticket kopen? Recent twee keer meegemaakt dat de conducteur een zwartrijder ongemoeid liet.

Wel onduidelijk of de trein nu dus de facto gratis is? Wat brabbelen en wat verward doen en de conducteur druipt af.

De brave reizigers zullen wel betalen ?

De NMBS wordt toch met de dag een meer klantonvriendelijke organisatie.
Vanochtend alweer maar eens mijn trein afgeschaft zien worden, en de volgende? 30 minuten vertraging, 'cause why the fuck not...

Dan lees je 's middags over hun nieuwe tarievenstructuur... konden ze het nog wat complexer maken? Duurder lijkt het sowieso zal.
Wou over 2 weekends zondag met de trein naar Antwerpen, weekendticket? Bestaat precies niet meer, 'werken aan de sporen' (vorig jaar datzelfde weekend ook al) ... ik heb een auto, ik wil voor het milieu en omdat parkeren ook niet gratis is nog wel een inspanning doen, maar de NMBS doet vooral een inspanning om steeds als slechtste optie uit de bus te komen.
Als ik op een zondag, € 33,40 moet betalen om naar Antwerpen te gaan met de trein... dan kan ik beter die auto wél nemen hoor.

Weekendticket staat overigens niet meer bij de beschikbare opties zoals vroeger, en oh tof, de site crasht ook nog as we speak... lol.

Deze morgen ook nog eens de vertraging van vorige week retroactief willen opzoeken in de app om een lijstje te beginnen opstellen, uiteraard wist de NMBS gegevens die hen niet goed uitkomen ASAP. Vanaf deze week dan maar eens terug een logboek beginnen.
Vandaag net 5 minuten te 'vroeg' met vertraging aangekomen of ik had een schadevergoeding voor een vertraging van een vol uur kunnen aanvragen.

NMBS: “we willen meer mensen op de trein krijgen met ons nieuw tariefplan vanaf 15/10”, “de gemiddelde prijs gaat naar beneden”, “lange ritten worden goedkoper”. En in de kantlijn zeggen “Ahja, de Railpas en Gopass gaan eruit, maar dat gaat niemand merken, er is immers een kortingskaart waarmee je 20% korting krijgt”

Behalve als je een werkende bent met een 9-5 die 5x per maand een H-T doet van 55km of meer. Vanaf 55km was de RailPass altijd de goedkoopste oplossing, maar ja, die bestaat niet meer. Betalen zult ge, gij se snoodaard die af en toe zijn wagen aan de kant wil zetten. Ben eens benieuwd hoeveel mensen er in die categorie vallen. Enkeltje Essen-Gent: 16.8€ a.u.b. of 14€ met onze kortingskaart (14,6€ dus). Hey da’s korting… maar met een Railpass was het maar 10.6€.

Basically dit, en nog een extra F.U. richting de provincies buiten de 'ruit' (Limburg en West-Vlaanderen dus), met Limburg dat al nauwelijks ontsloten is per trein. Als je nu naar Antwerpen, Gent of god verhelpe het Brussel, wilt voor een evenement 's avonds of in het weekend was de NMBS nog 'voordelig' omdat je via een tienbeurtenkaart of een weekendbiljet een max. prijs had die interessant was, zeker ten opzichte van zelf rijden + parking betalen (de moderne 'stadstol'), maar dat voordeel verdwijnt nu quasi volledig. En de nog geen € 5 die je uitspaart met een Train+ kaart of whatever is de moeite niet voor de berekeningen die je moet doen of het feit dat als je die Train+ een maand (laat staan meer) niet gebruikt je er verlies op maakt, daar rekent men uiteraard op wanneer men met dat soort inhoudsloze abonnementen afkomt.

En weg flexibiliteit van uw multiticket te valideren pas als je zag dat de trein eraan kwam. Nu is het kopen, en hopen dat ze niet aankondigen in tussentijd dat hij een knoert van een vertraging heeft, of is afgelast, en je toch met de wagen de baan op mag.

