Het NMBS topic

Nee we moeten zaken die nooit hadden mogen bestaan eindelijk eens afbouwen
1 vacature bij mijn madam (overheid): meer dan 80! sollicitanten

En niet iedereen die pensioen krijgt draagt bij. Laat staan dat ze voldoende bijdragen met alle bestaande gelijkgestelde periodes (we zitten bij de kortste effectieve loopbanen)

In mijn ogen is dat een galante maatregel die je kan nemen waarbij je deze zaken afbouwt. Met een overgangsmaatregel. Waarbij je er daarnaast voor zorgt dat de generatie gepensioneerden sollidair is met elkaar.
Net zoals het ook abstract oneerlijk is om mensen met +5k bruto hun pensioen niet meer te indexeren. Blijf dat gewoon indexeren en hef een solidariteitsmaatregel. Veel gemakkelijker te wijzigen. Je tast de gemaakte beloften (van uw pensioen wordt zo berekend) niet aan. En het is gewoon een pak efficiënter om de budgetten te rationaliseren (wat men dan probeert te doen dmv een index af te schaffen...). Terwijl het daarnaast een generale regel is zonder de zoveelste uitzonderingsmodaliteit.

Sowieso met de maatregelen die ze nu voorstellen draagt enkel de toekomstige generatie bij. De mensen die hun pensioen al hebben... die wordt niet herzien. Ook al hebben die vb 20 jaar niet gewerkt of op werkloosheid gezeten of vervroegd op pensioen gegaan ( mijnwerkers die op vb 38 op pensioen zijn gegaan).

Etc...

MC van 6,5, ik had 8jaar geleden bij men vorige job al 8€. Verlof over welk voordeel heb je dan?. Rollende personeel kan amper de trein nemen in mijn 7 jaar als bestuurder enkel de trein genomen tijdens een opleiding en in de privé nooit want niet getrouwd of minstens enkele jaren wettelijke samenwonend moet je voor u partner betalen dus goedkoper auto. Treinpersoneel kan niet thuis werken en heeft geen tijd om naar bedrijfsrestaurants te gaan.

Ik werk nu in Brussel-Zuid dus kan nu de trein naar werk nemen maar nog steeds geen thuiswerkdagen en ik werk werkelijk 100m van het bedrijfsrestaurant maar geen tijd of pauze om warm te gaan eten.
Dus je hebt er heel wat. Voor treinbestuurder zie bv want blijkbaar ken je ze zelf niet

Verlof:

24 wettelijke verlofdagen
1 extra verlofdag vanaf 45 jaar en 1 dag vanaf 50 jaar

Bijkomende vrije dagen:

13 kredietdagen + 13 arbeidsduurverminderingsdagen (op basis van een werkweek van 38u)
Mogelijkheid om kredietdagen op te sparen (max. 35)

In mijn ogen is dat een galante maatregel die je kan nemen waarbij je deze zaken afbouwt. Met een overgangsmaatregel. Waarbij je er daarnaast voor zorgt dat de generatie gepensioneerden sollidair is met elkaar.
Net zoals het ook abstract oneerlijk is om mensen met +5k bruto hun pensioen niet meer te indexeren. Blijf dat gewoon indexeren en hef een solidariteitsmaatregel. Veel gemakkelijker te wijzigen. Je tast de gemaakte beloften (van uw pensioen wordt zo berekend) niet aan. En het is gewoon een pak efficiënter om de budgetten te rationaliseren (wat men dan probeert te doen dmv een index af te schaffen...). Terwijl het daarnaast een generale regel is zonder de zoveelste uitzonderingsmodaliteit.

Sowieso met de maatregelen die ze nu voorstellen draagt enkel de toekomstige generatie bij. De mensen die hun pensioen al hebben... die wordt niet herzien. Ook al hebben die vb 20 jaar niet gewerkt of op werkloosheid gezeten of vervroegd op pensioen gegaan ( mijnwerkers die op vb 38 op pensioen zijn gegaan).

Etc...
Dus
3000 netto geen 3100 maken mag niet
Maar 3000 -> 3100 maken en dan 100 euro extra belasten mag wel?

