Het NMBS topic

1 van de mogelijke redenen is dit:

Ik weet de exacte details niet, maar omdat er zovelen vertrokken naar goederenoperators hebben ze beslist dat elke machinist een bepaald aantal jaar in dienst moet blijven (ergens tussen de 5 en 10j dacht ik).
Als ze toch vroeger vertrekken moeten ze hun opleiding terugbetalen, en dat zijn enorme bedragen.

Bedragen en termijn kloppen allicht totaal niet maar het is zo een principe:
Dit wordt met veel plezier betaald door de nieuwe werkgever hoor!

Is peanuts tegenover het van nul af aan opleiden van een machinist dat + 50.000eu kost. En de persoon is quasi instant inzetbaar.

Ik moest zogezegd nog 5.000eu betalen, nooit iets van gehoord.

Wordt ook gewoon in proces getrokken en verloren door de NMBS.

Goed 2de pijler dan.

Maar zoals ik zei het gaat om langer werken + minder pensioen. Dat is 2x in de kosten delen.

10jaar lang 3500€ bruto niet krijgen omdat je in de plaats moet werken + nog eens op u 67 bijna 500€ bruto minder krijgen.

Again, geldt voor andere jobs die momenteel nog uitzonderingen hebben ook, en die 10 jaar krijg je ook een loon natuurlijk dat hoger is dan een pensioen...

Volgens mij komt dat omdat er op hun loonbrief een apart lijntje '7.5% rsz bijdrage pensioen' staat
Wel in de 13.07% rsz die werknemers betalen zit ... 7.5% bijdrage pensioen!

Strikt genomen zelfs niet eens het eigen pensioen, maar de overlevingspensioenen, die je normaal zelf nooit zal krijgen. Maar goed, het kind moet een naam hebben, uiteindelijk is het één pot.

Ik ga wél niet helemaal mee in jouw logica dat overheidsjobs niets op zouden brengen... dat klopt eenvoudigweg niet, de fiscale controleur die meer opbrengt dan dat hij kost is bijvoorbeeld een stevige winfactor. Een goede kleuterjuf overigens ook, alleen is die return veel minder zichtbaar. Een goed brandweerkorps wil je ook niet zonder zitten.

Finaal onder de streep moet de rekening wel kloppen en heb je een punt dat de overheid in dit land efficiënter kan, maar evenzeer zouden zelfstandigen minder moeten kunnen frauderen (check andere threads), zou het onderwijs inhoudelijk een tandje moeten bijsteken...

Een oefening waarbij men bepaalde voordelen/privileges van bepaalde statuten terug meer in evenwicht brengt moet ook kunnen.
In dat opzicht heb ik meer begrip voor een NMBS werknemer die zegt dat hij een tweede pijler verwacht indien men aan z'n statutair pensioen komt, dan een NMBS werknemer die al met 55 of 57 met pensioen wilt...
Privé overigens ook: mijn vader (privé-werknemer) hoopte al jaren dat ze een systeem van deeltijds pensioen zouden invoeren, dan had hij nog een paar jaren verder blijven werken (in 't zwart of als consultant werken bij zijn bedrijf was geen optie), maar dat is er nog altijd niet, dus nu gaat die toch maar met 100% pensioen (op z'n 65,5 na 46,5 jaar werken mind you), eigenlijk is dat een "verlies" voor de samenleving op dat vlak.

Dit wordt met veel plezier betaald door de nieuwe werkgever hoor!

Is peanuts tegenover het van nul af aan opleiden van een machinist dat + 50.000eu kost. En de persoon is quasi instant inzetbaar.

Ik moest zogezegd nog 5.000eu betalen, nooit iets van gehoord.

Wordt ook gewoon in proces getrokken en verloren door de NMBS.
Ja inderdaad.
Ik ken veel machinisten en anderen die gewoon de overstap maken van Nmbs naar de goederensector. Net als veel rangeerders.