Sterk werk NMBS, sterk werk… Hoeveel heeft dit gekost aan Emsiekinsie consultancy?

Klopt, en niet vergeten: ik had een tijd terug een ticket gekocht voor met de trein naar de luchthaven te gaan... trein die ik nodig had, werd echter zonder enige schroom afgeschaft, dus ik maar met de auto naar het volgende station, en de NMBS betaalt het verschil NIET terug, want ticket was online gekocht (op voorhand) en ik had een latere trein (met risico op de vlucht missen) kunnen nemen.

wij gebruiken de NMBS misschien 4 keer op een jaar.

2 keer voor een city trip in eigen land, en 2 keer voor naar de luchthaven te gaan, en telkens terug uiteraard.

Die 10 rittenkaart was hiervoor heel makkelijk, niettegenstaande je ook weer die diablo toeslag moest kopen apart voor naar de luchthaven.

Heel jammer dus, die afschaffing.
En nu dat train+gedoe, is voor ons niet zo interessant wellicht, als we maar zo weinig de trein nemen, maar meestal wel +100 km.

wij gebruiken de NMBS misschien 4 keer op een jaar.

2 keer voor een city trip in eigen land, en 2 keer voor naar de luchthaven te gaan, en telkens terug uiteraard.

Trein en luchthaven is gewoon zo een gemiste kans.
Er zijn een pak vluchten die toekomen tussen 22u en 24u of even erna.
Echter laatste trein vertrekkend vanuit Brussels airport is al om 23u (?) of eerder.

NMBS: “we willen meer mensen op de trein krijgen met ons nieuw tariefplan vanaf 15/10”, “de gemiddelde prijs gaat naar beneden”, “lange ritten worden goedkoper”. En in de kantlijn zeggen “Ahja, de Railpas en Gopass gaan eruit, maar dat gaat niemand merken, er is immers een kortingskaart waarmee je 20% korting krijgt”

Behalve als je een werkende bent met een 9-5 die 5x per maand een H-T doet van 55km of meer. Vanaf 55km was de RailPass altijd de goedkoopste oplossing, maar ja, die bestaat niet meer. Betalen zult ge, gij se snoodaard die af en toe zijn wagen aan de kant wil zetten. Ben eens benieuwd hoeveel mensen er in die categorie vallen. Enkeltje Essen-Gent: 16.8€ a.u.b. of 14€ met onze kortingskaart (14,6€ dus). Hey da’s korting… maar met een Railpass was het maar 10.6€.

En weg flexibiliteit van uw multiticket te valideren pas als je zag dat de trein eraan kwam. Nu is het kopen, en hopen dat ze niet aankondigen in tussentijd dat hij een knoert van een vertraging heeft, of is afgelast, en je toch met de wagen de baan op mag.

Sterk werk NMBS, sterk werk… Hoeveel heeft dit gekost aan Emsiekinsie consultancy?

fuck me, ik ben ook royaal gefucked

heen en terug tijdens een weekdag Gent-Ieper 1 keer per week.

Railpas: +-10,5 euro per rit, 21 euro voor 1 dag, 84 euro per maand (4 dagen)
Train+ en aparte ritten: 115euro per maand. :eek:

30 euro per maand extra

Ik heb veel goesting om dat eens te mailen naar al de burgemeesters op de lijn Poperinge-Kortrijk wat voor kosten dat te weeg brengt voor al de uitgeweken West-Vlamingen.

EDIT: Was gemist: heen en terug aangeduid met 8 ritten. moest 4 ritten zijn.

Laatst bewerkt:
Trein en luchthaven is gewoon zo een gemiste kans.
Er zijn een pak vluchten die toekomen tussen 22u en 24u of even erna.
Echter laatste trein vertrekkend vanuit Brussels airport is al om 23u (?) of eerder.
De laatste trein vanuit Brussels Airport is om 00:47. Alles hangt er vanaf waar je naartoe moet. Dienstregeling per station kan je hier opvragen:

Verder is het geen gemistte kans, het is een kosten-baten oefening. We hebben ook geen andere nacht-treinen. Daar is al een ander topic over:
Maar enkel nachttreinen uit de luchthaven is natuurlijk zo goed als onmogelijk om in te leggen. Zowel praktisch als budgetmatig.