:laugh:

Dus je hebt er heel wat. Voor treinbestuurder zie bv want blijkbaar ken je ze zelf niet

Verlof:

24 wettelijke verlofdagen
1 extra verlofdag vanaf 45 jaar en 1 dag vanaf 50 jaar

Bijkomende vrije dagen:

13 kredietdagen + 13 arbeidsduurverminderingsdagen (op basis van een werkweek van 38u)
Mogelijkheid om kredietdagen op te sparen (max. 35)
Dat is niet extralegale dat zijn u wettelijke verlofdagen en dagen waar ge wekelijks 4u over u contractuele uren bent gegaan.

Dat is niet extralegale dat zijn u wettelijke verlofdagen en dagen waar ge wekelijks 4u over u contractuele uren bent gegaan.
Nee wettelijk zijn er slechts 20 verlofdagen (dus al 4 meer)
En is er 38u werkweek

Nmbs heeft daar 36 van gemaakt maar dat is dus 2u minder dan wettelijk voorzien is.
Normaal zijn er dat dan ook maar 24 extra indien je 40u werkweek hebt, geen 26

Maar dat zijn dus weldegelijk extralegale verlofdagen
En overdragen mag je in de privésector ook veel beperkter (bij ons zelfs niets, afgevoerd na controle van ... de overheid)

Ik doe nu ook 3*8 in RCC deze job geeft me veel meer stress maar de druk die ik had als treinbestuurder en schrik voor fouten te maken was vele malen hoger als nu. Ik ben zeeeer maar ook zeer blij dat ik van die druk af ben.

Elke paar maand met nieuwe regeltjes komen. Met soms 9 overgangen van beschermingssystemen op 1 rit. Elk systeems zijn fking eigen regeltjes heeft zodat ge bijna niet anders kunt als fouten maken. Nieuwe formulieren uitvinden om het zogezegd veiliger te maken maar gewoon pak ingewikkelder maken met heel veel vertraging als gevolg.

De job als treinbestuurder is echt niet zo zorgeloos als je denkt. Aan de bureau kunnen we als we niet zeker zijn nog overleggen met collega's op de baan ben je alleen en elke min vertraging proberen ze in u nek te schuiven ook al doe je u best.
In veel jobs heb je stress, ga je mij niet wijsmaken dat dit bij een treinbestuurder veel erger is.
Welke extralegale voordelen?
Meer dan Deborah van de Delhaize

Het systeem had gewoon nooit mogen bestaan. Het is onfair tov werknemers die geen statuut hebben. Je kan toch niet iedereen ambtenaar maken....
Dat noemen ze solidariteit: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Met 5k pensioen behoor je tot een zeer kleine en gepriviligeerde groep...

Technisch personeel ga je bijna nergens nog vinden. Dat is in alle sectoren problematisch!

Die groepsverzekering is peanuts in vergelijking met het pensioen van een vastbenoemd ambtenaar. Jij begrijpt dit blijkbaar niet.

Werkzekerheid, marktconform loon, extralegale voordelen,....
Jij gaat in de prive helemaal niet meer verdienen!
Werkzekerheid is zeker niet waar, heb zelf ook opt seinhuis gewerkt en zelf gezien. Niet door opleiding geraken is buiten en iemand c4 gegeven door een zware fout, ga ik niet verder op in wat dit was.
En tegenwoordig als ze nix meer vinden als ze u niet meer willen kloten ze u zodanig hard dat ge vanzelf ander werk zoekt.
Er werken bij het spoor trouwens ook contractuelen he, die hebben bij aanvang ook hun doelstellingen moeten formuleren en niet halen is einde verhaal na 1 jaar. Is op mijn eigen bureau zo gebeurd.

Voor mijn functie kan ik de prive wss evenwaardig of hoger loon zelfs krijgen.

En mijn schoonvader is op moment van pensioen een groepsverzekering van 6 cijfers gaan ontvangen, akkoord dat dit niet overal zo is maar als we appels en peren gaan vergelijken dan doe ik er ook aan mee.