Voor ander personeel is het anders he, mensen van seinhuis en treinbegeleiders kunnen niet zomaar plots voor een goederenoperator beginnen.

Goed 2de pijler dan.

Maar zoals ik zei het gaat om langer werken + minder pensioen. Dat is 2x in de kosten delen.

10jaar lang 3500€ bruto niet krijgen omdat je in de plaats moet werken + nog eens op u 67 bijna 500€ bruto minder krijgen.

Positief bekijken. Dat heft zichzelf op
Enkele jaren werken voor hoger inkomen (loon > pensioen) en je moet een kortere periode met minder inkomen overbruggen 😊

Laatst bewerkt:

De eerste zin in het artikel:
Traditioneel is zo’n staking voelbaar bij het openbaar vervoer

De dikke Van Dale zegt:
tra·di·tie (de; v; meervoud: tradities)
oude gewoonte van een (grote) groep mensen

Zoals verwacht morgen toch wel meer hinder gezien het de grote vakbonden zijn en er een stakingsvergoeding uitgekeerd wordt.

1 op 2 IC
1 op 3 S en L
Zo goed als geen P

Mijn abonnement is verlopen en wou het maandelijks hernieuwen maar ik heb dus nog een maand én 4 dagen te werken voor ik op vakantie vertrek. Aangezien ik nog een multipass digitaal in bezit had met 9 ritten, ging ik deze gebruiken voor mijn komende 4 ritten naar de werkplek om daarna nog een maandelijks abonnement aan te schaffen.

2 dagen geleden de Multipass-ritten geactiveerd voor mijn ritten vandaag, op 2 april. Ik werd daarnet gecontroleerd door de conductrice, en zij zag op haar scherm dat de ritten gevalideerd waren voor 1 april. In mijn app was duidelijk zichtbaar dat ze gevalideerd werden voor 2 april. Ze excuseerde haar voor het misverstand/ongemak en zei dat het ok was. Geen verdere vragen gesteld. Ik vraag mij echter af hoe dat in godsnaam mogelijk is? Hoe kan dat mislopen en door het systeem fout gelezen worden?

Je mag altijd dat rijtuig in pm doorgeven dan zorg ik dat ze er eens naar kijken. De 5 of 11 cijfers beide zijn goed.

Normaal belt boordchef de averij of sluiting van rijtuig door aan verdelers en geven de verdelers het door aan de werkplaatsen om het na te kijken voor vertrek in namiddag.
59964 - vandaag opnieuw vastgesteld. Die 1ste wagon is nog altijd niet toegankelijk.

Zal het morgen op het werk bekijken. Zijn het alle deuren?

Ik vermoed van wel want ik zie er nooit iemand inzitten (buiten de bestuurder :p) want ik denk dat ik eens probeerde om via binnenin erin te geraken omdat het druk was en volgens mij was die deur ook volledig gesloten.

Alsof de 22e middelvinger van het NMBS personeel morgen al niet erg genoeg is, doet het NMBS management er nog een schepje bovenop:

Modal shift, laat me niet lachen... bus (onbetrouwbaar en traag) of fiets (weer en gebrekige fietsbaden) zijn géén optie voor de gemiddelde pendelaar. Overvolle parking (hoe zou het komen als je over elders al moet betalen? De oplossing? Overal betalen!

In zowat de helft van de Limburgse stations moeten pendelaars betalen om te kunnen parkeren. "Het is niet de bedoeling om dat aan alle stations in te voeren", zegt Bart Crols, de woordvoerder van de NMBS. "We voeren dat alleen in aan die stations waar de parking vaak overvol staat."

Wat men er niet bij vermeld is dat intussen bijna elk groot station en/of station met een deftige ontsluiting intussen wél betalend is en deze helft berekend wordt door ook een halte als Schulen, Hamont of Beringen waar nauwelijks treinen passeren mee te tellen.