Wacht tot je de andere luchthavens in België eens opzoekt en hoe goed het openbaar vervoer aanbod daar is :P Charleroi heb ik 1x zo gedaan en nooit meer. Dat was overstappen in Brussel, dan naar Charleroi, dan nog 20min TEC bus en een kwartier stappen. Dat was voor er veel flibco bussen reden (en die reken ik niet eens onder openbaar vervoer + zijn een pak duurder).

En ze durven nog beweren "eenvoudiger".

Moet je godverdomme uitrekenen of je beter uitkomt met een "train+" per maand of per jaar. Hoeveel je dat gaat gebruiken, waarvoor je dat gaat gebruiken, wat je gebruik gaat zijn over 4 maand?,...

Wat een bende assholes.

Wacht tot je de andere luchthavens in België eens opzoekt en hoe goed het openbaar vervoer aanbod daar is :p Charleroi heb ik 1x zo gedaan en nooit meer. Dat was overstappen in Brussel, dan naar Charleroi, dan nog 20min TEC bus en een kwartier stappen. Dat was voor er veel flibco bussen reden (en die reken ik niet eens onder openbaar vervoer + zijn een pak duurder).

Flibco is toch te doen?
22 euro vanuit Brugge
20 euro voor rechtstreeks van Gent naar Charleroi luchthaven.
16 euro van Maastricht naar Charleroi luchthaven. (Tis beter dan niks voor de Limburgers.)

Om de 2u inclusief midden in de nacht.
Ik vind het vooral spijtig dat er niet van die privé-nachtbussen zijn vanuit Zaventem. (Of ik heb erover gekeken of je moet in Brussel-Noord geraken om een flixbus te nemen.)

Ik zie dat er wat verwarring is, hieronder even opgelijst wat er verandert.

Weekend
- Er blijft een Weekend tarief voor iedereen (-30%) op zaterdag en zondag (niet meer op vrijdag na 19u).
- Met Train+ krijg je op het restbedrag nog eens 40% korting, dus de totale korting is dan 58%.
- Je bent niet meer verplicht H/T te doen, ook op enkele ritten zal de korting gelden.

Multi
- De Multi verdwijnen, wie nog een geldige heeft kan die nog opgebruiken (= tot ritten op zijn of hij vervalt)
- Er komt geen vervangend product, mensen die regelmatig reizen worden indien mogelijk gevraagd met Train+ in de daluren te reizen voor korting en lagere max tarieven.

Jongeren en senioren
- Hun ticket aan vaste prijs verdwijnt, ze krijgen nu altijd -40% korting.
- met Train+ krijgen ze in de daluren op het restbedrag nog eens 40% korting, de totale korting is dan 64%.
- senioren zijn niet meer verplicht H/T te doen en mogen op weekdagen ook voor 9u vertrekken.

Train+
- 40% korting in daluren en 40% bijkomende korting in het weekend (zie hierboven)
- Voor senioren, jongeren en personen met verhoogde tegemoetkoming bijkomend 40% in de daluren (zie hierboven)
- lagere max tarieven (€5,50 per enkele rit voor senioren/jongeren/verhoogde tegemoetkoming), €14 voor volwassenen)

Diversen
- kleine groepen (4-14 personen) krijgen in daluren altijd 40% korting
- fiets wordt iets goedkoper in daluren (€3) en iets duurder in piekuren (€5)
- korting wordt nu toegepast op het volledige bedrag, waar dat vroeger niet zo was (vroeger was 50% nooit echt 50%)

ik ga stilaan beginnen kiezen om vanuit charleroi te vliegen denk ik.
daar gaan tenminste nog Flibco bussen naartoe, unlike zaventem...

en die nieuwe tarieven gaan in vanaf 15/10 zeggen ze,
dus ik ga op 14/10 nog snel een multi standard kopen, dan ben ik nog wel een half jaartje op mijn gemak.