Zelf doe ik momenteel ook het werk van 4 man omdat er volk te kort is…iedereen denkt altijd dat spoor vol luierikken zijn, awel kom es een week met mij meedraaien. Je gaat ogen uitkijken hoe complex de situatie is en hoeveel (vrijwillige!!!!!) overuren gedaan worden zonder compensatie! Want in telewerk krijg je geen overuren maar blijf je, weeral onbetaald!!!, toch langer hangen om het werk toch maar gedaan te krijgen.

Nergens heb ik gezegd dat ik akkoord ben met de staking, ik geef enkel mee dat ik hun wel begrijp. Neem nu de treinbegeleiders, wie wil dit nu tegenwoordig nog doen als je constant aangevallen wordt?

In veel jobs heb je stress, ga je mij niet wijsmaken dat dit bij een treinbestuurder veel erger is.

Meer dan Deborah van de Delhaize.
Ik vond weldegelijk dat de stress en druk veel hoger was toen als mijn job nu. Net een collega gehoord fout gemaakt mag na 12jaar examen opnieuw doen niet geslaagd is buiten.

Deborah van de Delhaize is vrij om bij spoor te komen. Zoals iedereen trouwens want het is werkelijk de beste werkgever van land volgens iedereen met het meeste verlof, de hoogste lonen, de grootste pensioen en dit voor amper te werken want zijn allemaal bende luiaards die geen klote uitvoeren en voor elk stom ding staken.

PS: nog steeds aan geen enkel staking meegedaan.

Nee wettelijk zijn er slechts 20 verlofdagen (dus al 4 meer)
En is er 38u werkweek

Nmbs heeft daar 36 van gemaakt maar dat is dus 2u minder dan wettelijk voorzien is.
Normaal zijn er dat dan ook maar 24 extra indien je 40u werkweek hebt, geen 26

Maar dat zijn dus weldegelijk extralegale verlofdagen
En overdragen mag je in de privésector ook veel beperkter (bij ons zelfs niets, afgevoerd na controle van ... de overheid)
Effkes nuanceren.
Er is van het loon afgehouden (ik denk 3% mazr niet meer zeker dat is al effkes geleden) om dan tot 36 uur maar tz werken met extra verlof, omdat er net geen geld meer was.
Was in dezelfde periode dat er bijna niets onderhouden werd etc

Dus
3000 netto geen 3100 maken mag niet
Maar 3000 -> 3100 maken en dan 100 euro extra belasten mag wel?

:laugh:

De wereld draait nu eenmaal rond hoe je het uitlegt. Uitleggen aan mensen dat zij geen indexatie krijgen maar die mensen met 4999€ wel. Is moeilijk.

Uitleggen aan mensen dat wegens de budgettaire moeite iedereen gaat moeten inleveren is makkelijker dan vragen aan de mensen die tot hun 67 blijven werken om ineens 500€ minder te krijgen op hun 67ste is raar. Als je echter uitlegt dat ze evenveel krijgen als vroeger maar dat iedereen 5% bijdraagt. Wat op 5k bruto vb 250€ bruto is... lijkt mij makkelijker te slikken dan als je 3500€ bruto krijgt en op uw 67ste dit nog maar 3000€ bruto is.

Ga ik dat plezant vinden. Natuurlijk niet. Maar ik denk wel dat mensen begrip kunnen opbrengen als je een goed verhaal hebt. Dit gestructureerd doet. En gewoon generale (voor elke gepensioneerde geldt) maatregelen neemt ZONDER zomaar aan hun verworven rechten te komen.

Het systeem had gewoon nooit mogen bestaan. Het is onfair tov werknemers die geen statuut hebben. Je kan toch niet iedereen ambtenaar maken....
Maar die werknemers hebben een contract. En een contract kan je ook niet zomaar in schrappen omdat het u niet meer aanstaat. Je kan die een nieuw contract onder zijn neus steken dat die moet tekenen waarbij je dan de regels naar de toekomst wijzigt. Of je kan die buiten shotten en die uitbetalen. Maar eenzijdig gewoon effe zeggen awel ja ik heb u al 20 jaar beloofd dat ik x% in uw pensioenskas steek of dat ik u vanaf u 55ste op pensioen ga laten gaan en dat verschil tot uw vb 67ste bijleg. Geen zorgen ik garandeer dit. Om dan als we ineens 20 jaar later zijn afkomen met de noemer : awel mopje klein mopje.