Intussen betalend: Hasselt, Genk, Bokrijk, Tongeren, Sint-Truiden, Diest (strikt genomen niet Limburg, maar close enough).
Zelfs Alken nu? Mijn "veilige" opstapplaats wanneer de NMBS terugvalt op z'n schabouwelijke minimumdienstverlening. Betalen!!!

Voorlopig ontsnappen enkel nog Bilzen, Diepenbeek en Kiewit in Zuid-Limburg als ik me niet vergis... Noord-Limburg, tja, dat bestaat op de kaarten van de NMBS eigenlijk nauwelijks, maar als het gaat om niet-betalende stationsparkings voorlopig dus nog wel.
Kwestie van tijd want in Bilzen en Diepenbeek hebben de laatste "renovaties" van de parkings uitgevoerd door architecten met een zéér gebrekkig verkeersinzicht alvast toch ook de nodige planning aangelegd om in de toekomst snel tolpoorten "slagbomen" te voorzien.

Bewaakte en beveiligde fietsensstallingen op z'n minst voor de reizigers die dan wél die zogenaamde modal shift kunnen en willen maken? Neen, daarvoor zijn deze boerengaten te klein. Zoiets is enkel voor de "grote" stations. Zelfs toiletten of loketten zijn in Limburgse stations nauwelijks nog/niet meer te vinden. Maar wacht daar toch maar op de bus hoor!

Triest om de mensen die één van de meest duurzame transportmiddelen gebruiken voor het merendeel van hun traject, alsnog extra geld uit de zakken te kloppen. En dat is niet weinig hé, dat gaat om € 8,50 à 12,50 per dag hé! Betalen, om te mogen/kunnen gaan werken...
Je zou hopen dat de NMBS voor dat tolgeld daar dan op z'n minst een deftige, stipte en veilige dienstverlening tegenover zou stellen, maar quod non natuurlijk, morgen staken we weer!

Oh maar géén nood, NMBS en stad Alken gaat controleren op wildparkeren in de omgeving, want we zouden niet willen dat mensen die gaan werken, ontsnappen aan dit tolgeld.

Bij deze 22 welgemeende middelvingers aan eenieder van het NMBS-management dat hier zou meelezen.

Alsof de 22e middelvinger van het NMBS personeel morgen al niet erg genoeg is, doet het NMBS management er nog een schepje bovenop:

Modal shift, laat me niet lachen... bus (onbetrouwbaar en traag) of fiets (weer en gebrekige fietsbaden) zijn géén optie voor de gemiddelde pendelaar. Overvolle parking (hoe zou het komen als je over elders al moet betalen? De oplossing? Overal betalen!

Wat men er niet bij vermeld is dat intussen bijna elk groot station en/of station met een deftige ontsluiting intussen wél betalend is en deze helft berekend wordt door ook een halte als Schulen, Hamont of Beringen waar nauwelijks treinen passeren mee te tellen.

Intussen betalend: Hasselt, Genk, Bokrijk, Tongeren, Sint-Truiden, Diest (strikt genomen niet Limburg, maar close enough).
Zelfs Alken nu? Mijn "veilige" opstapplaats wanneer de NMBS terugvalt op z'n schabouwelijke minimumdienstverlening. Betalen!!!

Voorlopig ontsnappen enkel nog Bilzen, Diepenbeek en Kiewit in Zuid-Limburg als ik me niet vergis... Noord-Limburg, tja, dat bestaat op de kaarten van de NMBS eigenlijk nauwelijks, maar als het gaat om niet-betalende stationsparkings voorlopig dus nog wel.
Kwestie van tijd want in Bilzen en Diepenbeek hebben de laatste "renovaties" van de parkings uitgevoerd door architecten met een zéér gebrekkig verkeersinzicht alvast toch ook de nodige planning aangelegd om in de toekomst snel tolpoorten "slagbomen" te voorzien.