Ik vind het vooral spijtig dat er niet van die privé-nachtbussen zijn vanuit Zaventem. (Of ik heb erover gekeken of je moet in Brussel-Noord geraken om een flixbus te nemen.)
ik ga stilaan beginnen kiezen om vanuit charleroi te vliegen denk ik.
daar gaan tenminste nog Flibco bussen naartoe, unlike zaventem...

en die nieuwe tarieven gaan in vanaf 15/10 zeggen ze,
dus ik ga op 14/10 nog snel een multi standard kopen, dan ben ik nog wel een half jaartje op mijn gemak.
Euhm in Zaventem rijden er heel wat Flibco/Flixbus en consoorten rond.

Misschien rijden ze niet van/naar de locatie waar jullie wonen. Dat is een andere kwestie.

Euhm in Zaventem rijden er heel wat Flibco/Flixbus en consoorten rond.

Misschien rijden ze niet van/naar de locatie waar jullie wonen. Dat is een andere kwestie.
Flibco rijdt niet van Zaventem naar Gent/Brugge. Zij rijden enkel van Zaventem naar Luik, Mons en Antwerpen
Flixbus rijdt één of twee keer per dag van Zaventem naar Gent (waarvan sommigen met een overstap in Antwerpen, fun. Geen nachtbussen, daar ben je dus niet veel mee.

Als je dat vergelijkt met Charleroi waar je quasi om de twee uur een bus hebt naar Brugge, Gent, Antwerpen, Maastricht,... Groot verschil.

idem met die 10ritten kaart, ik denk dat ik er nog snel ene ga kopen net voor 15 oktober.
Ahja, die zijn sinds april geen 12 maanden, maar slechts 6 maanden geldig.

Wacht tot je de andere luchthavens in België eens opzoekt en hoe goed het openbaar vervoer aanbod daar is
Ook een beetje een non-argument niet? "'t is niet goed, maar wees blij, in X is het nog slechter". Ok, maar in Schiphol kan ik de hele nacht door een trein kan nemen die me op z'n minst toch halverwege mijn eindbestemming brengt. En bij Frankfurt zijn er ook opties.

Multi
- De Multi verdwijnen, wie nog een geldige heeft kan die nog opgebruiken (= tot ritten op zijn of hij vervalt)
- Er komt geen vervangend product, mensen die regelmatig reizen worden indien mogelijk gevraagd met Train+ in de daluren te reizen voor korting en lagere max tarieven.
Mijnen baas zal lachen als ik zeg dat ik om 9h naar kantoor vertrek, en om 4h terug op de statie verwacht wordt om huischwaerts te keren.
"Niet mogelijk om in de daluren te rijden meneer? Dan ga je betalen makker!"

Laatst bewerkt:
Flibco rijdt niet van Zaventem naar Gent/Brugge. Zij rijden enkel van Zaventem naar Luik, Mons en Antwerpen
Flixbus rijdt één of twee keer per dag van Zaventem naar Gent (waarvan sommigen met een overstap in Antwerpen, fun. Geen nachtbussen, daar ben je dus niet veel mee.

Als je dat vergelijkt met Charleroi waar je quasi om de twee uur een bus hebt naar Brugge, Gent, Antwerpen, Maastricht,... Groot verschil.
Bij gebrek aan goede treinverbindingen naar Charleroi zal er veel meer vraag nr busvervoer zijn. Logisch dat private busbedrijven daar opspringen.

Ik vind het zelf geen leuke ervaring om na het vliegen op Charleroi nog een triatlon aan collectief vervoer te moeten ondernemen: private bus naar dat stinkhol Brussel-Zuid -> trein nemen naar mijn stad -> De Lijn-bus nemen naar mijn thuis.
Teveel zaken die kunnen mislopen en overal nog eens wachten.

Maar dat moet ieder voor zijn persoonlijke situatie uitmaken natuurlijk, erg subjectief.