Ik denk nu ook niet echt dat dat gaat pakken. Wat wel pakt is de regels naar de toekomst wijzigen terwijl je de vorige opgebouwde honoreert.

Dat noemen ze solidariteit: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Met 5k pensioen behoor je tot een zeer kleine en gepriviligeerde groep...

1) solidariteit is al voorzien in de belastingsschijven. Als je hogere inkomsten hebt draag je bij naar uw sterkere schouders. Iemand met 5k bruto betaalt, net zoals een werknemer, meer belastingen dan iemand met 3,5k bruto.
2) Een afschaffing voorzien voor een index vanaf een betaald punt is geen solidaire maatregel. Ongeacht of je daarmee kan toekomen.
3) het gaat volledig voorbij aan het feit dat een pensioen niet enkel komt in de vorm van een maandelijks uitgekeerd pensioen.
4) Ik ben een koele minnaar van indexaties afschaffen enkel omdat iemand zogezegd genoeg heeft. Als je de koopkracht beschermt, dan bescherm je die voor iedereen. Dat is hetgeen wat zorgt voor het draagvlak van die maatregel. Vind je het bedrag dat erover blijft te hoog bij gepensioneerden dan los je dat op met een verhoging van de schijven (al dan niet via een crisismaatregel) of het aanpassen van de korf.

Alweer privilege voor nmbs
Wettelijk voor gewone werknemers: 20 dagen

Wettelijk is het 38u
Dus 2u per week arbeidsduurvermindering
48 weken werken = 96u
96/8 = 12 dagen

Dus 18 extra verlofdagen
Ja ok privilege maar vergeet niet dat er in veel sectoren 24 dagen (of gaan vb bankholiday niet meetellen?) verlof standaard is

De arbeidsduur hangt af van cao, voor bewaking voorbeeld is dit 37 uur.

Dus wij hadden vroeger 38 uur contract, maar omdat er geen geld meer was is er overeengekomen om 13 cv dagen toe te kennen in de plaats in ruil voor loonsverlies.

Maar in realiteit mag je nooit zelf de CV vragen als verlof omdat deze in principe moeten meegegeven worden in de planning die je krijgt, maar door het enorme personeelstekort kunnen ze niet meer geven waardoor iedereen achter staant met die CV dagen.

het niet rijdend-personeel werkt trouwens 38 uur in de week, die hebben die cv niet.

Alweer privilege voor nmbs
Wettelijk voor gewone werknemers: 20 dagen

Wettelijk is het 38u
Dus 2u per week arbeidsduurvermindering
48 weken werken = 96u
96/8 = 12 dagen

Dus 18 extra verlofdagen
Als je het bruto loon topic bekijkt zijn er amper nog met 20 dagen verlof. Er zitten zelfs uitschieters van boven de 30 dagen wettelijk verlof. Dus niet afkomen alsof de NMBS zo buitensporig is.

Als je het bruto loon topic bekijkt zijn er amper nog met 20 dagen verlof. Er zitten zelfs uitschieters van boven de 30 dagen wettelijk verlof. Dus niet afkomen alsof de NMBS zo buitensporig is.
Toon me dan eens welke beroepen in de privésector wettelijk 30 dagen hebben

Bij mijn weten hebben ze allemaal 20 wettelijke dagen

Er zijn er die het beter hebben, en anderen die het slechter hebben. Een vergelijking is er altijd maar hoort er niet thuis.

En als wij zoveel privileges hebben… waarom vinden wij dan geen volk? Ben zelf niet van NMBS maar van Infrabel wel te verstaan.

Niemand vindt volk :p

Ik vraag me vooral af hoe het komt dat het NMBS personeel denkt dat ze het zo slecht hebben in vergelijking met anderen?

Ze denken dat ze een laag brutoloon hebben want ze lezen hun loonbrief verkeerd.
Ze hebben welke extra legale voordelen ze allemaal hebben.
...

Zijn dat die vakbonden die dat er zo inrammen of hoe komt dat?

Ik heb effectief meer als 30 dagen verlof. Maar enkel en alleen omdat ik die uren klop hé. Anders gewoon 20. Zoals eigenlijk iedereen die ik ken in de privé.

Terug
Bovenaan