Bewaakte en beveiligde fietsensstallingen op z'n minst voor de reizigers die dan wél die zogenaamde modal shift kunnen en willen maken? Neen, daarvoor zijn deze boerengaten te klein. Zoiets is enkel voor de "grote" stations. Zelfs toiletten of loketten zijn in Limburgse stations nauwelijks nog/niet meer te vinden. Maar wacht daar toch maar op de bus hoor!

Triest om de mensen die één van de meest duurzame transportmiddelen gebruiken voor het merendeel van hun traject, alsnog extra geld uit de zakken te kloppen. En dat is niet weinig hé, dat gaat om € 8,50 à 12,50 per dag hé! Betalen, om te mogen/kunnen gaan werken...
Je zou hopen dat de NMBS voor dat tolgeld daar dan op z'n minst een deftige, stipte en veilige dienstverlening tegenover zou stellen, maar quod non natuurlijk, morgen staken we weer!

Oh maar géén nood, NMBS en stad Alken gaat controleren op wildparkeren in de omgeving, want we zouden niet willen dat mensen die gaan werken, ontsnappen aan dit tolgeld.

Bij deze 22 welgemeende middelvingers aan eenieder van het NMBS-management dat hier zou meelezen.
Newsflash: NMBS heeft reizigers als allerlaatste punt op de agenda staan hoor.

Altijd dat onnodig Limburg complex. Je zegt het zelf: parkings worden overal betalend, maar natuurlijk zou het voor de Limburgse pendelaar dat weer niet moeten doen want calimerocomplex.

Parkings aanleggen en onderhouden kost handenvol geld, dus ja het is niet onlogisch dat parkeren betalend is. Is dat een plezante mededeling, neen. Maar het is wel de economische waarheid.

Altijd dat onnodig Limburg complex. Je zegt het zelf: parkings worden overal betalend, maar natuurlijk zou het voor de Limburgse pendelaar dat weer niet moeten doen want calimerocomplex.

Dit station was gewoon één van de laatste op de grens van Limburg, richting Leuven/Brussel en verder. Diest & Aarschot (richting Antwerpen of Brussel) zijn al ruime tijd betalend. Voor mijn part mag dezelfde kritiek gelden voor de andere parkings waar ik ooit al eens gepasseerd ben of mensen kende: Aarschot, Landen, Noorderkempen...

Vergeef me dat ik de situatie in West-Vlaanderen niet ken. Ik kan enkel commentaar leveren op de hypocriete rekenkunde waarbij men spreekt over de helft van de stations in Limburg. Het gehele principe is echter schandalig.

Parkings aanleggen en onderhouden kost handenvol geld, dus ja het is niet onlogisch dat parkeren betalend is. Is dat een plezante mededeling, neen. Maar het is wel de economische waarheid.

Newsflash: bijna al die pendelaars hebben reeds een betalend treinabonnement, die modal shift is zeker voor een station als Alken, maar even goed Landen of Diest een flagrante, onhaalbare leugen. De meeste mensen die ik ken die daar de trein nemen, die halen dat station ONmogelijk met de bus, laat staan de fiets. Daarvoor zijn bussen onbetrouwbaar/onbestaande en het voortraject te lang.

Dit is dus zuiver de NMBS die die reizigers extra geld uit de zakken slaat, want ik heb meerdere van die heraanleggingen al weten passeren: de kwaliteit van de parking (veiligheid/toiletten/fietsenstallingen) verbetert niet of nauwelijks, er komen enkel tolpoorten waarop de NMBS winst maakt: winst én géén geld dat terug naar de parkings gaat. Voor hun treinen worden ze reeds betaald en gesubsidieerd.

Een betere modal shift zou zijn mensen stimuleren de trein te nemen door deftige quasi-gratis parkings (een symbolische euro ofzo per dag zou nog moeten kunnen, maar men vraagt véél meer) en deftige, gegarandeerde treinen.