Weekend
- Er blijft een Weekend tarief voor iedereen (-30%) op zaterdag en zondag (niet meer op vrijdag na 19u).
- Met Train+ krijg je op het restbedrag nog eens 40% korting, dus de totale korting is dan 58%.
- Je bent niet meer verplicht H/T te doen, ook op enkele ritten zal de korting gelden.

Multi

Jongeren en senioren
- Hun ticket aan vaste prijs verdwijnt, ze krijgen nu altijd -40% korting.
- met Train+ krijgen ze in de daluren op het restbedrag nog eens 40% korting, de totale korting is dan 64%.
- senioren zijn niet meer verplicht H/T te doen en mogen op weekdagen ook voor 9u vertrekken.

Train+
- 40% korting in daluren en 40% bijkomende korting in het weekend (zie hierboven)
- Voor senioren, jongeren en personen met verhoogde tegemoetkoming bijkomend 40% in de daluren (zie hierboven)
- lagere max tarieven (€5,50 per enkele rit voor senioren/jongeren/verhoogde tegemoetkoming), €14 voor volwassenen)

Diversen
- kleine groepen (4-14 personen) krijgen in daluren altijd 40% korting
- fiets wordt iets goedkoper in daluren (€3) en iets duurder in piekuren (€5)
- korting wordt nu toegepast op het volledige bedrag, waar dat vroeger niet zo was (vroeger was 50% nooit echt 50%)

Dat klinkt "éénvoudig"...

Met zo'n systeem steek je eigenlijk ook je eigen treinbegeleiders in het zak. Dat is gewoon extra agressie veroorzaken.

Iedere dag ga je nu discussies mogen uitvechten van "Was het daluur of was het piekuur."
Trein vertrekt om 8u55 en komt toe om 10u15. Persoon koopt "daluur-ticket". Vecht het maar uit.
Trein zou vertrekken om 8u55 maar door vertraging pas om 09u15. Persoon heeft "piekuur-ticket" gekocht.
Of moet je nu een piekuurticket + daluurticket kopen :p voor de 8u55 periode tot 9u te dekken en dan een daluurticket kopen?

Wie dat heeft uitgevonden, laat zijn treinbegeleiders ook ferm in de steek. Je weet ook wel dat juist "discutabele situaties" de aggressie veroorzaakt. Iedere keer dat ik iemand de conducteur zag aanvallen, was juist door discutabele situaties (In de ouwe tijd, als je de conducteur verwittigde voor het opstappen dat je een ticket aan boord wou kopen, dan was het X euro extra. Indien je dat niet gedaan hebt, was het Y euro extra. Ik zag zo'n gepensioneerde Italiaan totaal flippen die naar de nek wou grijpen van de begeleider.)
Vroeger was enkel de vrijdag die discussie, nu creëert men iedere werkdag die discussie.

Bij gebrek aan goede treinverbindingen naar Charleroi zal er veel meer vraag nr busvervoer zijn. Logisch dat private busbedrijven daar opspringen.

Ik vind het zelf geen leuke ervaring om na het vliegen op Charleroi nog een triatlon aan collectief vervoer te moeten ondernemen: private bus naar dat stinkhol Brussel-Zuid -> trein nemen naar mijn stad -> De Lijn-bus nemen naar mijn thuis.
Teveel zaken die kunnen mislopen en overal nog eens wachten.

Maar dat moet ieder voor zijn persoonlijke situatie uitmaken natuurlijk, erg subjectief.

Ik heb het gevoel dat ze bij Brussels Airport veel te veel extra vragen voor de bussen om te vermijden dat ze hun eigen treintunnel teveel beconcurreren.
Want er rijden flixbussen tussen Gent en Antwerpen wat een "goede treinverbinding" is. Ik zie bijvoorbeeld morgenavond. 3 euro voor Gent naar Antwerpen Roosevelt met de Flixbus. Dat is minder dan één derde van de prijs van een treinticket.

Terug
Bovenaan