Hoeveel treinen heb ik morgen? 2 op, 2 af. Top! Maar de meeste IC-treinen rijden hoor! Ik wou eigenlijk nog naar Alken rijden om daar tenminste nog een deftig gegarandeerde trein terug naar huis te hebben... maar dat is binnenkort dus ook geen deftige optie meer.

Wat heeft dat nu met Limburg te maken? Buiten dat jij het weer persoonlijk opneemt?
20j geleden zag ik dat al hier in de buurt (wat niet Limburg is): NMBS parkings die heraangelegd worden, werden zo goed als altijd betalend (als het nog niet zo was).

Momenteel is het een unicum, een niet betalende parking. Hell, hier in de buurt is het zelfs zo erg dat de gemeentes de afgelopen 10j+ de parkeerplekken rond het station (zowel parkings als straatparkeren als parkings die geen eigendom zijn van de NMBS) zelfs blauwe zone gemaakt hebben. Daar ben ja als pendelaar ook niet veel mee en daar heeft de NMBS geen inspraak in.

Dit station was gewoon één van de laatste op de grens van Limburg, richting Leuven/Brussel en verder. Diest & Aarschot (richting Antwerpen of Brussel) zijn al ruime tijd betalend. Voor mijn part mag dezelfde kritiek gelden voor de andere parkings waar ik ooit al eens gepasseerd ben of mensen kende: Aarschot, Landen, Noorderkempen...

Vergeef me dat ik de situatie in West-Vlaanderen niet ken. Ik kan enkel commentaar leveren op de hypocriete rekenkunde waarbij men spreekt over de helft van de stations in Limburg. Het gehele principe is echter schandalig.

Newsflash: bijna al die pendelaars hebben reeds een betalend treinabonnement, die modal shift is zeker voor een station als Alken, maar even goed Landen of Diest een flagrante, onhaalbare leugen. De meeste mensen die ik ken die daar de trein nemen, die halen dat station ONmogelijk met de bus, laat staan de fiets. Daarvoor zijn bussen onbetrouwbaar/onbestaande en het voortraject te lang.

Dit is dus zuiver de NMBS die die reizigers extra geld uit de zakken slaat, want ik heb meerdere van die heraanleggingen al weten passeren: de kwaliteit van de parking (veiligheid/toiletten/fietsenstallingen) verbetert niet of nauwelijks, er komen enkel tolpoorten waarop de NMBS winst maakt: winst én géén geld dat terug naar de parkings gaat. Voor hun treinen worden ze reeds betaald en gesubsidieerd.

Een betere modal shift zou zijn mensen stimuleren de trein te nemen door deftige quasi-gratis parkings (een symbolische euro ofzo per dag zou nog moeten kunnen, maar men vraagt véél meer) en deftige, gegarandeerde treinen.

Hoeveel treinen heb ik morgen? 2 op, 2 af. Top! Maar de meeste IC-treinen rijden hoor! Ik wou eigenlijk nog naar Alken rijden om daar tenminste nog een deftig gegarandeerde trein terug naar huis te hebben... maar dat is binnenkort dus ook geen deftige optie meer.
Goedkoop, afgelegen gaan wonen en dan klagen dat het openbaar vervoer niet voldoet.

Hier wordt de parking ook betalend en terecht

Goedkoop, afgelegen gaan wonen en dan klagen dat het openbaar vervoer niet voldoet.

Hier wordt de parking ook betalend en terecht

Ik ben niet goedkoop en afgelegen gaan wonen, ik ben hier geboren en getogen, en zou inderdaad niet in het hellegat waar ik werk willen wonen nee, zelfs als de betaalbaarheid van een deftige woning daar géén issue zou zijn, is het nog altijd een vuile, onveilige en lelijke stad.

Mocht ik de klok kunnen terugdraaien, dan studeerde ik na m'n 18e iets waarmee ik vlotter dichter bij huis een deftige job zou vinden, dat is m'n enige bezwaar. Ik ga al niet met de wagen naar m'n werk, denk dat ik daarmee een mooie ecologische en economische bijdrage lever.

Parkings die al decennia gratis waren, betalend maken is gewoon de NMBS die de reizigers extra cash afhandig wilt maken, want de dienstverlening gaat er niet op vooruit op die parkings.

Ik verwacht ook overigens geen 4 à 5 treinen per uur naar Brussel zoals pakweg Gent of Antwerpen dat hebben. Ik verwacht dat de 1 à 2 die er zijn, op tijd rijden en ja, ook bereikbaar zijn.

Parkings die al decennia gratis waren, betalend maken is gewoon de NMBS die de reizigers extra cash afhandig wilt maken, want de dienstverlening gaat er niet op vooruit op die parkings.
Maar afgaand op het artikel is het niet gewoon betalend maken. Het is compleet heraanleggen + veiliger maken + fietsenstalling zetten.
Dus het is deel van die kosten recupereren via het betalend maken, wat wederom niet vreemd is.

Ik ken het station Alken niet, maar hier in de buurt was het zo goed als altijd van een (deels) onverharde parking met brakke/onveilige in en uitritten naar een deftige parking met veilige in en uitritten. Soms was er eerst een proefproject waar het gratis was en werd het later pas betalend, maar het was hier in de buurt altijd na een investering en niet zomaar betalend maken.

En verder zelf: de gratis parking vroeger (tot wat, 10j geleden?) in Hasselt aan het station was van de gemeente, niet van de NMBS. Zij hebben die grond dan verkocht en is een jeugdherberg op gekomen. Dus niet de fout van de NMBS.

Aarschot is in 2018 de parking achter het station aangelegd, en dan betalend geworden. Ervoor stonden daar gebouwen: https://maps.app.goo.gl/V8FKymhMUpCyWsNPA

Station Diest is in 2022 heraangelegd, inclusief parking. Die ook pas erna betalend geworden is: https://pers.vlaamsbrabant.be/nieuwe-overeenkomst-over-heraanleg-stationsomgeving-diest

Station Tongeren ook 2022: https://www.hln.be/tongeren/nmbs-start-werken-aan-parking-van-tongers-station~a80f1138/

Sint-Truiden ook in 2022 heraangelegd: https://www.dekrantenkoppen.be/deta...n-Sint-Truiden-vanaf-het-najaar-betalend.html

Dus nee, ik vind het niet onlogisch dat de gebruikers van deze infrastructuur mee betalen voor de (her)aanleg hiervan...

1. Modal shift betekent niet dat auto's overal gratis parking moeten krijgen. De auto staat nog altijd helemaal achteraan in de modal shift strategie (openbaar vervoer, fiets/step, wandelen, moto, auto)
  2. "geld uit zakken slaan", zijn niet meer dan holle beweringen, op deze manier kan je niet duscissuëren.
  3. Parkings zijn niet gratis, ook al denk je van wel. Het behoort niet tot het gesubsidieerd reizigersvervoer.

1. Modal shift betekent niet dat auto's overal gratis parking moeten krijgen. De auto staat nog altijd helemaal achteraan in de modal shift strategie (openbaar vervoer, fiets/step, wandelen, moto, auto)
  2. "geld uit zakken slaan", zijn niet meer dan holle beweringen, op deze manier kan je niet duscissuëren.
  3. Parkings zijn niet gratis, ook al denk je van wel. Het behoort niet tot het gesubsidieerd reizigersvervoer.

1. Kan gerust zijn dat bus en fiets meer vooraan staan in dat theoretische lijstje, maar de bussen zijn hier nog onbetrouwbaarder dan de treinen, of gewoon compleet afwezig. Fiets? Als je graag je dure fiets gestolen ziet worden...
  2. Ik vind dat géén holle slogan, vind onverzorgde spelling persoonlijk storender als je dan toch een meta-discussie wilt.
  3. De kost van die parkings is éénmalig, niet nodig om daar jarenlang honderden euro's per treinreiziger die géén alternatief dan de wagen heeft om naar het station te gaan, voor af te troggelen. De kwaliteit van die parkings is ook niet dermate hoog, zie je vorige post;
Maar afgaand op het artikel is het niet gewoon betalend maken. Het is compleet heraanleggen + veiliger maken + fietsenstalling zetten.
Dus het is deel van die kosten recupereren via het betalend maken, wat wederom niet vreemd is.

Propaganda-praat, ik betwijfel of daar een deftig beveiligde fietsenstalling gaat komen, dat is tot dusver nergens in Limburg het geval.

Ik ken het station Alken niet, maar hier in de buurt was het zo goed als altijd van een (deels) onverharde parking met brakke/onveilige in en uitritten naar een deftige parking met veilige in en uitritten. Soms was er eerst een proefproject waar het gratis was en werd het later pas betalend, maar het was hier in de buurt altijd na een investering en niet zomaar betalend maken.

Dat was/is een deftige parking die intussen overbevraagd is omdat de NMBS het overal elders betalend gemaakt heeft, ergo: ze sluiten de mazen in het net van hun uitpersingssyteem.

En verder zelf: de gratis parking vroeger (tot wat, 10j geleden?) in Hasselt aan het station was van de gemeente, niet van de NMBS. Zij hebben die grond dan verkocht en is een jeugdherberg op gekomen. Dus niet de fout van de NMBS.

Daar heb je gelijk in, dat is een verantwoordelijkheid van de stad Hasselt, waar men parkeren ook quasi overal betalend tot onmogelijk gemaakt heeft. (Bondgenotenlaan: weg, Astrid-parking: véél duurder, stad? Betalen tot 21h00). Ik kom dan ook minder en minder in Hasselt helaas.

Enkel Quartier Bleu is nog "ça va" (€ 10 per dag, ironisch genoeg goedkoper daar te gaan staan dan aan het station te gaan parkeren als f*cking treinreiziger.

Aarschot is in 2018 de parking achter het station aangelegd, en dan betalend geworden. Ervoor stonden daar gebouwen: https://maps.app.goo.gl/V8FKymhMUpCyWsNPA

Station Diest is in 2022 heraangelegd, inclusief parking. Die ook pas erna betalend geworden is: https://pers.vlaamsbrabant.be/nieuwe-overeenkomst-over-heraanleg-stationsomgeving-diest

Station Tongeren ook 2022: https://www.hln.be/tongeren/nmbs-start-werken-aan-parking-van-tongers-station~a80f1138/

Sint-Truiden ook in 2022 heraangelegd: https://www.dekrantenkoppen.be/deta...n-Sint-Truiden-vanaf-het-najaar-betalend.html

Dus nee, ik vind het niet onlogisch dat de gebruikers van deze infrastructuur mee betalen voor de (her)aanleg hiervan...

Allemaal schandalige situaties waar de heraanleg de prijszetting op lange termijn echt niet rechtvaardigt hoor.
Een station behoort helemaal géén verkeersluwe omgeving te zijn, dat is je reinste absurditeit tenzij je je in pakweg Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters of één van de Brusselse Stations bevindt. Een station hoort een knooppunt te zijn waar iedereen: via tram/bus/fiets maar evenzeer auto vlot kan switchen naar de trein.

De keiharde realiteit is dat het enige betrouwbare vervoersmiddel voor mij aan het station ofwel mijn auto is (die wordt niet zo snel gestolen als een fiets en is beter verzekerd) of worst case te voet is. Bus is hier géén optie tenzij vlak voor en na de schooluren en dat past niet met mijn werkschema uiteraard. Tram/metro bestaat hier alleen nog in de lokale oude straatnamen (de Oude Tram-straat waar vroeger effectief nog een tram liep).

Terug
Bovenaan